Vandaag voor het eerst gaan hardlopen, allee,... wandelen. Ik weet dat mijn uithouding niks waard is. Had ondergewicht, ben nu bijgekomen dus tijd om alles weer wat in vorm te krijgen. Dus beginnen met lopen en oefeningen doen met zo een fitnessapp en wil na de zomer starten met judo. Daarvoor wil ik dus ook op voorhand als iets sportfiever zijn Net dus mn eerste keer. Na 1 minuut zat ik al te hijgen en te kuchen. Uiteindelijk volgens die runtastic app heb ik 1,5km afgelegd op 14min en 25sec. Gemiddelde snelheid 6,2 en max snelheid 10,1km/u Is het haalbaar om binnen een maand die 1,5km te kunnen rennen met misschien maar 1 keer wandelen? Hoe zijn jullie begonnen? Hoeveel en hoevaak rennen jullie nu gemiddeld? En dan was ik vroeger extreem sportief he. Ging 3 tot 6x per week sporten op redelijk hoog niveau. Zo een 10 jaar geleden. En dadeljjk nog eens die hardloop kleding app bekijken. Kleding is goed maar geen diepe zakken. Moest dus mn gsm vasthouden. Zonder spotify kan ik niet rennen he.
Vooral in het begin moet je leren om te doseren om het zo vol te houden (als je doel een bepaalde afstand is). Eerst ga je voor de afstand, daarna eventueel voor snelheid. 10km/u is aardig snel voor een eerste keer
Ik heb jaren geleden hardgelopen met Evy (Start to run). De eerste les was ik net een hijgend hert 3 minuten kon ik net volhouden met m'n tong op mijn schoenen, maar op het laatst heb ik toch mooi de 5 km aangetikt binnen een half uur! Dat was voor mij ook gelijk het einddoel; ik was er klaar mee haha. Maar het zeker een aanrader hoor!
Ik weet niet hoe die app dat meet he. Dat was mijn max snelheid. Misschien heeft die dat 2 seconden geregistreerd.
Ik ben begonnen met het schema van 1 minuut wandelen en 1 minuut hardlopen, gedurende een half uur. Dat heb ik steeds uitgebouwd met een minuut, als het voorgaande makkelijker werd. Dus toen ik na 1-1-1-1 etc minder buiten adem was, ging ik over naar 2 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen. Helaas ben ik door blessures regelmatig uitgevallen maar nu zit ik op 20-2-20 minuten (bijna 7 km). Ik probeer 2x per week te rennen. Hartstikke trots op mezelf! Ik gebruik gewoon een interval app hiervoor (SIT, Simple Interval Trainer). Ik heb eerst met Evy gelopen maar dat werkte voor mij niet zo. Ik had voor mijn gevoel een verplichting om steeds een nieuwe les te doen, ook al was ik er conditioneel niet aan toe. Vond ik hartstikke zwaar. Nu doe ik mijn eigen intervals net zo vaak tot ik het genoeg vind. Ik zet tegelijk Runtastic trouwens ook erbij aan om m'n voortgang bij te houden.
Ik moet zeggen dat ik regelmatig bepaalde lessen opnieuw deed, tot ik het goed vol kon houden (een les met 2-1-2-1-2-1-2-1 bijv. vond ik echt killing, die heb ik denk ik wel 5 keer gedaan )
In plaats van je telefoon vasthouden zou ik een band kopen waar je de telefoon in kunt doen en de band kan dan om je bovenarm. Verder is het zeker mogelijk hoor. De eerste keren zijn vreselijk maar je merkt bij hardlopen al snel verbetering vind ik zelf.
Ik vond het destijds vooral bizar hoe 'zwaar' het was om die 5 km te lopen en hoe snel je daarna 10 km loopt. Momenteel loop ik niet aangezien ik al blij ben de dag zo door te komen, maar straks ga ik zeker het trailrunnen weer oppakken, heerlijk in het bos!
Hardlopen is alles behalve makkelijk Soms zie ik wel eens mensen hardlopen en dan denk ik 'Whaaaaat, waarom hangt jouw tong niet op de enkels '' hahaha hij ziet er bij sommige zo makkelijk uit. Ik was dus precies het zelfde, de eerste keer 1 min hardlopen was een hel! Ging nog net niet kruipend over de '' finish '' heen hahaha Ik was ook zoooo trots toen ik het wel haalde en het voelde zo fijn. Uiteindelijk na een schema te hebben gevolgd kon ik 5km rennen aan één stuk door in iets minder dan 30min. Ik denk dat als je je aan een schema houd ( ik volgde Evy ) dan moet dat makkelijk te doen zijn. Helaas ben ik vanwege gezondheidsredenen moeten stoppen met hardlopen Maar je kan het meis! Lekker muziekje op en gaan met die banaan. Elke keer weer een stapje verder en als je eens een keer een stapje terug gaat dan is dat helemaal niet erg en moet je niet boos of teleurgesteld zijn in jezelf. EDIT: Ow ja, stel voor jezelf een doel in, ik merkte dat als ik geen doel had dat ik dan heel vaak dacht '' Waarom zou ik vandaag gaan rennen, het regent '' toen wij ( mijn vriendin en ik ) een doel voor ogen hadden ( we schreven ons in voor de Ladiesrun in Rotterdam ) ging het hardlopen ook makkelijker, je deed het immers niet voor niets
Oo ja zo een band lijkt me helemaal handig. Waar koop je zoiets of hoe heet dat? Edit, al gevonden op bol.com Ik denk dat ik 3 a 4 keer per week ga proberen te rennen/joggen.
