Dag dames, Ik voel me momenteel een beetje radeloos vandaar dat ik hier een topic open. Onze dochter van ruim 3,5 is zichzelf niet meer. Dit is al een tijdje zo. Volgens mijn vriend sinds de komst van haar broertje (nov 2015) en ik merk echt verschil sinds we enkele weken geleden onze woonkamer hebben verandert. Het begint smorgens vroeg al. Zodra ze wakker word gemaakt is ze sacherijnig. Ze wil nooit kleding aan, ze wil altijd eerst eten. Na het eten is het uiteindelijk drama om haar kleding aan te doen en alles kriebelt, jeukt, zit niet lekker, doet zeer of is niet mooi. Het moet ook in een bepaalde volgorde aan anders krijgt ze een driftbui. Smiddags wil ze niet meer slapen hoewel ze het nog wel nodig is. Op de opvang slaapt ze nog wel maar thuis sinds ik met verlof ben geweest niet meer. Dit merk je goed aan haar want ze is niet meer zo'n vrolijk meisje. Ze is in december 2015 zindelijk geworden (overdag) en dat ging vrijwel meteen goed. Poepen op de wc deed ze ook maar dit was helaas van korte duur. Ze wil niet meer op de wc poepen. Ik bied haar nu een luier aan maar als ze die eenmaal om heeft "hoeft ze niet meer te poepen' en plast ze hem vrolijk vol. Smorgens wil ze de luier niet af omdat ze in haar luier wil plassen ipv poepen. Ze weeg dat wanneer ze aangeeft te moeten poepen ze een luier krijgt dus nu gebruikt ze dit als smoes om alsnog in haar luier te plassen. Dan zegt ze daarna dat haar poep vast zit Afgelopen zondag had ze in haar onderbroek gepoept bij een speeltuin en sindsdien had ze geen ontlasting meer gehad. Wel buikpijn,door ophouden, maar weigeren om te poepen. Zo erg dat ze er 3 dagen echt ziek van is geweest. Afgelopen donderdag zette ik haar op de wc en nadat ze weer driftig was heb ik haar boos erop laten zitten en ben weggegaan. Ze huilde en schreeuwde (driftig) maar toen ik terug kwam omdat ze nog hysterischer was had ze de hele wc vol gepoept. Zoveel, ik moest 2x doorspoelen omdat het niet weg wou! die vrijdag in bad moest ze weer poepen en wou een luier maar ze was nat dus moest op de wc. Na veel gehuil heeft ze gepoept en weer een hele lading. Ontlasting is zacht Door forlax dus pijn kan het niet doen? Ik weet niet wat ik hiermee aan moet... Ze is ook al een week of misschien langer moe. Ze wil niet spelen alleen maar op de bank hangen niks doen en tv kijken. Tijd terug stond de bank de andere kant op en naast de tv stond haar speelgoed,nu achter de bank. Misschien nodigt het speelgoed nu niet meer uit omdat het achter de bank staat dus ik heb vandaag weer was geschoven dat het speelgoed dichterbij staat. Maar dat helpt ook (nog) niet. Ze wil wel samen spelen maar dat is maar van korte duur. Alleen spelen wil ze niet meer. Als ik de tv de hele dag uit zet maakt ook niet uit, ze gaat gewoon op de bank liggen met haar knuffel en wil ze hele dag met mij knuffelen. Vandaag op visite bij haar neefje en daar wou ze ook niet mee spelen, ze was moe zei ze en zat alleen maar op de bank geplakt. Sorry voor het lange verhaal maar er is over duidelijk iets met haar aan de hand en ik weet niet wat. Ik wil haar helpen maar weet niet waar ik moet beginnen en hoe.. Iemand enig idee wat er kan zijn of waar ik heen moet? Zat te denken naar de huisarts te gaan maarja voor wat precies..
Klinkt als een peuter die haar eigen wil aan het ontdekken is, poepen op de wc nog wat eng vind en misschien wel een griepje onder de leden heeft en daarom moe is. Duidelijke regels over de volgorde in de ochtend zou je kunnen proberen. Eerst eten dan aankleden of net wat jullie willen en dit ook volhouden. Dat scheelt weer een strijd. Samen kleren uitzoeken, laten kiezen uit 2 setjes bijvoorbeeld. Zelf laten aankleden misschien?
