er is trouwens ook een dcd kist te leen. Hier zitten allerlei spullen in die klasgenootjes moeten gebruiken, zodat zij voelen, merken, zien hoe het is om dcd te hebben. Wij hebben het overigens wel verteld! Heel bewust, omdat zijn 2 jaar jongere broertje motorisch wel heel erg sterk is en dat frustreerde de oudste. Beide broers snappen elkaar nu ook beter.
dat boek lijkt me inderdaad een goed idee. Hier leg ik thuis ook duidelijk uit altans probeer ik wat dylano heeft, want dylarius is motorisch ook veel sterker. Als je zijn kleuren en tekenen ziet zou denken dat Dylano dat gemaakt heeft en anders om. En die kist via wat kan de school dat regelen? want dat vind ik wel een heel goed idee. zeker als de klassen samengevoegd worden.
Hoi, Hier geen dcd, maar wel een motorisch slechte conditie. Om het even een naam te geven. Mijn dochter heeft een zwakke spierspanning aan een kant van haar lichaam, en is ze hypermobiel in haar gewrichten. Dit komt door een hersenbeschadiging, maar heeft dezelfde gevolgen als bij een ander met dcd denk ik. Motorisch is ze geen held. Lopen gaat, rennen ook maar alles wat langzamer en minder overtuigd als anderen. Ze kan alles, enkel moeten we oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen........... Ik zou zeker naar het revalidatie centrum gaan, daar zal hij zeker baat bij hebben en krijg je tips en trucjes mee om hem te helpen. Zo is het aandoen van de jas ook makkelijker te maken en de knoop dicht doen van de broek enz dat kleine dingen. Het vasthouden van een pen, kan met hulpmiddelen bevorderd worden. Mijn dochter heeft cognitief ook een achterstand (je) dus dat is net iets anders ook. Maar ze zit op speciaal basis onderwijs waar ze veel ervaring met dit soort dingen hebben. Er zijn vele middelen verkrijgbaar via revalidatie en thuishulp enz...je moet gewoon vragen en rond kijken. Ik zag dat je hier al veel tips had! Super hoor, ik hoop dat het je zoontje wat helpt. Succes overal mee. Groetjes, Miranda
dank je wel. Zijn zeer zeker handige tips. Vooral omdat de school waarop hij zit niet bekend is met dcd. Ze staan tot dus ver gelukkig wel open voor informatie en hulp. zo komt de fysio ook op school om hem te helpen met het schrijven. Want daarin struikeld hij. de fijne motoriek is echt zijn grootste probleem, waardoor hij vaak boos en gefrustreerd is. de taaltoetsen kan hij maken, maar omdat hij onleesbaar schrijft is er vaak meer fout als goed. terwijl als hij dat zelfde op de pc doet meer goed dan fout heeft, hij zegt ook zelf dat hij niet wil schrijven omdat het toch niet te lezen is. dus leggen we hem ook dat hij daarom fysio krijgt. het is lastig...
hier de jongste 5 jaar ook met dcd, wij zijn hier nu net 1 maand achter, met behulp van het roessingh. S. heeft een screening gehad. Altijd wel gemerkt dat ie anders was, en moeite had met bepaalde dingen, wat zijn oudere broer makkelijker af ging/gaat. laat met lopen hij was bijna 2 jaar, toen hij 3 was bij de fysio terecht gekomen, wat hem veel heeft geholpen met de grove motoriek, dus hij redt zich nu wel aardig daarmee. Maar met de fijne motoriek is het anders kan moeilijk in een keer zijn duim opsteken moet dus eerst naar zijn hand kijken en dan lukt het. Ook heeft S. een lage spierspanning en is erg flexibel in de gewrichten. hij krijgt in januari 2x een EQ test. en vanaf februari krijgt hij 20 weken lang therapie, fysio, ergo, logopedie en naar de revalidatiearts. 1 keer in de week anderhalf uur lang. Wij zijn dan ook heel benieuwd in hoeverre zij hem kunnen helpen.