Ik heb hem, de aller- allerdomste vraag. Maar ik stel hem toch. Stel, je gebruikt ovulatie testen om te weten wanneer je eisprong is. Dan wordt dat ding positief op het moment van je eisprong, maar dan ben je toch al te laat? Je moet toch "aan de bak" net voor dat eitje springt of ben ik nou gek geworden. En lach me niet uit, ik vraag me dit serieus af! Niet dat we nou alleen maar klussen als het nodig is, maar ik wil het antwoord toch graag weten
Een ovu-test wordt positief als je je LF-piek hebt. Na de positieve test duurt het 24 tot 48 uur voordat je ei springt.. Als je dus gaat klussen zodra je een posi ovutest hebt dan ben je op tijd!
Hij word positief op het moment dat er veel LH in je urine zit, dus je eisprong komt er dan aan. Wat ik wel heb gelezen is dat als je ei lijn dikkerder is dan de testlijn dat ie dan op dt moment wel springt.
zo dom is tie toch nie Ik vroeg het mezelf ook een beetje af Mijn lichaam geeft zo aan dat ik mij ei nu heb maar de ovutest was wel donkerder dan gisteren maar niet even donker dan de test lijn dus had ik ook weer zoiets van hum wat moet ik hier nu mee gewoon klussen natuurlijk
ik vind het ook geen domme vraag.. en met zo'n onderwerp trek je tenminste de aandacht, dus das juist weer heel slim
Volgens mij klopt dit niet, hij is alleen positief als ie net zo dik of dikker is dan de testlijn. En dan heb je nog 24 tot 48 uur, bij een hele enkeling 36 uur de tijd voor je ei. Maar dat van die 36 uur weet ik niet zeker. En het is helemaal geen domme vraag hoor
Ben nu ook aan het testen met ovu testen, geeft nog steeds een minder gekleurd lijntje als het aangegeven lijntje. Maar goed, als t goed is moet ik mijn ei pas vrijdag hebben. Kan nie wachten... haha
Ingewikkeld, maar het zit als volgt: Ovulatie vind plaats 24-48 uur na HET BEGIN van je LH piek. Omdat de stijging van LH in je bloed vrij snel gaat, zal ovulatie globaal zo'n 12 tot 36 uur na positieve test met je urine (=streepje donkerder dan controlelijn) zijn. In het algemeen betekent het dus dat je ovulatietest positief zal worden juist VOOR je eisprong. Het kan zijn dat je (als je 1 maal daags meet, je de echte piek net mist (steeds achter elkaar wel lijntje, maar (net) lichter dan de controle) sommige meiden kiezen er daarom voor om als het streepje donkerder begint te worden twee maal daags te testen. Maar dat is duur en in het algemeen niet nodig. Overigens is bij veel vrouwen een basale hoeveelheid LH aanwezig in het bloed, zodat er los van de LH piek steeds wel een licht lijntje verschijnt. Omdat het dalende gedeelte van je LH piek vlakker loopt, kan het zijn dat je 2 dagen achter elkaar een positieve ovutest hebt. De eerste positieve test geldt. (dus begin te rekenen 12 tot 36 uur na eerste positieve test) Succes!
Omdat zaadcellen tot gemiddeld 48-72 uur in leven blijven en de eicel tot 12 uur (max) na de eisprong, ben je vruchtbaar van 2-3 dagen voor je ovulatie t/m dag van ovulatie. Meestal dus van 1-2 dagen voor tot 1 dag na je positieve ovutest....
mag er dan nog een domme vraag bij Testen jullie in de ochtend/middag/avond? Want ik kan me voorstellen dat als ik in de ochtend positief test, ik direct aan de klus wil en niet wil wachten tot in de avond? Of maakt dat niets uit? (ga deze maand starten met ovu-testen...)
In tegenstelling tot zwangerschapstesten word ochtendurine bij ovulatietesten afgeraden. Ik test altijd einde van de middag, begin van avond. Porbeer het wel steeds rond hetzelfde tijdstip te doen.
Ik doe 't ook met middagurine, steeds rond 17.30 als ik thuis komt uit m'n werk. Ik geloof dat ik 't allemaal wel begrijp maar toch nog 1 vraagje aan jullie: heb tnt 4 testen gedaan vanaf zondagmiddag jl. De eerste 3 niets te zien en vandaag voor 't eerst een tweede streepje. Is wel lichter dan de controlelijn. Dit betekent dus nog niet positief toch?! Hij moet echt even donker of donkerder zijn? Dus hoef nog niet perse aan de klus vanavond, beter wachten tot morgen toch?! (hoezo onzeker...) Ook al leven de zaadjes wat langer, dacht ik toch nog even wachten omdat een paar dagen 'sparen' ook wel goed schijnt te zijn...
"Sparen" schijnt juist niet zo goed te zijn omdat de zaadcellen beschadigd kunnen raken. Om de dag is het beste heb ik begrepen. De streep moet inderdaad net zo donker of donkerder zijn dan de controlestreep...dan is die positief. En dan ben je op zich nog op tijd omdat je ei binnen 24-48 uur (of voor de zekerheid binnen 12-48 uur) springt.
In principe is het zo dat 4 tot 5 dagen onthouding wat betere kwaliteit zaad oplevert. Niet nog langer, want dan komen er juist oude, half-dooie zaadcellen mee. Maar als je man geen problemen heeft met verminderde zaadkwaliteit, dan weegt de onthouding niet op tegen het voordeel van het om de twee dagen doen, om zo niet de kans te lopen dat je je ovulatie net mist. Als je denkt dat je binnen de komende drie dagen zou kunnen ovuleren is het goed om alvast te klussen. Maar zeker als je nog maar net begonnen bent moet je het vooral "voor de leuk" blijven doen.