Ziektewet als gevolg van zwangerschap en bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door JPR, 18 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JPR

JPR Nieuw lid

18 apr 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcareteam,

In november ben ik bevallen van een dochter. Tot mijn verlof heb ik altijd fulltime gewerkt, wel heb ik aangegeven na mijn verlof vier dagen (80%) te willen gaan werken. De mogelijkheden hiertoe zouden mijn werkgever en ik aan het eind van mijn verlof nader bespreken.
    Vervolgens ben ik ziek geworden als gevolg van de zwangerschap, hierdoor heeft voornoemde bespreking met mijn werkgever destijds niet plaatsgevonden en is een en ander nog niet geformaliseerd.
    Ook het UWV heeft geoordeeld dat mijn ziekte het gevolg is van de zwangerschap/bevalling.

Nu is de situatie zo dat mijn werkgever mij sinds het einde van mijn zwangerschapsverlof en dus begin van ziekmelding (inmiddels ruim twee maanden) slechts 80% uitbetaald omdat dat vooraf de bedoeling was, terwijl volgens mij het UWV hier met de ziektewetuitkering geen rekening mee houdt, als gevolg waarvan mijn werkgever meer ontvangt van het UWV dan dat zij aan mij uitkeert. Is dit inderdaad juist?

Mijn werkgever heeft aangegeven dat zij (vooralsnog) geen reden ziet het gedeelte van de ziektewetuitkering dat zij voor mij ontvangen dat meer bedraagt dan mijn 80% van mijn loon, aan mij uit te keren, zowel met betrekking tot toekomstige als reeds gedane betalingen.
    Ik heb van dit forum begrepen dat ik voor de toekomst eventueel een formulier aan het UWV kan verzenden met het verzoek de ziektewetuitkering rechtstreeks aan mij over te maken.
    Ik vroeg mij echter af of er ook nog een mogelijkheid is om het gedeelte van de uitkering dat mijn werkgever de afgelopen twee maanden heeft ingehouden terug te vragen.

Graag verneem ik uw reactie.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste JPR,

Ik begrijp dat je graag wilt weten of het juist is dat de werkgever je 80% van je inkomen uitbetaald.
    Ook wil je weten of het mogelijk is een gedeelte van de uitkering te verhalen bij de werkgever.

Ben je ziek ten gevolge van de zwangerschap en/of bevalling? Dan is de hoogte van de uitkering 100% van het dagloon.
    Het dagloon word berekend op basis van het loon dat je verdiende in het jaar voordat je ziek werd.

De Ziektewet-uitkering word overgemaakt naar je werkgever. De werkgever verrekent de uitkering dan met je loon.
    In de meeste situaties zie je geen verschil in de hoogte van de betaling.

Denk je dat de werkgever jou te weinig uitkering doorbetaald en wil je weten of je dit met terugwerkende kracht kunt opeisen?
    Neem dan contact op met het Juridisch Loket , daar kun je gratis advies inwinnen.
    Ze zijn te bereiken op het telefoonnummer 0900-8020.

Doormiddel van het wijzigingsformulier van de Ziektewet kun je doorgeven dat je de uitkering graag zelf wilt ontvangen.

Voor actuele informatie, klik hier.

Ik wens je succes met de situatie!

Met vriendelijke groet,
    Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. JPR

JPR Nieuw lid

18 apr 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Mariel,

Dank voor je spoedige reactie.

Ik heb nog twee vragen:

Ik ben ziek als gevolg van zwangerschap of bevalling bevonden. De ziektewet uitkering bedraagt 100% van het dagloon. In het geval ik tot aan mijn ziekmelding een dienstverband van 100%= 5 dagen had en vanaf de dag van ziekmelding een dienstverband van 80%= 4 dagen zou hebben. Keert het UWV in dat geval per week 5 of 4 maal het dagloon uit?

Verder vroeg ik mij af of het UWV dergelijk gedrag van een werkgever niet veroordeelt/ sanctioneert. Het is immers een werkgeversmarkt op dit moment en een werkgever kan wel besluiten slechts 50% door te betalen bij wijze van spreken. Ik ben er aldoor vanuit gegaan dat er sprake was van een misverstand en dat mijn werkgever de situatie niet goed begreep en dus dat zij mij uiteindelijk mijn volledige ziektewet uitkering wel zouden doorbetalen. Inmiddels zijn er ruim twee maanden verstreken en blijkt het min of meer kwade wil te zijn, waardoor ik enkel bijv middels een loonvordering deze bedragen kan terughalen, wat de goede sfeer bepaald niet bevorderd. Doet het UWv hier in het algemeen iets mee? Het betreft immers overheidsgeld.

Alvast dank, nogmaals voor je reactie!

Met vriendelijke groet.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste JPR,

Je bent ziek ten gevolge van zwangerschap of bevalling bevonden.
    UWV keert per week dan altijd het toegekende dagloon (100%) maal 5 dagen uit.

UWV heeft wettelijk gezien (helaas) geen bevoegdheden om de werkgever te sanctioneren als de werkgever gedurende ziekte te weinig betaalt.

Vandaar dat Mariël je verwezen heeft naar het Juridisch Loket voor hulp en advies.

Sterkte met je situatie.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. JPR

JPR Nieuw lid

18 apr 2013
    3
    0
    0
    NULL