Datum begin zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Ilse100, 5 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse100

Ilse100 Actief lid

4 jan 2007
    153
    0
    0
    Administratief Medewerkster
    Gelderland
    Hallo!
    Ik ben nu enkele weken zwanger. Maar ik weet niet zo goed hoe ik de weken moet rekenen. Mijn huisarts gaat bij het berekenen van de bevallingsdatum uit van de eerste dag van mijn laatste menstruatie. Uitereaard was is toen nog niet zwanger. Ik ga dus zelf uit van ongeveer 25 november, dat was ongeveer de datum van mijn ovulatie (dus zo'n anderhalve week later). Dit zou betekenen dat ik nu 5,5 weken zwanger ben. Maar bij een andere berekening die ik via internet heb gedaan (waar je je verwachte bevaldatum invult) kom ik op 7 weken. Dit is misschien een beetje stomme vraag, maar wat moet ik nou aanhouden?
    Alvast bedankt voor je antwoord.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Ilse,

je gaat altijd uit van de eerste dag van je laatste menstruatie. Je bent natuurlijk pas echt zwanger na je bevruchting, maar die twee weken ervoor tellen we altijd mee. Dus die berekening via internet zal wel kloppen. Opdeze site kun je het ook uitrekenen via de calculator links in het menu. OOk je cycluslengte is van belang bij het berekenen.

Mirjam

3. Ilse100

Ilse100 Actief lid

4 jan 2007
    153
    0
    0
    Administratief Medewerkster
    Gelderland
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor je snelle antwoord! Ik vind dit echt een super site.
    Dit betekent toch niet dat ik nu in mijn 7e week van de zwangerschap zit? Want het vruchtje is pas 5,5 week oud.
    Ik begreep trouwens van een ander forum dat je op eigen initiatief een afspraak moet maken bij de verloskundig. De huisarts zal je niet doorverwijzen hiervoor.
    Groetjes Ilse

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Ilse,

je zit wel in de 7e week nu, zo is de telling nu eenmaal.
    Je moet inderdaad zelf een afspraak maken met een verloskundige. Je kunt in het telefoonboek kijken wat de dichtsbijzijnde praktijk is. Of op internet, op www.knov.nl kies dan verloskundige praktijken. Niet alle praktijken staan daarop, maar het is sowieso wel leuk om daar even te kijken.
    Het is wel handig om maandag te bellen, de eerste afspraak is meestal al bij 8 weken.

Mirjam

Deel Deze Pagina