Geen traphekje.

Discussion in 'Verzorging' started by ratatosk, Mar 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Wij hebben geen traphekjes en mijn familie gaat uit zijn dak (ja diezelfde familie die mijn kind los op de achterbank zette, idioten).
    Elke keer als ze bij de trap staan of als het over ons huis gaat, ja er moet een traphekje komen Ratatosk!

Tot nu toe houden we de gangdeur dicht waardoor Mini dus niet bij de trap kan. Als hij er wel bij kan staat hij wel binnen een paar seconden boven die kleine gup :).
    Als we boven zijn dan gaan we kamer in, deur dicht, kamer uit, handje vast. Hij luistert ook best goed vind ik. Als we uit de slaapkamer komen en ik zeg nee Mini niet naar de trap maar naar de badkamer, dan gaat hij ook meteen naar de badkamer.

We krijgen over een paar maandjes nog zo'n klein manneke en ik vraag me af of we het dan nog steeds zonder hekjes afkunnen.
    Mini is niet in staat om zelf de trap af te gaan. Hij begrijpt niet dat hij achterwaarts eraf moet terwijl wij (in zijn ogen) gewoon een been vooruit steken en voorover gaan hangen. Behalve als opa beneden staat dan is hij ineens snel ;).

Zijn er meer mensen zonder traphekjes en hoe gaat dat met één of meerdere kinderen?

2. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Wij hebben wel traphekjes, maar onze zoon luistert ook niet erg goed :D
    Wij hebben katten die ook boven komen, dus de deuren staan altijd open en onze zoon vindt de trap razend interessant.
    Met twee wordt het misschien lastiger omdat je je oudste dan wat minder scherp in de gaten kunt houden.
    Je kunt ook kijken hoe het gaat, een traphekje is zo gekocht en geplaatst als het nodig blijkt te zijn.

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Inderdaad het lijkt me moeilijker om hem goed in de gaten te houden wanneer de tweede er ook is. Maar het is net wat je zegt, zo'n hekje is achteraf ook snel genoeg gekocht. Ik heb het zo in de gaten als het me niet goed lukt en ik ga ook geen risico's nemen.

4. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    wij hebben alleen boven een traphekje. zeker fijn nu ik even bijv de oudste aankleed en de jongste zelf wat rond kruipt boven. dat zou niet kunnen zonder traphekje. beneden zit de trap in de hal, kortom huiskamerdeur is vrijwel altijd dicht.

tsja, traphekje plaatsen is eigen keuze maar ik heb wel gemerkt dat je met 2 kleine kinderen soms echt even handen tekort komt en dan is een traphekje een hele veilige en simpele hulp!

5. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

Jan 24, 2011
    1,050
    9
    38
    Persoonlijk vind ik dat een ongeluk altijd in een klein hoekje zit en dat ik dat ten alle tijden wil voorkomen. Wel traphekjes hier dus. Maar goed, ik heb dus twee van die wervelwinden rondlopen, waarvan er eentje bijvoorbeeld al de deur van zijn slaapkamer open doet, terwijl ik de ander ligt te verschonen op de commode....:D

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik lees al dat het met twee toch lastiger wordt :p.
    De oudste kan de deur nog niet openmaken maar hij groeit flink dus het zal niet lang meer duren. We zullen eens zien hoe het gaat.
    Ik ga niet wachten tot hij van de trap gepl**rd is hoor, als ik het gevaarlijk ga vinden dan zet ik zo'n hekje neer, maar ik hoor graag nog meer ervaringen!

7. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    3,369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    waarom uitstellen als je toch weet dat je er uiteindelijk een gaat plaatsen? alleen om je af te zetten tegen je familie?

Ik zou gewoon lekker dat hekje plaatsen zeker met nummer 2 dalijk heb je handen te kort en je vergeeft het je zelf nooit als je dan nog geen hekje hebt geplaatst.

8. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij hebben boven wel een traphekje.
    Beneden heb ik een haakje op de deur naar de gang en naar de kelder zodat ze niet de trap op/af kan of naar de voordeur..

