Ja dat prop gevoel heb ik ook... misschien komt het omdat onze kindjes dan moe worden? En dan moet het badje ook nog ergens... vaak schiet dat er 's avonds bij in! Vooral op werkdagen, dan komen we 18 uur thuis en hebben we anderhalf uur om fles en warme hap en badje te doen. Is eigenlijk gekkenwerk!
Ja, dat denk ik wel ja! Quinten is het tussen 19.00u en 19.30u namelijk spuugzat en dan moet hij gewoon naar bed. Dus rekken zit er echt niet in. Soms zit ik eraan te denken om 'm dan maar rond 12 uur 's middags wakker te gaan maken om 's avonds goed uit te komen, maar dat vind ik ook weer zo wat. Z'n ochtendslaapje is het enige slaapje op de dag die hij zo goed doet, zonde om dat te doorbreken lijkt me. Het badjesritueel ga ik me al helemaal niet aan wagen 's avonds, dat gebeurd hier gewoon 's morgens, want anders is het einde echt zoek volgens mij ..... Het is idd gekkenwerk als je het zo bekijkt hè?! Zullen we het moeilijker voor onszelf maken als dat het daadwerkelijk is?!
Tja, ik ben idd wel goed in het mezelf moeilijk maken. Lees net op de borstvoedingssite dat je met flesvoeding echt niet over de geadviseerde hoeveelheid heen mag gaan maar liever water of thee moet geven. Jeetje, weer iets wat niet mag en anders moet... ik word er gek van! Wakker maken doe ik eigenlijk nooit. Dat krijg ik dan toch maar weer later op mijn brood.... En 's ochtends in bad, heb daar ook over gedacht maar dan moet ik echt om 5.30 uur opstaan, da's me toch te gortig hoor!
Ja, dat is idd ook weer zo wat! Vanaf wanneer moet je je kleine extra drinken aanbieden?! Ik doe het nu wel na de pap, ikzelf zou er dorst van krijgen geloof ik, dus hij dan misschien ook wel?! Het blijft een gedoe ben ik bang meis, nou ja, we klungelen gewoon lekker verder en zolang de kleintjes het goed doen, doen we het niet verkeerd lijkt me, toch?!
Dank je! Jij ook succes! Ik ga weer een kamertje verder kijken, want voor de 3e avond op rij wordt er een klein avondspookje wakker
Hey meiden, hou je zelf voor dat alles mag en niets MOET. Kom je aan vier flessen, prima zijn het er 5 ook goed. Die 800cc is een richtlijn, ze zien liever niet dat een kindje elke dag 1000 cc opvolg melk krijgt ivm de nieren. Wakker maken zou ik niet doen, dan wil vaak het middag programma helemaal niet. Jullie zullen zien dat over een maand of twee er ineens een fles af is. Hoe dat is gegaan............nou zomaar. Omdat jullie kleine meer fruit en groente is gaan eten en s'nachts zijn fles niet meer leeg dronk. @Yule: wat je zou kunnen proberen is de 2e fles, die na het fruit, kleiner te maken. Dat geeft iets meer lucht richting de 800 cc. Ik weet niet of je ook pap geeft maar mss is dat nog een optie voor de ochtend fles, mss laat ze er dan meer tijd tussen?
Lief van je Nynke! Thanks meis . Zullen we deze week maar weer eens bellen?! Wordt wel weer tijd dacht ik zo ! X! Vandaag bij het CB geweest en de arts zegt dat ik het nu zo langzaamaan kan gaan uitbreiden met Quinten z'n hapjes. Nou ja, we gaan maar beginnen en zien wel hoe het loopt! Die 5e fles mag er voorlopig nog gewoon bij blijven trouwens.
