Mijn schoonouders willen ook niet oppassen voor feestjes en eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo raar... Sowieso wil ik Milan ook alleen laten logeren als het écht nodig is. Ik werk in het weekend en papa loopt ploegendienst, dus het komt vaak voor dat wij er in het weekend allebei niet zijn. Als we er dan wél zijn, laat ik hem niet ook nog eens logeren omdat ik naar een feestje will... Dan maar geen feestje. En natuurlijk wil ik weleens weg, maar ik vind het belangrijker dat Milan gewoon lekker in zijn eigen bedje kan slapen.
Ja okee dat van helemaal niet meer op kleinkind hoeven passen is wel beetje overdreven maarja en kan ALTIJD wat gebeuren. Of iemand iets in de drank gooit bij zo een feest of dat je een ongeluk krijgt onderweg naar een theatervoorstelling...
Hoezo valt s.moeder ts nou lastig dan? Omdat ze niet wilt oppassen? Ze legt ts toch niks op of verbied haar niks. idem voor danty, als je perse wilt dat s.moeder NU oppast dan val je s.moeder toch ook lastig en dwing je haar bijna om toch op te passen tegen haar gevoel in omdat ze anders nooit meer op haar kleinkind mag passen? Wie valt wie nou lastig?
Ja dan ben je echt een ontaarde ouder! Och jeetje, ik ga naar Dance Valley en Decibel.. En volgend jaar ook naar Extrema & Defqon waarschijnlijk.. Man, je gaat gewoon voor het sfeertje, gezellig buiten dansen, chillen e.d. Goeie muziek.. En nee, ik gebruik geen drugs, nooit gedaan ook! Ja idd, dat moet je gewoon niet doen als ouder, en ga dan ook maar niet meer naar de plaatselijke kroeg of discotheek, want ook daar wordt genoeg drugs gebruikt!!
Ah we zijn nog steeds bezig Nee, mijn (schoon)ouders zien het niet zo. Ik praat hier helemaal vanuit mijn eigen principes Ik ben echt verbaasd over het feit dat heel veel mensen hier het maar vrij normaal vinden dat opa's en oma's altijd oppassen. Dat ze zelfs vinden dat de opa's en oma's blij moeten zijn dat ze dit kunnen doen en dat ze verder maar gewoon hun mond moeten houden als ze een mening ergens over hebben. Ik vind dat vrij egoistisch eigenlijk. Misschien is het gewoon wel van deze tijd en vinden jonge ouders dit allemaal heel normaal. Ik dus niet. Even voor de duidelijkheid: mijn (schoon) ouders willen bij wijze van spreken wel elke dag oppassen en waarom zal ze een worst wezen. Ik vind zelf dat ik zo veel mogelijk alles zelf op moet lossen (samen met mijn vriend) ik ben nu eenmaal uit huis en verantwoordelijk voor mijn eigen leven. Ik haat het om afhankelijk te zijn van anderen, misschien speelt dit ook mee? Ik vraag me af mbt deze discussie waar de grens ligt? Wanneer is het dan wel oke dat sm nee zegt? Het is toch allemaal subjectief? Als ik het goed begrijp vinden velen hier dat sm niet hoeft te weten waarom ze moet oppassen want het is toch leuk om bij haar kleinkind te zijn? En als ze wel weet waarom mag ze daar geen mening over hebben en moet ze maar gewoon haar ogen dicht doen voor haar eigen principes en gewoon ja zeggen omdat ze anders de kans heeft dat ze nooit meer op haar kleinkinderen mag passen? Dat is toch ook manipulatief of niet? Kijk, dat je baalt dat er nee wordt gezegd dat snap ik, maar om dan vervolgens bij je sm neer te leggen dat je dan niet weg kunt en dat dit dus haar schuld is omdat zij een mening heeft over wat je gaat doen...en dat zij hiermee je leven bepaalt... Tja daar kan ik niet bij. Echt niet. In mijn ogen is dat de omgekeerde wereld. En gelovig of niet gelovig...tjongejonge zeg, dat dat er nu bij gehaald moet worden. De opmerkingen die ik hier langs zie komen over het geloof vind ik echt niet getuigen van respect voor de (andersdenkende) medemens. Ik ben overtuigd atheist trouwens, maar dat betekent nog niet dat ik denigrerend over het geloof van anderen ga doen.
