Dat gezeik altijd over voeding

Discussie in 'De lounge' gestart door Kim11, 30 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Dat is altijd zo lekker makkelijk. Ja, ze is nu gezond en ik hoop met heel mijn hart dat dat zo blijft, maar je hebt nooit garanties voor de toekomst. En het is bewezen dat kinderen onder de 1 jaar eigenlijk beter geen zout kunnen krijgen. Dan ga je dat toch niet opzettelijk toevoegen aan het eten. Ze krijgen het toch al wel binnen door brood etc.

2. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Mee eens.

3. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Het leven blijft een gok.

4. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    ik mocht gewoon snoepen als kind en heb ook overgewicht..
    Ik vrat mezelf ook helemaal een ongeluk toen ik een puber was.. heeft niks met ontzegging van snoep te maken dus :p

en nogmaals, zoet kan ook natuurlijk (zoals vroeger, waar wij dus die graving naar zoet vandaan halen)

ennuh koffie, drink eens een week geen koffie. Een hoop mensen krijgen dan ontwenningsverschijnselen, hoofdpijn bijvoorbeeld..
    Hetzelfde met suiker..

Ieder moet het zelf weten, maar het is goed om de discussie (zonder verwijten naar elkaar!) open te houden.
    En dingen niet te zwart wit te zien..
    er zit ook nog iets tussen suikervrij en suikerbom.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Ja, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alle risico's moet nemen. Ik neem aan dat je je kindje ook altijd in een autostoeltje vervoert omdat dat het veiligste is, dan doe je toch qua eten ook wat het veiligste is?

6. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Hoe weet je wat veilig is qua eten? Zijn groenten uit de tuin nog zo gezond als wat altijd beweerd is?
    Ik heb zelf bij een bakker gewerkt, als je alles zou weten, dan stop je met eten.

7. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    en daarom bak ik mijn eigen brood :p

8. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Het is een feit dat als je met een ondeugdelijk auto stoeltje een ongeluk krijgt de kans op ernstig letsel vele malen groter is dan met een goedgekeurd zitje.

Het onderzoek dat moet vertellen dat mijn kind darmkanker krijgt omdat je roos vice drinkt moet ik nog tegenkomen........

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Ja tuurlijk, heb je helemaal gelijk in en nee, je weet dus niet altijd alles wat veilig is.

Ik zeg ook eerder dat wanneer je met mate dingen eet het vast goed is. Echter wat ik niet snap, iedereen weet dat je kinderen onder 1 jaar beter geen zout kunt geven en het in elk geval liever niet nog toevoegt aan het eten en als ik dan lees dat er iemand bewust een kindje van 7 maanden zout geeft vind ik dat wel "onveilig".

10. Aylen

Aylen Niet meer actief

En de ene suiker is de andere niet, geloof ik. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er niet alles vanaf weet, maar ik probeer een beetje mijn "gezonde" verstand te gebruiken. Dus ik maak zelf koekjes van dadels en noten en banaan en die zijn mierzoet, maar dat komt door die ingrediënten en niet doordat ik er geraffineerde suiker oid aan toe heb gevoegd.

Wat aanmaaklimonade betreft: wat is beter? Roosvicee (zonder toegevoegde suikers) of Slimpie (zonder suiker, maar met kunstmatige kleur- en zoetstoffen)? Natuurlijk is water het beste, maar als je dan toch limonade geeft... Wat is het minst slecht?

11. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mee eens. Ik vind dat een kind best af en toe wat zoets mag. Zolang het geen hele bakken zijn en je het beperkt, moet het kunnen.
    Ik geloof dat als je een kind alles ontzegt, ze er juist naartoe gaan trekken met als gevolg dat er geen rem meer op zit als ze ouder zijn. Als je kind nou echt veel te zwaar is, dan vind ik dat je inderdaad moet opletten wat je geeft. Er bestaan ook snoepjes/limonades zonder toegevoegde suikers.

Maar iedereen voedt haar kind anders op, dus daar mogen meningsverschillen in zijn. Zolang we elkaar maar in elkaar waarde laten ;)

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    En met je laatste zin ben ik het 100% eens!

Wij voegen nergens extra suiker aan toe, behalve de thee.
    Maar we ontzeggen hun geen snoepjes.

Waar we wel op letten is dat onze jongste vaak iets te eten wilde als ze verdrietig was. En dit was dan een koekje, maar ook een mandarijntje.
    En daar ben ik wel scherp op! Wat dat vind ik veel gevaarlijker dan een lekker snoepje met een glaasje ranja.

