Met je eens. Wij genieten echt thuis van onze chocola en ons snoep. Wij laten echt geen taart staan hoor! Maar wel met in ons achterhoofd dat dat 'extra' is, en geen 'eten'. Te veel mensen denken (op weg geholpen door de reclame) dat al die zoetigheid gewoon is. Nou ik vind het niet gewoon om jonge kinderen zoet drinken te geven. Water of thee is goed, en 'lusten' is een kwestie van wennen. Zelfde voor koekjes en zo. Wat is er mis met een gewone cracker of een stuk brood? Hou het 'lekkers' gewoon voor de zon- en feestdagen. Beter voor je gezondheid en beter voor je portemonnee.
Ja weetje, dat is nou eenmaal het nadeel aan het internet tegenwoordig. Mensen zoeken massaal alles af op internet en dat is meestal niet altijd slim om te doen (in welk geval dan ook) Je word onzeker, de een zegt dit, en de ander zegt dat. Het enige wat ik erover kan zeggen is: doe waar jij je goed bij voelt en gebruik je gezonde verstand (hoewel dat tegenwoordig dus best lastig kan zijn)
Voor de leeftijd van 1 jaar, krijgen mijn kinderen geen suiker, zo totaal niet nodig. Ook drinken m'n kinderen geen koe-melk.Wat een ander doet, moeten ze lekker zelf weten!
In Engeland mogen ze geen thee/koffie etc tot 4 jaar. Ons kraanwater is niet te drinken (echt niet, wordt namelijk amper gezuiverd) en om haar de hele tijd melk te geven als ze dorst heeft (ze is bijna 10 maanden) vind ik. Dus krijgt ze sterk verdunde sap. Met sterk verdund bedoel ik ongeveer 5 cc is het sap en de rest (tot 210 cc) is water. En dan drinkt ze het wel. Het water hier is echt niet te drinken en heb al op m'n kop gehad van het CB dat ik haar geen sapjes mag geven tot 2 jaar want "stel je voor" maar ja, ga haar ook geen water geven waar ik zelfs half over m'n nek ga. Qua eten als tussendoortje is het meestal een stukje kaas of een baby yogurt (je weet wel, die fruitdingen) en avondeten eet ze wat wij eten, en als dat toevallig eens friet is (ongezout) eet ze dat ook. Eerst wel altijd dan baby potjes gemaakt maar als ze ziet dat wij friet hebben en zij niet dan wordt ze erg boos.
Taart laten staan! HA, nee dat doen wij ook niet . Maar inderdaad taart, snoep, koek en chips is voor de extra, niet als "normaal". Vroeger bij mij thuis (bij mijn moeder én mijn vader en stiefmoeder) hadden we alleen in het weekend chips en frisdrank. En luxe koeken voor bij de koffie. Verder hadden we alleen gewone biscuitjes. Nu ik zelf een gezin heb doe ik het ook zo. Ik merkte aan mezelf dat suiker echt verslavend is en dat ik na al dat gesnoep van de decembermaand constant zin had in koek, snoep en chocolade. Dus nu ben ik weer even back to basics en merkte ik na een paar dagen al dat mijn suikerdrang zo goed als verdwenen is. Met dat in mijn gedachten ga ik mijn kinderen dus echt niet allemaal suikerhoudende zooi geven. Overigens probeer ik er niet te rigide in te zijn. Ze krijgen 1x per dag een halve beker diksap (met veel water, dat wel), als we bij de opa's en oma's zijn mogen ze ook echt wel een snoepje en het dropje bij de DA-drogist mogen ze ook gewoon aanpakken. Ik heb ook altijd wel Plopkoeken en rozijntjes in huis, maar dát krijgen ze echt niet elke dag. Ze zijn bijna net zo blij met een gewoon theebiscuitje, dus dat krijgen ze meestal.
Ik denk dat TS dit onder andere bedoeld qua opdringerig ongevraagd advies, sorry, over waarom vooral maar geen suiker geven. Ik zeg maar zo: leven en laten leven. De perfecte moeder bestaat niet. Iedereen doet het op haar manier. Ben je perfect in het geven van gezonde voeding, dan gaat er vast op een ander vlak wel eens iets mis. Maar elke moeder doet haar best voor haar kind.
Ik heb hier precies hetzelfde gezeik met mijn schoonmoeder! Ik geef mijn stiefdochter weleens een glaasje cola of geroosterd witbrood met honing. Dat is allemaal slecht en daar wordt ze dik van (kind is uitgemergeld) Ik vind die obsessie met "slanke/dunne" kinderen ook niet normaal. Zelfs mijn baby (3800 gram) bij de geboorte was te dik volgens mijn schoonmoeder (wtf?!). Het zoontje van mijn schoonzus woog 2600 gram bij de geboorte en daar waren ze zo blij mee en dat was "prachtig". Nu is het wel zo dat er in pyjamapapjes heel veel suikers zit, maar je geeft het toch niet de hele dag door? Kinderen hebben, naar mijn mening, meer calorieën nodig.
Mijn meisje was voor de geboorte 3500 gram geschat (40 weken) en ze vertelde mezelf klaar te maken voor de keizersnede Met 42 weken is ze geboren met 3800 gram en gewoon natuurlijk (wel ingeleid maar dat lijkt me niet te maken hebben met gewicht)
Amen wordt er ook kotsziek van. Hier ook gewoon diksap/roosvicee. Kind lust geen water en sterk verdunde thee(het idee alleen al) En ook ik bepaal wel zelf of mijn kind dit lust of niet lust.
