Hoi dames, Onderstaand bericht heb ik ook voorlegt aan de lactatiekundige... maar ik was ook wel benieuwd naar tips, adviezen en ervaring van de dames met ervaring ... moet zeggen dat ik er zelf erg onzeker van word! Alvast bedankt! Aller eerst even wat 'voor info' voor mijn vraag komt.. Ik heb een dochter van 6 weken welke vanaf het begin goed gedronken heeft, en wat ook erg goed ging (voor t feit dat het mijn eerste kindje is welke met KS geboren is..) Vanaf 3 wkn had ze erge zuigbehoefte, wat we tot 4 wkn hebben kunnen rekken voordat wij overstag gingen en haar een speentje aanboden hebben. Wat overigens veel onrust scheelde vooral in de avond uren! Ik voed op verzoek, en vanaf 5 weken komt ze om de 3,5 tot 4 uur overdag en na de avond voeding (welke tussen 21.00 en 22.00 uur ligt) komt ze pas weer tussen 4.00 en 5.00 uur 's nachts...Eerder wakker maken lukt niet, ze word of niet wakker of wil absoluut niet drinken. Maar nu sinds afgelopen vrijdag is ze tijdens het voeden erg onrustig, huilt tijdens het voeden, heeft moeite met toe happen en laat steeds los. Nu heb ik ook het idee dat ik niet meer zoveel voeding heb.. mijn borsten zijn constant soepel, en ik lek ook niet meer (tot 5 weken moest ik kompressen echt paar keer vervangen, nu kan ik meer dan 24 uur met een kompres!) Vanaf 4 weken kolfde ik de 1 na laatste avond voeding, zodat mijn man haar het fles kon geven.. maar het lukt mij niet meer om een complete voeding te kolven, terwijl dit vanaf het begin prima lukte! tussen de voedingen door kolven wil bijna niet.. er komen dan paar druppels en het doet pijn.. en leg ik de kleine meid aan gaat ze sabbelen.. Loopt nu de voeding daadwerkelijk achteruit? En wat zou ik eventueel kunnen doen?
Toch doen! Productie is puur afhankelijk van de vraag. Je hebt haar vanaf het begin gefopt met een fopspeen, ik vind dat niet handig. Die erge zuigbehoefte waar jij het over hebt, heet clusteren en daarmee krikt je baby de productie op. Ook vanaf 5 weken er al 7 uur tussen laten is niet bevordelijk voor je productie! Wat je nu zou kunnen doen is borstvoedingsthee halen en fenegriekcapsules. En op jouw verzoek aanleggen! Succes!
Geen speentje geven als ze onrustig is in de avond, zo te horen wil ze clusteren. Tot een maand of 3 was het hier regelmatig een paar uur clusteren in de avond. Dat is om je productie omhoog te laten gaan. Een kind regelt dat zelf, maar de speen is dus funest als je daardoor niet clustert. Het is niet handig dat clusteren maar als je eraan toegeeft is niet zo erg.
Leg haar 's avonds ook wel vaker aan.. en geef pas speen als ze gaat sabbelen..hebben avonden gehad dat ze 4 uur lang alleen maar lag te sabbelen ipv drinken.. en gezien ik de eerste 2 weken bijna geen tepels meer had door kloven wil ik ook echt niet dat ze bij mij gaan sabbelen!
Hier ook een meisje dat vanaf 5 weken al doorslaapt nu sinds 3 dagen zelfs van 21:30 - 6:30 en eerder krijg ik dr ook niet wakker. Moet toegeven dat zij overdag wel elke 2 uur komt..
Dames, nog ff vraagje sinds gister merk ik dat mijn dochter verkouden begint te worden.. kan dit te maken hebben met onrustig drinken? Enne gister avond heeft ze weer super gedronken van 20.00-22.00 bijna non-stop.. redelijk vermoeiend maar merk dat mijn borsten nu wel weer voller voelen vlak voor de voeding.. Oh en qua speen gister nog even 'uitgeprobeerd' of dit verwarring bij haar wekt.. maar als ze echt aan de borst wil dan accepteert ze haar speen niet! Dus gebruik speen echt voor haar sabbel behoefte
In deze fase is het toch echt beter voor je productie om ook de 'sabbelbehoefte' niet met een speen, maar aan de borst op te lossen. Tot je productie echt op peil is.
Oke, maar ik heb echt super gevoelige tepels... 1x verkeerd aan happen of te lang sabbelen dan heb ik al kloven... en te lang achter elkaar aan 1 borst (langer dan 15-20min) geven al pijn, dan brand mijn tepel nog uur na.. Ik begrijp dat het beter is voor mijn productie maar mijn tepels kunnen dat echt niet hebben.. dus hoe moet ik t dan oplossen?!
En meteen losmaken en opnieuw aanleggen als je voelt dat je kind niet goed aanhapt. Ook met sabbelen horen ze de tepel gewoon fatsoenlijk in de mond te hebben.