N.a.l. van het topic over wat je overhoudt, vroeg ik me af of werkelijk iedereen zo makkelijk kan zeggen wat ze overhouden. Ik schrok er echt een beetje van dat iedereen dit wist. Misschien ben ik wel een domme muts, maar ik heb dus geen flauw idee wat wij overhouden en mn man ook niet vrees ik. Ik kijk af en toe op mn rekening en als daar een keer toevallig een redelijk bedrag staat maak ik het over naar de spaarrekening (gebeurt max 2 a 3x p.j.), maar ik check dus nooit waar het precies vandaag komt (uitgaven en inkomsten). Ik kan ook nooit goed inschatten wat ik zou moeten hebben en wordt soms aangenaam en soms onaangenaam verrast. Man en ik hebben wel allebei een vast inkomen, maar ik heb nul inzicht in hoeveel ik en mn man uitgeef per maand. Ik weet wel ongeveer wat ik verdien, maar ook niet eens precies. Man betaalt hypotheek en gwl, dus ik neem aan dat hij dit wel weet, maar de rest . Ik voel me nu gelijk een beetje gestresst en heb het idee dat ik vanavond mn financiën in moet duiken... Zijn er nog meer van die financiële klunzen hier?
Ik weet het wel, heb er een heel handig overzichtje voor in excel..misschien ook ies voor jou om het zo bij te houden? En ik zeg niet dat je gestressed moet worden maar het lijkt mij wel raadzaam om wat inzicht te krijgen, zo gaan namelijk veel mensen de boot in..door het gebrek aan inzicht.
Eerst deed mijn man alles qua financiën maar toen we steeds rood stonden had ik wel zoiets van hmm... Toen ben ik me er mee gaan bemoeien en nu doen we het samen. Was me er dus eerst totaal niet van bewust maar nu hou ik alles goed in de gaten. Vind het ook prettig om te weten hoe we ervoor staan.
Hier ook een excel bestand met inkomsten/uitgaven. (Niet dat ikd at nu maandelijks bijhoud hoor) Niet dat ik op de cent nauwkeurig weet wat onze uitgaven zijn maar wel in grote lijnen. Vind dat wel belangrijk, inzicht in wat er binnenkomt en uitgaat.
Wij hebben hier wel een duidelijk overzicht in. Salarissen worden op ieder zijn rekening gestort en een vast bedrag word op de gezamenlijke gestort. Dan houden we ieder een bedrag over waar mee kunnen doen wat we willen.
Ik vind het erg belangrijk om te weten waar ons geld naartoe gaat, etc. Ik zou je zeker aanraden om erin te duiken.
Ik heb een globaal overzicht. Echt niet op de cent nauwkeurig en al helemaal geen bestandje in excel. Mijn vriend wel maar wordt er nu gelukkig ook wat relaxter in. We houden iedere maand geld over en als dat niet zo is dan is er altijd een duidelijke oorzaak. Auto kapot of vakantie bruiloft dat sort dingen.
Misschien is een excel bestand ook wel iets voor mij. Ik zou ook wel wat meer overzicht willen hebben, maar ik voel me altijd zo overweldigd door alle geldzaken dat ik m'n ogen er altijd maar liever voor sluit. Ik ben redelijk hoog opgeleid en handig met veel zaken, maar absoluut niet met geld . Ik laat iemand anders ook altijd mn belastingaangifte doen.
Dat is weer een ander punt, wij doen altijd maar wat. We hebben beiden een eigen rekening waarop salarissen binnen komen. We hebben geen gezamenlijke rekening en op de automatische betalingen na doen we altijd maar wat. Dan betaalt mn man, dan ik. Echt 0 duidelijkheid, zelfs met grote bedragen zoals vakanties en nieuwe meubels enzo. Gewoon wie het eerst bij de kassa is of toevallig achter de pc zit betaalt. Mn man is ook al niet goed met geld. Om maar even een voorbeeldje te geven van hoe stom wij zijn. Ik kwam er na 4 jaar achter dat we 3 spaarrekeningen hadden met op elk een klein bedrag en waarop de rente op 1 veel hoger was dan op de andere 2 . Ok, nu ik alles zo op een rijtje zet ben ik overtuigd. Vanavond maak ik een excel betand!!
Hier geen inzicht door partner's eigen bedrijf. Was wel de afspraak dat dit zou komen dit jaar alleen het is nog uitgesteld vanwege.. uitstelgedrag..
