Datum op medelaflesjes

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door moonchild, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Hoe zetten jullie de datum op afgekolfde melk in medelaflesjes?
    Vorige keer gebruikte ik aventbakjes waar je de datum op kunt schrijven, maar nu wil ik de melk ook in de medelaflesjes invriezen.
    Alvast bedankt!:)

2. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ik heb er in het begin altijd stickertjes op geplakt, wel weer een beetje een gepriegel om die eraf te halen moet ik zeggen. Later schreef ik het op het flesje zelf en waste het er later af (met uitkoken bleef de watervastevilstift hier niet zitten). Je kunt er evt ook een boterhammenzakje omheen doen en daar de datum op zetten.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    Een stuk schilderstape (waar je mee af plakt) en daar met benzinestift de datum opschrijven. Trek je er daarna zo weer af.

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Jep hier ook schilderstape

5. eeneneen isdrie

eeneneen isdrie Actief lid

1 jun 2010
    342
    5
    18
    en ik dacht dat wij zo verschikkelijk slim bezig waren met ons fantastische idee van schilderstape... :D

werkt goed:D

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Haha ja ik dacht ook "even mijn gouden tip neerzetten" maar duidelijk zijn er meer geniale mensen in de wereld ;)

7. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Super tip! Ga ik ook proberen, nu ik weer meer kolf is het handig te weten welk flesje van wanneer was!

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.449
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik weet niet hoeveel melk je gaat afkolven en bewaren, maar ik schrijf alleen op mn vriezermelk hoeveel er in zit. Ik vries het in zakjes of of in een ijsblokjesbakje in. Want op een gegevens moment had ik tussen de 3 en 4 liter melk in de vriezer. Dat zou een beetje veel flesjes zijn en dus een beetje veel geld kosten. Op de zakjes schrijf ik de datum met een stift welke eigenlijk bedoeld was om op DVD's en CD's te schrijven wat je er op gebrand hebt ;) dat blijft namelijk goed op de zakjes staan. Met een normale pen veeg je de datum er te makkelijk van af als het vochtig is.
    De ijsblokjes vries ik per deel van de maand in. Zo heb ik bakje van de chinees met 'eerste week april' en een zakje met de tekst: 2e deel april 2012. ;)

Voor wat ik de koelkast heb staan gebruiken we de FIFO methode: First In, First Out. Dus nieuwe melk achterin. Op die manier hoeft er geen datum op te staan. Ik weet wel ongeveer wanneer het gekolft is ;)
    Maar toen ik nog erg onzeker er over was schreef ik het op een blaatje, scheurde ik het af en plakte ik het met wat plakband op het flesje.

Volop manieren dus ;)

9. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Bedankt voor de tips! :)
    Aan 3 a 4 liter zal ik niet komen denk ik. Wel fijn zeg zoveel melkvoorraad!

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.449
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Graag gedaan!

Tips om veel te sparen:
    1. Kolf in de ochtend een uurtje na je eerste ochtendvoeding. Op die manier kun je het meeste opsparen.
    2. Lekt je ene borst als je de andere kolft of voedt bestel bij Medela lekschalen. Die kun je tijdens het kolven (en voeden) in je bh doen aan de kant waar je dan niet kolft (of voedt) zodat je dat niet in je bh of in een doekje laat druppelen, maar in een flesje kunt overgieten. Op die manier heb ik ook vele cc'tjes gespaard!
    3. Als je kindje ondertussen door slaapt en ook rond de tijd dat jij naar bed gaat niet meer drinkt, kolf dan net voordat je naar bed gaat.

Het was voor mij echt een sport!! Hihi, ik ging ook zo nu en dan tellen hoeveel ik precies had. Eerst wilde ik over de liter komen, toen over de 2, toen over 3... Over de 4 is me niet gelukt, maar het scheelde niet veel ;)

Nu gaat mn voorraad er snel doorheen. Ik kolf nog maar zeer weinig en mn kindje krijgt nog wel aardig wat melk mee naar de opvang.
    Daarom deze week maar gestart met haar ook thee aan te bieden op momenten dat ze op de opvang is ;) Want: mijn streven is dat ik never nooit niet kunstmelk voor mn kindje hoef aan te schaffen ;)

11. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    GUT schilderstape....
    Nou heb ik toch werkelijk LITERS BV ingevroren en daar nog nooit aan gedacht...;)
    Wat een goede tip :p!
    Ik kocht gewoon van die Hema adresstickertjes en schreef daarop!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In het begin had ik uit het ziekenhuis een paar rolletje's met van die tape waar je sondeslangetjes mee vast zet. Daar kun je met een balpen goed op schrijven en dat plakte ik op flesjes.

Later werd ik wat slordiger en schreef ik er niets op. Koelkastmelk bleef toch nooit langer dan een dag of drie staan, nieuwste ging steeds achteraan, voorste werd steeds gebruikt.

Ik had toen we uit het ziekenhuis kwamen zo'n kleine opzetvriezer vol met gekolfde flessen. Geen idee hoeveel het was, maar aangezien ik tijdens de topstuwingdagen 700-1000cc per keer kolfde (gelukkig was dat maar een dag of drie) was het niet echt weinig. Die melk heb ik gebruikt voor over de weetabix en cornflakes van hrote broer.

13. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Hier ook een vriezer vol! 20 avent bekertjes à 150-180 ml en nog een hele verzameling kleine flesjes waar ik in het ziekenhuis mee kolfde. Heel handig, dat waren flesjes van nutricia waar steriel water in zat, water eruit en flesje aan kolf. In het ziekenhuis gooide ze die weg, maar toen Hidde nog in het ziekenhuis lag ben ik ze gaan sparen. Heb er nu een stuk of 80, de helft ligt in de vriezer, dus ik kan nog even kolven;)

De Medela flesjes zijn voor het dagelijks gebruik, die vries ik niet in.

Deel Deze Pagina