de 6 jarige Damian overleeft kwartier onder water

Discussie in 'De lounge' gestart door bengeltje86, 12 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bengeltje86

    bengeltje86 VIP lid

    6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    Damian overleeft kwartier onder water
    door Inge Lengton
    AMSTERDAM -

    Zonder de Haagse meiden Serena Hoogduin en Conchita Ramautar had hun 6-jarige wijkgenootje Damian Henry niet meer geleefd.

    De 12-jarige klasgenootjes belden op maandag 16 april met hun mobieltje 112, nadat ze het jongetje voor hun ogen kopje-onder zagen gaan in het kanaal.

    Gisteren werd het heldhaftige duo vanwege hun kordate optreden in het zonnetje gezet. Burgemeester Wim Deetman gaf de meisjes een 'vette' bling-blingpen vol kristallen. Voor de klas was er een reusachtige slagroomtaart.

    Ook de brandweer is dolblij met de Haagse helden. Op de dag van het ongeluk deden de meisjes volgens het Haagse korps alles volgens het boekje.

    Damian lag kwartier onder water, maar overleefde dankzij Haagse meiden.
    "Ze belden niet alleen 112", zegt woordvoerder Fred Lek van het korps. "Belangrijker is, dat ze bleven staan op de plek waar ze het jongetje in het kanaal zagen verdwijnen."

    "Hierdoor wisten onze duikers exact waar ze moesten zoeken. Daarom konden ze Damian, die uiteindelijk een kwartier lang op de bodem lag, uit het water trekken en reanimeren."

    De meiden hebben, terwijl de minuten wegtikten, doodsangsten uitgestaan.

    "Damian kwam nog twee keer boven", vertelt Serena na haar huldiging. "Daarna verdween hij in de diepte. Iedereen zegt dat we er goed aan deden om te blijven staan, maar eerlijk gezegd konden we niet anders. We waren verstijfd van schrik."

    De buitenwacht heeft daar geen sikkepit van gemerkt. Het was Serena die na het voorval 112 belde. Het meisje sprak volgens de brandweer zo rustig dat de telefoniste twijfelde aan de echtheid van het verhaal.

    Na het telefoontje met de alarmdienst belde Serena haar vader.

    "Ik kom wat later voor het eten", meldde ze nuchter. "Er ligt een jongetje in het water en die moeten we redden."
     
  2. mvamberenkeenan

    mvamberenkeenan Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Ik zag het gisteren op het nieuws, maar om heel eerlijk te zijn, zo heldhaftig vind ik het nu ook weer niet ! Als je zoiets ziet als omstander bel je inderdaad 112, maar toch ook het water inspringen ?
     
  3. bengeltje86

    bengeltje86 VIP lid

    6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ja zo lijk mij ook ze waren 12 dan lijk mij dat je kan zwemmen en dat je in het water kan springen.
    wat als dat jongentje niet meer geleeft had? denk dat ik als 12 jarige wel een schuld gevoel zou krijgen want je zag het gebeuren :oops:
     
  4. toetie83

    toetie83 Fanatiek lid

    20 jan 2006
    1.392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    ja eigenlijk wel ja maar ze waren idd van schrik blijven staan ,maar gelukkig maar dat de 112 team het serieus namen wat als dat niet zo was?

    en die buitenwacht? waar waren zijn ogen op dat moment.
     
  5. Denk niet dat je van een 12 jarig iemand kan verwachtten die ook nog in het water springt om de jongen te redden, als volwassenzijnde is dat wat anders, maar wie zegt dat het meisje dat jongetje uberhaubt omhoog had gekregen!

    En dan erbij, je moet je indenken je bent 12 jaar zit een jongetje van 6 verdrinken. Hoe erg schrik je wel niet als een 12 jarige! ik denk dat je dan best wel goed in shock kan zijn hoor, die meiden maken dat ook niet iedere dag mee!

    Vind het al knap dat ze precies wisten wat ze moesten wat betreft het bellen naar 112 enz.
    en dat terwijl ze helemaal geschrokken en verstijfd daar stonden!

    Petje af voor die dames hoor
     
  6. Jee

    Jee Bekend lid

    17 aug 2006
    666
    0
    0
    Al met al is het toch goed dat ze het hebben gedaan,want vaak is het zo dat jong of oud maar gewoon toekijken en iets laten gebeuren.Mijn petje toch af voor die 12jarige...Het gaat er natuurlijk om dat dat jongetje nog leeft,toch?!
     
  7. Jusi

    Jusi VIP lid

    4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Van iemand van 12 jaar verwacht je dat niet he?
    Ik niet tenminste.
    Ze hadden ook van schrik weg kunnen rennen, dan was dat kindje nu niet meer gered geweest misschien.
    Nee, voor mij zijn die 2 best wel grote helden eigenlijk.
     
  8. minni

    minni Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    engeltje op zn schouder
     
  9. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Je reactie is áltijd anders dan je denkt..
     
  10. nienke70

    nienke70 Fanatiek lid

    16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    ik vind je reactie ook een beetje kort door de bocht mamavanamber, en nee dit is niet rot bedoeld en misschien heb je je reactie gegeven zonder er even bij na te denken maar bedenk wel dat een kind of volwassene in verdrinkingsnood vreselijk onvoorspelbaar zijn, ze slaan met hun armen en benen om zich heen om te proberen het hoofd boven water te houden en dan is het leeftijdsverschil van een 5-jarige met een 12-jarige niet zo groot. en door die overlevingsdrang worden mensen loeisterk waardoor het gevaar ontstaat dat zo'n meisje zelf zou kunnen verdrinken omdat het slachtoffertje zich helemaal aan haar vastklamt. ook al heb je reddingszwemmen gedaan bij het behalen van je zwemdiploma, het scenario dat het slachtoffer zich rustig mee laat voeren zoals bij het lessen komt zelden tot niet voor als het werkelijk gebeurd, tenzij ze buiten bewustzijn zijn.

    om ff een ander voorbeeld te noemen, iemand die in brand staat moet je op de grond leggen en omrollen om het vuur te doven, nou geloof maar niet dat je zo iemand rustig neer kan leggen want die is zo in paniek dat ie alleen maar rond gaat rennen en dus zul je de persoon moeten tackelen om hem te helpen.

    deze wijsheid heb ik dus opgedaan tijdens mijn ehbo-cursussen en ik mag aannemen dat daarover uit ervaring gesproken word.
    een gouden regel bij ehbo is ook, denk eerst aan je eigen veiligheid en ik denk dat die meiden dat onbewust ook gedaan hebben (verstijfd van schrik)

    nogmaals, mijn reactie is niet om je aan te vallen maar om je ff uit te leggen dat de praktijk heel anders is als de theorie.
     
  11. mvamberenkeenan

    mvamberenkeenan Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Oh nee hoor, ik voel me helemaal niet aangevallen, ik begrijp jouw uitleg ook helemaal.... :) :) :)
     

Deel Deze Pagina