Zoontje gebeten op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door jada08, 14 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wat zouden jullie doen in deze situatie.

Mijn zoontje is nu in korte tijd 3 keer gebeten door het zelfde jongetje uit de klas. Ben het spuugzat, de eerste keer was ik zo boos omdat juf mijn zoontje ook had gestraft. Dat jongetje had namelijk gebeten en uit reflex had mijn zoontje hem geslagen op zijn arm zodat dat joch los zou laten. Ik ben naar juf toe gegaan en heb haar hier op aan gesproken dat als mijn zoontje gebeten zou worden hij van zich af mag slaan. En als zij daar een probleem mee zou hebben maar bij mij moest komen.

De tweede keer kwam juf direct naar schooltijd bij mij dat het weer gebeurd was, mijn zoontje had de tanden in zijn buik staan. Ik was woest, maar juf zou het oppakken en is naar de moeder gegaan. Moeder komt niet bij mij terwijl ik nog even heb staan wachten op het schoolplein. Lijkt mij dat je dan direct langs komt om dit te bespreken. Nu zijn het toch al aparte ouders en in mijn ogen krijg dat joch geen opvoeding, de scheld woorden vliegen er uit bij hun.

Nu haal ik vrijdag mijn zoon op bij papa, en is hij weer gebeten. Flink blauw plek op zijn been, gebeurd tijdens voetbal op het plein. Ik kan me voorstellen dat er geduw en getrek komt met een partij voetbal maar dan nog bijten kan gewoon niet. Nu mag mijn zoontje en dat joch dus niet meer voetballen op school van juf. Ik ben weer zo boos, ik zal niet zeggen dat mijn zoontje de liefste van de klas is en er zal dus ongetwijfeld iets vooraf gebeurd zijn ( in de zin van duwen/trekken met voetbal). Maar dan nog vind ik bijten absoluut niet kunnen. Dat jongetje is 5

Wat zouden jullie doen? Dinsdag praten met juf ( dan is ze er pas) of morgen naar de directeur gaan met de foto's van zijn been. Het is nu de derde keer en schijnbaar haalt de straf van juf weinig uit. Ik ben in staat om nu een officiële klacht in te dienen.

Ouders praten is ook een optie, maar dat zal weinig uithalen.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je al aangeeft dat die ouders aparte mensen zijn, zou ik de school met hun in gesprek laten gaan en het niet zelf doen. Ik vind een vijfjarige die (nog) steeds bijt, niet normaal. Ik zou dus de school vragen wat zij hier van vinden. Hebben ze een gedragsprotocol of een protocol grensoverschrijdend gedrag o.i.d. En is dit al in werking gezet?
    Nu zal de school waarschijnlijk niet al te uitgebreid met jou in gesprek gaan over een ander kind. Maar ze mogen best aangeven wat ze doen om de veiligheid van jouw kind te waarborgen.

Verder zou ik ook absoluut naar je eigen kind kijken en daarover in gesprek gaan. Vindt de juf zijn gedrag ook grensoverschrijdend? Zo ja: wat doet de school daar dan al aan en wat verwachten ze van jullie hierin.

3. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou nog een keer het gesprek met de juf aangaan. Als dit geen effect heeft zou ik de juf ervan op de hoogte stellen dat je het bij de directie gaat aankaarten. Succes.

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik ben het eens met tupp. Dat andere kindje moet inderdaad niet meer bijten en de school dient dat aan te kaarten bij zijn ouders. Maar jij moet ook objectief kijken waarom jouw zoontje steeds de sjaak is, wat doet hij in de ongezonde dynamiek met dat andere jongetje? Want tenzij dat jongetje als een pac man over het schoolplein gaat en iedereen bijt, moeten zij met zijn tweetjes wel een bepaalde omgangsvorm gecreerd hebben die dit steeds veroorzaakt.

Dus ja, bijten is onacceptabel en kaart dat aan. Maar kijk ook objectief naar het gedrag van je zoontje, en vraag naar zijn rol hierin.

5. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Bedankt voor de reacties, ik vergeet er overigens bij te zeggen dat niet alleen mijn zoon de pineut is bij dat joch. Hij doet dit bij meer kinderen, niet alleen bijten, maar ook slaan schoppen en schelden. De ouders onderling praten er ook over.

Vorige week een soort 15 minuten gesprek gehad en juf is verder heel positief over mijn zoontje. Speelt graag met kindjes en ligt verder goed in de groep.

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik heb natuurlijk ook gepraat vrijdag met mijn zoontje over wat er voor af is gegaan voor dat hij ging bijten. Hij geeft aan dat ze aan het voetballen waren, en dat er geduwd werd ( van beide kanten) en dat ze op de grond vielen en toen beet hij.

De tweede keer heeft mijn zoon niks gedaan, werd ook duidelijk door juf verteld. Hij pakte wat uit de kast en er viel iets uit, dit kwam om dat jongetje terecht en toen beet hij hem gelijk in zijn buik.

7. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Ik zou met je zoontje besprken dat hij ver weg blijft van dat jongetje. Daarnaast zal ik het zeker met de directeur besprken. Want dit kan niet.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Iedere school is anders. Maar even kort mijn ervaring (de schoolwaar ik werk) is dat de directie vaak niet echt daadkrachtig optreedt tegen ouders van kinderen die zich misdragen. In ieder geval niet alleen op verzoek van de leerkrachten. Volgens mij zijn ze banger voor steigerende ouders dan voor steigerende leerkrachten. Ouders van klasgenoten die last hebben van bepaald gedrag, willen nog wel eens meer indruk maken. Althans: als je gewoon op een fatsoenlijke manier in gesprek gaat, waarbij je netjes blijft maar ook heel duidelijk: de directie moet er met het team voor zorgen dat de school een veilige plek is voor alle kinderen. Niet vragen òf ze dit kunnen, maar vragen HOE ze dit gaan DOEN. Zo'n vraagstelling geeft al veel minder kans tot het bedenken van uitvluchten ;)
    Als jouw kind zich misdraagt, mogen ze hem straffen en gelijk contact met jou opnemen zodat jij ook jouw deel kunt bijdragen. En leg verder alle verantwoordelijkheid over het gedrag van dat andere kind bij hun.

9. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Bedankt tupp voor je duidelijke uitleg, ga morgen vragen dan of ik in gesprek kan met de directeur. En dan idd doen zoals jij aangeeft. Juf is verder een hele lieve vrouw, maar ik heb het gevoel dat het idd weinig uithaalt als ik dit weer bij haar neer leg.

10. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Helemaal eens met tupp.

Geef ook even.bij de juf aan dat je dit gesprek gaat voeren. Dat vind ik altijd fijn om te horen iig.

11. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Nou even een update:

Vanmorgen gelijk gebeld omdat ik vandaag een gesprek wou hebben. Directrice heeft me net terug gebeld, en ze gaf aan dat zij toevallig net het plein op liep toen dit gebeurde dus alles heeft gezien. Zij hebben donderdag zelf ook gelijk foto's gemaakt van zijn been en er is overleg geweest. Ze gaan deze week in gesprek met de ouders en willen graag dat dit joch hulp gaat krijgen voor zijn gedrag.

Ik zei al ik wil best met die ouders in gesprek alleen ik ben misschien wel te boos op dit moment. Ze gaf aan dat dit op school is gebeurd en dat het daarom hun verantwoordelijkheid is en dat zij dit moeten oppakken. Ze gaan me op de hoogte houden van de gesprekken.

Ik heb ook aangegeven dat ik morgen gelijk aan juf zal melden dat ik met de directie had gebeld omdat ik juf niet voor het hoofd wil stoten. Ze gaf aan dat het mijn goed recht is om met de directie te bellen en dat de lijnen binnen school heel kort zijn dus dat juf dit zo snel mogelijk zou horen en dat ik me daar niet druk om moest maken.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.863
    113
    Nou goed dat ze er bij directie ook opzitten en het serieus nemen o.a. door foto's te nemen, blijkt wel dat ze het zelf ook niet normaal vinden. Hopelijk dat die kleine Suarez snel ophoudt met dat gedrag.

13. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    :D:D:D

Wat een rotsituatie, maar fijn dat de directie er boven op zit.
    Bij ons op school gebeurde dit ook, alleen juf en directie deden er niets mee. Was niet een van mijn kinderen die gebeten werd maar het dochtertje van een vriendin, zij is uiteindelijk van school gehaald. Kind wat beet was namelijk van de "heldin" van de school, die kon toch niets fout doen, en haar kinderen ook niet.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Goed om te lezen dat de directie er dus al mee bezig was. Houd er rekening mee dat dit natuurlijk niet betekent dat het van de één op andere dag over is. Het kost vaak wel wat tijd om het juiste hulptraject op te zetten. Houd dus wel contact met school om te kijken wat ze tot die tijd gaan doen om bijtincidenten te voorkomen. En laat het ze elke keer gelijk weten als het toch weer is gebeurd.

15. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Directrice gaf idd aan dat ze hier druk mee aan de slag gaan, en graag over een aantal weken nog een gesprek met ons willen hebben om te kijken hoe alles er voor staat.

Juf zelf belde vanmiddag nog ( was haar vrije dag). Ze zei het spijt me zo dat ik je niet gelijk heb gebeld, donderdag uit school heeft ze gelijk de moeder aangesproken. Daarna zocht ze ons op het plein alleen mijn ex man haalde de jongens op en die is altijd gelijk weg. En vrijdag waren ze vrij. Ze wil graag deze week nog even met ons om tafel omdat ze weet dat het mij erg hoog zit.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik opgelucht ben over hoe er gereageerd word door school. De moeder van dat joch stond overigens vanmiddag op twee meter afstand van mij maar is niet bij me gekomen, iets wat ik eigenlijk onbegrijpelijk vind....

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Goed zeg Jada, vind ik een compliment waard voor de school hoor. Ze pakken het echt op zoals het hoort. Dat zou normaal en vanzelfsprekend moeten zijn, maar is het helaas niet altijd.

Zulke ouders, tja... Misschien is het ook een stuk schaamte. Maar ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt.

17. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Dat die ouders niet naar je toe komen zegt al veel over de situatie. Of ze schamen zicht (in het beste scenario) of de thuissituatie is moeilijk.

18. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Het lijkt op zich een normaal gezin. Vorig jaar hebben de jongens daar een keer gespeeld, ik haalde hun op en stond in de gang te wachten. Dat kind stond te vloeken daar, de geslachtsdelen vlogen in het rond, en heb wel 10x gdv gehoor. Moeders stond er wat schaapachtig bij te lachen. Heb in de auto direct gezegd, dit was hier 1x spelen maar niet weer.

Deel Deze Pagina