Hoi! Veel punten zijn heel herkenbaar, vooral het boze in de ochtend en het continu niet willen spelen maar tv willen kijken. Komt bij ons vrijwel ook omdat onze dochter een buitenkind is en geen zin heb om binnen te zitten maar met dit weer tsja. Verder doen ik de tv zo min mogelijk aan om het aan temoedigen en gaat ze naar de peuterspeelzaal en sinds dien gaat het beter. Verder ben ik erg duidelijk dat ik bepaald gedrag niet accepteer en dat ik dan ook niet luister of meewerk of meedoen. Dat heeft een hoop driftbuien al laten verdwijnen. Qua spelen lok ik der met puzzels en uitdagende dingen en de afwas doen en mij helpen met huishoudelijke taken. En we gaan veel wandelen en ik probeer te zorgen voor 1 op 1 tijd als der kleine zusje slaapt. Ik hoop dat je snel weer je vrolijke meisje terug heb
Als ik het zo lees vind ik het heel duidelijk aantonen dat je dochter zich anders gedraagd door de komst van de baby. Ze wil ineens weer plassen in de luier, wil veel knuffelen ipv zelf spelen en wil niet tussendoor in de ochtend gaan slapen (want dan is ze bij jou weg) Als kinderen op het KDV zijn is het echt duidelijk, dan ben je nieteens in hetzelfde gebouw, dus is de bedreiging niet relevant. Ze kan zich wat bedreigd voelen door de baby, ze lijkt 'hetzelfde' te willen. Praat met haar, verzorg samen met haar de baby. Knuffelen samen met de baby in bed of op de bank, probeer haar er meer bij te betrekken zodat ze minder het gevoel misschien heeft haar plek terug te moeten eisen
Ze zal wel toe zijn aan school. Ik vond 3.5 tot 4 jaar echt verschrikkelijk zwaar, ik kon haar de uitdaging niet geven die ze op school wel konden, 2 weken school en het drama was verdwenen! Sterkte
Dit was ook het eerste waar.ik aan dacht. Vaak tonen ze dit soort gedrag op die leeftijd. Zijn toe aan school. Had mijn dochter ook. Ik zou wel strenger en conserquemter optreden met die luier. Die zou ik weg laten want ze weet dat ze je daarmee de baas is.
Dit ja. Ik vond dat laatste half jaar ook echt heftig. Afgelopen zaterdag 4 geworden dus nu lekker naar school.
Same here... Misschien kun je dr wat betreft het poepen uitleggen dat ze straks op school ook geen luier aan mag? En dat ze beter nu vast oefent (ook met afvegen... Want dat wil je wel dat ze het kan tegen de tijd ze op school poept)
Bedankt vaat voor reageren dames. Zou het echt zo zijn dat ze toe is aan school? Als ik vertel dat ze straks als ze 4 is heen moet nou dan zegt ze dat ze dat stom vind en niet heen wil Haar betrekken bij verzorgen van haar broertje doe ik zoveel mogelijk maar ze wil vaak niet. Samen spelen probeer ik ook maar waar ze eerder dol was op puzzelen spelletjes etc wil ze nu niks. Als ik vraag wat wil je dan? Dan moet ik kiezen. Maar alles wat ik kies is niet goed Vind het lastig om haar verder uit te dagen niks lijkt haar meer te interesseren ofzo. Uitleggen met poepen werkt ook nog niet dat dat op school moet. Ik zat te denken aan een poeppoli? Maar weet niet of dat hier is en of ik daar goed aan doe. Maarja haar elke keer 5 dagen haar poep te zien ophouden en dat ze er buikpijn van heeft en jengelig is is ook niet wat.. Denk dat we smorgens sowieso consequenter moeten zijn wbt aankleden en eten. En niet 1 of 2 keer maar idd altijd. Vind t wel lastig doordeweeks doet mijn vriend het en op dagen dat ik vrij ben doen we alles lekker rustig aan maar misschien eerst maar even een nieuw regelmaat daar in brengen en als dat goed gaat kunnen we afentoe wel weer een luie ochtend doen.
