Hier in de omgeving wordt veel carbid geschoten, en nu wonen we sinds een klein jaartje ook nog in de buurt waar hier het meeste wordt geschoten... (voor wie niet weet wat het is: zoek maar eens op YouTube op 'Kampen' en 'melkbussen') Maar goed, mijn dochter begint dus sinds vandaag te vragen wat die knallen zijn en kon er vanavond moeilijk van slapen. Ze hoort ook elke knal (waar je het zelf op een gegeven moment al niet meer hoort) en vraagt dan of we gaan kijken naar buiten (waar je natuurlijk niets ziet) en wat het is. Boem he? Harde knal he? Ze zag gisteravond siervuurwerk en dat vond ze wel mooi, maar die enorme knallen maken wel indruk... En dat zal de komende dagen alleen maar meer worden! Oudjaarsdag lijkt het hier wel oorlog... Iemand tips hoe we hier mee om kunnen gaan? We vertellen nu maar steeds dat het niet eng is, dat het niet dichtbij komt en dat wij binnen zijn en de knallen niet binnen zijn, maar alleen buiten. Maar hoe doen we dat als ze hier straks in de omliggende straten gaan schieten? Nu valt het nog redelijk mee, maar ik weet in ieder geval dat onze buurjongen én die van 2 huizen verderop allebei een bus hebben klaarstaan... Oja, en ik vroeg me af, zou het juist goed zijn als ze het ziet gebeuren en weet wat het is (in principe is het natuurlijk een scheikundig foefje met een melkbus, en vrij goed in te schatten wat er gebeurd als je het ziet gebeuren), of kunnen we beter helemaal niets laten zien (weet niet of dat lukt)? Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring hiermee!
als je dochter zo nieuwsgierig dan zou ik haar wel laten zien wat carbid schieten is. alleen denk ik niet te dicht in de buurt ivm de hele harde knal. en ja, wat vertel je erover.....ik zit ook al te dubben hoe ik oud&nieuw aan mn 3,5 jr oude dochter kan uitlegen. ze snapt nog nauwelijks de dagen van de week....laat staan een heel nieuw jaar. kortom een kinderuitleg daar zit ik ook nog om verlegen!!
Kun je het niet op You Tube laten zien? Dat gebruik ik zoooo vaak om dingen te laten zien. Ik vertel mijn dochter dat de mensen blij zijn, dat het feest is en dat de mensen daarom zoveel lawaai maken.
Oh dat is een goed idee, ik ga haar zeker een filmpje er van laten zien! Mochten we het dan op straat tegenkomen, dan is het ook niet meer zo vreemd. Thanks!