tja kindjes komen nou eenmaal niet wanneer ze moeten Zoey kwam 6 weken te vroeg en in die week zou me moeder met vakantie gaan ze zei als de baby er niet is ga ik NIET Maar zoals gezegt is jij zal dit waarschijnlijk zelf in de hand gehad hebben door altijd klaar te staan Dus kom voor jezelf op zeg NEE ik kan niet komen want ik trek dat niet als de baby er is en wat groter is wil ik met alle liefde helpen maar nu horen jullie mij een keer te helpen
Pff wat een familie, ik word moe van het lezen van je stukje en ben geeneens zwanger. Als ej (hoog)zwanger bent wil je gewoon lekker cocconnen (of hoe je dat ook schrijft) lekker thuis, alles in orde, met rust gelaten worden, je gezin op de eerste plaats en de rest van de wereld draait door maar doe je even niet aan mee ZO HOORT HET OOK! laat ze maar even lekker in hun sop gaarkoken, je bent geen slaaf ofzo, kom op hey, bier brengen, mee helpen verbouwen dat ze dat van je eisen is belachelijk!
Negeren. Schoonouders hier zijn net zo. En die krat bier :O. Ze konden mij wat. Krijg dat ding niet eens meer getild....
Stoppen dus met ja zeggen op allerlei dingen: je creeert daarmee een verwachtingspatroon waar je helemaal niet aan wilt voldoen. De stelregel die ik hanteer bij het trainen in assertiviteit bij jongeren is: duidelijk aangeven wat je wel en niet doet of wilt doen, vriendelijk blijven, maar zeer beslist. Niet teveel uitleg geven: hoe meer uitleg je geeft, hoe meer ruimte mensen doorgaans ervaren om dara argumenten tegenin te gaan brengen. Je straalt dan blijkbaar toch uit dat je over te halen bent, want je hebt bepaalde argumenten om het niet te doen, en als ze jou kunnen laten zien dat die argumenten niet geldig zijn, dan doe je het waarschijnlijk wel. Een krat bier halen? Nee dus. Geen uitleg. Haal zelf maar, als ik een keer in de buurt ben en langsrijd, neem ik met alle liefde een krat mee. Zoiets. Wat betreft de vakanties: jammer dat ze hun kleindochter/nichtje niet gaan zien, maar zij kiezen voor een vakantie, en ze hebben de vrijheid om te kiezen wat het belangrijkste is. Zij kiezen voor het boeken van een vakantie, en dat is best logisch als je denkt dat je schoondochter ingeleid gaat worden, maar als het dan anders loopt, is dat zoals het is en dan zie je elkaar na die vakantie wel weer toch? "We sms-en zo snel mogelijk een fotootje van d'r, OK? Dan ben je er toch een beetje bij " Zoiets. En verder vooral ene oor in, andere uit. Doen ze moeilijk? Niet reageren: hun probleem, niet het jouwe. Gaan ze steeds bellen om te herhalen wat hun punt is? Niet opnemen, je bent even niet bereikbaar. Enz enz enz. De kunst is vaak om de bal die je gekaatst krijgt, gewoon niet terug te kaatsen. Reactie van jou lokt weer reactie van hun uit, en als jij stopt met reageren en munitie aanleveren, stoppen zij vanzelf ook.
kan je niet de telefoon uitzetten (eventueel een voicemailtje dat je niet aanwezig bent voor gezeur) en je mail niet meer lezen? Ik zou zeggen, laat ze lekker zeuren,. trek je er lekker van terug en geniet (voor zover mogelijk) van het laatste stukje zwanger zijn en het eerste stukje met je kindje. Lekker rustig als ze op vakantie zijn, en anders plan je ze als de kraamzorg er is, die kan ze er mooi uitgooien als ze gaan zeuren. Makkelijk gezegd he, maar sommige mensen hebben echt alleen oog voor zichzelf, daar werk je je maar heel langzaam uit als je een beetje sociaal bent ingesteld. En ik denk dat ik sterk de neiging zou hebben om de zandbak weer voor hun deur te dumpen, zijn ze nu helemaal:x
Euhm ik kan hier heel kort over zijn... Ik zou ze werkelijk in de stront laten zakken! Stelletje malloten!
Wat een gedoe zeg!!! En wat een begrip... NOT! Laat ze lekker hoor. Je hebt straks al je energie nodig om te bevallen en niet om te doen wat hun van je verwachten. Ze zoeken het maar even uit. *Dikke knuffel* En oh ja, wie op vakantie wilt gaat maar lekker op vakantie toch. Geloof me; Je vind het straks alleen maar fijn als er minder mensen zijn. Ik vond het vreselijk al die mensen ome heen toen Mira geboren was. Bij de volgende doe ik het ook heel anders; Dagenlang wil ik niemand zien!
die smsjes gewoon negeren en niet op reageren, als ze later vragen waarom je niks hebt laten horen, dan zeg je: o ik dacht dat het niet serieus was, aangezien ik hoogzwanger ben en iedereen weet dat ik verga van de pijn, en dan met een grote glimlach. Gewoon lollig over doen en je er verder niks van aantrekken.
