Door alleen al brood uit de supermarkt/bakker te eten krijg je kindje al genoeg zout binnen op een dag. Toevoegen aan het eten is dus niet nodig. Dat zou Kind&gezin toch moeten weten.
Wij eten ook heel gezond, altijd vers en biologische, maar af en toe mag daar ook wel eens wat ongezonds tussendoor. Zo erg is dat ook niet. Doorslaan in gezonde voeding hoeft nu ook niet. 1 keer in de week eten dochterlief en ik een hele zak chips leeg samen
Ik vind dit stukje wel interessant en een goede uitleg over waarom geen suiker geven: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - FAQ's bijvoeden - FAQ 18: Het suikerverhaal
helemaal mee eens! bij ons stond de tafel in het weekein en met feestjes etc altijd vol met chips koeken etc.. en de kasten vol met snoeperietus, als ik wat wou pakken dan werd ik over de vingers getikt, afgelopen nu, of je hebt genoeg gehad, wil je dik worden? En altijd maar mijn moeder die aan de lijn was en dan mocht er helemaal niemand meer iets hebben! (en dan zag je stiekem in het keukenkastje allemaal lekkere dingen verstopt achter de pannen) en ja ben toen ook stiekem gaan snoepen niet alleen door het verstopte eten, maar ook omdat ik niets mocht hebben van de tafel etc, en dan zag je anderen er lekker op los gaan, en daardoor ben ik dus al gaan denken dat ik niets mocht omdat ik dan wel dik zou zijn!!!!! Gaf ik een schoonzus een cadeautje voor haar kind, een speelgoed in de vorm van een spekkie, krijg ik achteraf commentaar dat het kind dat niet mocht hebben, wand hij mocht niet snoepen, zelfs geen lolly of een glaasje ranja!!! Kom op zeg!!!
Over opdringerige adviezen geef ik je helemaal gelijk! Maar eerlijk is eerlijk, dit geldt wel voor beide kanten. Iedereen doet het op zijn eigen manier..ik vind alleen wel dat het aan jezelf als ouder zijnde de taak is om alles een beetje in evenwicht te houden. Wij hebben onze dochter het eerste jaar geen suikers gegeven. Gewoon groente, fruit en yoghurt zonder suiker of limonade, en als te drinken natuurlijk nog melk en daarnaast thee zonder suiker, of water. Kreeg echter heus wel eens een liga oid. Nou nou nou, wat konden wij volgens opa en oma moeilijk doen! Sarcasme droop er vanaf. Maar we hebben echt voet bij stuk gehouden, en het resultaat is nu wel dat onze dochter zélf vraagt om een glas water en fruit verkiest boven snoep. Tuurlijk is het smaak gebonden. Maar ik moet nu stiekem wel lachen als ik haar neefjes zie die gek zijn op snoep en suikers, omdat die dat wél gewend zijn van baby af aan. (En zo ken ik wel meer kindjes) En dan moet je oma horen...'wat goed van Z. dat ze wel water drinkt en graag fruit eet' tsja...als het aan jullie gelegen had, was ze nu net zo! Overigens krijg ze nu echt wel genoeg lekkers hoor, we zijn absoluut niet moeilijk, maar de basis zit er in ieder geval in.
Mening opdringen is vervelend, dat ben ik met je eens. Maar als ik lees dat mensen hier hun kinderen 's avonds nog een fles limonade of yoki (zelfs ook wel eens vanillevla) mee naar bed geven dan ben ik wel geneigd te denken waar zit je gezonde verstand. Op het kdc kreeg mijn zoontje bij een traktatie een enorme zak snoep mee met nog vijf van die goedkope hema speeltjes erbij in. Ik snap echt niet dat mensen zo iets geven. En afgelopen dinsdag weer een verjaardag en hoor ik van hem dat hij chips heeft gekregen en ook gelijk opgegeten. Daar baal ik van. De kinderen die daar zitten zijn niet ouder dan 5. Wat is er mis met fruit of rozijntjes?
