Niet dezelfde situatie, wel dezelfde soort opmerkingen, van mn moeder, waar ik een erg goede band mee heb. Zij kon er met haar hoofd niet bij dat ik, na 2 kinderen te hebben begraven en ikzelf bij de 2e er zelf ook bijna aan onderdoor ben gegaan, ik tóch nog wilde proberen. Zijn echt nare reacties uit gekomen. Uiteindelijk gesprek gehad met psycholoog. Daaruit bleek dat mijn moeder vooral bang was dat ík bij een volgende zwangerschap zou komen te overlijden. En met háár ervaring in het leven, was het het in haar ogen niet waard om die risico's te lopen. Ik heb toen voor het eerst uit kunnen leggen dat ik, als ik niet opnieuw zou proberen, ik net zo goed dood zou kunnen zijn, dat de wens zó diep lag. De psycholoog voegde daar nog aan toe dat ík niet kon leven op basis van de ervaring van mijn moeder en dat moest bij mijn moeder ff doordringen. Maar toen ze eenmaal doorhad hoe sterk mijn wens is/was, heeft ze het kunnen accepteren. Nu een prachtzoon én opnieuw zwanger. En blij dat ze is . Dus mijn tip is: wees open en eerlijk. Zeg dat zulke opmerkingen heel kwetsend zijn en leg uit waarom je graag nog een kindje zou willen, en dat je bereid bent te accepteren wat het leven je brengt. Vraag haar desnoods om uit te leggen, en daarbij zo min mogelijk kwetsende woorden te gebruiken, wat hun zorg precies is. Mensen roepen soms heel vervelende dingen uit emotie. Is niet goed te praten, maar we zijn allemaal mens en dus niet altijd even sociaal handig helaas.
Heel herkenbaar helaas. Onze zoon is te vroeg geboren en heeft daar door medische problemen. Daar naast ben ik zelf hartpatiënt en blijk je dan opeens minder recht te hebben op nog een kindje volgens sommige mensen. Nu lukt het ons niet meer op de natuurlijke manier en word daar door nu vaak gezegd. De natuur bepaald gewoon voor jullie dat het niet meer kan... En nog meer van zulk soort uitspraken die je alleen maar super onzeker maken.
Mijn mond valt open van verbazing na t lezen van een aantal reacties / opmerkingen die verschillende dames naar t hoofd geslingerd hebben gekregen! Wat zijn jullie sterk en dapper dames!
Dankje voor jullie reacties. En precies, je wordt er soms alleen maar onzeker van. Het is nu een aantal dagen later en nog steeds zit het me echt heel dwars. Misschien is het ook wel een tip om het gewoon open en eerlijk te bespreken, goeie tip pechvogol. Maarja, als ik erover zou beginnen heb ik meer het idee dat ik een verantwoording af aan het leggen ben....en dat wil ik dus net niet....Had wel gedacht dat ik van mn broer bijv wel een excuusappje zou krijgen, maar nee...en dat stelt ne eigenlijk wel echt teleur. Mn zus gaf nog aan dat zowel mn broer en zijn vrouw bij mijn zus verhaal zijn gaan halen. Ik vind t gewoon raar dat ze mij/ons er niet over aanspreken. Volgens mn zus durven ze t misschien wel niet. Zo raar, je durft dus niet te vragen naar het hoe en wat maar wel volhardend je eigen mening op tafel te gooien.
Ja, dat is natuurlijk ook een stuk makkelijker! Ga dat gesprek maar ga je niet verantwoorden, is wel heel lastig hoor, om niet in die valkuil te trappen. Splits het op: 1) deze opmerking heeft me gekwetst, ik weet dat dat nooit je bedoeling kan zijn, dus wat is de achterliggende gedachte van deze opmerking? 2) Waarom bespreken jullie onze gevoelige zaken niet met ons, die het tenslotte aangaan, maar wel met anderen, die jullie bepaalde antwoorden niet kunnen geven? Als je blijft praten vanuit: 'ik heb het gevoel..' en 'het komt op mij over als...' kan het gesprek makkelijker constructief blijven, in tegenstelling tot 'Jij zegt dat...' en 'ik vind jou...'. Dan wordt het beschuldigend en escaleert de boel onnodig. Succes het valt niet mee om met dit soort zaken niet door te schieten in de emotie.
Dat is zeker waar, ik heb ook meteen boos gereageerd. Zo van "daar heb jij toch niks mee te maken" en daarna nog een lullige opmerking over hem zelf gemaakt. Maarja, de opmerking "nog zo'n kind" is gewoon heel erg bot en was er idd boos over. Naja, de volgende keer maar proberen om vet rustig te houden. Al vindt mijn man dat we niemand verantwoording hoeven af te leggen en dat zij "fout" zijn geweest .