Tja en dan is het over 3 weken zover,zoontje mag naar de kleuterschool en is dus helaas nog niet plaszindelijk.Ik kan echt zeggen dat wij alles maar dan ook alles geprobeerd hebben om hem zover te krijgen,je kan het zo gek niet bedenken maar hij vertikt het gewoon dus mochten wij in Oktober op bezoek bij het CB en heb ook eerlijk verteld hoe het ervoor stond en ik had eigenlijk heel wat verwacht maar onze CB arts was er heel rustig onder,ze had zoiets van ja het komt echt wel,leg er niet teveel druk op en je bent niet de enigste en vaak zijn die kindjes juist op de grote school heel snel zindelijk omdat ze dan zich schamen tegenover de andere kindjes,ik hoop het allemaal maar en dat er ook wat begrip komt van de kleuterschool want wij weten het gewoon niet meer wat nog te doen,hij heeft verder ook niks waardoor hij het niet kan,als er mensen zijn met t zelfde probleem of gehad hebben ik ben benieuwd naar de verhalen,ik moest het in ieder geval even kwijt
Onze zoon was ook laat zindelijk. Wel vóór zijn vierde, maar ik maakte me ook zorgen of dat wel op tijd zou gebeuren. Ik heb een boekje gelezen: Zindelijk zonder tranen. Daarin staat dat kinderen er soms nog helemaal niet aan toe zijn. Misschien is dat ook wel het geval bij jouw kind. Dat is helemaal niet erg. Hij is sowieso nog niet leerplichtig, dus je kunt heb ook alleen maar een paar keer laten oefenen tot het einde van het schooljaar en pas na de zomervakantie echt naar school laten gaan.
Heb je al wel met de school contact gehad? Op sommige scholen mogen kinderen niet beginnen als ze nog niet zindelijk zijn. Ik zou in ieder geval deze laatste 3 weken nog even alles uit de kast trekken. Spreek af dat hij na de vakantie naar school gaat, maar dat alle kindjes op school naar de wc gaan en geen luier meer om hebben. Koop samen een paar nieuwe onderbroekjes en hemdjes 'voor op school', laat hem een paar kleine kadootjes uitzoeken waar hij er telkens één van mag als hij een x aantal dagen droog is, en doe hem overdag vooral geen luier meer om.
mijn zoontje is ook nog niet zindelijk. Op school verschonen ze hem niet. Hij gaat gelukkig alleen de ochtenden dus een plasluier is geen ramp, die moet ie maar gewoon omhouden. Bij een poepluier bellen ze me op en kan ik hem komen verschonen. In die zin heb ik 'geluk' dat ik geen werk heb, anders was dat toch niet te doen..
Heb je de luier al gewoon eens uitgedaan? Stickerstysteem met een kadootje als de kaart vol is? En dan beginnen met bijvoorbeeld 4 stickers. Elke plas is een sticker. Maar wie weet heb je dat al gedaan..? En ja plasboekjes erbij? Niet aan toe is wat anders dan het echt vertikken. Maar goed, dat maakt het niet makkelijker. Ik zou ook vragen hoe het op school zit. Succes!
Andere kinderen "zien doen" helpt soms ook wel. Misschien dat de klik dus komt als ie naar school gaat? Ik zou met school overleggen maar hem eventueel met van die oefenbroekjes laten gaan. Die kan hij normaal zelf uittrekken als ie toch mee wil proberen. Je kan dan aan de juf wel vragen dat zij hem stimuleert om in de pauze naar 't toilet te gaan.
Hier hadden we het zelfde "probleem" tijdens de wendagen mocht hij nog een luier aan maar er werd goed duidelijk gemaakt dat zl zindelijk moest zijn als hij hele dagen naar school ging. Hier werkte het stickers sparen heel goed en na 7 stickers kreeg hij een cadeautje. binnen 6 weken was hij zindelijk overdags.
Nou hij is in ieder geval met zn poepje doen zindelijk dus in principe heeft de school er geen last van want het is de bedoeling dat hij s middags thuis of bij de oppas zn boterham gaat eten dus kunnen we hem zelf verschonen indien hij nog een luier draagt,ik ga het de eerste dag ook even bespreken met de juf na overleg met Cb hoe ik dit nou aan moet pakken,bij CB waren ze er heel rustig over de arts zei ik geef je max 8 weken zodra hij op school zit hij gaat de druk voelen dat andere kindjes dat wel doen en hij niet en volgens haar is het probleem zo opgelost,ik ben heel erg benieuwd nu ik probeer het voor mezelf een beetje los te laten wat makkelijker gezegt is als gedaan en probeer hem elke dag positief te stimuleren,wat betreft het boloningssysteem met stickers ed hebben we allemaal geprobeerd ook beloofd met zoveel stickers krijg je een kadootje,zelf beloond met snoepjes naar keuze maar het doet m niks en we weten dat hij het kan want thuis zonder luier laten lopen werkt wel dan gaat alles op de pot maar zodra we de deur uitgaan in het paniek die luier moet aan,het is gillen krijsen en schoppen en als we dan toch doorzetten is het expres alles in de broek doen en dat de hele dag door en geloof me na een tijdje proberen ben je dat echt zat en een natte broek doet m ook niks,wel bedankt voor de reacties ik moest het gewoon s kwijt
Oefenen met oefenbroekjes en ook belonen wanneer het goed gaat. Misschien vragen aan de juf om te laten plassen na elke activiteit dus na de kring,na het spelen/ werken en na het buiten spelen.thuis zoveel mogelijk zonder.succes!
Ik heb een jongetje in de klas dat met poepen en plassen nog niet zindelijk is. Hij is al 5 maar het boeit hem gewoon niet. Hij loopt ook rustig door met poep en plas in zijn broek. Als we weggaan met de klas krijgt hij een luier om. Hij moet plasbroeken zelf verschonen. K denk dat dat laatste wel eens goed zou kunnen helpen. Als je zoontje op school een natte broek heeft dat hij zichzelf dan moet verschonen zonder hulp/ aandacht van de juf. Dit vinden de meeste kinderen echt heel vervelend om te doen dus zijn ze er daarna beter op bedacht om op tijd naar de wc te gaan.
Pfff 5 jaar en nog niet zindelijk moet er niet aan denken! Vond 3 jaar al erg. Als het niet medisch is dan zou ik daar als ouder toch alles aan doen hoor. Dat met die luiers vind ik ook iets te makkelijk. Luie of ongeinteresseerde ouders misschien? Het is namelijk een feit dat Nederlandse kids steeds later zijn omdat de ouders het niet genoeg trainen. Die zijn liever aan het werk of met de Ipad in de weer...
Nee hoor absoluut geen luie ouders. Ze lopen bij een bekkenfysio en gaan in januari naar de poep en plas poli. Ik denk dat dit jongetje door alles wat er gedaan wordt om hem zindelijk te maken gewoon een beetje ongeïnteresseerd is geworden voor het hele onderwerp. Verder is zijn broer autistisch, bij hem is nog niks vastgesteld maar het zou zo maar kunnen dat hij ook een lichte vorm van autisme heeft.