redden jullie het?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door odet, 7 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. odet

    odet Niet meer actief

    de kogel is uiteindelijk door de kerk.
    wij gaan scheiden.
    nou werk ik al een jaar of 4 niet meer en ik heb de afgelopen tijd een hoop voor mijn kiezen gehad.
    ik ben op zoek naar een woning en morgen naar de advocaat.
    helaas zal ik wel (zeker voor de eerste tijd) een bijstandsuitkering moeten gaan aanvragen.
    ik begrijp dat ik hier vast wat commentaar op ga krijgen, maar ik ga het toch proberen hier op de pagina.

    ik ben echt bang dat ik het met mijn 2 kinderen niet ga redden financieel.
    wie met een uitkering kan mij er wat meer over vertellen?
    lukt het jullie om rond te komen?
    zo ja, hoe?

    graag geen commentaar, ik zit in een moeilijke situatie en ik ga echt wel werken als alles weer achter de rug is.
     
  2. odet

    odet Niet meer actief

    ik ben zo vedrietig he.
    ik had mijn kinderen zo graag 2 liefdevolle ouders gegund, maar dat gaat gewoonweg niet.
    vindt het zo moeilijk, juist voor hun.
    bah
     
  3. evietje

    evietje Actief lid

    22 mei 2014
    479
    0
    0
    films.
    zoetermeer
    Veel sterkte komende tijd, ik kan je geen advies geven heb daar geen ervaring mee.

    Wel kan je met de scheiding regelen dat je ex man ook een soort van alimentatie voor jou betaald, weet niet precies hoe dat zit. Maar dacht dat daar ook iets in vast gesteld staat?
     
  4. odet

    odet Niet meer actief

    ik geloof dat alle allimentatie die hij voor mij zou moeten betalen naar de bijstand terug gaat.
    dus dat heeft niet echt nut.
    de kinderallimentatie hoef ik niet af te dragen aan de bijstand.
    en hij verdiend op dit moment ook geen vetpot, dus echt veel valt daar niet uit te halen geloof ik.
    maar dat ga ik wel proberen uiterraard
     
  5. godblessed

    godblessed Bekend lid

    11 mei 2014
    741
    0
    0
    studeren
    Gelderland
    Hey wat naar..Ik heb zelf studiefinanciering is net wat meer maar net na de bevalling een uitkering gehad.En heb vriendinnen met uitkering of bijstand ..Het is belangrijk dat jij je alle in uitgave op papier het of op de pc iedere maand een nieuwe maken..Wat je overhoud daarvan een boodschappen budget bijv..mijn boodschappen budget is 200 pm ik pin dat eraf en stop het in een.potje zodat ik niks extra of teveel ga pinnen wat ik niet heb 50 pw en wat ik overhoud aan het eind van de week overhoud gooi ik in de huishoudpot als je dat vaker doet het je altijd een back up achter de hand.Trucje van een vriendin geleerd en moet zeggen voor mij is het prettig heb altijd wat extra's..Het hangt ervan af hoe je hiervoor leefde hoe zwaar je het vind en of je het red maar het moet te doen zijn al is het geen vetpot.Knap dat je zo open bent je mag altijd pb sturen het is even lastig maar nu vind ik bijvoorbeeld koopjes jagen al is het in de AH of lidl geweldig :) probeer het positief te zien het is eenmaal zo en een gelukkige mama is wat kindjes gelukkig maakt ze willen jou gelukkig zien.
     
  6. alamea

    alamea Fanatiek lid

    15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik ben na de relatiebreuk een half jaar rondgekomen van een salaris op bijstandsniveau, waarvan 60% al op ging aan de huur van mijn appartement (helaas particuliere huur), met 1 kind. Ik ben dakloos geweest voor 2 maanden, heb overal geslapen, en mijn dochter verzorgde ik dan bij ex thuis ('s ochtends klaarmaken, bij de opvang afzetten, werken, haar ophalen bij de opvang, koken, in bed stoppen, en weggaan). In de weken dat ex voor haar zorgde, verbleef ik ergens in de buurt van mijn werk. Ik heb in die tijd vooral vanuit mijn auto geleefd. Er bij de pakken neer zitten in zo'n situatie is een luxe die je je niet kan veroorloven. Je werk behouden is gewoon belangrijk, want er is niemand anders die de rekeningen voor je gaat betalen straks.