Ze verkopen ze ook bij de hema, maar weet niet of je uit Nederland of België komt. Let er bij aanschaf op dat de band geschikt is voor jouw type telefoon anders krijg je gedoe met telefoon die ondersteboven erin moet, oordopjes die er niet uit kunnen enz.
ik loop al jaren hard gewoon voor de fun ben ooit begonnen met Evy en dan zo opgebouwd maar nu niet meer koptelefoon met muziek heb ik op en goooo
Ik ben ook begonnen met start to run met Evy. Vond het ontzettend pittig en kon er geen klap van, maar wel volgehouden. 3 keer per week ging ik en zo ben ik via dat schema op 6 km achter elkaar hardlopen gekomen. Toen eenmaal de smaak te pakken gekregen en na ruim een jaar liep ik halve marathons. Ik ga nog steeds drie keer in de week, vaak met muziek en vaak met anderen. Lekker kletsen onderweg is en gezellig en het zorgt ervoor dat we niet te hard gaan. Ik zou me als ik jou was goed aan het schema houden, niet te snel willen. Ik kon nog geen twee minuten achter elkaar rennen in het begin en had echt nooit van m'n leven verwacht dat ik ooit twee uur zou kunnen redden. Als ik het kan kan jij het ook!
Jazeker gaat dat lukken! Ik ben op 14 febr begonnen met Evy 3 keer per week, op 26 maart had ik nijn eerste 5 km in de beentjes, wel met wandelen tussendoor volgens schema.. Vorige week deed ik les 26 maar wou wel eens zien hoe ver ik zou komen en had gewoon 5 km aan een stuk hardgelopen in een tijd van 34 min.. Dus het kan zeker, met Evy bouw je echt fijn op!
4 keer is wel veel hoor. Ik zou beginnen met 2 a 3 keer. Mijn persoonlijke tip is goed luisteren naar je lichaam en niet blijven doorzetten omdat het programma dat nu eenmaal zegt. Dat vind ik echt het grootste nadeel van met oortjes in lopen... Je raakt het contact met je lichaam kwijt en blijft doorgaan met blessures tot gevolg. Bij pijntjes mag je best even stoppen, rekken en strekken, gas terugnemen en kijken of je er nog wel lekker ontspannen bij loopt.
Ik wil het wel zonder de app evy doen. Ik denk dat ik het liefst op mijn eigen ritme ren. Ik op het ritme van de muziek lekker in mijn eigen wereld. Wil geen stemmetjes horen en ben dan ook nogal snel een opgever. Een doel? Euhm, binnen een maand de 'p' kunnen rennen en tegen augustus de grote ronde hier.Ik schat dat dat 5/6km is. Denk dat dat voorlopig mijn doel is. Heb maar 1,5km wat gelopen en gewandeld en ook begonnen met de '30 dagen fit' app, vandaag dag 2. Maar ik voel gewoon dat ik iets heb gedaan. Voel me helemaal sportief en happy Blessures heb ik geen angst voor. Heb 14/15 jaar badminton gedaan en de laatste jaren was op hoog niveau. Zelfs nog nooit een enkel omgeklinkt. Helemaal nooit iets gehad qua blessures in de 32 jaar dat ik hier rondhuppel, buiten wat spierpijn ofzo. Het voordeel van iemand die hypermobiel is denk ik.
Ik heb het ook een tijd gedaan maar kreeg er allerlei blessures van (zwakke knieën.. ben ook licht hypermobiel), daarbij vond ik het saai met zo'n app. Ik heb leuke liedjes gedownload, mijn hondje meegenomen en ben Door het bos gaan rennen. Duurt een kwartier om daar te komen en omdat het bos heuvelig is was het echt een soort parcours en dat maakte het leuk. Ik had wel zo'n app met Hoe ver je hebt gerend, als motivatie. In naam vaak punten in gedachten (een bepaalde Boom bijv) en als ik daar dan was mocht ik gewoon even wandelen. Ik had geen doel (zoveel km in zoveel tijd bijv) en voor mij werkte dat het beste, op een gegeven moment liep ik 5 keer in de week een uur hard.
Ik word al moe als ik dit lees Heb ook weleens Evy gedaan, inderdaad lessen herhalen tot ze 'makkelijk' zijn. Ik ben nu sowieso te zwaar om hard te lopen, dan gaan mijn knieën eraan, maar als ik nog 15 kg kwijt ben, ga ik het wel weer oppakken.