Ik heb een vraag voor de verloskundige. Ik ben momenteel 8 weken zwanger en zou graag (met enige zekerheid) willen weten wanneer de bevruchting plaatsgevonden heeft. Even wat gegevens op een rijtje: - Eerste dag laatste menstruatie: 22 mei 2016 - Gemiddelde cyclus duur: 33 dagen - Datum gemeenschap: 5 juni en 12 juni - Bruin/rood bloedverlies op 24 juni - Datum positieve test 1: 27 juni - Datum positieve test 2: 1 juli (met weken indicator die 2-3 weken aangaf) - Datum 1e echo: 3 juli, reactie echoscopiste: met moeite een klein vruchtzakje gevonden, nog geen kloppend hartje, net over tijd (iets meer dan 4 weken zwanger) - Datum 2e echo: 14 juli, reactie echoscopiste: kloppend hartje, nog net geen 6 weken zwanger - Datum 3e echo: 25 juli, reactie verloskundige: 7 weken en 5 dagen zwanger. Voorlopige uitgerekende datum 8 maart Alles wijst erop dat de bevruchting plaats heeft gevonden rond de gemeenschap op 12 juni en niet die van 5 juni. Maar kan dit, op basis van bovenstaande, met 100% zekerheid gesteld worden? Waarom wel, of waarom niet? Bij mijn vorige zwangerschap zag e.e.a. er overigens ongeveer hetzelfde uit. Alvast hartelijk dank voor uw reactie!
Hoi eva123, uit je verhaal is op te maken dat het inderdaad is geweest van de gemeenschap op 12 juni. Als je namelijk op 5 juni bevrucht zou zijn, zou je op 3 juli 6+1 weken zwanger zijn geweest en dan behoor je een kloppend hartje te zien. Een hartje gaat kloppen bij ong 5+6 weken. vanaf 12 juni gerekend zou je 3 juli 5+0 weken zijn geweest en 11 dagen later op 14 juli dus 6+4 weken. Dat klopt bij de bevindingen van de echoscopiste. 25 juli zou je 8+1 zijn, daar komt 7+5 mooi mee overeen. Je kunt namelijk zo maar een paar daagjes mis meten zo vroeg. Op basis van deze echo alleen zou ik niet durven zeggen dat het niet van 5 juni is, maar door het verhaal er voor wel. Groetjes Brigitte
Hoi Birgitte, hartelijk dank voor je antwoord. Als de termijnecho bij dezelfde uitgerekende datum blijft, kan dan met zekerheid gesteld worden dat het kindje op 12 juni verwekt is? Ik ben overigens zo nieuwsgierig omdat de vorige zwangerschap wat moeizaam tot stand kwam en deze toch wel een verrassing was. Ben dus benieuwd naar het verloop van mijn cyclus
Hoi eva123, dat kun je dan inderdaad zeggen! Wat fijn dat jullie verrast zijn Goede zwangerschap gewenst! Groetjes Brigitte