Dat gezeik altijd over voeding

Discussie in 'De lounge' gestart door Kim11, 30 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik lees net weer zo'n topic waar iemand vraagt naar een schema voor een baby van 6 maanden. Reageren meerdere ouders op van kinderen in de leeftijd van 5 maanden tot een jaar ongeveer. Roosvicee en liga wordt helemaal afgebrand. Want het advies is geen suiker tot na de eerste verjaardag.

Net open ik een oud topic waarop gereageerd was wederom suiker oei zo slecht.

Ik krijg daar weleens een punthoofd van weet je dat? Van dat betweterige gezeik en opdringerige meningen.

Als iemand z'n kind nu roosvicee geeft, of een bakje vla, of van mijn part een snoepje dan moet die persoon dat toch lekker zelf weten?

Waarom is men toch altijd bezig om iemand anders een leefstijl op te leggen?

Ik val hier niemand specifiek aan maar ik irriteer me daar best aan, en ik denk wel meer mensen.

Persoonlijk geloof ik niet zo in dat ubergezond opvoeden. Ja wij drinken water en melk (zelfs daar kan hier een discussie over ontstaan!) en ja ook weleens een glaasje cola of limonade. En mijn baby van 6 maanden krijgt ook tussendoor wel eens een beetje roos vice of een danoontje... Woei wat slecht allemaal.

Waarom moet men toch altijd de meest gezonde keus nemen als we het hier op t forum over voeding hebben.

Ik vind dat 'ongezonde' dingen er ook gewoon bij horen. Natuurlijk moet je menu niet uit 5x McDonald's per week bestaan. Maar een glas limonade of een glas cola of misschien wel een chippje en zo'n snoepje vol slechte witte suikers moet volgens mij gewoon kunnen.

2. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

3. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Helemaal mee eens.

4. minon

minon Niet meer actief

Amen. Sterker onze dochter lust geeneens water of thee dus diksap en carvan cevitam. Beetje eigen schuld want doordat alles ingedikt moest worden moet er toch een smaakje bij. Proef het maar eens: water met johannesbroodpitmeel. Nou je gaat over je nek.
    Dus hier ook lekker limonade, keertje pasta op brood, keertje patatjes. Moet kunnen hoor.

5. Valora

Valora Niet meer actief

Ik geef je helemaal gelijk. Ik snap het ook niet zo goed, al dat overdreven gezonde gedoe. Zolang je kindje overwegend gezond eet kan iets ongezonds af en toe echt geen kwaad. En de meerderheid van de ouders die hun kind suiker ontzegd eet zelf vast af en toe wel eens ongezond. Waarom moet je je kind dat dan wel ontnemen?

6. Tsja, daar staat iedereen anders in. ;) Zelf heb ik me over de gevolgen van verschillende voedingsmiddelen ingelezen en heb ik zoiets van: hoe langer ik er invloed op kan uitoefenen dat hij dat niet krijgt, hoe beter….
    Maar ik zou die mening niet aan andere moeders op gaan dringen.

Maar als je advies vraagt, dan kun je ook verwachten dat je adviezen krijgt die misschien een keer niet in je straatje passen, toch? :)

7. Luna28

Luna28 Niet meer actief

En zo is dat!

8. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik ben het met je eens hoor. Lijkt wel alsof veel ouders tegenwoordig doorslaan en hun kind alleen maar übergezond voedsel willen geven en als je niet aan die hype meedoet kunnen sommige moeders meteen doen alsof je je kind nog net niet mishandeld...
    Respecteer elkaar gewoon, als jij je kind alleen maar verantwoorde havermoutkoekjes (oid) wil geven vind ik dat prima hoor, maar ga me niet scheef aankijken als ik mijn kind een lange vinger of een bumba cakeje geef :D

9. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Doe gewoon waar jij je goed bij voelt. De kleinste dingen monden vaak al in een discussie uit (ook als het niet over voeding gaat).
    Blijf jezelf er zijn al genoeg anderen!

10. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    adviezen mogen gegeven worden toch?
    Alleen ja de manier waarop is niet altijd helemaal handig ;)

Ik eet biologisch, en ervaar daar veel positieve ervaringen in.
    Ik zal dus in mijn advies altijd vanuit mijn overtuiging adviseren.
    Net zoals jij danoontjes geeft, en dat dus ook aan een ander zou adviseren.. logisch toch? :)

11. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Whaha, hier een dochter die alleen maar chocomel drinkt :) (foei slechte slechte mama :p)

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Het wordt steeds erger. En niet alleen bij kinderen en babies.
    Opeens is iedereen aan de groene smoothies, gaan we massaal aan de lijnzaad of weet ik wat voor zaden en noten allemaal.

