Dat hardlopen is toch niet zo gemakkelijk he.

Discussie in 'De lounge' gestart door sydneys, 19 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Vorig jaar ben ik met start to run begonnen via een athletiekvereniging. Die begonnen ook met 1-1-1- enz. Mijn conditie viel me reuze mee. Geen tong op mijn hielen :D Na 3x gaven mijn knieën echter de geest en heb ik 2 weken niet normaal kunnen lopen. Toen was het gelijk over, want de rest van de groep bijbenen lukt dan niet meer. Maar het kriebelt nog steeds. Misschien ga ik het zelf wel proberen in het bos ofzo.

2. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Onbeleefde vraag, maar hoe zwaar ben je dan?

Ik ben ook te zwaar; ik weeg 92kg bij 1.67 en ben al gaan lopen toen ik nog zwaarder was. Door me aan het schema te houden en me goed te laten begeleiden, heb ik nog nooit een loopblessure gehad.

TS; elk begin is een goed begin. Zelf loop ik met een app van looptijden.nl En ben vorig jaar begonnen met een beginnersschema voor 5km. Deze liep binnen zes maanden. Ik ben geen snelle loper trouwens. Ik zie tijden van 5km in 30 minuten. Daar kan ik van dromen nog steeds.

Ik begon met drie keer per week, maar nu ik ook tennis en straks weer ga zwemmen, een studie volg, stage loop en oh ja, een kind heb (die op atletiek zit en dus gaan we wel eens samen..) en een huishouden, heb ik mijn lat wat lager gelegd naar twee keer per week. Ik zit nog steeds op de 5km en dat gaat de ene keer lekkerder dan de andere keer. Ik probeer nu vooral ontspanning te halen uit het lopen, maar goed; dat is sowieso wel een thema in mijn leven, de lat wat minder hoog.

Wees lief voor jezelf en geniet vooral en die 1,5km achter elkaar zit er veel sneller in dan je denkt. Zet m op!

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Haha herkenbaar! De eerste keer dat in ging was ik binnen een minuut buiten adem:D

Het heeft enig tijd geduurd voordat ik het juiste tempo vond om te hardlopen en hierdoor hield ik het langer vol en kon ik op een gegeven moment 5 km aan één stuk hardlopen. Probeer het voor jezelf op te bouwen.

Ik hield te Evy methode aan.

4. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik ben 1.82 en 110 kg, en hypermobiel, dat helpt ook niet.

5. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Verhoudingsgewijs komt het aardig overeen :D Ik ben trouwens ook hypermobiel, dat weet ik pas sinds kort trouwens. Alleen ik heb de mazzel dat ik een sterke "core "heb. Daar werk ik al een poos aan en dat schijnt met het lopen nu mijn voordeel te zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het geen ideale combinatie is.

Zou zwemmen een alternatief zijn? Sorry, niet helemaal on topic, maar ik dacht eraan.

Nu weer terug naar het hardlopen ;)

6. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik zwem 2x per week ;) In een groep, dus wel met flink tempo.

Fysio raadt hardlopen met overgewicht zeer af, hij gaf aan als ik onder de 100 woog, het zou kunnen.

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Is hypermobiel zijn geen voordeel bij jullie? Mij kan je alle kanten opplooien dus als ik mijn enkel zou omslaan heb ik in het ergste geval 5 minuten pijn en niks aan de hand. Echt nog nooit iets gehad.

8. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Ik ben ook hypermobiel en in mijn sportverleden nog nooit last gehad van blessures. Tot ik ging hardlopen ;)
    Door het hardlopen belast je je spieren nét iets verder dan ze normaal gaan en kreeg ik opeens blessures. Gelukkig heb ik een superfysiotherapeut (die overal in het land te vinden is) en kan ik door goede begeleiding blijven lopen.

Als tip wil ik je meegeven vooral rustig aan op te bouwen. Je spieren moeten eerst sterker worden voordat je teveel gaat doen. En goed rekken.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Maar waarom hardlopen?

