zorgverzekering, vergoeding extra kraam-uren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lisszy, 18 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Ik denk dat ik mijn vraag hier maar het beste kan stellen.
    Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een andere zorgverzekering.
    Nou zijn er een aantal verzekeraars die een gezinspakket o.i.d. aanbieden als aanvullende module. Daar wordt soms ook volledige vergoeding van extra kraamhulp-uren vergoed (zo'n 15u dacht ik).
    Betekent dat dat je gewoon recht hebt op die extra uren of moet dat toegekend worden op grond van medische redenen?

Gr. Lisszy

2. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Nou ik was daar ook nar aan het kijken, maar bij CZ was het medisch. Ik heb vandaag CZ basis met basis aanvullend afgesproken, die leek mij het meest waar voor je geld.

Nu heb ik nog geen kinderen, maar mijn vriendin die 3 weken terug bevallen is was de kraamhulp na de nodige uren meer dan zat ;).

3. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Hahaha, ja je zal maar net de pech hebben met een vreselijke kraamhulp! Die ervaring had ik gelukkig niet, maar het is altijd afwachten.
    Mij vriend kan niet heel lang vrij na de bevalling en het lijkt me heerlijk om 2 dagen extra hulp te hebben... :)
    En wat ook fijn zou zijn, is als een poliklinische bevalling voLledig vergoed zou worden! Dat zit ook in sommige pakketen!

Ik zie door het bomen het bos niet meer!
    Ik zit nu bij fbto, maar ik vind het zo irritant dat we aldoor zelf rekeningen moeten opsturen naar hun en vaak ook zelf eerst voorschieten aan de zorgverlener.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het is een beetje vaag. Ik heb er indertijd ook over gebeld. En in eerste instantie hoorde ik, dat je de uren wel wat nodig moet hebben zeg maar.
    Officieel heb je er echter géén medische indicatie voor nodig. Máár, het is ook weer niet de bedoeling, dat de kraamverzorgster als schoonmaakster die 15 uur extra gaat invullen zeg maar.

Dus tja... Ik heb ze uiteindelijk gewoon gehad, maar iedereen (vlos, ikzelf en de kraamverzorgster) was het er over eens, dat ik ze ook wel goed kon gebruiken uiteindelijk. We hebben ze dus ook nuttig besteed die uren.

overigens: Als je in het ziekenhuis bevalt, ben je gelijk ook al een paar uur kraamzorg 'kwijt' geloof ik. Sowieso als je een nachtje moet blijven, verlies je 8 uur kraamzorg. Als je dan dus extra uren hebt, is dat wel heel prettig uiteindelijk.

5. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    @athina
    Maar vraag je die extra uren dan aan bij de kraamzorg? En dan wordt dat zonder medische indicatie toegekend?
    Het is ook zeker niet de bedoeling dat ze hier loopt schoon te maken, hoor! ;)
    Ik zie er alleen best wel tegenop, de eerste dagen met zo'n kleintje, bv op gang krijgen en een dreumes die ook alle aandacht gaat vragen. Het lijkt me dan fijn als de kraamhulp daar nog een beetje langer bij zou kunnen helpen.

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je vraagt ze op zich niet aan. Bij de intake worden je uren toegekent, op basis van je situatie en of je borstvoeding gaat geven etc. Als het goed is wordt het dan al genoemd of meegeteld.
    Zo niet, dan moet je het dan al wel aangeven. Het zijn in principe uren waar je recht op hebt.
    Je zorgverzekeraar koopt ze als het ware in bij de kraamzorg.

Het is overigens altijd prettig die extra uren, ik bedoel: Bij een 1e heb je zóveel te leren (vond ik) dat je de uren goed kan gebruiken. En bij een 2e heb je juist je 1e kindje al rondlopen en zijn juist dáárom die uren wel fijn.

7. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Ik heb toevallig die extra uren gekregen, de kraamhulp moet deze aanvragen bij de verloskundige. Zij heeft bij de verloskundige aangegeven dat het nog niet geweldig met mij ging en ivm ks en hebben toen 10 uur extra gekregen.

8. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Oh ja, dat ben ik helemaal met je eens! Ik stond met tranen in mn ogen toen de kraamhulp de laatste dag wegging! Het is natuurlijk allemaal goed gekomen maar wat was het fijn geweest als ze er nog even wat langer geweest was.
    En nu mijn kleine meid er nog bij èn mijn vriend die aan het werk is!
    Ik ga er over hebben als ze hier voor de intake komen!

9. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ook poliklinische bevalling zonder medische noodzaak wordt in het pakket wat ik noemde volledig vergoed ;). Vandaar dat ik die noemde, heb een tijd gezocht en vergeleken en deze vandaag afgesloten! Zit ook nog een bedrag lactatiedeskundige bij...

10. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    ik zit bij de unive met een gezinspolis.

nu hbe ik recht op 15 uur luxe kraamzorg. dit betekend dat als je bevalt je na de gewone uren nog 15 uur extra MAG!
    'dit is geen verplichting hoeft niet aangevraagd te worden en is echt luxe dus!

11. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Bij het pakket van mij (IZZ) had je sowieso recht op 20 uur extra kraamzorg. Die stond al geïndiceerd, dus daar had ik gewoon recht op. Je had alleen geen recht op extra dagen, wat het dan weer lastig maakt. Extra dagen kreeg ik wel alleen als de verloskundige dat nodig vond en dat was bij mij niet het geval. In totaal moesten we dus 69 uur verdelen over 8 dagen en dat is best heel ruim. Zo lang hadden we de kraamverzorgster niet nodig. We hadden wel wat extra tijd nodig voor de borstvoeding die eerst niet helemaal wilde lukken, maar hebben echt niet alle 20 uur opgemaakt.

12. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Er zijn inderdaad uitgebreidere pakketten. Ik vind alleen de gezinsverzekeringen een vrij hoge premie hebben in vergelijking met wat je extra krijgt in de CZ basis plus aanvullende basis.

( nee ik heb geen aandelen ;), maar kreeg zelf van iemand de tip en ben er blij mee!)

13. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Hi meiden,

Wou jullie nog even bedanken voor jullie reacties!
    Ik heb me even verdiept in de polis van CZ, mij is niet helemaal duidelijk of zij ook extra kraamhulp vergoeden dus daarover heb ik hun gemaild.
    En Univé heb ik ook bekeken en dat ziet er ook goed uit. Het gezinspakket vergoed alles ruim voldoende!

Gr Lisszy

14. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    ben nog steeds blij met unive. inderdaad alles werd gewoon vergoedt!

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik had een hele dure polis met extra kraamuren etc, maar door een kraamverpleegkundige tekort kreeg ik net aan 10 uur ipv de 40 waar ik recht op had. Dik zondegeld dus.

16. marleentje26

marleentje26 Fanatiek lid

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Bemiddelingsmedewerker gastouderopvang
    Rondom nijmegen
    Ik heb zelf in de kraamzorg gewerkt! En wat de meeste niet weten is als je recht hebt vanuit je zorgverzekering op extra kraamzorguren en je krijgt ze niet door wat voor reden dan ook dan kun je dat melden bij je zorgverzekering en dan krijg je die extra uren waar je normaal recht op hebt uitbetaald!! Dit weten de meeste niet vandaar dat ik het meld!! Dit moet je uiteraard wel zelf melden bij je verzekering anders krijg je dit niet. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat alle zorgverzekeraars zo werken waarbij je extra uren krijgt maar een groot aantal werkt wel zo!

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nou de Agis ontkende dit stellig :(:(

18. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    En als je lid bent van de ANWB kun je korting krijgen bij het VGZ.

Ook kun je korting krijgen via unitedconsumers.com

Zijn toch weer centjes :D

19. tulip

tulip Niet meer actief

Ik heb de cz jongeren verzekering, daarbij krijg je veel kraamzorg vergoed. Wij hebben het ook van te voren gevraagd. Je krijgt die extra uren vergoed, MITS je er ook daadwerkelijk recht op hebt. Als vb borstvoeding, als je dat geeft heb je recht op extra uren, dan krijg je ze ook vergoed. Als je net als ik medisch niks hebt en ook geen bv geeft, dan heb je geen recht op extra uren en worden die dus ook niet vergoed. Het is dus niet zo dat je die uren sowieso krijgt, er moet wel een reden voor zijn.
    Ik praat wel over 2 jaar geleden.
    Maar er zijn ook verzekeringen die geen extra uren vergoeden, dan heb je er volgens de kraamzorg wel recht op, maar dan moet je ze wel zelf betalen.

van de gewone uren vergoed cz wel veel, ik heb zelf maar een tientje hoeven betalen.

20. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    CZ vergoed extra kraamzorg van maximaal 4 dagen bij een medische indicatie.
    Waar je bij CZ wel rekening mee moet houden is dat je 3,90 euro per uur aan eigen bijdrage betaalt voor kraamzorg. Muv het gezinspakket. Ik heb nu gezocht naar een verzekering waar ik geen eigen bijdrage hoeven te betalen.

Ik was bij CZ verzekerd en kreeg de extra uren kraamzorg, maar had dan wel een medische indicatie.

Zelf heb ik mij nu verzekerd via mijn man bij Aevitae (krijgt korting via werk). Ik betaal dan iets van 10 euro meer per maand dan dat ik bij CZ betaalde. Maar ik hoef dan geen eigen bijdrage te betalen voor kraamzorg, wat iets van rond de 150 euro zal zijn. Dus uiteindelijk ben ik voordeliger uit terwijl ik maandelijks meer betaal en ik heb ook nog eens volledige vergoeding van fysio, die ik nu met de zwangerschap goed kan gebruiken.

Deel Deze Pagina