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Bij mijn ouders niet, hebben hun grond eens laten testen waar ze hun groententuin wilden hebben en daar zaten giftige stoffen in van een fabriek enkele kilometers verderop. Dit was wel een jaar of 10 geleden. En die fabriek was al een jaar of 10 dicht en afgebroken ;)

Dus zolang je je grond niet laat testen en er niks aan doet kan het zijn dat je je kind heel ongezonde groenten geeft uit je eigen biologische tuin

14. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ik vind met name bij het baby en dreumes gedeelte dat er ongelooflijke betweters zitten.
    Soms lees ik de "adviezen" met plaatsvervangende schaamte.
    Werkelijk alsof ze alle wijsheid in pacht hebben. Het zijn ook altijd dezelfde. Wie de schoen past trekt hem aan....
    Als je een serieuze vraag hebt vraag ik me af of je die wel moet stellen daar.
    Zelfs adviezen van een kinderarts wordt overheen gepraat want zij weten het beter:$
    Werkelijk;)
    Advies prima maar dat is nog geen absolute waarheid.
    Laat iedereen in zijn waarde of ze hun kindjes nu wel of geen suiker zout of vet, liga diksap roosvicee or whatever geven.
    Jammer.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Lezen... Ik maakte deze vergelijking nav iemand die haar 7 maanden oude kindje bewust zout geeft.

Als je mijn eerdere reacties had gelezen had je gezien dat mijn kinderen met mate ook wel eens een glas cola of een bakje chips krijgen (in het weekend).

16. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    ja dat klopt, de suiker die in de meeste voeding zitten zijn zo zwaar bewerkt dat er niks positiefs inzit en het je bloedspiegel flink laat stijgen.
    Fruitsuikers zijn dan net wat gezonder.

of diksap, daar zitten natuurlijke suikers in.
    Maar teveel daarvan is ook niet goed.

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Overgewicht bij kinderen heeft trouwens niet vaak te maken met eten en snoepen. Maar veel meer met het ontbreken van beweging.

"we" laten kinderen veel vaker en langer in de buggy zitten, brengen ze met de auto naar school ipv ze zelf te laten fietsen en "we" laten ze veel vaker voor de tv zitten ipv in de plassen te stampen.
    Vaak daarbij met een snoepje.

Het is vaak en-en verhaal.

Elke dag een snoepje, met beweging is helemaal niet erg.
    Elke dag een snoepje, zonder beweging is wel erg.

Elke dag gezond eten, zonder beweging is ook erg!

18. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Mee eens.
    We zijn zoveel dingen maar normaal gaan vinden. Het kan echt geen kwaad om af en toe eens kritisch naar voeding te kijken.

19. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    K&G gaf aan dat een beetje zout op aardappelen niet erg is. Ze hebben zout nodig. Bijzouten op bijv. frieten doen wij ook nooit als de kinderen erbij zijn.

Maar als je een kindje hebt dat veel drinkt, dan moet je ook zorgen dat het genoeg zout binnen krijgt. Want water stoot het zout af in de urine.

Ik blijf er ook bij, alles met mate en je gevoel volgen. Denk dat iedereen wel weet dat fruit gezonder is dan koekjes. En als je een moeilijke eter hebt, zoals wij, dan doe je alles om hem maar aan't eten te krijgen.

20. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.832
    35
    48
    Utrecht
    er zijn toch wel heel veel onderzoeken gedaan naar de effecten van suiker en zoetstoffen, zout, verzadigde vetten etc.. dus dan weet je in ieder geval dat die dingen niet veilig zijn qua eten toch ;) en nee je hoeft niet alleen gezonde dingen te eten maar het is wel slim om op te letten dat je dingen wel in de juiste verhoudingen blijft eten toch?

het is ook echt gewenning, ik heb jaren alles gegeten wat los en vast zat en toen ik daarmee stopte en probeerde 'clean' te eten had ik echt even ontwenningsverschijnselen. ondertussen mag ik van mezelf echt wel is chocola of koek maar zodra ik een hap in mn mond heb wordt ik niet goed van de zoetigheid. terwijl ik 'vroegah' hele pakken leeg at.. :) dan eet ik liever een zoet appeltje ofzo, en dan krijg ik ook geen dip in energie. maarja dat blijft een persoonlijke keuze :)

Deel Deze Pagina