Hier ook hoor manlief is hier echt van de administratie en weet precies wat erin en uit gaat. Ik weet niet eens wat hij verdient, haha ik heb het al tig keer gezien, masr vergeet het gewoon steeds weer, net als de kosten van hypotheek, aftrekposten, enzz. Al die telefoonmutsen zijn bij mij dan ook echt steeds aan het verkeerde adres met hun verkooppraatjes, weet vaak nog niet eens welke energieleverancier we hebben en zeg dus vaak maar wat
Hier ook meestal geen idee hoeveel we nou precies hebben. Ik weet wel wat er ongeveer staat. Er gaat via een automatische afschrijving elke maand geld naar onze spaarrekening en naar die van onze dochter. M'n vriend weet het overigens wel precies, hij houdt zich thuis ook bezig met de geld zaken etc.
hahaha, heerlijk herkenbaar! Ik heb het ook met kortingsacties en hamsterweken en dat soort dingen. Ik weet nooit of het nou echt goedkoper is of dat ik wordt genept, omdat ik gewoon niet kan onthouden hoe duur iets hoort te zijn. En energie ook idd. Ik heb bijna 9 jaar op mezelf gewoond en alles zelf betaald, maar ik weet nog steeds niet wat je nou ongeveer per jaar kwijt hoort te zijn aan energie. Als iemand zegt dat dit 400 euro geloof ik het, als iemand zegt dat dit 2500 euro is geloof ik het ook . Het is maar goed dat ik anoniem ben hier, want ik ben een heel goed slachtoffer voor oplichtingspraktijken.
Hier ook een excelbestand met alle inkomsten en uitgaven. We weten tot op de cent nauwkeurig wat er uitgegeven wordt en wat we overhouden. En dat geeft heel veel rust...
Ehm, ik heb dat tot in de puntjes in een excel bestand en spaar ook standaard en automatisch een bedrag per maand, houden we na het sparen en alle vaste uitgaven nog wat over dan kunnen we dat uitgeven, net andersom als bij jou dus
Ik ook. Maar ik ben wel heel erg gek op sparen, haha.... Elke maand kijken we alles na, en maken we een bedrag over naar de spaar rekening.
Nou, serieus, dit had ik kunnen schrijven!!! Ik heb precies hetzelfde en denk hier toevallig de laatste dagen ook meer over na. Ook je latere berichten (over dat pinnen en zo) zijn heel herkenbaar!! Ik heb nu in ieder geval mijn eigen situatie eens op papier gezet. Ik had echt geen idee wat ik na aftrek van mijn vaste lasten (vast bedrag dat gelijk naar de gezamenlijke rekening gaat, benzine, mobiele telefoon, spaargeld enz.) per maand over hield. Mijn man heb ik nog niet zo ver dat we alles eens bij elkaar gooien (we komen uit met ons geld dus hij ziet die noodzaak niet), maar daar wordt aan gewerkt. Ik hoop dat ik daardoor wat meer rust in mijn kop krijg, want ik houd er wel van om te weten waar ik aan toe ben en het is ook nodig, want de kosten stijgen alleen maar (kinderopvang, ik ben minder gaan werken vanwege de kleine, hogere hypotheek ivm verbouwing enz.) en ik begin een beetje grip te verliezen. Ik heb geen zin om straks in 'Een dubbeltje op zijn kant' te zitten en te moeten verklaren dat ik geen idee heb waar mijn geld al die jaren heen is gegaan.
Ik kan me daar dus niets bij voorstellen dat ik dat niet voor een groot deel zou weten.. Lijkt me handig je er eens in te verdiepen, stel dat je man wegvalt is het ook fijn als de administratie geen Chinees voor je is. Ik die het hier zelf en praat mijn man gewoon bij als er iets veranderd of als we iets samen moeten beslissen.
haha eeuhhmmm hier ook een globaal idee maar tot de cent precies.. neej echt niet! ik weet zo ongeveer wat er in komt en wat er uitgaat... weet ongeveer wat de hypotheek enzo kost en weet dat we het makkelijk moeten kunnen redden. ik kijk wel regelmatig op mn app hoe de geldzaken ervoor staan en meestal is dat wel aardig goed... ik weet wat dat we soms best gek kunnen doen qua uitgaven maar soms ook moeten opletten. ik heb wel eens opgeschreven wat onze vaste lasten waren maar sommige dingen betalen we per kwartaal, of per jaar en sommige weer maandelijks... lastig dus! zolang we uitkomen met geld en zo nu en dan kunnen sparen vinden we het wel best... best slecht eigenlijk... maar houden jullie dan ook precies bij hoeveel je aan boodschappen uitgeeft en aan kleding enzo? als iets in de aanbieding is koop ik er wat meer van, en drinken haal ik eens in de zoveel tijd een hele hoop dus ik heb/kan geen week budget hebben, dat komt nooit uit dan...