    Tips:
    - kijk naar de toeslagen hoeveel je zou kunnen krijgen
    - ga toch echt nu op zoek naar werk (kan me niet schelen dat je dit niet wil horen, maar dit is toch echt de waarheid)
    - vergelijk de energieleveranciers voor de laagste prijs te vinden
    - idem voor tv/internet
    - maak van tevoren een weekmenu op basis van hoeveel je te besteden hebt
    - volg de seizoenskalenders voor groente en fruit, baseer daar je boodschappenlijstje op
    - koop merkloos of huismerk
    - koop geen snoep en koek meer, er zijn tal van recepten te vinden op het internet om zelf snoep en koekjes te maken, dat is een stuk goedkoper
    - drink alleen water, geen sapjes en frisdranken meer. Eventueel siroop erbij voor de smaak
    - kook dus zo veel mogelijk zelf, beperk de afhaalmaaltijden of kant en klaar maaltijden
    - alle overbodige abonnementen de deur uit, tijdschriften, boeken, leesmappen, loterijen, mobiele telefoon, etc
    - verdiep je eens in het zelf maken van verzorgingsproducten voor je lichaam, haar, gezicht, daarmee bespaar je ook flink geld
    - ga regelmatig naar kringloopwinkels voor de nodige spulletjes

    Nu werk ik 38 uur per week, op woensdag vroeger eindigen, flexibele werktijden, thuis kunnen werken, en die financiële vrijheid is heerlijk.

    Sterkte!
     
  7. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Kinderalimentatie wordt wel degelijk gekort op de bijstand.
     
  8. odet

    odet Niet meer actief

    bedankt voor de reacties.

    ik wil best gaan werken, maar ik zit in een hele moeilijke situatie (geen makkelijk huwelijk zullen we maar zeggen en een kind met pdd-nos. die kleine krijgt al zoveel voor zijn kiezen, ik wil er eerst voor hun zijn, als alles weer op orde is ga ik wel weer werken)

    ik dacht niet dat de kinderalimentatie gekort werd, maar dat ga ik nog eens even opzoeken dan.

    ik moe indd ook eens gaan kijken naar de goedkoopste abonnementen ja.
    die tip van dat reserve potje is ook een goede.
    bedankt!!

    maar 50,- aan boodschappen in de week is niet echt veel.
    denk dat ik nu toch wel het dubbelle er aan uitgeef.
    dat zal indd koopjesjagen worde.

    ik zal eerst eens gaan shoppen voor energie en tv e.d.

    bedankt
     
  9. odet

    odet Niet meer actief

    ik heb nog even ge-google-ed.
    indd de kinderalimentatie houden ze af van de uitkering.
    balen, had toch echt ergens gelezen dat dat niet zo was.

    ik heb gekeken, ik zou iets van 900,- van de bijstand krijgen en ongeveer 500 aan huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebondenbudget.

    ik heb een woning gezien van 699,-
    daar zou ik ongeveer 300,- huurtoeslag op krijgen.
    dwz dat ik dan +- 1000 over heb voor alles.
    dat zou toch moeten lukken?
    of zie ik dit verkeerd?
     
  10. alamea

    alamea Fanatiek lid

    15 jan 2013
    1.270
    0
    0
  11. Nahla2013

    Nahla2013 VIP lid

    4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ahh wat naar meis!
    Goed dat je er gelijk achteraan gaat en je je erin verdiept.

    Heb je recht op toeslag bovenop je uitkering?
    Misschien kan je aankloppen bij Diaconie en daar om hulp vragen als je een paar rekeningen niet kan betalen?

    Er zijn een hoop stichtingen die je kunnen helpen.
    Je kan ook aankloppen bij een maatschappelijk werkster of sociaal raadslieden voor advies.
     
  12. alamea

    alamea Fanatiek lid

    15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Oh ja, kijk ook eens naar de plaatselijke Voedselbank.
     
  13. odet

    odet Niet meer actief

    ik zie dat ik verkeerd gerekend heb.

    ik krijg 900 = ongeveer 500 aan toeslagen
    is dus 1400
    huur is 700
    dan heb ik 700 over
    ik heb vandaag uitegerekend dat ik ongeveer 500 vaste lasten heb dus dan heb ik maar 200 over om van te leven :(
    gaat dat lukken denk je?
     
  14. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.552
    321
    83
    In jou geval zou ik dus zoeken naar een ander huis, 700 huur is enorm veel. En houd je rekening met de grens voor de huurtoeslag? Die is nu 699,48. Wat als die volgend jaar verlaagd word dan heb je geen recht meer op huurtoeslag.
    Als je particulier huurt houd er dan ook rekening mee dat jij straks de gemeentelijke kosten moet betalen ( meende rioolrechten etc) Al snel 40 euro per maand bij elkaar.