Als je kleintje nog niet geweldig eet van de vaste voeding is het dan niet verstandig om nog even terug te gaan naar Nr 1 voeding ipv de opvolgmelk en eerst even verder te oefenen met de vaste voeding?
wat is dat toch met die flesvoeding?! Ik geef bv en weet helemaal niet of mijn meisje teveel of te weinig binnenkrijgt? Ze krijgt gewoon wat ze wilt zou dat niet zo moeten zijn met de flesvoeding vraag ik me af? Als je kleintje honger heeft moet je dan denken "nee je mag niet meer"?! Wat een gedoe he.... pffff hier geef ik nu lekker s`middags of een groente of een fruithapje en zie wel waar we eindigen. Eind deze maand naar het cb en hoop dat hun goede adviezen hebben wat betreft bijvoeding...
Nou, zeg dat wel Cindy! Dat gedoe met de fv, wordt er ook af en toe krankjorem van hoor! Ik durf ook hardop toe te geven dat ik vreselijke spijt heb dat ik geen bv ben gaan geven hoor ..... Sowieso voor het contact wat je samen met je kleintje hebt, die intimiteit mis ik enorm! (niet dat ik dat nu niet heb hoor, begrijp me goed!) Maar ja, dat was toen een bewuste keuze, daar moet ik mee leren leven. Gelukkig doet Quinten het verder prima op de fv hoor, daar niet van. Maar ik weet nu al dat ik voor de volle 200% bij een (hopelijk) 2e kindje zeker weten ga proberen bv te geven! Wat de gyns of vk's me ook zeggen! (Nu is gezegd dat het heel moeilijk zou gaan worden ivm m'n prolactine, wat niet helemaal is zoals het zou moeten zijn )
Ik heb dat gevoel van MOETEN helemaal niet. Alles op z'n tijd hoor. We zijn gisteren begonnen met opvolgmelk en sinds dat onze dochter 5 mnd is krijgt ze een fruithapje. En sinds een week groentenhapjes. Als ze wat meer groenten op heeft en het gaat allemaal goed ga ik pas beginnen met aardappels en vlees. Brood wil ik misschien van het weekend mee beginnen. Maar dan gewoon met een korstje brood geven zodat ze er op kan sabbelen. Als ze moe is gaat ze naar bed toe, ene keer is dat een halfuur andere keer anderhalfuur. Flessen krijgt ze zo'n beetje om de 4 uur maar als ze eerder honger heeft dan krijgt ze gewoon een flesje. Gewoon lekker je eigen gevoel volgen en naar je kindje kijken. @ Yule: misschien is het een idee om kleinere flesjes verspreid over de dag te geven? Dan maakt het niet of je 4 of 5 flesje geeft.
Wij zijn vanmiddag bij CB geweest en die gaf ons het advies om pap van een bordje te geven. Nu kan t zo zijn dat t voor veel kindjes/mama's werkt, maar voor ons dus niet. Mijn zoontje is er véél te ongeduldig voor en ik ook! Dus ik trek ook me eigen lijn en dit is ons schema: 7 uur fles 180/6 (eventueel met Bambix) 10 uur fruit (mag hij 200gram van) 11.30 fles 180/6 15.30 fles 180/6 17.30 uur groente (mag hij 200gram van) 19.30 uur papfles 180/6 met Bambix Tussendoortjes mocht ik gewoon gaan oefenen als er tijd voor was en ik het leuk vond. Liga en diksap enzo hoeft nog helemaal niet, aangezien het ook nog niet warm is buiten dat ze meer vocht nodig hebben! En vanaf 7 maanden mag ik om 11.30 broodje geven met 90/3 flesje. En zo gaat dan langzaam de flesjes eraf. Ze laten vanzelf wel wat staan als ze eraan toe zijn!
Ik geef ook borstvoeding en wil eigenlijk over op vast voeding en kv, maar ik merk idd heel erg dat ik nu gewoon voed op verzoek dus heeft mevrouw trek dan krijgt ze ( je schijnt nooit te veel borstvoeing te kunnen geven ), zie echt op tegen het moment dat ik me ook aan vaste tijden moet gaan houden. Heb zo een afspraak op cb en ga het eens navragen hoe dat precies zou moeten.
