Dat kan toch niet waar zijn? (Bijstand)

Discussie in 'De lounge' gestart door ikke84, 7 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    #1 ikke84, 7 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2013
    Mijn vriend heeft 2 kinderen er is een tijd geleden een allimentatieberekening gemaakt waar 0 uitkwam.

om toch wat voor zijn kinderen bij te dragen (je bent en blijft de vader)
    betaald hij een activiteit voor hun dit betalen wij netjes elke maand per bank.

Nu hebben wij steeds meer het vermoeden dat ex van vriend in de bijstand zit want ze zit al heel lang zonder werk en moet dus een aanvulling hebben dit geeft ze echt niet toe

dat is tot zo ver maar officeel zegt de wet dat bedragen voor de kinderen van de bijstand af moeten (al is dit officeel geen allimentatie)
    dan denk je nou en als ze erachter komt moet zij dit terug dokken want zij heeft dit ten onrechte gekregen.

nu kwam ik dus op een artikel dat onterechte bijstand ook op vader kan worden verhaald met andere woorden dan kunnen wij de bijstand terugbetalen bruto!!!! wat zij niet heeft mogen ontvangen

ik hoop dat dit niet waar is iemand verstand van?

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    geen idee, maar als je de verenging gelden reschtstreeks betaald lijkt me dat toch niet een groot probleem.

gewoon even morgen de rechtswinkel bellen.

3. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Maken jullie het geld over naar de moeder van de kinderen? Ik snap niet zo goed als hij geen alimentatie kan betalen waarom hij toch geld over maakt naar de moeder.Ik weet niet of het zo is dat jou partner er nu voor op zou kunnen draaien maar ik zou het iig vanaf nu gewoon doen op de manier zoals het voor de wet hoort dus kleine alimentatie denk ik.

4. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    ja hij betaald het aan de moeder zelf.

ja zaten wij ook al aan te denken opnieuw laten berekenen en dat betalen maar dan heeft ze toch nog een dik jaar extra geld gehad
    zonder dat wij dit wisten en straks word het ook nog eens op ons verhaald

5. ik zou daar nu niet vanuit gaan. ik vind dat je eerder je vent aan zn staart mag trekken dat die als de donder gaat betalen voor zn eigen kinderen!

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

waarom ze hebben een berekening die op 0 komt. als er een rechtelijke zaak komt en de berekening is 0 hoef hij niets te betalen

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

:(
    Zo heftige reactie.
    Wel makkelijk gezegd als je de situatie niet kent.

8. knap

knap Niet meer actief

#8 knap, 7 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2013
    Niet zo hoog van de torren blazen.
    Even op nieuw.

Als ze bijstand ontvangt dan moet ze tijdens de aanvraag alle gegevens laten zien ook haar bank afschriften. Dus als jou vriend dat geld op haar rekening stoort dan heeft de bijstand dat gezien. En zal het van haar bedrag in gehouden worden.

Heeft ze ww dan mag ze de alimentatie houden.

En stel ze zit in de bijstand dan komen ze als nog naar jou vriend om te kijken of de nul stelling nog steeds klopt. De verplichting van alimentatie vervalt niet!
    Ook niet als je een nul stelling hebt. Wel bijvoorbeeld ben ik pas achter gekomen jullie in de schuldtraject zouden zitten dan kan het een tijdje stop gezet worden de verplichting.

9. kimberly22

kimberly22 Fanatiek lid

24 jan 2007
    1.039
    0
    0
    ik zou voor de zekerheid een nieuwe berekening laten maken.

ik geloof niet dat hij ervoor op moet draaien als blijkt dat zij te veel ontvangen heeft. want jullie kunnen toch niet weten waar zij haar inkomsten vandaan haalt en het hoe en wat?
    ze leven gescheiden en zijn geen fiscaal partners van elkaar dus hebben ze finacieel gezien wettelijk niks met elkaar te maken.

ik wil wel even benadrukken dat ik respect heb voor het feit dat hij toch een bijdrage leverd ondanks dat de bereking voor hem op 0 kwam. het laat zien dat hij toch veel voor zijn kinderen over heeft en ik denk dat veel mannen daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

10. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Titel aangepast duidelijker voor andere leden waar het om gaat.

11. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    heel kort gezegd, het is háár verantwoordelijkheid om alles maar dan ook alles aan de sociale dienst door te geven, niet die van jullie, dus kan er ook niets verhaalt worden op jullie, daarentegen staan jullie sterk doordat de allimentatie al berekend is en op 0 is komen te staan.

het kan echter wél een probleem worden als jou partner inmiddels wel kan betalen omdat hij meer verdient dus meer inkomen heeft, en dit niet heeft doorgegeven, voor beide geldt dus meldingsplicht zijn ex is niet verantwoordelijk voor jou partner en jou partner niet voor haar

12. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ik zou het geld overmaken naar de vereniging zelf. Weet je ook meteen zeker dat het op de goede plek terecht komt, en kunnen ze jullie sowieso niks maken.

13. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    ik snap die reactie niet helemaal van aan zijn staart trekken..want hij betaald zonder dat hij dat eigenlijk hoeft te doen.

hij is ietsje meer gaan verdienen dus dan komt er wel een klein bedragje uit maar dat maakt verder ook niet uit.

waar het meer omgaat is dat zijn ex dit niet opgeeft en dit dan op ons kan worden verhaald altans zo las ik het

14. knap

knap Niet meer actief

En ik zeg je.

Als ze bijstand krijgt dat ze haar bank afschriften moet overleggen!!Of het moet op een rekening zijn die de bijstand niet kent maar volgens mij trekken ze wel een hoop na voor dat je bijstand krijgt dat krijg je niet zomaar. Dat zoeken ze eerst goed uit Plus jou vriend daar van op de hoogde had gesteld omdat zij bijstand aanvraagt niet alleen voorzichzelf maar ook voor de kinderen want dan krijg je alleenstaandemoeder/vaderbijstand. En ze altijd kijken of de vader/moeder een deel mee kan betalen aan die bijstand dat lust heel nou dat kijken ze echt na.

15. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    nee dat word op haar verhaalt, echter de sociale dienst voert wel elk jaar controlles uit en als daaruit komt, dat jou partner wel allimentie kón betalen maar dit niet heeft doorgegeven, word er een herberekening gemaakt minus wat jou partner al betaald heeft, wat hij dan alsnog ineens moet voldoen, dus ik denk hoe je verteld dat je partner meer is gaan verdienen, dat jullie er verstandig aan doen om een nieuwe berekening te laten maken om te voorkomen dat jullie straks ineens een grote klap geld ineens moeten betalen (ken jullie situatie niet maar stel hij moet ineens 700 euro per jaar betalen ofzo snap je).

16. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Mischien even naar de bijstand bellen om te vragen hoe dit zit,heb je gelijk duidelijkheid.
    En ik zou echt zelf de kinderen opgeven op een vereniging/clubje of kleding of wat dan ook als je de aliminentatie niet opnieuw laat berekenen.Daar kun je een gezeik mee krijgen en weet je ook dat het echt goed bij de kinderen terecht komt.

Maargoed ik vind dat als zijn salaris omhoog is dat ie voor de kinderen alimentatie moet gaan betalen als is het maar 50euro,het zijn wel zijn kinderen.

17. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    En dat moet zo gezegd worden??

Afijn @TS, ik zal morgen als ik jou was even met de sociale dienst bellen uit jullie gemeente. Ik denk dat zij je het goed uit kunnen leggen hoe t zit.
    Maar ik kan me niet voorstellen dat teveel betaalde bijstand door jou vriend terugbetaald moet worden. Hij is immers niet financiëel aansprakelijk voor zijn ex, enkel voor zijn kinderen.

18. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    ja maar opzich betaald hij dit nu ook al wat er ongeveer uit de berekening zou moeten komen voor nu.

maar we laten voor de zekerheid een herberekening maken.

het klopt dat je je gegevens moet laten zien als je een bijstandsuitkering wilt hebben maar toen was er nog niet sprake van die bedragen en was er een beschikking die op 0 stond dus die kon ze ingeleverd hebben.

wat wel vreemd is dat we nog nooit een brief hebben gekregen of een herberekening. dan zou je zeggen ze heeft alleen ww alleen die ww heeft moet je ook een aantal jaar voor gewerkt hebben heeft zij niet (vriend weet dit) en 70 procent van het minimum kan niemand van rondkomen

het is wel algemeen bekend dat sommige gemeentes erg laks zijn met dat soort dingen. ik heb voorheen 1,5 in de bijstand gezeten 1 maal in het begin is er een berekening gemaakt bij mijne x daarna nooit meer ook het inleveren van bankafschriften heb ik nog nooit gedaan

19. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik dacht dat uitsluitend partneralimentatie op bijstand wordt gekort. Dus niet de alimentatie tbv de kids?

20. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Dat lijkt me niet want stel je voor dat je ex een goed betaalde baan heeft en die moet voor 2 kids 700 euro betalen dan heb je 700 euro + een bijstandsuitkering.

Deel Deze Pagina