    Ik heb sinds kort een nieuwe woning, mijn huur is dus ook 699,48. Krijg in totaal ook 500 euro toeslag, daarnaast werk ik en verdien bijna 1200 euro, en krijg 150 euro alimentatie.
    En voor mij is het soms ook aanpoten maar red het wel. Ik heb 1250 euro vaste lasten. Boodschappen erbij, en de benzine. Ik spaar nog voor mijn zoontjes. Ik heb zo'n 1850 per maand, en het is dus soms al moeilijk. Ik kreeg even een eindafrekening van 400 euro voor mijn oude woning, wegens een kapotte ketel. Tja dan word het wel erg krap allemaal.

    Ik heb dus rond de 1850 per maand en jij 1400 euro, scheelt 450 euro. Beide twee kindjes, dus ik denk persoonlijk dat het best moeilijk word dan voor je. En ik doe echt geen gekke dingen op financieel gebied
     
  15. dj84

    dj84 Lid

    20 mrt 2012
    36
    0
    0
    alkmaar
    Let wel op dat per januari er veel veranderd. De bijstand gaat dan omlaag. Kind gebonden budget iets omhoog maar iedereen gaat wel een stuk inkomen missen. Ik zou dus gaan kijken voor een goedkopere woning en abbo's. Met weinig geld is het even zoeken maar opzich te redden. Miss kun je de voedselbank in maar ook lastig want is ook steeds strenger geworden. Sterkte met alles alvast maar komt vast allemaal goed
     
  16. lievemommy10

    lievemommy10 Fanatiek lid

    13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een alleenstaande moeder van een meisje van 4 jaar.

    Ik zit momenteel helaas in de WW en wordt aangevuld door een bijstandsuitkering. Mijn WW is gebaseerd op mijn werk voordat we gingen scheiden, nu 1,5 jaar geleden.
    Ik wil heel graag weer snel aan het werk, maar helaas is het me tot nu toe nog niet gelukt.

    Ja, kinderalimentatie wordt gekort op de bijstandsuitkering. Maar maak er wel duidelijke afspraken over en laat hem minstens betalen wat hij wettelijk verplicht is. (150,- is het minimale).
    Je uitkering is maar tijdelijk en daarna komt de alimentatie bovenop je eigen verdiende loon.

    Wanneer je in de bijstand komt, heb je recht op alleenstaande ouderkorting. Dit moet je aanvragen bij de belastingdienst en wordt sowieso gekort op je bijstandsuitkering.
    Daarnaast heb je recht op verschillende toeslagen; huurtoeslag (mits huur en huis aan volwaarden voldoet), zorgtoeslag, kindgebonden budget.
    Totaal zal dit ongeveer 450,- worden max.

    Je komt uit op ongeveer 1500,- euro en daar is goed van te leven hoor! Alleen je moet geen gekke dingen willen doen.
    Ik heb mijn auto kunnen behouden (ligt aan de dagwaarde) en zelfs met deze vaste lasten erbij redt ik het.
    50,- pw aan boodschappen redt je prima, maar niet veel extra's. Ga naar de Lidl voor de basisboodschappen en daarnaast ga ik gewoon naar de AH voor de overigen maar dan van basis of huismerk.

    Naast mijn vaste lasten (mijn huur is ook 700,-) houdt ik ongeveer 200,- per maand nog echt over, boodschappen en benzine zelfs er al af.
     
  17. lievemommy10

    lievemommy10 Fanatiek lid

    13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    WBT de huurtoeslag klopt niet.

    Als jij recht heb op huurtoeslag ten tijde van de aanvraag behoudt je het recht op de huurtoeslag ook als het jaar erna de huur verhoogd boven het maximum.
     
  18. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.552
    321
    83
    Oh echt? Wist ik echt niet. Dus mocht de grens nog 699,48 zijn( zelfde als mijn huur bedrag), en mijn huur word 750 dan heb ik ernog steeds recht op?
     
  19. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Ik zou zoeken naar een ander huis. Het NIBUD hanteert de grens dat maximaal een derde van je besteedbare inkomen mag opgaan aan woonkosten, inclusief woonverzekeringen enzo.
     
  20. lievemommy10

    lievemommy10 Fanatiek lid

    13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja als je ten tijde van de eerste aanvraag van de huurtoeslag recht had, behoud je dit recht!
    Maar mocht je huurtoeslag hebben, en je inkomen stijgt waardoor je geen recht meer hebt. En daarna daalt je inkomen weer heb je je recht verloren...

    Uitgezocht, gebeld met woningbouw en belastingdienst toen mijn huur verhoogde boven de limiet en ik in de stress schoot.
     

Deel Deze Pagina