heeft iemand hier ervaring met quilten? is dit moeilijk? ik ben er wel in geïnteresseerd, ik heb net een boek gehaald, maar dit is een hele oude. is het een dure hobby ivm de aanschaf van materialen? zouden jullie je ervaringen willen delen? misschien fotootje?
ik heb geen ervaring maar mijn schoonmoeder maakt veel quilts ik weet niet of je er ook patchwork er bij doet maar de stoffen zijn niet goedkoop daarnaast ben je vilt nodig dus ik denk als je een mooie quilt wilt maken dat je wel flink in de buidel moet tasten maar al wil je het verkopen of workshops gaan geven dan kun je er uiteindelijk wel goed aan verdienen
Mijn moeder quilt en zit op zo'n quilt clubje. Mijn moeder doet alles met de hand. Het is een vrij dure hobby. Duur garen special voor de hand. Ze gebruikt echt de quilt stofjes. (Ze haalt niks van de markt, dus weet niet of die stoffen bruikbaar zijn (vast wel)). Ze is zeker een jaar bezig met een opdracht. Dit omdat het vaak lang duurt en ze 3 werkjes doet, dat houd het leuk. Zegt ze! Me moeder maakt de leukste wandkleedjes. En ik hang ze serieus op in mijn huis. Voor de bedjes van de jongens maakt ze nu een lekker fleurige kleed. Zelf zou ik het niet kunnen teveel gepriegel......
Ik doe het een beetje met de franse slag. Dus niet echt patchwork, maar gewoon (redelijk grote) rechte lapjes aan elkaar, en recht quilten, allemaal op de naaimachine. Dus eigenlijk niet 'echt' quilten. Ik vind het best duur, want je hebt veel van de dure materialen wel nodig. Goedkopere stoffen scheuren, goedkoop garen is niet stevig genoeg etc. Erg zonde als je tijden bezig bent geweest aan een quilt en hij binnen no time stuk is vanwege slechte materialen (heb ik helaas ervaring mee).
bedankt voor jullie reacties! het lijkt me wel leuk, ik hou wel van gefreubel! misschien zijn er op de markt ook wel goedkopere (goede) stoffen te krijgen. inmiddels heb ik nog een boek aangevraagd bij de bieb. nog maar even mij er verder in verdiepen. bedankt!
Je zou gewoon voor de lol eens een lappen deken kunnen maken. Als je een naaimaschine heb dan is dit vrij simpel en een leuk begin. Zijn van die lekkere klooi werkjes. En eigenlijk is dat knippen en naaien ook nog best rust gevend bedenk ik me net.
@roeska: was de stoffen dan wel van tevoren. Dan geven ze - als het goed is - minder af. Anders lopen de kleuren later (als de quilt af is) door elkaar.
hoi hoi, ik doe het ook en ik vind het onwijs leuk! hou ook erg van het freubelen en priegelen ik maak blokken van patchwork en als je die dan aan het eind(als je ze allemaal af hebt) aan elkaar zet (alles met de hand) dan ga je het doorquilten, daar ben ik overigens nog niet aan toegekomen hoor! ben nog niet zo lang ermee bezig en het ligt soms ook wel een paar weken stil heb er wel een beginnerscursus voor gedaan en ga eind dit jaar de volgende doen, dit zijn de blokken die ik zo ff op de computer heb staan!
ben nu met blok 5 en 6 bezig en het moeten er 12 worden dus er gaat nog wel wat tijd overheen voor die af is! verder zijn de materialen vind ik niet zo heel duur je moet alleen weten of ze geschikt zijn de stoffen bijvoorbeeld.
@gien, wauw wat mooi! nou, dat is precies wat ik bedoel! als ik dit ga doen, wil ik me richten op boxkleden en speelkleden. ik heb een boek aangevraagd bij de bieb met 150 baby quiltpatronen. dit is een recent boek. veel boeken zijn heel oud en de ontwerpen spreken me niet zo aan.
ja klopt het is wel lastig om leuke ontwerpen voor blokken ed te vinden! ik maak nu een mooi kleed/sprei voor straks op mn meisje haar grote bed, duurt nog wel ff maar het duurt ook nog wel ff voordat hij af is haha! ik heb in ede de cursus gedaan en moet zeggen je leert er wel heel veel van en ze hebben daar ook een winkeltje dus das wel erg handig ze hebben er dus alles wat je nodig hebt. misschien zit er bij jou in de buurt ook wel zoiets? en ik heb op internet ook nog wel wat leuke blokken gevonden! ben er echt van in de ban haha maar moet eerlijk zeggen die originele quilts met al die bonte kleuren das niks voor mij.. ik hou het bij stofjes waarvan ik vind dat ze bij elkaar passen