Ik ben druk aan het oefenen met kolven en drinken uit een flesje (voor als ik straks ga werken). We oefenen 1 keer per dag uit het flesje drinken en t gaat steeds beter. Tot nu toe steeds een 'oefen hoeveelheid' gegeven (20ml) maar gisteren 100 ml. Dronk hij helemaal leeg maar daarna ook nog een poos aan de borst, 2 kanten! Ik vraag mij dus af wat een hele voeding is. Er kan 'maar' 150 ml in een flesje, dus ik denk dat ik grotere flesjes moet gaan kopen?
Mijn zoontje is gisteren voor het eerst naar het kinderdagverblijf gegaan, en dronk 3x een fles van 150 ml leeg (van 8 tot 17 uur, in totaal dus 450 ml). Op dezelfde werkdag heb ik met kolven in totaal 470 ml gekolfd. Ik kolf in 4 kleinere flesjes, en giet het over in de medela-flessen van 150ml. Hopelijk blijft het zo mooi in evenwicht, dat zou prettig zijn. Hij is nu overigens bijna 4 maanden oud, en krijgt volledig borstvoeding op verzoek.
Onze jongste drinkt nu (hij is al 8 maanden) ongeveer 140 cc per keer. Maar de oudste dronk rond deze tijd al lang 180 cc. Het is erg wisselend per kind. Een richtlijn die je kunt gebruiken als startpunt: 150 x gewicht in kg en dan dat delen door het aantal voedingen per etmaal. Voor onze oudste klopte dat altijd redelijk. De jongste drinkt minder. Het is in ieder geval een start, na een paar keer merk je vanzelf wel of je iets meer of iets minder moet geven. Onze jongste heeft nog niet vaak uit de fles hoeven drinken. Dus bij hem is het elke keer weer even zoeken en aftasten, omdat de laatste keer dan vaak weer een paar welen geleden is. Vaak geeft mijn man hem dan eerst een wat kleinere fles (bijv. 100 cc) en als hij merkt dat onze zoon nog meer wilt, warmt hij nog wat meer op. Vooral bij verse melk vind ik het wel fijn dat hij dat zo doet, als zoon het tweede deel niet hoeft, kun je dat nog invriezen.
Het is echt verschillend hoeveel een bv baby drinkt. Mijn dochter heeft de 150cc nooit gehaald. Dronk altijd 120-140cc. ( gekolfd tot 14 mnd) Ik zou wel even goed naar de speen kijken die je gebruikt. Kan zijn dat zijn zuigbehoefte nog niet is bevredigd of dat de melk naar binnenloopt en dan blijven ze slikken dus dan kan er best veel in
De maaginhoud van een baby van een maand is tussen de 80 en 150ml. Ik heb dl toen ze in het ziekenhuis lag voor en na de voeding gewogen en zij dronk met 3,5 maand ongeveer 170ml per voeding, toch maak ik flesjes van ongeveer 130ml omdat ze bij een livevoeding snel spuugt en een flesje sneller leeg is terwijl het signaal van volgevoel bij een flesje pas laten doorkomt.
Precies wat de andere dames zeggen, ieder kind is anders dus uitproberen! Bereken inderdaad het eens met de richtlijn 150cc x kg. Dan merk je vanzelf dat je kindje het wel/niet op kan. De hoeveelheden die hier worden genoemd heeft mijn zoon niet genoeg aan. Hier gaat er met gemak 210/220 ml in, dus een behoorlijke fles. Maar dat zal ook te maken hebben met het aantal voedingen, mijn zoon wil 4 voedingen dus dan klopt 220 redelijk.
Je hoort ook weleens dat een "bv baby" bij anderen minder drinkt en dit dan 's avonds bij jou weer inhaalt. (Dat was hier in ieder geval) Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken dat hij te weinig krijgt straks.
Op de website borstvoeding.com staat een vrij uitgebreid artikel over borstvoeding en werken. Hier staat het volgende over de hoeveelheden: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borst & Baan - Borstvoeding in de kinderopvang [2]
Bedankt voor de reacties! Morgen wordt hij weer gewogen, dan ga ik eens rekenen! k Vond het wel interessant wat Klein zei: haar zoon drinkt over de 200 ml. Ik geloof vast dat mijn zoontje dat ook wel haalt. Hij heeft meestal 5 voedingen op een dag, terwijl veel baby's er 6 hebben lees ik hier. Hij komt om de 4 uur overdag dus dat komt steeds precies zo uit.
Persoonlijk vind ik 5 voedingen per dag erg weinig zelfs als hij veel drinkt. Met nog geen 2 maanden zou je op minimaal 7 a 8 voedingen moeten zitten. Op de lange termijn kan je last van productieproblemen krijgen bij maar 5 voedingen per dag.
Hier ook al heel lang 5 voedingen... Kolf wel nog een keer extra voor het slapen gaan. Het is een flinke jongen hier, maar uit de fles drinkt hij steeds maar maximaal 150cc. Als ik een dag werk dan drinkt hij tot nu toe max 2x 150cc op het kinderdagverblijf ('s morgens eerst bij mij, dan 2x op kinderdagverblijf, bij thuiskomst 17u weer en voor het slapen 20u)... Als ik zou moeten berekenen volgens de formule zou ik hem 250cc per voeding mee moeten geven. Al denk ik dat die formule op een gegeven moment ook niet meer geldt... (vanaf een bepaalde leeftijd) Hier trouwens de VIA potjes van Avent (zowel van 180cc als van 240cc) waar ik het in invries. Voor het drinken gieten ze het over in zijn fles (difrax)...
Wie zegt er dat dat moet? Sorry wil je niet aanvallen hoor Maar het gaat al 4 weken prima zo, hij is tevreden en als ik de fotos van 4 weken terug zie en nu is dat een wereld van verschil, zo'n mollige baby is het geworden, dus hij groeit er prima op. Het verhaal van vraag en aanbod blijft toch gelden lijkt mij en hij drinkt bijna keurig om de 4 uur dus mijn borsten 'weten' dan toch waar ze aan toe zijn, wat nodig is? Nova: hoeveel gaat er in een difrax fles? Die zijn aardig groot dacht ik?
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/118/te-weinig-melk Als je nu al een tijdje op 5 voedingen zit en dit zo doorzet, is de kans aanwezig dat je rond 3/4 maanden last van productieproblemen krijgt. Het is belangrijk om in elk geval de eerste 6 weken heel vaak aan te leggen. Dat vormt zeg maar een basis voor je productie op langere termijn. De eerste weken stijgt het prolactine gehalte wat zorgt voor de melkaanmaak. Vaak aanleggen is meer melk. Na een aantal weken/maanden daalt het prolactine gehalte en reageren de melkklieren zelf voor de aanmaak van de melk zonder tussenkomst van die prolactine. Hoe leger de borst, hoe meer melk er wordt aangemaakt. Een volle borst zorgt ervoor dat de productie daalt. Als je dan 4-5x daags voedt, is de kans dus groter dat er dan minder melk wordt aangemaakt. Het is straks lastiger om je productie goed op peil te krijgen en te houden dan in het begin. Hier een langvoedster en beide keren vaak aangelegd in de eerste weken. Bij de oudste ernaast gekolfd toen ze tussen 2 en 6 maanden om vrij weinig voedingen zat maar wat ik wel even fijn vond na het vele gehuil de eerste 2 maanden (kwam door KMA). Maar voor m'n productie dus gekolfd. Jongste heeft altijd kleine beetjes gedronken en kwam dus vaak. Beide keren eigenlijk nooit regeldagen of dips gehad. Hier nog een linkje trouwens Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Melkproductie - Melkproductie: hoe werkt het?
Oudste dronk trouwens toen 100-120cc, uiteindelijke 160-180cc. Jongste 80-100 en heeft nooit meer gedronken uit de fles.
Wie dat zegt? Ja, dat is eigenlijk gewoon algemeen bekend bij iedereen die zich een beetje in borstvoeding verdiept. Gemiddeld zit je op deze leeftijd op 8 voedingen. Je hebt uitschieters naar beneden, je hebt ook kinderen die 12 keer of meer drinken. Vaak voeden in de eerste 2 maanden legt de basis voor voldoende melkproductie in de toekomst. Bij 5 voedingen of minder in de eerste tijd zie je vaak dat er met een maand of 4 een enorme dip komt, door in de begintijd vaak te voeden voorkom je die 4 maandendip vaak.
Daarom ben ik naast het 5x voeden vanaf 3 mnd ongeveer ook nog 1 -2x per dag gaan kolven, puur om de productie/stimulatie goed te houden... Gelukkig geen dip gehad met 4 maanden!