Spenendrama...

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door fairy2011, 11 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hoi!

Sinds twee dagen ligt onze dochter op haar eigen kamertje. Eerste nacht ging super, tweede nacht was echter drama. 9x uit bed geweest om de speen te geven. We waren 's ochtends helemaal gesloopt. Nou vrees ik nu al voor wat deze nacht gaat brengen. Overdag moet ik de speen ook wel eens brengen, maar dat is natuurlijk prima.

Is het handig om de speen weer af te leren en hoe doe ik dat dan? Als ik er vanaf nu elke nacht 9x uit moet dan ga ik dat niet volhouden. Haar laten huilen totdat ze in slaap valt werkt niet. Ze valt gewoon niet in slaap en raakt overstuur. Ze heeft de speen in de kraamweek al gekregen ivm een grote zuigbehoefte.

Extra info:
    Op 28 nov woog ze 4500 gram.
    Ze krijgt 5x 120 + 4 en de avondfles 150 + 5. De 150 krijgt ze meestal net niet op.

2. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Wat een twijfelachtige eer, inderdaad eerste...
    Ga nu de fles geven en hopen dat ik zo niet weer in de spenenstrijd verwikkeld raak...

3. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Moest je toen ze nog naast je lag ook zoveel de speen geven, of sliep ze toen beter? Ze krijgt genoeg voeding in ieder geval. Er kan van alles aan de hand zijn, van ziek worden, tot honger, tot krampen, noem maar op. Ze kan best wel eens een keer wakker worden om de speen te geven, dat is normaal, maar 9 keer? Dat is wel erg veel. Ik begrijp dat het je afschrikt hoor, maar je zult zien dat het zich vanzelf oplost. De speen afleren kan, maar zal niet zomaar gaan.

Tegenwoordig wordt de voeding per fles gemaakt, en dan ga je met een sprong van 120 naar 150. Maak de flessen van overdag eens 150 en kijk dan wat ze ervan opdrinkt. Het is beter om met 10 tegelijk omhoog te gaan, dan met 30.

Een hemdje of tshirt van jezelf in bed leggen, kan ook helpen. Ligt ze ook warm genoeg?

Groetjes en succes Adrienne

4. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hoi adrienne,

Bedankt voor je antwoord! Ik hoop dat het eenmalig was, want vannacht was 1x de speen geven voldoende.

Ze ligt volgens mij wel warm genoeg: met kleren in de puckababy en dan deken en laken en kruik 's nachts.

Over de voeding: ze komt overdag echt strak op de drie uur en 's nachts red ze het 5 uur. Kan het zijn dat ze aan de 120 niet genoeg heeft? Volgens het CB geef ik haar al te veel dus ik durf niet op te hogen.

5. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Oh tweede berichtje was overigens voor ander topic bedoeld, maar mag op de een of andere manier niet meer wijzigen ;).

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik snapte het al niet, maar is duidelijk nu.

Fijn hoor, dat ze nu maar één keer kwam!

Inderdaad ligt ze zo warm genoeg. Misschien eerder wel te warm. Een keer tempen meteen als ze 's morgens wakker wordt, en je weet voldoende. Boven de 37.5 is het te warm voor haar.

Wat de voeding betreft. Ik ga er zo'n beetje van uit dat ze nu 10 pond weegt, en dan heeft ze per etmaal 750 ml nodig. Ze krijgt 5 x 135 is 675 en 1 x 165 is samen 675+165 = 840. Het is dus inderdaad aan de ruime kant. Ze komt ook mooi om de drie uur, dus dat is prima, maar als je verhoogt, doe dat dan niet met 30 tegelijk, maar met 10. Natuurlijk maak je wel 150+5 voeding dan, maar dan blijft er wat over, en dat gooi je weg. Als je zelf het idee hebt, dat ze te weinig krijgt, probeer je het uit en geeft je wat meer. Als ze het vlot opdrinkt, dan heeft ze het wel nodig, maar ga het niet opdringen.

Groetjes Adrienne

7. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik zal haar zeker weer een keer temperaturen, heb ik na de kraamweek eigenlijk helemaal niet meer gedaan. Ben wel benieuwd nu. Ze is overigens wel vanaf dag 1 een koukleum geweest. Hoef haar niet in een badje onder de 38 graden te stoppen, dan is het brullen.

Ik begin nu overigens het idee te krijgen dat het niet uit maakt wat ik haar geef. Of ik nou 120 of 150 geef. Na de avondfles komt ze 5 uur later weer. Ze is echt super van de klok. Ik heb geen idee hoe ik ooit van 6 naar 5 flessen terug kan gaan op deze manier.

Overigens ook deze nacht: geen spenendrama, dat was dus eenmalig gelukkig.

Bedankt weer voor je adviezen!

8. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hoi adrienne,

Temperatuur is helemaal goed. Gedoe met de speen is ook helemaal over. Heb je nog advies voor me wat betreft de voeding?

Heb gisteravond de avondfles naar 23 uur door kunnen schuiven ipv 22.15. Maar wat ik al dacht: zoals altijd evengoed 03.30! Ik bied haar 's avonds echt niet te weinig aan: 150cc en wat ze niet wil gooi ik dan weg. Denk dat ze 140cc drinkt. Maar wat ik ook schuif of wat ik ook geef, ze is iedere nacht om stipt 03.30 wakker voor haar voeding. Ik zie niet in hoe ik ooit een fles kan minderen op deze manier.

9. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Dat komt echt vanzellf hoor. Je zult merken dat ze steeds meer per keer kan drinken, en er dan langer mee toe kan. Dan krijgt ze in de avond weer meer, en dan wordt ze vanzelf later wakker in de nacht. Echt, het komt vanzelf. Op deze leeftijd is het nog normaal hoor, zes flessen.

In bad onder de 38 graden is ook niet lekker voor zo'n kleintje.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina