dat verklaart een boel!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 11 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nelta er staat wel degelijk welke onderzoeken gedaan zijn, in welke jaren, waar, wat de uitkomsten zijn.
    maar goed, je hebt het waarschijnlijk heel anders geleerd. geef jij anders een onderzoek verslag waar men laat zien dat een 3 jarige al geen verschil ontwikkeld heeft of niet, tussen centrale zicht(foeval) en perpheral. want dat lijkt me dan heel moeilijk om vast te stellen.
    kijk ik ben echt helemaal open met deze topik voor de ideeen en kennis. ik had hiervan gisteren pas gehoord. heb geen persoonlijke mening.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het lijkt wel alsof ik met mezelf in gesprek ben..pfff.

ok voor degene die verder wil weten wat men qua onderzoek gedaan heeft. op de pagina 252 beginnen de table's. daar kun je al de bekende onderzoekingen met de uitkomsten zien(dus literatuur over peripheral visie)

The Development of Attention: Research and Theory - Google Boeken vision lakowski&f=false

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier is er een beter opgeruimd ouder advies. hun oog ziet het maar het hoofd kan het niet verwerken. onderzoek met autische kinderen toont aan dat zij eerder de data wel verwerken van breedband zicht. dat is dus de reden zegt men waarom zij geen oog contact maken, of dat moeilijk vinden. of waarom zij met hun hoofd gebogen een object bekijken.

wel een fascinerend onderwerp vinden jullie niet. nou, ik dus wel..
    zo hebben wij gekeken hoe het zat met ons. papa kan minder breed objecten herkennen dan mama hier. (wel niet zo klinisch onderzocht hoor)

Peripheral Vision in Toddlers - Preschooler

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik krijg nog steeds alleen maar de eerste bladzijde, helaas.
    Met een lampje is niet de meest betrouwbare manier van meten.

Redelijk recent is er trouwens een link gelegd tussen perifere blur en de ontwikkeling van myopie (bijziendheid). Perifere blur zorgt ervoor dat je oog groeit en bijziend wordt. Om dieren (voor onderzoeken) myoop te maken wordt ook de periferie wazig gemaakt.
    Aangezien niet alle kinderen (hoog) myoop worden lijkt mij het onwaarschijnlijk dat er op oogniveau perifere blur is.

Op hersenniveau durf ik niet te zeggen, maar het zou best kunnen zijn dat er wat verschil is tussen volwassen en kinderen. Ik denk alleen dat het heel lastig is om dat wetenschappelijk hard te maken, omdat het meten ervan heel lastig is bij kleine kinderen.

Ik ben er wel van overtuigd dat kinderen beter zien dan tunnel visie, dat zou namelijk betekenen dat ze alleen recht vooruit goed kunnen zien (10-20 graden) en dat kan ik me niet voorstellen.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    #25 belize, 12 sep 2014
    Laatst bewerkt: 12 sep 2014
    nee zo 'nauw' bedoelen zij niet. niet 10-20graden. 47 enzo.

ja, ik kwam ook myopie tegen. dat langdurig blootstelling aan buiten licht, scherp licht dat wel kan veroorzaken hebben zij bewezen las ik ergens. heel gek.
    maar goed, ik heb nu genoeg gelezen om te kunnen zeggen dat ik mijn zoontje door te laten kleuteren dit jaar heel goed aan deed. bewegen helpt hem op deze leeftijd in zijn ontwikkeling ipv steeds in de klas moeten zitten en gefocust werkjes doen.

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Buitenlicht is juist goed tegen de ontwikkeling van myopie ;), waarschijnlijk door de lichtintensiteit en bij het kijken op afstand heb je minder perifere blur. Dichtbij werkjes (lezen, iPad, ds enz) daarentegen stimuleren juist de groei van het oog en zo de myopie.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en nelta wat is het dat ze tegenwoordig myopie met een druppels behandelen. ook in sofia ziekenhuis en zo bij kleine kinderen?

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    met licht flash kijken ze de oog beweging of het kindje reageert.
    maar goed de kritiek op dat specifiek onderzoek was dat de kinderen veel te moe werden. en hun reactie vaak wel er is maar hun meer moeite kosten of langer duurde.
    bij die ander lijst zie je + jes en - jes dat betekent of leeftijd en verchil samen gaat of niet. maar zoals je ziet heel weinig onderzoek onder 8 jaar oud.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Ja, ik doe het ook. (werk niet in het Sophia)
    Het gaat om kinderen die hard de min in schieten en dreigen boven de -6 uit te komen. De myopie gaat er niet weg van, maar je remt het wel af. Er zijn een hoop ontwikkelingen op dat vlak nu (en dat maakt mijn werk wel weer erg leuk)

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Ja dat is misschien ook wel de vraag. Is het echt kleiner of lijkt het kleiner omdat het niet goed te testen is op deze leeftijd.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    net als het gehoor bij kinderen. kind hoort het wel maar hersenen kan nog niet verwerken. sommige klanken moeten nog tot 12 jaar wachten om gehoord te kunnen worden.
    het lijkt dat kinderen detail negerend zijn tot een bepaalde leeftijd en zeer gericht op het dominante beeld qua beeld en geluid.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nelta; van alles dat ik gelezen hebt qua onderzoek kan ik nu wel zeggen dat dat er een consensus bestaat(is) onder de wetenschappers over 6 jaar en onder dat periferal zicht nog niet in geschakeld is. dat is ook de reden waarom er niet zoveel onderzoek te vinden onder 6 jaar. ze nemen gewoonlijk 8 jaar en oudere kinderen wanneer zij leeftijd/verandering van periferal zicht onderzoeken. en daarom het verkeeradvies tot 8 jaar streng toezicht in het verkeer.
    wel leuk allemaal te lezen.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

Deel Deze Pagina