Manipulatief vind ik juist wanneer mensen zeggen wel op te willen passen maar niet als je naar zo'n feest zou gaan. Dan ben je bezig iemand iets niet te laten doen omdat jij dat wil. Overigens ben ik het helemaal met je eens dat je in eerste instantie je eigen zaakjes oplost. Ik zou als ik kids heb mijn kinderen zoveel mogelijk overal mee naartoe nemen. Maar op momenten dat dat niet kan, dan waarom niet? Kinderen hebben betekent niet dat je leven meteen moet eindigen en dat je niets meer mag. Over respect. Ook daar heb je een punt. Ik zie het hier echter van beide kampen komen. Zowel gelovigen als ongelovigen laten soms maar weinig respect zien voor de ander zijn mening. Jammer, maar helaas is dat nou eenmaal menseigen.
Ik gebruik ook geen drugs, ook nooit gedaan, maar wat ik altijd maar weer vreemd vind is dat men zich helemaal tot in een coma kan zuipen, dan was het een stevig avondje uit. Gebruikt men eens drugs dan ben je meteen op het slechte pad terechtgekomen :S. Zoals ik al zei, kinderen hebben betekent (in ieder geval zou het voor mij betekenen) niet dat je leven over is. Ok, hang je weekend na weekend lamlendig ergens op een feest, dan moet je eens achter je oren krabben. Maar kom opz eg, we leven in 2011. Mensen hebben af en toe een verzetje nodig.
Nee. Het gaat om de manier waarop het gebracht wordt. Het had anders geweest als SM het op een wat vriendelijker manier gebracht had. Als ze gewoon normaal had uitgelegd dat ze met alle liefde oppast maar liever niet als het hierom gaat. DAt komt echt heel anders over dan 'als jullie dat doen, dan pas ik niet op'. Beetje met zo'n toon van 'vind maar eens iemand anders dan'. Nou, dat moet wel lukkena ls i khet zo lees . De manier waarop je iets brengt kan een wereld van verschil maken. Over gelovigen, er zijn er heel wat die zich WEL beter dan de rest vinden. HOe vaak ik niet hoor dat ik niet gelovig kan zijn omdat ik niet naar de kerk ga . Alsof zij even denken te kunnen bepalen wat ik al dan niet goed doe. Sure. Ze gaan hun gang maar, ik zal er geen oog om openlaten. Maar respect van sommige kerkgangers vind ik ook nogal ver te zoeken. En ja dat irriteert mij, want ik respecteer ook dat zij wel naar de kerk gaan. Ik doe het zelf alleen niet, en toch geloof ik in God. Misschien soms wel meer dan menig gelovige.
ik weet niet, maar ik krijg bij het idee van een Jezusbus met lollies op een danceparty toch wel een heel ander beeld
Vind ik niet. In eerste instantie kun je al niet omdat er een kind is om voor te zorgen en die verantwoordelijkheid ligt niet bij sm, die ligt nog altijd bij ts. En wil je toch weg dan kun je gewoon een betaalde oppas regelen. Het lijkt wel of ts alleen weg kan als sm oppast...dat lijkt me nogal vreemd. Hehehe Deze opmerking is hier al vaker tegen mij gemaakt, maar hoe kom je erbij dat ik zo zou denken? Wij gaan nog steeds naar concerten, nog steeds naar festivals, nog steeds naar feestjes en we gaan ook nog steeds uit eten. Alleen doen wij dat wel op een aangepaste manier. We doen het niet altijd meer samen en proberen het regelen van een oppas tot een minimum te beperken.' Wij zijn juist heel bewust bezig om andere dingen te blijven doen, buiten het papa en mama zijn. Alleen wordt dat in een iets andere vorm gegoten nu we een kindje hebben (en dat vind ik dus vrij normaal). Ik ga er ook niet automatisch vanuit dat de opa's en oma's er wel zijn om op te passen. Zij willen dit wel hoor, zijn dolenthousiast, maar ik wil niet afhankelijk zijn van familie en ik wil discussies zoals deze (die hier wordt gevoerd) ten alle tijden voorkomen. Niet omdat mijn (schoon)ouders zo moeilijk zijn, maar omdat ik weet hoe gevoelig sommige dingen kunnen liggen en je heel snel ergernissen kunt krijgen die helemaal niet nodig zijn.
Ik denk dat het ook heel diep in de harten van mensen grijpt wanneer er mensen roepen dat zulke dingen slecht zijn, je naar de hel gaat etc. etc. Maar daar wordt vaak even niet bij stilgestaan
Nou dat gebeurd genoeg hoor. Hoef je niet voor op Urk of in Staphorst te wonen. Althans, dat is tenminste mijn ervaring. Ik heb vaak Jehovah's aan de deur gehad. En eerlijk is eerlijk, vriendelijke mensen, en ik mag altijd graag over geloof praten. Ik zeg er altijd wel meteen bij dat ze niet moeten verwachten dat ik me tot hun geloof bekeer. De ene plaats waar ik woonde werd dat gerespecteerd. Dronken we een lekker bakkie en hadden we mooie gesprekken. De andere plaats waar ik woonde zeiden ze dat ze dat zouden respecteren, maar binnen no time begonnen ze met 'ja, en als je dat nou eens in het licht van onze bijbel zou zien, hoe denk je dan dat dat is'. :S. Jammer, eerste en meteen laatste keer. Overigens niet hiermee gezegd dat Jehovah's hun geloof alleen maar kunnen opdringen. Want dat is niet zo, legio andere geloven waarmee ik dezelfde ervaring heb. Tegelijkertijd ook gelukkig legio die wel respect hebben voor mijn manier van geloven. Het kan dus wel. Zoals iemand al zei, het zal ongetwijfeld gaan om de uitwassen, maar vervelend is het wel.
Klopt, maar dat heeft niemand hier in deze discussie gezegd, dus waarom er dan moet worden bijgehaald dat er mensen zijn die dat zeggen? Spreek die er dan op dat moment op aan en ga hier niet lopen generaliseren.
Dat klopt. Maar dat doet nog steeds niet af aan het feit dat ook veel Christenen hetzelfde doen. Ze gaan niet langs de deuren, maar op veel andere manieren kunnen zij wel hun harde veroordeling geven en jou proberen het gevoel te geven dat je de duivel in eigen persoon bent. Ik heb denk ik nog liever Jehovah's langs de deuren, dan weet ik wat ik kan verwachten.
Niet allemaal hoor. Vaak wel, dat ben ik met je eens maar gelukkig niet allemaal. Heb zelfs een collegaatje gehad die Jehovah was. Heb met haar echt heel leuk kunnen discussieren en ze heeft me heel veel dingen duidelijk gemaakt. Toonde ook echt begrip voor het feit dat ik er anders over dacht. Nog niet een keer heeft ze geprobeerd haar geloof goed te praten en mij te overtuigen. Zij gaf haar visie, ik gaf de mijne maar zonder enige vorm van verplichtingen of manipulatie. Dat was echt heel erg leuk.
Dan verschillen wij van mening. Maar dat mag. Het gaat er bij TS niet om dat ze een andere oppas kan regelen. Dat doet ze al als ik het goed begrepen heb. Het gaat om de MANIER waarop SM het mededeelt. En in die zin ben ik het gewoon 100 % met TS eens. Zou mij ook in het verkeerde keelgat schieten en dat vind ik dan inderdaad behoorlijk manipulatief. Dat zeg ik nergens. Ik geef alleen mijn mening erover. Als ik kinderen heb dan zou ik ook zo min mogelijk oppas willen. Maar toch zou ik tijd maken om dingen te doen die ik 'vroeger' ook deed. In principe zouden mijn kids gewoon overal mee naartoe gaan maar gaat dat even niet, dan zie ik geen probleem om oppas te regelen. Voor mij geldt dat kinderen niet hoeft te betekenen dat je meteen alles anders moet doen. Tuurlijk gaan dingen anders, tuurlijk pas je je aan maar je mag best een paar keer per jaar even lekker uit je dak gaan. Worden kinderen echt niet slechter van. Daarnaast zouden ze bij mijn mams of bij mijn schoonouders de tijd van hun leven hebben. Dus nee, ik voel me daar niet bezwaard over. Mijn moeder deed het precies hetzelfde. Al ging ze zelden uit. Misschien 3 x per jaar. Maar wij zijn er niet slechter van geworden. Ik had liever dat mijn moeder af en toe eens lekker iets voor haarzelf deed, wat zal mij een worst wezen, dat is haar leven, dan dat ze altijd maar alleen bij ons zou zijn.
