Wil het toch weer proberen ...

Discussion in 'Borstvoeding' started by Leliana, May 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leliana

Leliana Niet meer actief

... borstvoeding geven!

Het probleem is, ik ben 2 maanden geleden hiermee gestopt!
    Dit was meer een wanhoopsdaad omdat ik zo vreselijk vermoeid was en ik het echt niet meer trok!
    Ik heb er nu zo'n spijt van .. :(

Kan ik .. na een lange periode het niet gedaan te hebben .. nu toch nog borstvoeding geven?
    Zo ja, hoe kan ik het dan het beste aan gaan pakken?
    Ik heb namelijk geen BV meer over .. op een paar druppeltjes na (als ik er hard in knijp :) )

Dames ... HELP! :)

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Lactatiekundige bellen!!
    via borstvoeding.com / VBN en LLL kan je een lk in jouw buurt vinden.

3. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik sluit me aan bij Elmo. Het principe is vrij simpel: hoe meer stimulatie door kolven of aanleggen hoe meer melk er aan gemaakt wordt. Maar in praktijk is het toch een stuk moeilijker om het weer op gang te krijgen. De lactatiekundige kan je advies geven dat precies op jouw situatie is afgestemd. In ieder geval heel veel succes!

4. Leliana

Leliana Niet meer actief

Bedankt dames ...
    Inderdaad een lactatiekundige is in dit geval het handigst om in te schakelen! Probleem is alleen, mijn verzekering vergoed deze hulp niet (FBTO) .. Ik heb in die 2 maanden dat ik BV heb gegeven de lactatiekundige vaak over de vloer gehad (borstontstekingen e.d.) met als resultaat .. honderder euro's aan rekeningen!
    Daar zit ik dus ook niet op te wachten .. :(
    Op eigen houtje proberen is dus ook geen goed idee ...

He.. ik baal zo!
    Was ik er maar nooit mee gestopt!

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Helemaal eens met Elmo en Devy. Ik zou het dus ook idd niet op eigen houtje gaan proberen maar zeker deskundige hulp inschakelen. Samen een plan van aanpak maken en natuurlijk kijken hoe de kleine hapt etc. Die heeft immers een hele tijd geen borst meer gehad en is de fles gewend geraakt en dat is natuurlijk een heel andere zuigtechniek.

Succes in ieder geval!

6. Leliana

Leliana Niet meer actief

Het zijn er 2 ;)

Ze hebben nooit aan de borst gedronken!
    Ik heb vanaf het begin af aan gekolfd!
    Maak dat nog verschil .. ?

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Whoeps, dat had ik even niet door :D! Nouja dan geld mijn verhaaltje over de kleine in tweevoud ;)!

Dan zou ik zelf gewoon beginnen met kolven, en dan nu bijv beginnen met 10 minuten elke borst en dan bijv elke 2 uur. Om zo te gaan proberen je productie weer wat omhoog te krijgen, kijken of je lichaam gaat snappen dat er vraag is en het dan dus ook gaat aanbieden. Liefst natuurlijk met een gehuurde kolf gezien deze dubbelzijdig is en krachtiger dan (de meeste) andere kolven. Maar als je wel wil gaan proberen om aan te leggen zou ik dit zeker onder begeleiding gaan doen ;).

Bij relactatie heb je sowieso kans dat je niet meer 100% bv zal kunnen gaan geven. En fulltime kolven maakt dat eigenlijk alleen moeilijker gezien je met een kolf minder melk uit je borsten haalt dan wanneer een kindje aan de borst drinkt. Dus tja ik zou toch overleggen met een lk en anders kijk eens of iemand van LLL of VBN je hiermee kan helpen ;)!

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Inderdaad, mailen / bellen met sommige verenigingen is gratis (zoals de VBN).
    Echt op eigen houtje zou ik het niet gaan doen, zeker niet met je verleden met borstontstekingen etc.

Ik vind het heel bijzonder dat je het zo graag weer op wilt pakken. Had ik geweten dat dit kon, had ik dat zeker ook bij mijn eerste gedaan.
    Aldoende leert men he, ik kwam er pas achter toen ik zwanger was van de tweede.

9. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik denk inderdaad dat bellen met een gratis vereniging dan de beste oplossing is. Je zou eventueel ook hulp kunnen vragen aan de lactatiekundige op het forum. Het is echt vervelend dat de vergoeding van een lactatiekundige niet standaard is. Men probeert aan alle kanten bv te stimuleren en juist een lactatiekundige is een grote hulp hierbij. Maar goed, daar heb jij op dit moment natuurlijk niets aan. :(

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Misschien wil een lk van het forum hier je inderdaad wel net even intensiever begeleiden, gezien je situatie.
    Sla maar aan het mailen zou ik zeggen :D (en kolven)

11. appeltje

appeltje Niet meer actief

en domperidon!

12. Leliana

Leliana Niet meer actief

Domperidon...? :)

Bedankt meiden! Ik ga inderdaad maar even het een en ander proberen!

Elmo: Ik zal ook even de lk hier op het forum pb'en! Thanks!

13. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Domperidon is een medicijn tegen onder andere misselijkheid dat als bijwerking heeft dat het de melkproductie stimuleert.

14. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,067
    2,203
    113
    Brabant
    geen tips, wil alleen even zeggen dat ik het een heel dapper besluit vind! Ik hoop dat het lukt! geef je hier nog eventjes een update-je?

15. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

hier ben ik ook weer begonnen
    vorige week merkte ik dat mijn kleine man ineens de borst pakte en er goed aan begon te zuigen
    ik heb gemaild met de lactatie kundige hier op het forum !
    anders even zoeken ze heeft daar tips opgeschreven
    het onderwerp heet bv weer op gang brengen??

verder heb ik gemaild met een lk hier in de buurt die heeft ook nog tips gegeven en heb net een elektrische kolf gehaald
    ik heb wel een handkolf maar daar kwam niet zoveel mee uit
    net met de elektrische en daar kwam meer uit

alleen bij mij is het nog niet zo lang geleden dat ik gestopt ben

16. Trotsemama1

Om opnieuw te beginnen met borstvoeding, aangezien je zoontje heeft aangegeven dat hij dit wil, ben je al goed bezig. Je hebt je zoon aangelegd en hem aan de borst laten drinken.
    Het belangrijkste nu is er voor te zorgen dat de melkproduktie voldoende wordt voor je zoontje. Dit gebeurt door aanleggen en kolven. Je kan je zoontje elke voeding of wanneer je denkt dat hij wil drinken aanleggen aan de borst, als blijkt dat hij na aan de borst te zijn geweest nog honger heeft, geef je hem nog voeding via een flesje. Daarna kan je nog de borsten afkolven. Als je zoon goed drinkt, zal er waarschijnlijk niet veel voeding meer uitkomen. Om melkproduktie te verhogen kan je ook tussen 2 voedingen in afkolven, er moet dan wel ongeveer 1 tot 1 1/2 uur tussen kolven en voeden inzitten om te zorgen dat wanneer je zoon aan de borst gaat ook melk heeft om te drinken.
    Verder om na te gaan of hij voldoende krijgt is letten op hoeveelheid natte luiers (5-6 per dag) en of hij elke dag poept. Verder moet hij ook tevreden zijn na een voeding. Bij borstvoeding kan een periode tussen voedingen verschillen tussen 1 1/2 uur tot 3 uur of bij een enkeling wat langer,

dit is wat ik van een lk hier in de buurt heb gekregen mssn kan je er wat mee

17. Leliana

Leliana Niet meer actief

Heey trotsemama, bedankt voor de info!
    En wat fijn dat jou zoontje het zelf aangaf zeg!

Ik moet zelf nog een kolf huren .. maar die heb ik morgen wel denk ik! Ik ga ze ook proberen aan te leggen! Een van mijn zoontjes pakt de borst verbazingwekkend goed .. er komt alleen niet veel uit :D

Ik hou jullie op de hoogte!

18. Trotsemama1

leliane

hier ben ik sinds vandaag hevig aan het kolven met een elektrische
    ben alleen tot de conclusie gekomen dat ik geen toeschietreflex meer heb
    wil dus morgen de Vk bellen en vragen of zei dit mogen voorschrijven

Share This Page