Mijn oudste dochter krijgt als ontbijt een mok met thee, melk en een klein schepje suiker, nou bel de opvoedpolite maar.
    Oh en het maakt me niet uit wat ze op haar beschuit, brood of cracker wil, als ze meer eet!

En hier mogen ze in het weekend een klein zakje chips en kindercola: Shoot me :p

13. tuc

tuc Niet meer actief

Sorry niet mee eens..ik geloof niet in de toegevoede waarde van al die suikers voor kleintjes. En ben echt geen gezondheidsfreak, mijn 5 jarige doet op een verjaardag lekker mee met iedereen.

maar het is een forum en iedereen mag zijn mening geven.

14. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Zo lang je alles met mate geeft, lijkt me er geen probleem. Ons meisje eet ook vlugger een snoepje, maar ja, wat wil je als ze grote broer ziet.

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

15. sydneys

sydneys Niet meer actief

Helemaal mee eens!
    En weet je wat ik soms doe? Ik doe soms een heel klein beetje nesquik bij zijn melk! :$ en hij eet nog steeds zijn groenten ondanks dat hij een zoete chocoladesmaak kent. Dat kan toch niet? :D

En mijn vriend laat hem koekjes proeven van wat hij eet! :$ schaamschaam

En als ik een beetje diksap in zijn water doe drinkt hij 200-250cc water per dag ipv 80cc

Een frietje gaat er ook wel in!

Ja wij zijn hele slechte ouders:p

16. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    iedereen kan logisch nadenken lijkt me, zoals je zelf al zegt, je gaat geen 5 x naar de mac.
    Mijn kids krijgen snoepjes en koekjes, krijgen pakjes vruchtensap mee naar school.
    Maar ze eten elke dag braaf hun bordje leeg en de ene keer is dat verse soep, stamppot of ander verantwoord iets. De andere dag eten we frietjes, macaroni zonder groente of pizza. That's life!

De eerste heeft tot een jaar geen suiker gehad (tenminste geprobeerd) ik kan nou niet zeggen dat ze daar beter op geworden is of slechter. Bij nr 2 een stuk soepeler geweest. Die kreeg wel eens een hap van iets dat op de "mag niet" lijst stond. Van die ene hap heeft ze niks overgehouden.

En drinken, drink zelf maar eens heel de dag water, dat komt ook je neus uit.

Denk dat t allerbelangrijkste is variatie, dat is met alles zo, eten drinken enz. Eigen gevoel volgen en mensen niet afkraken als ze iets wel of niet doen.
    Advies geven wil niet zeggen jou mening opleggen

17. Islah

Islah Niet meer actief

Ben het eigenlijk wel met je eens... Ik durf soms niet eens meer te zeggen dat ik gewoon brood van volkoren tarwemeel eet, of (en dit is nog veel erger...) af en toe wit brood gemaakt van tarwebloem. Of dat ik een glas melk bij m'n ontbijt neem. Sommige mensen kunnen over alles vallen en vooral bepaalde mensen die erg gezond (denken te) eten (ook al is er nooit bewezen dat dat daadwerkelijk gezonder is) kunnen hun mening dan zo aan je opdringen. Erger me daar behoorlijk aan.

18. Paige

Paige Niet meer actief

Van mij mogen ze alles. Ik ga zeker geen etiketjes lezen en als ze het lekker vinden mogen ze het van ons hebben.
    Naast alle gezonde dingen, want die vergeten we heus niet, krijgen ze vaak ook een lekkere suikerbom naar binnen. En dat kregen ze al vóór hun eerste verjaardag.
    Ze leven nog steeds hoor...:)

19. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Wat ik vaak (niet altijd) zie gebeuren is dat kinderen die zo strak zijn gehouden op volwassener leeftijd juist veel van al dat 'verboden lekkers' nemen alsof ze heel wat schade in te halen hebben.

20. Chaii

Chaii Niet meer actief

Haha, een paar zinnen zijn heerlijk grof en ik geef je gelijk.
    Al ben ik met mijn kinderen een behoorlijke suiker vermijder en pakt mijn oudste liever een wortel dan een koekje.
    Mensen zouden wel eens wat minder opdringerig mogen zijn.
    Je mening geven en er anders over denken is heel wat anders dan met vingertjes wijzen en zeggen dat iemand anders iets fout doet, puur omdat dat niet aan jou idealen voldoet.
    En daar hebben veel een handje van....

Deel Deze Pagina