Maar ik heb echt een avonturiertje die op ontdekkingstocht gaat, klinken omhoog heeft even geholpen maar mevrouw is inmiddels zo slim om iets van een verhoging te zoeken (een lege speelgoedbak bijv) om de deur alsnog open te maken. Ik moet er niet aan denken dat ze dat bijv 's nachts doet en dan van de trap af kan kieperen.

9. babyproject

babyproject Niet meer actief

Wij hebben alleen een hekje beneden, maar dit ook ivm katten die naar boven kunnen. Anders hadden we de deur gewoon dichtgehouden.

Ik heb ook al gemerkt dat het lastiger is met 2. Onze dreumes luistert op zich vrij goed, maar soms is ze in een ondeugende bui. Als ik dan net de baby aan het verschonen ben en de slaapkamerdeur is niet dicht, loopt ze zo de overloop op. Volgens mij ziet zij het gevaar vd trap ook nog niet.

Over een maand of 2 gaan we verhuizen, en ga zeker in ons nieuwe huis boven ook traphekjes plaatsen. Maar het heeft dus niet zoveel haast. In het nieuwe huis krijgt dreumes ook een groter bed, waar ze zelf uit kan.

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik heb beneden geen traphekje, maar gewoon de deur dicht. En als de deur wel open staat gaat zoon ook niet de trap op. Hij weetinmiddels heel goed dat dat niet mag (verder is hij niet zo heel erg braaf hoor!). Maar boven heb ik er wel eentje, omdat ik dat wel zo veilig vindt en zou er met het oog op nummer 2 er toch eentje daar plaatsen. Want er zou maar eens wat gebeuren, ze kunnen ook struikelen of hun evenwicht verliezen.
    Beneden vind ik het onzin omdat ik er een deur voor heb die altid dicht is hoewel het bij zoon al niet meer hoeft. Die wacht netjes tot er iemand achter hem loopt.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik heb alleen boven een traphekje. zo kan ik boven wat dingetjes doen en kan kleine over de bovenverdieping rondhobbelen.

beneden heb ik de tussendoor altijd dicht. zowiezo omdat de katten boven zitten en niet samen kunnen met de hond. de klink zit ook omgekeerd dus onmogelijk om die open te maken. (voor zowel hond als kind :D)

12. Storm

Storm Niet meer actief

Wij hebben alleen boven een traphekje. Er komt een tijd dat je kleintje zelf de deur open gaat doen (en dat duurt niet zo heel lang meer). Mijn oudste klom met tien maanden zelf de trap op naar boven of het niets was, maar naar beneden, tja, dat was een beetje te moeilijk. Beneden zijn we er eigenlijk altijd wel bij...
    Er moet boven nog wel eens op elkaar gewacht worden en de jongste kruipt inmiddels ook. Hij zal je de trap maar afkruipen...
    Maar moet eerlijk bekennen dat wij waardeloze traphekjes-gebruikers zijn. Hij staat eigenlijk altijd open :).
    Nu komen de jongens niet zelf hun bed uit, scheelt ook weer een heel stuk. De oudste kan het inmiddels vast wel, maar doet het niet. Binnenkort krijgt hij een peuterbed en dan zullen we er toch beter om moeten gaan denken. Maar tot nog toe nog nooit een van de trap gevallen.
    En de katten redden zich prima hoor, boven aan de trap over het hekje te springen als hij per ongeluk wel dicht zit.

13. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    De kleine wijst inderdaad altijd enthousiast naar de deurklink zo van "EY mam maak die eens even open!". Maar hij kan er nog niet bij :p.

