Dat gezeik altijd over voeding

Discussie in 'De lounge' gestart door Kim11, 30 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Niet zo flauw...van geen bv krijg je geen alzheimer. Maar het is wel bewezen dat de niertjes van baby's niet zoveel zout kunnen verdragen (dus niet meer dan in brood e.d. zit) en dat je daar dus idd nierfalen van kan krijgen.

2. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Klein beetje joh :p, moet best kunnen.
    Weet je wat het is. Je kan op die manier wel je ouders overal de schuld van geven.
    "Mam! Ik heb last van een astma en ik wil niet lullig doen hoor, maar volgens mij komt dat omdat jij het gewaagd heb mij slagroom te geven voor mijn eerste levensjaar." Nee, daar geloof ik niet zo in.

Ik heb overigens wel op de zoutinname gelet hoor, bij mijn zoontje. Maar ook mede omdat wij nagenoeg zo veel mogelijk zoutloos proberen te koken.
    Je moet eens weten wat je met kruiden kan joh! Dan heb je geen zout meer nodig.

3. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    je kunt het nog zo gezond willen doen maar ik denk altijd wat als je buiten in de lucht loopt wat adem je dan voor gif in de lucht is ook niet 100% gezond al die uitlaat gassen van de autos enz en wat gooien fabrieken in de lucht wil het niet eens weten denk ik

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, dit stuk is echt geen propaganda. Op borstvoeding.com staan meer dan zat dingen waar je als moeder iets aan hebt, ook als je je kind flest.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een prachtige term!
    Sluit ik me bij aan. Wij zijn ons heel erg bewust van wat gezond of niet is. Maar we doen er niet spastisch over. Mijn kinderen hebben ook nooit de neiging om te snaaien, wat dat betreft boffen we denk ik. Er staat altijd wel iets van koek of snoep op tafel (voor als er bezoek komt). Dat zijn ze zo van jongsaf gewend dat het ze weinig doet, als ze iets willen mogen ze het pakken, meestal zeggen ze dat even of vragen ze het.
    Alleen een beker snoeptomaatjes is niet veilig voor ze. Had ze vandaag gekocht voor mijn supertomatensoep...nou dat is toch gewoon groentesoep geworden. De tomaten waren al op...

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Nou, inderdaad. Mijn moeder heeft mij bijvoorbeeld nooit snoep gegeven. Wat niet weet wat niet deert. Pas toen ik het bij een vriendje zag (toen was ik 3) kreeg ik ook thuis wel eens wat.

Ik snap niet zo goed waarom je het wel zou geven. Wat heeft zo'n klein kind eraan? Dan heb ik het dus over babies (tot 1 jaar). Die zijn zich amper bewust van wat ze eten. Ik denk dat je ze beter kunt laten wennen aan hartige smaken, dat is namelijk veel moeilijker. Zoet vindt bijna iedereen lekker.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In Duitsland mogen ze geen cola. Meegemaakt dat we in een restaurant cola bestelden en dat er aan de kinderen gevraagd werd hoe oud ze waren: 'o, dan moet je iets anders te drinken kiezen'.
    Elk land zo z'n ideeën.

In de UK mag een baby wel heel slappe thee (denk aan de slootwatersterkte die de meeste mensen in Nederland drinken), want de thee die in UK gedronken wordt is tig keer zo sterk als in Nederland. Engelse thee ziet er bijna uit als koffie, zo sterk, dat ga je natuurlijk niet aan een baby geven. Herbal teas mogen babies in de UK wel trouwens.
    Maar net als in Nederland gaat de voorkeur uit naar gewoon water.
    What does your baby need to drink? | NCT

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    DAt gaat hier ook zo, gisteren kreeg ze een beker snoeptomaten van mijn schoonmoeder, dat is echt zo op. Of een komkommer op de lopende band willen leggen en er dan achter komen dat dochterlief stiekem alvast begonnen is. ;)

Kinderen kunnen gewoon heel verschillend zijn, voor onze zoon moeten we echt een rem zijn (vooral koolhydraten zijn zijn favoriet), onze dochter eet steeds kleine beetjes (het liefst over de hele dag verdeelt) en kiest het liefst voor fruit of groente. Onze zoon eet niets wat rauw is (en door zijn ASS duurt het heel lang voordat hij iets nieuws accepteert) en als het even kan probeert hij ook onder zijn fruit uit te komen, overal waar zijn handen vies van worden (zoals appel, peer, mango, kiwi etc ) eet hij met een vorkje. Druiven en ander fruit wat in 1 keer in de mond kan wil hij dan wel weer mee hebben naar school. Ach zo blijft het lekker uitdagend.

Wij hebben gewoon op de kalender staan wat ze op een dag mogen hebben fruit (mag altijd), 1 koekje, 1 snoepje. Wat ze hebben gehad kruizen ze door en dat kan dus niet meer gekozen worden.

Oja en dit weekend zelf appeltaart gebakken (heeft hij stiekem toch wat extra fruit naar binnen gewerkt) :D:cool:

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat zeg jij.

Toch een raar soort zelfverdediging vind ik, gebeurt vaak in discussies. Moeders die zich aangevallen voelen gaan vast zelf maar roepen dat ze lekker slecht zijn. Wat is dat nou weer voor minderwaardigheidscomplex? Volgens mij laat je dan merken dat je op de één of andere manier toch niet helemaal achter je keuzes staat.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Dat laatste en te zwak om tegen anderen in de omgeving te zeggen: nee ik doe niet mee aan die dagelijkse suikerbommen..en ik let goed op wat ik mijn kind/baby geef.

die shitload die nu al tweemaal over mij heen heb gekregen in mn omgeving, dat interesseert mij geen moer hoor. Ik snap dus ook niet dat men zich zo aangevallen voelt door de geitenwollensokken gezondheidsfreaks..want de andere kant op zal het mij een worst wezen wat jullie zeggen.
    Misschien toch omdat ik er 100% achter sta dat ik de goede verstandige keuzes maak.

11. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

wat weer een gezellig topic, elkaar afbranden en dan de ander de schuld geven.
    pfff zoals zo vaak hier op zp kunnen een aantal dames(schijnbaar volwassen) elkaars mening niet respecteren. maar wanneer je het lef hebt om hun mening niet te respecteren poeh nou maak dan je borst maar nat.....

puur om dit soort topics begin ik al niet over bepaalde onderwerpen. altijd zijn er wel dames die een ander moeten afbranden en wordt je nog net niet uitgemaakt voor slechte moeder.
    zie de topics over inenten, voeding, enzzzzzz
    we zijn hier met elkaar om elkaar te helpen niet om elkaar af te branden.
    er zit een groot verschil tussen tips geven en je mening door iemand anders zijn keel te duwen.

ik vind het werkelijk gods treurig dan de mods in sommige topics moeten ingrijpen en de boel gesloten moet worden omdat een aantal dames elkaars mening niet kunnen respecteren.

12. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Helemaal mee eens.
    Iedere moeder wilt het beste voor haar kinderen en het is aan iedere moeder zelf om te beslissen wat zij het beste voor haar kinderen vindt.
    De een legt mss heel erg de nadruk op (gezond) voedsel en de ander bv. om veel quality time door te brengen met haar kinderen etc etc.

Tja.....live and let live! :)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nooit bewezen: Melk en slijmvorming

14. Flubje

Flubje Niet meer actief

jep.. En dit topic schreeuwt er wat mij betreft om om te worden gesloten, alleen de titel al kan alleen maar tot rellen leiden, blijkt..

15. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Och meiden,moet dit nou?
    Leef en laat leven...
    Ieder doet het op zijn eigen manier, en handelt naar de manier waarop zij vinden dat het het beste is...

Ik geef mijn kinderen borstvoeding, mijn oudste zoon drinkt nog steeds geen koe-melk (en ben ook niet van plan dat te geven), natuurlijk krijgt hij wel eens een snoepje, maar dat is voor 'de lekker' en niet omdat het 'echt eten' is. Echt eten is een boterham, aardappels, groente etc...
    Voordat hij 1 werd, had hij geen suiker en zout gehad (niet bewust iig) nu drinkt hij thee zonder suiker, moedermelk, water... Gewoon, wat wij heel normaal vinden. Een ander vindt dat 'zoveel mogelijk suiker' heel normaal is, ook voor mijn kinderen. Nee, dat gebeurd dus niet. Ieder zijn keus...

16. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Mee eens. Ik probeer gewoon een serieus gesprek te hebben maar er worden voornamelijk knalharde woorden tussen de 2 'groepen' gegooid.

Wat het zout betreft, ik heb het even opgezocht. In 1 snee brood zit gemiddeld 0.4 gram zout. Daar eet hij 1 sneetje van per dag.

In een klein potje jozo zout zit 125 gram. Ik doe zeker wel een jaar met zo'n potje. Eigenlijk wel langer zelfs, ik woon hier nu bijna 2 jaar, en het potje heb ik met de verhuizing gekocht! (alleen voor het koken, voor de rest gebruik ik gemalen zout) We stomen ook wel regelmatig, daar zit dan niets in of op.

Dus hoe kan ik ooit dan boven die 1 gram (advies voedingscentrum) zout per dag komen als ik een beetje zou bij de groente doe tijdens het kookproces? Ik kook altijd minimaal 600 gram, dan spoel je het water nog weg, en dan gebruik je van die hele bak groente, maar een opscheplepel voor de baby.

Ik heb dus vandaag allemaal frutreacties gehad, terwijl het dus helemaal nergens op slaat. (En nee, hij eet verder niets waar zout in zit, later misschien wel, maar dan mag hij ook weer meer zout.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn ouders kregen als kind alleen maar limonade en koekjes op zondag of een verjaardag. Zelfs niet elke dag een snoepje. Het brood dat van de bakker kwam had langer gerezen dat modern brood, er zat veel minder zout en vet is, en al helemaal geen suiker. Ze kregen 1 boterham met beleg, en de andere boterhammen belegden ze met tevredenheid. Op zondag was er vlees en wat daar van over was werd op maandag en dinsdag gegeten, en als ze geluk hadden was er op woensdag een balletje gehakt. Tussendoortjes bestonden nog niet, ze aten met ontbijt, lunch en avondeten, en dat was het.

Die 'regels' waren toen minder hard nodig, omdat er geen junkfood bestond, en als het er al was, dan hadden de meeste mensen er toch geen geld voor.

Trouwens toen hadden ze even goed 'regels'...twee maal daagse een flinke lepel levertraan als de R in de maand was bijvoorbeeld...

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ooh helemaal eens met de openingspost! ben gelukkig niet de enige die veel dingen overdreven vind.

19. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Zie post boven je ;)

Tuurlijk was het vroeger allemaal anders. Maar als je al die horrorverhalen van vandaag de dag moet geloven, zouden ook zij toch echt heel ziek moeten zijn geworden hoor.

20. Aurora2013

Aurora2013 Niet meer actief

Er worden onderzoeken aangehaald. Maar als het ene bericht het één zegt en het andere bericht het tegenovergestelde, wat moet je dan geloven? Gewoon doen waar jij als moeder achter kan staan.

Soms betekent dat dat je je mening moet bijdraaien, omdat je iets hebt bijgeleerd en de andere keer betekent het dat je het achteraf anders had moeten doen. Tsja, zo gaat dat met alles in het leven, niet alleen met voedsel.

Deel Deze Pagina