Mijn zoon van 5 is nu oud genoeg om alleen buiten te spelen met de andere kinderen in de straat. Die zijn allemaal tussen de 3 en de 6. Ze spelen buiten en lopen af en toe bij één van de kinderen binnen. Nu valt het me steeds vaker op dat ze op verschillende plekken wat lekkers krijgen. Bij de één krijgen ze een snoepje. Bij de ander een ijsje. Bij weer een ander een bakje chips. Ze zijn slim genoeg om dat zelf ook door te hebben en lopen zo alle huizen af. Dat gebeurt meerdere malen per week. Ik geef hem bewust al weinig snoep, maar hierdoor ben ik nóg terughoudender geworden. Ik heb op deze manier geen idee hoeveel zoetigheid hij op een dag krijgt, maar het is sowieso veel meer dan ik wil. Nu weet ik dat één van de andere moeders moeite heeft met nee zeggen en een andere moeder kan het helemaal niks schelen hoeveel suiker haar kind krijgt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Graag geen discussie over het wel of niet geven van zoetigheid aan kinderen.
Denk dan dat er niets anders opzit dan vragen aan/overleggen met de ouders. misschien hebben die wel geen idee dat dit gebeurt.
Mijn dochter komt vaak even vragen of ze iets mag hebben. Zo heb ik er zelf ook wat beter zicht op. En vaak ben ik ook buiten te vinden om het even in de gaten te houden. Kinderen mogen af en toe best verwend worden, maar het kan te gek ook, ik hou daar ook niet zo van.
Hmm toevallig had ik hier laatst een meisje dat zei: nee, ik mag geen snoep aannemen van mijn moeder. Bij mij krijgen ze overigens meestal limonade en soms een koekje of een klein stukje chocolade. Geen lollies, chips etc.. Speelt ze binnen krijgt ze vaak een doosje smarties maar buiten ga ik er vanuit dat ze inderdaad bij meer ouders wel wat lekkers krijgt dus krijgt ze gewoon iets kleins.
Wij hebben hier een buurtapp aangemaakt en als ik niet wil dat Chloe teveel snoept dan vraag ik via de buurtapp of ze haar geen snoep wilen geven!
ik heb dit probleem buiten ook ondervonden en men hier op zp vond dat ik ofwel mijn dochter binnen moest houden ofwel haar opvoeden zodat ze nee zou zeggen. Ik snap niet waarom men elkaars kinderen steeds lekkers wil geven...als ik iets aan een ander kindje wil geven vraag ik dat eerst aan de ouders. Hier hetzelfde probleem dus...en intussen denk ik haar zover te hebben dat ze het eerst komt vragen of ze iets mag. Vooral nav het geval dat een jongen hier in de buurt vrieslollies aan het uitdelen was die niet bevroren waren geweest..toen was ik het goed zat en heb haar maar wijs gemaakt dat ze daar heel erg ziek van kan worden.
Ik vrees dat je er weinig aan kunt doen. Wij gaan binnenkort verhuizen, ws naar een zeer kinderrijke straat met binnenplein en ik heb al gehoord dat dat daar ook veel gebeurt. Tja.. Elk voordeel heb ze nadeel.. ! Liever een gelukkig kind dat lekker kan spelen en wat meer snoep krijgt, dan binnen opsluiten en zeker weten dat ze niet teveel krijgt. Natuurlijk ga ik proberen haar aan te leren om nee te zeggen, maar ik vrees dat dat niet echt heel goed gaat werken Als ze bij vriendinnetjes van school speelt, krijgt ze vaak ook meer snoep/zoet dan thuis. Tja, ik ga daar echt niet over zeuren.. Tenzij ik erbij sta en ze het zoveelste krijgt aangeboden, dan zeg ik wel iets van 'nou, je hebt wel genoeg gehad'.
Weet je wat het is als kinderen samen spelen en je hebt een groep kinderen voor je deur je niet kinderen kunt overslaan ook al zou je dat willen. Want onze kinderen toe laten kijken is ook niet iets wat we onze kinderen willen mee geven toch? Stel ze zijn met z.n alle buiten een kind of 5 en jij komt aan met een ijsje voor je kind omdat het zo warm is? Hoe moeilijk vind je het dan niet om andere kinderen toe te laten kijken. Zelf minder snoep in huis is een oplossing komen de kinderen bij jou bied jij wat eerder een appel peer aan of aardbeien ligt aan het seizoen. Je kunt ook met de andere moeders praten, Maar ja we zijn nu niet eenmaal het zelfde en andere denken er weer anders over. Wat je wel kunt doen is je kind leren om het eerst dan aan jou te laten vragen of ze wat mogen hebben? Het is een lastig probleem zeker, Stel anders een buurt trommeltje voor met schema. Elke dag is een andere ouder de ouder die wat uit deelt. En met sommige dagen zou ik gewoon niet moeilijk zijn in het geval van ijsjes dan zeker als het een warme dag is. waterijsjes zijn prima die van die tien in een zakje die je kan invriezen je hebt ze ook zonder suiker.