Hoi dames, Thx voor het meedenken! Pap geef ik wel maar 's avonds. Heb het overdag geprobeerd maar het is geen optie uit een bordje te geven want zo goed hapt ze nog niet van een lepel en dan gaat het dus te langzaam (lees: krijsen ). Kleinere flesjes aanbieden is ook (nog) geen optie omdat ze dan niet genoeg heeft (lees: huilen en niet in slaap vallen). Ik heb dit gerotzooi ook sinds ik KV geef (tot 5,5 maand volledig BV maar toen liep het als een speer terug door diverse redenen). Gisteren met het CB overlegd: richtlijn van 800cc opvolgmelk is alleen mits je kindje volledige bijvoeding eet! Dus fruit 100-200 gram + brood of pap + warme hap 200 gram + tussendoortje. Daar zit mijn dochter nog lang niet aan dus extra fles was helemaal geen probleem. Ik ben helemaal gerustgesteld! We gaan weer lekker verder zoals ik zelf al had bedacht, dus flessen op verzoek en tussendoor wat hapjes proberen. Nu ze van de oorontsteking af is eet ze beter en gaat het direct beter met de flessen. Ze zit nu op 4x 210/7 waar ze af en toe wat van laat staan.
Nou dan, gelukkig, is ook niks he zo tobben over hoe en wat! Belangrijkste is dat je meisje genoeg heeft...zal allemaal wel loslopen.
meid lekker je eigen gevoel volgen de ene kindje is er sneller aan toe dan een ander lekker je eigen gang gaan en die goed bedoelde adviesen wordt ik ook gek van je kindje wordt wel groot
Wendy ( 7 maanden) krijgt op een dag (als het even mee zit...soms wil ze niet en soms slaapt ze teveel en is er de tijd niet voor) +/- 7 uur Volledige BV +/- 10 uur: BV en pap (die met opvolgmelk en appel) +/- 12 uur BV en sneedje brood met wat water uit flesje +/- 15 uur BV en fruit ( zonodig gestoomt zodat t zachter is) +/- 18 uur VolledigeBV +/- 19 uur avond eten (gestoomde groenten soms met wat aardappel of rijst oid) +/- 21 uur Volledige BV +/- 23 uur 100 cc goeie nacht en BV (De bv is dan te weinig...heb ik al sinds dr geboorte) De volledige BV momenten drinkt ze niet altijd een hele voeding (behalve die smorgens). Ik neem maar aan dat ze de kleinere voeding momenten dan gebruikt om dr vochthuishouding op peil te houden. Het volgende wat ik als de groenten wat beter gaat lopen, wil introduceren is een zuivel product zoals kwark of yoghurt. Ik zeg doe lekker wat jij vind dat werkt. Als je kindje nog honger heeft nadat de richtlijn kwa voeding gehaald heeft...dan is er nog voeding nodig! Die kleintjes groeien zo veel EN zijn redelijk actief (ga jij maar eens een hele dag op je rug liggen spelen en rollen enzo) daar is veel voor nodig. Dus lekker geven als ze vragen. En er geen probleem van maken als ze nog niet echt goed "met de pot mee" willen eten. Komt allemaal vanzelf wel. En schema's van het CB....tja...ach...leuk om eens naar te kijken..
Wat fijn, al die positieve reacties! Ik kan er ook echt wat mee ! Sinds een paar dagen trek ik me er idd dus helemaal niks meer van aan wat anderen zeggen en trek ik m'n eigen plan. Het werkt tot nu toe hardstikke goed! Quinten is tevreden en dat is het allerbelangrijkste! Bedankt allemaal voor jullie berichtjes .
goedzo! vertrouw op jezelf, jij weet wat het beste is voor je kleintje, met wat tips erbij natuurlijk, haha