Ik zou ook een standaard uitrust uurtje inlassen s middags, bijvoorbeeld van 13.30 tot 14.30 in bed liggen (of jouw bed, dat vindt mijn dochter mega interessant). Ik breng het vaak zo: je hoeft niet te slapen, maar je moet wel even uitrusten. Ik doe dit niet elke dag maar als ze zo n slechte ochtend heeft wel. Vaak valt ze dan in slaap. Als ze niet in slaap valt breng ik haar na een half uurtje een paar boekjes en zeg ik dat ze zelf boekjes mag lezen en ik haar bijna weer kom halen. Ik ben hier wel erg streng en consequent in want er zijn dagen dat ze eigenlijk gewoon echt een slaapje nodig heeft.
Het klinkt ook wel als veel veranderingen in een korte tijd. Niet zo gek toch dat ze daar moeite mee hebben op deze leeftijd? Persoonlijk zou ik haar gewoon weer even een luier omdoen in de hoop dat ze niet meer op gaat houden, want dat kan best voor problemen zorgen. Als de rust dan is wedergekeerd, opnieuw starten met zindelijkheid. Wat betreft het spelen en de kleding, heb ik dezelfde tip voor beiden: Wat als je haar laat kiezen uit 2 of 3 dingen? Dan heeft ze de controle van het zelf kiezen en je maakt het niet te moeilijk door teveel keuzes. Dit is een typische autisme tip, maar die werken ook vaak goed voor peuters (aangezien die ook veel behoefte aan structuur hebben, net als dat picto's/dagritme kaarten ook vaak bij peuters goed werken).
Standaard een uur rusten inlassen ga ik doen. Kan idd wel op ons bed als ze dat liever heeft woensdag ben ik vrij dus dan kan ik daarmee beginnen. Wbt haar zelf dingen uit 3 dingen laten kiezen of 2 doe ik vaak al maar niet altijd nee. Dat ook maar proberen vast te houden. Luier weer om doen doe ik liever niet. Ze weet dat als ze moet poepen ze een luier om mag dus wil het graag daar bij laten en plassen gewoon op de wc. Of ze moet nog dwarse worden en gaan broekplassen oid maar dat is gelukkig (nog) niet zo. Wel bruikbare tips en adviezen. Ga ze zoveel mogelijk proberen toe te passen komende tijd en hoop dat het dan iets beter gaat.
Wat betreft het poepen, dat herken ik wel van onze dochter. Die durfde niet op de wc maar deed het ook niet zomaar in haar onderbroekje. Luier wilde ze ook niet en ik eigenlijk ook niet. Zodra ik zag dat ze moest zijn we naar de wc gegaan, erop gezet en haar verteld dat het echt niet erg is. Zei schreeuwde de hele wereld bij elkaar en ik hield haar vast. Tot ze gepoept had en dan was ze echt wel trots op zichzelf dat ze het gedaan had. Ze moest er doorheen getrokken worden. Maar ze was gewoon echt bang, angstig om haar poep 'los te laten' hoe raar het ook klinkt. Dit heeft best een tijdje geduurd. Maar uiteindelijk had ze door dat het echt niet erg was om je poep te laten gaan.
Kinderen vinden poepen vaak ook erg eng, omdat er dan letterlijk iets uit hun lichaam valt. Op de WC voelen en zien ze dat uiteraard gebeuren. Wij hebben destijds voor Aiden het boekje "Joep moet poepen" via internet besteld. Dat hielp hier erg goed.
Misschien wat minder/geen keuzes geven. Sommige peuters hebben een periode en sommige altijd dat keuzes erg overweldigend zijn. Zeker in eeb periode waar alles in veranderd kennen keuzes erg "eng" zijn. Ik heb na de verbouwing/geboorte van dochter heel lang gewoon geen keuzes gegeven. Ik pakte kleding en dat ging aan en ik koos de beleg en ik koos activiteiten, nu langzaam laat ze zien dat ze weer kalm ken zijn als ze kiezen mag dus nu laten we het ook toe.. Keuzes maken en de periode alles stom vinden gaat niet samen 😂
Wij hebben heeeel veel boekjes over poep gelezen, ool bv Joep moet poepen, die staat gratis op internet, kun je bv samen op je telefoon/tablet lezen. Dat werkte wel heel goed voor haar! Maar 3,5 vond ik best een moeilijke leeftijd, en bij jullie is er nog een kindje bij gekomen, dat is ook echt een flinke verandering! Hier in overweldigende periodes idd ook beperking van keuze; eerst aankleden, daarna ontbijten, etc etc.