Nee hoor ik wil me niet afzetten tegen mijn familie! In ieder geval niet ten koste van mijn kind, ik heb al vaker bij mezelf gemerkt dat ik heel wat concessies voor wat betreft mijn eigen trots kan doen als dat in zijn belang is. Vond ik zelf een prettige constatering :D.
    Ik weet dus niet zeker of ik zo'n hekje zal plaatsen. Nu vind ik het zeker nog niet nodig maar ik vraag me dus af wat ik in de toekomst nog kan verwachten van mijn hummel en wat voor andere ouders de criteria zijn om zo'n hekje te plaatsen.
    Dat laatste vind ik belangrijk omdat ik dan misschien tot andere inzichten kom dan nu. Ik heb pas één kind en ik weet zeker dat hij niet zomaar van de trap kukelt op de manier zoals we het nu doen maar hij blijft zich natuurlijk ontwikkelen en ik weet nu dat hij binnenkort waarschijnlijk de deuren open zal doen en zoals het er nu uitziet vind ik dat niet veilig en zal er dan een hekje komen.
    Maar wellicht opent hij de deuren pas zelf wanneer hij wél zelf de trap af kan, hij kan het namelijk wel maar hij vertikt het om het goed te doen :). We zullen zien.

En ik ben benieuwd naar ervaringen met twee kinderen, die heb ik nu een paar gelezen en ik zie dat de meesten toch wel handen te kort komen. Het duurt nog een paar maanden voor de tweede er is en ik wacht dat even af, misschien kan hij dan wel zelf de trap al af. Ik heb namelijk al gemerkt dat de ontwikkeling vaak heel snel kan gaan.
    Als hij dan nog niet zelf de trap af kan is zo'n hekje snel gehaald.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb lange tijd alleen boven een hekje gehad. Boven kruipt ze op de overloop als ik bv de bedden verschoon. Maar nu moest ik er beneden toch ook wel aan geloven, eerst hield ik de gangdeur dicht maar ze is toch al een paar keer razendsnel boven gekomen, dus nu helaas toch 2 traphekjes, better safe than sorry.

15. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Dat laatste is zeker waar!
    Vandaag toevallig is hij helemaal van boven naar beneden geklommen, achteruit! Ik stond er wel achter natuurlijk hè ;).
    Hij had de grootste lol en ik heb hem overladen met complimenten. Wie weet leert hij het toch wel.

16. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel
    hier alleen boven een traphekje , trap zit in de gang en deur zit altijd dicht , staat de deur een x open gaat ze wel naar de trap toe maar gaat niet naar boven , ja de eerste 2 treden en dan ropet ze me , ihhihi.........

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben ervoor gekozen enkel op de eerste verdieping bij de trap naar beneden een traphekje te maken. Op de andere plekken vinden wij het niet nodig, maar hier twee en later drie kinderen, dus vond dat toch wel een prettig idee omdat je ze even uit het oog kan verliezen, maar ook mijn gedachte is, ze kunnen met lopen even misstappen/hun evenwicht verliezen en dan vind ik de trap naar beneden wel een gevaarlijke gedachte, vandaar dus dat wij voor deze keuze gegaan zijn.

Liefs Hanneke.

18. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Als ik kijk hoe snel onze peuter is als ik even 1 seconde niet kijk.
    Daarbij vinden wij ook dat voorkomen beter is als genezen, dus we hebben een traphekje voor de trap naar boven (ondanks dat de kamerdeur altijd dicht zit, de hendel omgedraaid, en die krijgt ze nog niet open) en boven op de overloop 2 traphekjes. 1 voor de trap naar zolder en 1 voor de trap naar beneden.
    Op zolder hebben we geen traphekje naar beneden daar ze daar nooit komt.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier geen traphekjes, ook niet met twee kids, wel deuren dicht (en niet open te maken). Prima gegaan, ze konden ook allebei onder toezicht al snel zelf de trap op en af.

Ik vond het eerst dankzij alle propaganda een eng idee, maar toen mijn man me vroeg om nou eerst eens goed naar ons huis en de kinderen te kijken besefte is dat het een aangeprate angst van me was. Niet te vergelijken met geen autostoeltje in elk geval.

20. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Bij ons gaan er 2 traphekjes komen en de afzetting van de overloop wordt aangepast. Beneden een hekje want als we de deur dicht doen kunnen de honden niet meer bij hun bakken. En boven zodat ze niet naar beneden kukelt. Zelfde als met de afzetting van het trapgat, daar zou ze nu zo onderdoor kunnen kruipen. Voordeel is wel dat ze dan ook naar de eetkamer kan.

Share This Page