Heel herkenbaar allemaal. Ik kreeg er ook problemen door in mijn relatie maar dat is nu verleden tijd. Ik heb de tijd genomen om al mijn gevoelens en frustraties uit te praten met mijn man (en hij de zijne ook natuurlijk). Op sommige momenten is het nog moeilijk om nee te zeggen maar dan springt mijn man bij. Wij vormen nu samen een front zeg maar. Natuurlijk zijn er momenten dat we het krijgen van de familie en hun verwachtingen maar het is wat draaglijker nu mijn man en ik samen aan 1 kant staan.
Reacties niet gelezen maar heb 1 tip: Ga met je man op een lijn staan en kies VOOR ELKAAR! Overleg of er wat kan gedaan worden voor een ander en zo niet dan is het voor hun jammer. Zijn ze boos? Nou dan zijn ze maar boos...gaat wel weer over. En had ik maar niet dat zandbakje moeten kopen want ik zie hem toch nooit? Volgende keer maar zeggen nee hou maar want anders moeten we weer op komen draven als jullie vinden dat dat moet? (nee onzin maar jeetje zeg hoe kan je nou over je kleinzoon zo praten!?) Als jullie niet voor elkaar kunnen of willen kiezen in dit touwtrek verhaal dan kost dit jullie gezinnetje want dit houd geen mens vol (spreek uit ervaring! Alhoewel er bij ons wel meer scheef zat) Jullie komen voor jullie op de eerste plaats. Als er daar naast nog tijd of puf over is dan kan je nog kijken. En begrijpen ze dat niet dan is dat erg jammer...voor HUN! Wat een mensen heb je toch soms zeg...en zo jammer dat dit jou laatste loodjes NOG even wat zwaarder maakt.
Oké, ik kan me voorstellen dat je hier boos over wordt... Ik word er al boos over:x Maar, je kunt hun karakter niet veranderen, alleen heel goed voor jouw kindje zorgen en omdat baby's in de buik gevoelig zijn voor de stemming van de moeder, kun je inderdaad weinig dan ze gewoon allemaal het heen-en-weer laten krijgen en gewoon schijt aan ze hebben en je alleen op je eigen veilige, warme nest concentreren. Heel veel sterkte en succes met de laatste loodjes.
na de laatste ruzie hebben we beide ook gezegd dat het moet stoppen met de verwijten over en weer want daar schiten wijzelf niets mee op. vanavond ook gewoon weer een goed gesprek gehad en we zijn het er wel over eens dat we op onze strepen moeten gaan staan. vriend snapt gelukkig waar de fustratie over gaat en is het zelf ook zat hij had het zelfs al over verhuizen zodat we overal een uur minimaal vanaf onen zodat we niet continu hoeven op te draven. we werden vanavond gebeld over de kerst!! )ja je leest het goed) welke dag wij kwamen nou vriend heeft gelijk verteld dat hij beide dagen moet werken en dat we dus gewoon als gezin thuis zijn de paar uurtjes die we hebben. ik kan vertellen dat schoonloeder not amused was
Djeez, wat erg. WAAROM begint iemand over kerst als je weet dat je schoondochter op alle dag loopt?! Het lijkt wel alsof ze het erom doet... Gelukkig staan jij en je lief op één lijn
Sommige mensen zijn toch niet te begrijpen, toen ik zwanger was besloot schoonzus dat ze t jaar erop in juli wilde trouwen en prikte een datum. ik mocht dus niet op die datum bevallen t jaar ervoor want dan zou t voor ons lastig worden met de eerste verjaardag van onze uk (?!!!! alsof we dan naar een bruiloft zouden gaan.. sorry hoor) maandenlang was t enige wat ze ong vroeg en zei, niet op die en die dag bevallen he.... Geloof dat ze aan t eind van mn zwangerschap pas echt uitkeek naar dr neefje en doorhad dat zij maar de dag moest aanpassen als t wel op die dag kwam omdat wij anders ECHT niet zouden komen..
Deze mevrouw die doet het erom!! Wat voor enorme kronkel heeft zij in d'r hersenen zitten zeg. Laat je niet gek maken meid!
jee wat een verhaal.. ik had liever geen familie dan zo'n familie! ik zou alle deuren sluiten en ze het lekker laten bekijken! je moet echt voor jezelf opkomen maar doe dat asjeblieft pas nadat je bent bevallen en hersteld.. laat ze het tot die tijd maar lekker uitzoeken... voor nu moet je aan jezelf denken en je niet rot voelen om hoe hun doen... vind het ook wel ver gaan wat ze je allemaal vragen en vraag me af hoever je zef bent gegaan met dat soort dingen omdat ze nu boos worden als je nee zegt... heb je dus nog nooit nee gezegd tegen iets wat ze van je vroegen? word dan eens hoog tijd meid! laat je toch niet zo behandelen en vooral ook voor je kinderen. ik wens je veel sterkte met je familie en een voorspoedige bevalling! en lekker genieten met je gezinnetje! laat ze lekker de rambam krijgen joh!
Weet je wat jij moet doen Lekker aan jezelf en de kleine in je buik denken Schijt aan hun Ze kunne zelf ook wel in de auto stappen om naar jullie toe te gaan en hun boeken een vakantie dus hun probleem dat ze die kleine niet meteen zien niet jou probleem!! Helaas herkenbaar sm zwaar pissig omdat we pas na 3 uur hadden gebeld dat de kleine was geboren Had wel wat anders aan me hoofd dan haar bellen Ondertussen zijn we nu bijna 5 maanden geleden verhuisd maar sf nog niet hier gehad maar wij moeten wel daar heen ja daag
Hoi Amfy, wat je schrijft herken ik goed. Mijn ouders en schoonouders trekken ook erg aan ons en ook vooral aan mijn man. Omdat mijn man erg handig is en mijn ouders op een paardenboerderij wonen is er altijd wel iets te doen waarbij hij kan helpen. Hooi van het land, wei afzetten noem maar op. Zelf weet je hoe beperkt jij bent als je zwanger bent en je hebt het liefst je man veel om je heen. Dat maakt het lastig om toch nog voor anderen klaar te staan. Ik vind het heel moeilijk om hier grenzen in te stellen omdat ik het liefst altijd voor iedereen klaar sta. Mij wordt ook niet rechtstreeks gezegd dat ze teleurgesteld in ons zijn of boos, dat gaat vaak op een andere manier. Zegt jou moeder wel rechtstreeks tegen je dat ze boos is omdat je niet komt helpen? Want daar zou ik dan direct op reageren zoals je het hier ook neerzet. Dat zal in ieder geval opluchten. Wat ik ook doe is mijn moeder vertellen hoe het met mijn man gaat. Hij werkt zich een ongeluk en we hebben zelf een opknaphuis gekocht. Straks met twee kindjes hebben we het erg druk. Ze zegt dan dat ze het wel begrijpt, maar vervolgens wordt er toch weer een beroep op hem gedaan. Het wordt ons op een dusdanige manier gevraagd dat, als je het niet doet, je er een schuldgevoel aan overhoudt want je kunt die oude pa van je toch niet met balen hooi laten sjouwen? Gelukkig geeft mijn man zijn grenzen zelf wel heel goed aan. Voor mij blijft het moeilijk om nee tegen ze te zeggen. Ik ben daar nog echt een weg in aan het zoeken. Het is net wat jij zegt, zoveel familie hebben wij niet, ik heb ook geen contact met mijn echte vader dus ik wil de band wel goed houden. Verder hebben wij hier ook precies hetzelfde euvel met mijn schoonouders. Daar zijn we ook niet zo vaak, maar ze blijven aandringen en heel vaak hier komen. Terwijl we erg aan onze rust toe zijn. Het blijft ontzettend moeilijk. Ik heb besloten om mijn frustratie van me af te zetten. Heel af en toe borrelt er nog een soort woede op of grijpt de benauwdheid mij even naar de keel. Maar nu ben ik ook wel iemand die extreem op rust gesteld is en heel weinig behoefte heeft aan familiebezoekjes e.d. Dus af en toe zet ik me hier voor de goede vrede wel even overheen.
Mijn schoonmoeder -verder een lief mens trouwens- had die verwachting ook toen ik manlief net kende: dat we elke kerst daar zouden zitten. Tja, zij wonen aan de ene kant van Nederland, mijn ouders aan de andere kant en wij woonden er toen nog precies tussenin. Na 2 keer kerst zonder ons, was ze omgeschakeld dat de verwachting dat je kids elke kerst bij je komen en je je gezin elk jaar compleet kunt hebben op die momenten, wel omgedraaid naar: Oja, ze zijn allemaal getrouwd en hebben dus ook schoonfamilie die ze ook eens willen zien... Er wordt nu uiteraard wel elk jaar gevraagd welke plannen we hebben, maar zonder de teleurstelling als we aangeven dat zij niet in onze planning zitten. En als we wel met schoonouders kerst willen vieren, spreken we ook af en toe uit dat zij welkom zijn bij ons. Maken ze soms gebruik van en soms niet. Beiden prima Het gaat er uiteindelijk dus om dat je gewoon uit een verwachtingspatroon moet stappen. En als je dat doet zonder er moeilijk over te doen, maar gewoon duidelijk bent en ondertusse vriendelijk en neutraal, dan voegen mensen zich wel weer. Ze zullen ook wel moeten dan....
Denk dat rozemarijke paar pagina's terug al een aantal goede tips gaf Even heel hard worden voor jezelf en als je iets echt niet wilt duidelijk en kort nee zeggen en vooral leren daar dan ook geen seconde meer een rot gevoel bij te hebben. Dat is misschien wel het gene wat het moeilijkste is. Het gevoel dat je eigenlijk dan ook klaar moet staan uitzetten. Klaar staan als het uitkomt en komt het niet uit jammer dan.