Zijn gevaarlijke onderwerpen hier op zwangerschapspagina. Voeding bv fv. Maar ben het helemaal met je eens t.s. Mijn meisje was 4 maanden en ik vroeg waar andere mee begonnen waren met bij voeding en dat werd een lang topic toen, En er zijn hier veel betweters wat betreft dit soort onderwerpen. En je als ouder een heel naar gevoel kunnen geven. Mijn motto is doe maar gewoon dan doen we al gek genoeg. Geen zout onder het eerste jaar. Tja opletten kan geen kwaad bewust zout of suiker geven is wat anders maar gewoon je kind normaal leren mee eten is niks mis mee. Als je in de tropen woont moet je zelfs wat meer zout geven omdat je daar meer zweet. Hier niet omdat we het hier over het algemeen niet zo veel nodig hebben. Zout is een bouwsteen van je hele gestel. Of je nu baby bent of volwassenen. Als je kind veel spuugt en diarree heeft geef je ors wat zit daar in juist suiker en zout!!!! Net zo als het advies geven geef je kind dan cola en chips als het spuugt en diarree heeft. ( ben het wel eens kind over de een jaar) maar is het 11 maanden ( doen). Mijn mening.
Alleen de openingspost gelezen en ik ben het er helemaal mee eens. Als mensen advies willen kunnen ze dat krijgen, maar verder is het leven en laten leven. Ik luister naar advies (en geef het zelf ook) maar gebruik het alleen als ik denk dat ik er wat mee kan en als ik er achter sta. p.s. Wij hebben een blender thuis en tóch krijgt mijn kindje ook potjes. Bad momma. (en ja, daar zitten ook biologische bij)
Helemaal mee eens! Ik ben degene die liever voor een gezondere keuze gaat, en dat door de gevolgen van ongezonde voeding. Die merk je niet gelijk op maar zijn er wel degelijk. Als iemand dan advies vraagt, zeg ik gewoon wat ik denk hoor!
agree met TS, als je je kind niet macrobiotisch opvoed en minimaal 4 jaar BV geeft dan doe je niet het "beste" wat je kunt doen... dontcare, zolang ik mijn kind voor zijn eerste verjaardag geen cola of broodje hamburger speciaal geef komt het vast goed
nog even aanvulend, ben wel beetje klaar mee met me altijd te moeten verdedigen, ik ben iemand die de gulden middenweg probeerte te bewandelen, dus ja hij eet gezond, maar hij hoeft niet hele dagen aan snoeptomaatjes of komkommer te knagen, een koekje of snoepje op zijn tijd vind ik geen probleem. hmm, ga ik toch weer dingen uitleggen, niet doen! mijn kind is gezond, PUNT.
Hier ongeveer hetzelfde, ze eten uit zichzelf graag fruit, maar koek, snoep, chips op zijn tijd ook geen problemen mee... We eten gezond dus dan kan er op zijn tijd best eens lekker gesmuld worden van patat met kroket...
Ik kreeg zelfs op K&G te horen dat ik bij overgeven gerust cola mocht geven. Was een beetje verbouwereerd, zoontje was nog geen jaar geweest. Maar is geen probleem zei de dokter... N.B. Ik heb meestal een oudere dokter op K&G. En die geeft info naargelang ervaring. Heb 1x een jongere dokter gehad en die doet alles volgens het boekje. Nam nog niet de tijd om ons te bekijken, alles netjes invullen, oortjes kijken en longen luisteren. Ze had zelfs niet door dat ik zwanger was (ze vroeg of hij al broertjes of zusjes had), terwijl ik 8m zwanger was en je er absoluut niet naast kon kijken Idem met de kinderartsen van de kinderen. Bij de oudste een jonge dokter gehad. Alles volgens het boekje. Daardoor heb ik een hele slechte eter gekregen. Bij dochterlief een oude, bij op pensioen. Alles volgens ervaring. Daardoor vanaf week 2 terug een goed etende dochter gekregen. En ook zijn advies: je gevoel volgen. Je weet zelf wat goed en slecht is, en alles met mate.
Het lijkt wel of het altijd één van de twee uitersten moet zijn hier Als je je met gezonde voeding bezighoudt ben je gelijk een betweterige nazi. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat af en toe suiker verschrikkelijk slecht is, volgens mij geeft 90% hier haar kinderen heel normaal eten, niet overdreven gezond of ongezond. Maar als iemand een topic opent dat haar baby alleen maar diksap drinkt en elke dag een danoontje krijgt en ze vraagt om advies, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat men zegt "goh, weet je wel dat...".
Ik ben het met je eens TS. Kinderen hebben er veel meer baat bij als je ze leert doseren, dan dat je ze suikers, zoetstoffen en vet weigert. Ze komen er uiteindelijk toch mee in aanraking.
Iedereen is vrij zijn mening te geven. Wat je ermee doet is vrij aan jezelf. Kan me er niet druk om maken. Zou jij ook niet moeten doen is helemaal niet goed voor je bloeddruk