Ons dochtertje is nu 7 1/2 maanden oud en volop aan het oefenen met eten. Ze eet eigenlijk alles wat wij haar voorzetten dus dat is niet het probleem. Wat ik eng vindt is als je haar bv. een rijstwafel of een Liga geeft dat er op het eind een heel groot stuk over blijft dat ze het liefste in een keer naar binnen duwt. Ik vind dat doodeng. Dus pak ik het af en breek het voor haar in kleinere stukjes. Alleen vind ze dat natuurlijk helemaal niet leuk. Hoe doen jullie dat? Moet ik het er op wagen dat het goed gaat?
Louise doet het ook... soms pak ik het uit haar mond en breek het in kleinere stukjes en soms laat ik haar begaan. Wel blijf ik natuurlijk goed opletten maar hier is het gewoon goed gegaan. IK blijf hopen dat ze snel doorkrijgt dat kleinere stukjes toch makkelijker eten is
herkenbaar! Maar eerlijk gezegd valt het vaak erg mee. Zo was ik erg benauwd als ik Lize op grote koude natte aardbeien liet sabbelen. Ze vind ze heerlijk, maar ik was voortdurend bang dat ze het laatste glibberige stuk zo in haar keel zou laten glijden, zich zou verslikken of wat dan ook. Maar dan zit ik er met mijn neus bovenop en dan zie ik dat ze heeel behendig, met beide handjes, die aardbei perfect opeet! Ze heeft nog geen tandjes en toch weet ze er op te kauwen. Kortom, mijn advies: laat het je kindje proberen, blijf er natuurlijk wel bij, en laat je geruststellen. Ik ben nu blij dat Lize lekker aan het oefenen is geslagen. succes Amber
Eva eet alleen maar stukken, het liefst groot! Ik laat het haar zelf afhappen (dat is wel het voordeel van 2 tanden ) en neemt gewoon grote happen en begint er dan op te kauwen en sabbelen. Gaat hier gewoon goed.
Heel normaal dat je dat zo voelt hoor. Hier idem dito. Toen de oudste kids nog jong waren was ik er ook als de dood voor, en voornamelijk doordat we oudste toen 8,5 mnd. bijna kwijt waren doordat het stukje van zijn liga in zijn keel bleef zitten en er maar niet uit leek te kunnen komen. Eerst zie je hem dan kokhalzen dan vlieg je er al op af, en binnen no time loopt zo'n kind blauw aan zeg, wat schrik je je dan kapot. Wij hem op zijn kop gehouden en op zijn rug kloppen en uiteindelijk dat stukje (nog niet eens zo heel erg groot eigenlijk) uit zijn keel. Dus tja, dat vergeet je je leven nooit meer, en daarom ben je(wij in ieder geval) vaak ook wat voorzichtiger. Gewoon altijd erbij blijven, goed op blijven letten ,en mocht er wat gebeuren proberen (moeilijk heel moeilijk) niet in paniek te raken. succes
Hier ook, als het te groot is spuugt ze het zelf wel weer uit en anders krijgt ze het wel klein en slikt ze het door, gelukkig nog nooit misgegaan.
stuifje, je beschrijft een van mijn nachtmerries... wat vreselijk... Dat vergeet je inderdaad nooit meer. Ik lees ook alles wat los en vast zit als het gaat over ehbo-ingrepen en ik wil ook graag een kinderehbo-cursus volgen, want ik moet er niet aan denken dat je niet weet wat je moet doen.. sorry dit was even offtopic
dat is ook eigenlijk mijn voornaamste reden dat ik iets tegen die nieuwe hype (rapley) heb. Ik heb met eigen ogen gezien wat er kan gebeuren als je een kind zelf laat eten, en die van mij was toen al 8,5 mnd en at al bijna volledig met de pot mee. Zo heb ik het ook een keer zien gebeuren bij zo'n kleintje in de Mc.Donalds, die moeder gaf haar kind een patatje en ff later grote paniek in de tent omdat het kind helemaal blauw aanliep omdat het er niet zo 1-2-3 uitkwam. Gelukkig kwam het er uiteindelijk wel uit, maar als je dit soort dingen meemaakt, ben je gewoon stukken voorzichtiger. Die koekjes ook zoals ze vroeger al waren en nu nog steeds zijn, ze zijn bedoelt voor kindjes vanaf 6 mnd, nou ze kregen hier met 6 mnd al een hele hoop maar niet die gevaarijke rot dingen. Na dat gebeuren met de oudste met die Liga, kwam de liga hier ook weer een hele tijd het huis niet in. Nee meid, je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren allemaal.brr
esmee propt ook alles in dr mond, ik heb nijntje koekjes die verpulveren gelijk in dr mond dus ze stikt er niet in. liefst stopt ze dr voeten ook bij het eten wat ze in dr mond heeft.
hahaha hier ook, die voeten met die stokjes eraan zijn ineens zo interessant geworden (trouwens die nijntje koekjes heb ik nog niet gehad, zal ze eens proberen)
Ik ben ook niet zo weg van koekjes enzo, omdat ik het idee heb dat ze daar makkelijker in kunnen stikken. Fruit en groente is lekker zacht, kunnen ze haast niet in stikken want dat glijdt zo weg. Brood is iets wat ze moeten leren eten, lijkt me best eng in het begin. Maar dan zijn ze ook al een tijdje gewend aan groente en fruit.
Ymke krijgt heeeeel soms een liga, rijstewafeltjes wel vaker. Maar ik "pak" zeg gewoon af halverwege. Niet zo bruut als het klinkt natuurlijk
Liga wordt hier alleen verkruimeld/fijngemalen door de fruithap gegeven...vind het veel te plakkerig en te eng. Lange vingers gaan hier wel goed, en verder idd die nijntjes koekjes...en een stukje van mijn cake of eierkoek vind hij ook lekker Maar ik ben eigenlijk niet zo van de koekies geef liever een extra keertje wat fruit (al dan niet met koekie erdoor) tot hij at ouder is en wat meer geoefend is met eten.