Ik zie even niet waar ik hier generaliseer. Ik heb het er niet over dat IEDEREEN dat doet. Ik heb het erover DAT het gebeurd. Is toch echt niet generaliseren hoor. Maar goed, dat is jouw mening .
'De manier waarop sm het bracht.' Tja, dat is nu precies waarom ik probeer om zo weinig mogelijk gebruik te maken van familie en vrienden als oppas. Heb je ook geen last van dit soort ergernissen. Ik ben het met je eens wb dingen vor jezelf blijven doen.... Maar zoals 'vroeger' dat mijn vriend en ik allebei een avondje doorzakten met drank en lekker tegen elkaar aan het aanlallen waren, tja, dat gaat gewoon niet meer zo makkelijk. Als onze dochter ergens anders slaapt wil ik toch dat er de volgende dag tenminste een van ons fris en fruitig voor haar is. Als ze thuis slaapt maar er is oppas en we komen laat thuis dan vind ik het uit den boze dat we allebei niet nuchter zijn. Je hebt toch de zorg en verantwoordelijkheid. Is maar een klein voorbeeldje, waarmee ik bedoel dat er hoe dan ook aanpassingen zijn in je leven. Vind ik trouwens helemaal niet erg hoor Oh, en over dat generaliseren. Het klopt dat het gebeurd (het praten over hel en verdoemenis) maar dat gebeurt hier toch niet in deze topic? Er zijn mensen die iets hebben gezegd over hun principes en geloof en ik snap dan niet waarom er ineens dingen bijgehaald moeten worden zoals hetgeen jij typte. Alsof de mensen in dit topic die gelovig zijn ook zo denken dus. Zo komt het op mij over, ik snap anders niet waarom het aangehaald wordt. Maargoed dit is hartstikke off-topic
Daar heb je ook gelijk in. De volgende dag moet je kind niet merken dat je een avond bent doorgezakt idd. Dat zou ik ook niet willen. Sowieso ben ik van mening dat zodra je kind weer in eigen 'beheer' is (om het zo maar even te zeggen ) er altijd 1 ouder nuchter moet zijn. Want wat als er iets is en je kindje moet naar de huisarts of iets dergelijks. Moet er niet aan denken dat je dan niet nuchter bent. Niet zozeer in dit topic, maar ik bedoelde ook in het algemene leven . Dan zat daar ons misverstand . Sorry dan als dat verkeerd overkwam.
Dat laaste item wat je aanhaalt: Respect. Daar wil ik nog even op ingaan. Ik ben niet gelovig maar ik heb heel veel respect voor mensen die geloven. Ik houd er zeker rekening mee in heel veel gevallen. (bijvoorbeeld bidden voor het eten) dus ik zou veel respect hebben wanneer iemand bij voorbaat (dus voordat ik iemand zou vragen om op te passen) al zou zeggen voor "die en die dingen" hoef jij mij niet te vragen om op te passen. (of in TS geval als SM zou aangeven ik kan niet achter die feesten staan (omdat SM weet dat hun naar die feesten gaan) dus dan hoef jij mij niet te vragen. Dan is dat duidelijk naar alle partijen toe. Maar waar het mij om gaat (persoonlijk mening) dat SM eerst aangeeft wel te kunnen oppassen maar dan hoort waarvoor het is en dan meteen zegt ooh maar dan pas ik niet op. Dat zou ik ook voelen als een persoonlijke afkeuring en een afwijzing voor haar en haar man. Dat SM zelf niet achter die dingen staat oke dat is 1 ding maar om haar "principes" (die ze uiteraard mag hebben) op de ander projecteert dat zou zij niet mogen doen naar mijn persoonlijke mening. Maar nogmaals, ik heb zeker respect voor de ander en houd er zeker rekening mee. Ik hoop dan wel dat dat respect ook voor mij wordt getoond.