Eerst afvallen of toch beginnen met IUI?

Discussion in 'Zwanger worden' started by Toetje77, Jan 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

Feb 29, 2008
    800
    12
    18
    NB
    Hallo,

Ik zit met een dilemma. Voor onze eerste kindje zijn we 3 jaar bezig geweest en was het uiteindelijk na de 8ste IUI gelukt om zwanger te raken. Wij hebben toen meteen besloten om na de bevalling niet aan de anticonceptie te gaan omdat we graag een tweede wilden en het de eerste keer al zo lang duurde. Maar ik had ook flink overgewicht en ik heb al die tijd geprobeerd daar van af te komen. Oktober vorig jaar ben ik aan het cambridge dieet (500 kcal dieet) begonnen na goedkeuring van de huisarts. Ik ben daar onder begeleiding 24 kg mee afgevallen en moest er nog 7 om op een gezond gewicht te komen, maar ik kon het niet meer opbrengen en ben op een zwak moment acuut gestopt terwijl de kracht van dat dieet nou net zit in het rustig opbouwen naar een gezond eetpatroon. Maar nee, ik wilde niet meer en ik kon het niet meer, ik had geen ruggegraat meer en mijn gewicht schoot als een pijl omhoog, zo ver dat ik nu zelfs 3 kg meer weeg dan toen ik begon met dat dieet. Ik weet dat veel mensen iets hebben tegen dit soort diëten, maar ik heb het overlegd met de huisarts en het feit dat ik nu zoveel ben aangekomen ligt echt aan mij, ik heb niet gegeten maar gevreten :) Maar nu was voor mij de maat vol, ik ben naar de huisarts gegaan voor een verwijzing naar een diëtiste en die heb ik ook gekregen, maar nu moet ik daarvoor bellen en nu begin ik te twijfelen. Ik wil eigenlijk niet zwanger raken met dit gewicht, bij mijn vorige zwangerschap heb ik last gehad van bekkeninstabiliteit en toen was ik 10 kg lichter dan nu, ik had toen ook veel harde buiken waarvan ik denk dat mijn overgewicht een rol heeft gespeeld (ik had het idee dat ik zoveel harde buiken kreeg omdat ik een enorme buik had, mede ook door vet op de buik). Onze dochter is ook 4 weken te vroeg geboren en ik ben bang dat mijn overgewicht daar ook een rol in heeft gespeeld. Allemaal genoeg redenen dus om af te vallen voor een volgende zwangerschap, maar nu... Eigenlijk wil ik liefst met een gezond gewicht zwanger raken, maar als ik dat met een diëtiste doe gaan daar 2 jaar overheen ben ik bang. Ik ben 35 en de eerste zwangerschap liet ook al zo lang op zich wachten. Dit houdt mij dus tegen om het starten van de IUI uit te stellen. Ik word al dagen heen en weer geslingerd tussen verschillende opties, namelijk afvallen met diëtiste en dus zwanger proberen te raken met zoveel overgewicht of toch weer snel afvallen en daarna pas zwanger proberen te raken. Ik weet het niet meer en vraag me af wat jullie zouden doen want ik ben het een beetje kwijt geloof ik :) Alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties

2. kwebbel1984

kwebbel1984 Fanatiek lid

Oct 30, 2012
    1,027
    0
    0
    Als ik het zo lees wil jezelf graag eerst afvallen voor je begint met IUI. Dan zou ik dat ook doen. Als je al zoveel problemen hebt gehad met je vorige zwangerschap zou ik het risico niet nemen. Bespreek het anders eerst met je dietiste. Misschien kunnen jullie een gezonder leefpatroon instellen waardoor je toch afvalt en toch zwanger zou kunnen worden.

3. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

Feb 29, 2008
    800
    12
    18
    NB
    Bedankt voor je reactie. Ja, je hebt gelijk, ik wil inderdaad liever eerst afvallen, maar ben zo bang als ik daarop wacht dat ik dan straks helemaal niet meer zwanger kan raken omdat het bij Roos al zo lang duurde en ik al 35 ben. 35 wordt door de meesten toch als "oud" gezien om zwanger te raken, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet tot welke leeftijd je zwanger kunt raken, is het over bij 40 of is de kans nog groot dat je ook dan nog zwanger kunt raken, ik weet het niet, maar de angst zit er wel in.
    Maar ik ga inderdaad de diëtiste maar eens bellen en dit met haar bespreken, misschien dat er toch een gezond dieet is waarbij ik sneller kan afvallen.

4. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

Nov 25, 2012
    1,211
    7
    38
    Als je nou naar een dietiste gaat. En als je op de helft zit van wat je totaal wilt afvallen, dan ga je verder met de iui. Als je dan zwanger raakt de eerste keer dan ben je in ieder geval al een heleboel kwijt, en lukt het niet gelijk dan heb je nog meer tijd om de rest ook kwijt te raken?

Ik weet niet of het mogelijk is, want ik weet niet precies wat iui is, maar als het kan zou ik het op deze manier doen.

5. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Gewoon lekker afvallen meid, en zo maar denken elke kilo die je kwijt bent, er maar mooi weer 1! Ik was bij me laatste 84 kilo ook veel te zwaar eigenlijk voor mij, maar goed niet echt bij nagedacht. Ik wil dolgraag nog een 4e kindje, maar mijn man wil niet meer zegt ie. Maar ik weet dat ie twijfeld hij durft niet gewoon niet meer na 3 gezonde kinderen. Ik ben nu 91 kilo op t moment veeeeeeeel te zwaar dus. Ik heb voor mezelf besloten om nu af te vallen. En mocht ik zo 80 kilo wegen (heb dus nog 11 kilo te gaan) te kijken wat we willen. Of voor een 4e gaan of niet. Maar dan ben ik wel al een stuk gezonder door 19,7 kilo af te zijn gevallen. 80 is nog veel te zwaar, maar 99,7 is nog veel erger. Dan durf ik het wel aan, en wie zegt hoe lang het duurt voor ik uberhaupt zwanger ben, misschien dat er dan nog meer af is. Ik denk maar zo elke kilo die er af is, is er maar mooi weer 1. En een stap na een gezonder leven en eventueel zwangerschap!

Succes!!

6. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,881
    2,882
    113
    Noord-Holland
    Ik zou eerst afvallen, ook omdat je met een gezonder gewicht meer kans hebt om zwanger te worden. Mss kan je een korte periode een zwaarder dieet volgen om vlug de eerste kilos kwijt te raken en daarna een langzamer beter dieet voor het restje?

7. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

Feb 29, 2008
    800
    12
    18
    NB
    Bedankt voor de reacties. Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en heb een afspraak gemaakt bij de diëtiste. Ik kan wel pas over 2 weken terecht, maar ik hoop in die tijd nog wat extra af te vallen. Wat jullie zeggen klopt ook wel, als de ergste kilo's er maar al af zijn zodat ik geen ernstig overgewicht meer heb. Ik zal het ook bij de gynaecoloog aangeven, vragen wat zijn mening is over overgewicht en de klachten die ik had tijdens de vorige zwangerschap, of dat inderdaad daardoor kan komen. Pff, soms heb ik echt het gevoel dat ik het allemaal verknald heb, ik was zo dichtbij een gezond gewicht en toen toch weer zoveel aangekomen, dom van me :x

8. Bri

Bri Niet meer actief

Schud dat van je af.... wat is gebeurd, is gebeurd, en daar verander je niets meer aan.

Ik denk dat je de juiste keuze maakt!
    Als je er van uit zou gaan dat het een jaar duurt om op een goed gewicht te komen, dan ben je 36 als je weer echt gaat beginnen.
    De gemiddelde vruchtbaarheid van een 36 jarige is ietsje kleiner dan van een 35 jarige.
    Maar het verschil in vruchtbaarheid tussen iemand met ernstig overgewicht en iemand met een goed gewicht (of met beperkt overgewicht) is veel groter dan het verschil van dat ene jaar in leeftijd. En dat geldt niet alleen voor de kans om zwanger te raken, maar ook voor complicaties tijdens de zwangerschap.
    Weet niet of ik het duidelijk uitleg, maar ik bedoel het in elk geval goed.

(mijn kinderen zijn trouwens geboren toen ik 36 resp 38 was. ging prima, maar ik realiseer me ook dat dit niet voor iedereen geldt.)

Succes gewenst, met alles.

9. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

Feb 29, 2008
    800
    12
    18
    NB
    Bedankt voor je bemoedigende woorden. Ja daardoor werd ik ook nogal heen en weer geslingerd, ik wil gezond een volgende zwangerschap in gaan. Onze dochter is geboren met 36 weken, randprematuur dus en op zich geen ernstige problemen geweest, maar ik ben zo bang dat een volgend kindje misschien nog eerder komt, met alle gevolgen van dien. Zeker omdat ik in mijn eerste zwangerschap al zo vroeg in de zwangerschap al zoveel harde buiken had. Maar de angst dat van uitstel afstel komt is ook erg groot. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat het op een jaar aankomt, tenzij nu mijn laatste eicellen verloren gaan en ze over een jaar echt op zijn (ik heb namelijk aardig wat klachten die ik vooral vrouwen in de overgang hoor noemen en dat beangstigd me eerlijk gezegd wel een beetje, maar voor hetzelfde geld zijn die klachten ook weer door mijn overgewicht). Dus misschien moet ik het daar eens met de gynaecoloog over hebben, misschien kan hij me zeggen of mijn angst gegrond is of niet. Ik ga in ieder geval naar de diëtiste, dus afvallen zal nu hoop ik sowieso gaan gebeuren.

10. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Toetje gewoon beginnen met afvallen, elke kilo die je kwijt bent is er eentje toch? Ik ben het helemaal met Bri eens. Met een gezonder gewicht heb je meer kans op een zwangerschap en het is voor jezelf veel beter.

Probeer ook niet te ver vooruit te kijken maar het in stappen te doen. Misschien kan je zelfs tijdens het diëet al zwanger proberen te worden (of in ieder geval het traject weer ingaan) Blijf goed overleggen met de artsen en de diëtist.

Heel veel succes met afvallen en ik hoop voor je dat je dan snel zwanger mag zijn!

Share This Page