Mijn meisje is met 41 weken geboren, maar ze heeft ook een hele bolle toet. Toen mijn schoonmoeder aan m'n kraamverzorgster vroeg of het nog goed zou komen met haar, brak mijn klomp. Ik heb me wel heel lang onzeker gevoeld, alsof ik een reuze baby had (ze was gewoon 51 cm)
Mijne was 53 cm, nu is ze 9,5 maand, 80 cm en weegt 11 kilo en oh wat krijg ik veel commentaar. Soms ook wel leuk "hoe oud is ze, 1?" en dan "nee, 9 maanden.." ze dachten vanaf 6 maanden al dat ze 1 is haha Maar echt "komt het nog goed met haar" pfft.
Hier precies zo. En als we ergens op bezoek zijn en alle kindjes krijgen iets lekkers, mag hij natuurlijk ook, maar dat is inderdaad extra. Ik wil geen dik kind en ook geen rotte tandjes in zijn mond. Zo ben ik ook opgevoed, ook met biologisch, ook met bewust eten, ook met af en toe iets lekkers, en wij zijn nooit te dik geweest of geworden of hebben op welk vlak dan ook problemen met grenzen
Wij eten verantwoord ongezond zeg ik altijd. Op zijn tijd een snoepje, koekje of chips. Onze oudste zoon van 4 jaar krijgt soms weleens een glas sinas of cola en op een verjaardag mogen ze gewoon taart. Toen ze nog een paar maanden waren kregen ze ook gewoon een liga, roosvicee en fruit uit een potje. Ik kan mij er niet druk om maken. Gewoon goed tanden poetsen en erop letten dat ze grotendeels hun gezonde dingen binnen krijgen.
Van wie mag dat niet? Koffie kan ik nog begrijpen, dat geef je je kind niet. Maar mijn zoon drinkt elke ochtend een kopje thee bij het ontbijt. Kabouterthee of gewone thee of iets met een fruitsmaak.
Valt wel op ja TS. Neem nou het inenten zou slecht zijn kinderen moeten later zelf maar beslissen of ze dat willen. Oorbellen net zo. Kinderen moeten die keuze zelf gaan maken omdat je niet voor hun wil beslissen. Maar ze geven geen zout suiker omdat dat slecht is. Dat kies je toch ook voor je kindje wat wel en niet mag, en dat kan dan wel weer :/ Hier eet ze dus met 11 maanden met de pot mee rond 13 maanden afentoe een beetje macaroni (alles er op en der aan en zakje) met 16 maanden ad ze alles behalve pittig. Ze is dol op brood met pindakaas. In haar leven heeft ze 2 piotjes (kleine) gegeten mevrouw luste het niet. Gehannes omdat ze het vies vond van 4 tot 11 maanden dus alleen melk en pap afentoe een hapje van potje want dat hoorde zo. Wist ik veel dat ze het vies vond dacht dat is wennen. Nou als ik eerder had geweten dat aardappelen en groente geprakt er zo makkelijk erin ging dat had ze die al wel met 4 maand gehad. En als we dus pittig eten of patat dan krijgt ze gewoon een booterham met hagelslag of pasta. En afentoe eens een patatje maar ze maalt er niet om.
mn kids mogen van mij vanaf een maand of 6 gewoon met de pot mee eten. ik doe ook gewoon zout in mn eten. vind het echt smakeloos anders. als ik in het weekend een kroket op brood neem, kregen ze vanaf een jaar daar ook hapjes van. ze krijgen ook gewoon limonade in hun beker. al die moeders die hun kids van alles ontzeggen, maar zelf wel van alles eten...tja... ieder zn ding, maar mijn kinderen eten gewoon gezond, maar ook wel elke dag een koekje of snoepje.
Wanneer iemand advies vraagt kan zij het krijgen. Ik wil niemand een mening opdringen, hooguit verwoorden waarom ik het wel/niet (zou) doe(n). Je kent je eigen kindje en weet heus wel wat goed is en niet goed, wat "kwaad" kan en niet. Hier voorlopig geen extra zout en suiker, wel biologische kinderkoekjes en gewoon brood waar al zout in zit. Waarom? Zoontje beweegt heel weinig en hij krijgt wat hij nodig heeft,meer niet omdat hij weinig verbruikt en ik geen dik(ker) kindje wil hebben dat straks nog meer moeite krijgt met bewegen daardoor. Mijn zoontje wil geen water drinken....prima, krijgt hij diksap omdat ik vind dat er iig iets in moet naast zijn melk.Kan het CB me nog zo vaak vertellen dat ze vanzelf wel gaan drinken, daar heb ik lang genoeg op gewacht en dan werkt hier niet, ws pas als hij half uitgedroogd zou zijn? 6 van de 7 dagen een warme maaltijd en af en toe dus een potje omdat dat zo lekker makkelijk is. Wanneer ik vind dat hij daar aan toe is krijgt hij ook een snoepje,hagelslag op brood en weet ik wat er nog meer voor lekkers is. Voorlopig doet hij het prima zo en hij ziet er niet naar uit iets te kort te komen. Maar dat kun je iemand best vertellen zonder dat er een verwijtend vingertje door heen geschreven staat. Zo hoeft iemand die iets niet zeker weet zich niet schuldig te gaan voelen,daar zitten we allemaal niet op te wachten en ik ga er van uit dat we als moeder het beste voor ons kindje willen.