Je zegt dat je ondergewicht hebt...kun je dan niet beter met kracht (spieropbouw) beginnen?

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hardlopen omdat dat eigenlijk gemakkelijk is. Doen wanneer ik het wil, kost niks en wat mij het leukste lijkt is lekker 1 worden met mn muziek en omgeving. Verder niks om me heen.

Ik wil ook geen 2u gaan hardlopen, dat is mijn doel niet. Gewoon lekker conditie opbouwen, fit zijn zodat ik een goede start kan maken bij de judo (of iets anders)
    Zit nu op het randje van ondergewicht en normaal bmi.
    Ben de laatste jaren extreem lui geweest. Was ook niet tevreden met mn lichaam, nu begin ik dat wel te worden en ik wil mn lichaam ook zo behouden. Mogen nog wel een kg of 2 tot max 5 bij dus ik ga niet hardlopen om calorieën te verbranden. Dat is ook iets waar ik op zal letten.

11. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    zo te lezen had ik gewoon door moeten zetten toen ik ook bijna aan de zuurstof moest na les 1 :D

12. Treez

Treez Niet meer actief

Ruim zes jaar geleden gestart met hardlopen met evy. De eerste weken was een drama als ex-kettingroker en kampioen bankhanger. Ik was serieus het meest a-sportieve wezen in Nederland. Ik heb doorgezet en na tien weken kon ik 5 kilometer hardlopen zonder wandelen tussendoor. Ik weet dat bij mij bij les 20 van de 30 lessen van Evy plotseling het omslagpunt kwam. Vanaf toen kon ik weer normaal ademhalen haha. Daarvoor was het echt keihard bikkelen. In het najaar ga ik zelfs de halve marathon lopen volgend jaar hopenlijk de hele marathon. Als ik het kan, dan moet er voor iedereen hoop zijn :D. Het is een kwestie van doorzetten en op een bepaald moment wordt het makkelijk en leuk.

13. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Haha dit had mijn verhaal kunnen zijn 🙈😂

14. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Je hebt ook start to run groepjes, dan leer je onder begeleiding hardlopen, en vaak houd je er ook een hardloop maatje aan over. Dat is vaak wel fijn want nu ga je nog regelmatig maar mijn ervaring is als straks de zomer voorbij is en het vroeg donker is het veel moeilijker word om te gaan.
    https://www.yakultstarttorun.nl/locaties

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Onbedoeld ga je toch met hardlopen verbranden. En spieren bouw je nauwelijks op. Om fitter te worden en een conditie op te bouwen kun je ook hele andere trainingen doen.

Bijvoorbeeld touwtje springen en dan een lichte krachttraining ( bijvoorbeeld Kyla ...hele goede ervaring met Kayla)

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

#36 sydneys, 20 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 apr 2017
    Ik ben wel bezig met een krachttraining, denk ik. :)
    Heb me die 30 dagen fit app geïnstalleerd en dan krijg je dagelijks oefeningen. Heb gisteren dag 2 gedaan en heb nu serieus spierpijn. Echt erg haha, 5 minuten wat oefeningen doen en een kwsrtier buiten gewandeld en een beetje gelopen en ik heb al spierpijn. :)

Ik denk dat touwspringen intensiever is dan buiten lopen.

Als ik gewicht verlies kan ik eventueel nog de colossus 2500 shakes drinken. Heb nog een emmer staan. Kom ik onder de 50kg dan stop ik of doe ik rustiger aan. (Max 2km ofzo)

17. jupke

jupke Niet meer actief

Ik vind evy ook erg fijn.
    Het bouwt fijn op en is erg motiverend.

Nu kan.ik helaas niet gaan omdat de kinderen altijd thuis zijn.

18. jupke

jupke Niet meer actief

Welke app is dat?

19. sydneys

sydneys Niet meer actief

Deze. 30 dagen fit moet je intypen in de appstore.

Bijgevoegde bestanden:

20. jupke

jupke Niet meer actief

Dank je!

Deel Deze Pagina