Lastig hoor. De kans is aanwezig dat de andere ouders niet zo snel doorhebben dat zij niet de enige snoepjesgevers zijn op die dag. Zelf zou ik stukjes groente of fruit aanbieden, of evt rozijntjes. Wellicht dat 1 vd anderen dat dan ook gaat doen. ik weet niet hoe goed je de andere ouders kent, maar maak het anders eens bespreekbaar? Succes!
Je hoeft geen andere kinderen te laten toekijken maar je hoeft je kind buiten toch geen snoep te geven? Je kan je eigen kind ook even naar binnen roepen, even een kleine pauze, uitrusten met wat lekkers even wat drinken en weer naar buiten. Willen ze dat niet dan buiten even een beker water en dan niks lekkers, blijkbaar dan ook geen trek in... In geval van TS: Ik zou dan toch proberen aan mijn uit te leggen dat ze niet overal alles moet aannemen en wanneer ze trek heeft even zelf naar huis komen.
Zelf zou ik sowieso wel vragen of en wat ze al gehad hebben. Nu is het zo dat ze t meestal wel even komt laten zien als ze wat heeft gekregen..
Hier gelukkig een straat waar we t ook in de gaten houden. Deel ik een ijsje dan heeft een ander later fruit. Ideaal eigenlijk dus. Zal ook nooit zijn dat als ik wat geef ze 5 min later nog wat krijgen
Gewoon je kind (aan)leren geen snoep aan te nemen, of hooguit 1x per dag. Kan makkelijk op die leeftijd, vroeger zelf ook zo door mijn ouders geleerd.
Dan krijg je dus situaties, waarin de andere kinderen wél wat lekkers krijgen en mijn kleuter moet nee zeggen? Ze gaan namelijk met z'n allen ergens om een snoepje vragen. Lijkt me héél moeilijk dat aan te leren. Daarnaast lijkt het me ook helemaal niet leuk voor hem. Ik heb overigens ook al eens een ander kindje tegen die van mij horen zeggen: Kom, nu we gaan aan jouw mama een snoepje vragen. Ik zat in de tuin en had net gehoord dat ze twee deuren verder ook al iets gekregen hadden. Mijn antwoord was dan ook: Jullie hebben net wat gehad. Nu krijgen jullie niets meer. Ik ga het wel voorzichtig voorleggen bij de andere ouders. Ik ben alleen bang, dat er ééntje echt schijt aan heeft en gewoon blijft geven OF (zo is ze dan ook weer) alle andere kindjes wat geeft en die van mij niet 'want jij mag niet van je mama'.
Ik snap al dat gesnoep niet. Waarom moet elke keer eten/snoep worden gegeven als kinderen het huis binnenlopen? Onze kinderen snoepen niet, maar ik bied ook niks anders aan elke keer als ze binnenvallen tijdens buiten spelen Drinken wel uiteraard.
Exact..hier worden bepaalde kinderen echt elke dag met een zak winrgums...uitdeelzakjes haribo oid de speeltuin in gestuurd. Simmige gezinnen dus van ma-vr elke dag...niet normaal.
Ja idioot inderdaad. Zeker te veel moeite voor die ouders om wat mandarijnen te pellen of een bak kersen te wassen o.i.d.
ik zou de kids gewoon vragen, hebben jullie abij een andere moeder al wat gehad?? er zal misschien 1 tussen zitten die goed kan liegen, maar vast niet allemaal whahaha, en toch even overleggen met alle moeders, wij zitten met 6 huizen met jonge kids, en 1 van de buren is mijn beste vriendin, de rest gewoon buren maar wel zo dat we even met zijn allen daarover zouden kunnen praten idd. dus overleggen, en als de kids bij jou aankloppen vragen
Ik zou zelf het goede voorbeeld geven (in mijn ogen het goede voorbeeld) en wat fruit geven. En geen fris maar wat siroop. En verder het evt bespreken als ik ouders tegen kwam.
Ik heb ook het idee eigenlijk dat ze het wel makkelijk vinden....een zak snoep en hop de speeltuin in...dan hebben we er geen last van.