ja goedemorg! @zuurtje: leuke fotos! @juud: knuff... wat kan ik meer zeggen? je moet het zelf doen, hierdoorheen... ik hoop dat het je lukt, dat hoofd je ook niet tegen houdt zegmaar.. @milk: hoest daar! HOERA voor stamyrthe trouwens! vertel es wat meer over haar en alles? @cin: ik wil hiier ook meer updates van mijlpalen van casper! zoals broek opeten enso! @bow: ja en jij ook! @en de rest ook @fem: wat gaaf van ABC! ik zou zeggen: als zij interesse heeft alles aanbieden. waarom niet stimuleren? spelenderwijs geweldig! boekjes 1e woordjes (lezen) enso! @hier: blij! smak!
Blij? Waarvan en wrom? Spelenderwijs stimuleren we ook erg veel. Alles is nog spelen op die leeftijd Maar soms denk ik ook wel; ze mag nog wel even wachten daarmee. Ze is net een spons. Als je 2 keer iets zingt/zegt/voordoet dan weet ze het. Zo ook met het ABC. Het is dat ik zelf niet meer talen spreek, anders had ik die ABC's ook gedaan En dat zingen we allemaal. Maar over het lezen...tja, ik twijfel dan soms of ze niet TE veel wil...En is het niet heel onhandig als wij haar misschien op een verkeerde manier leren lezen, en het straks op school heel anders gaat? Ondertussen is het wel echt een kwestie van haar bezig houden. Ze wil gewoon heel veel heel graag leren. Soms merk ik ook aan haar dat ze het saai begint te vinden. Als ik naar kleuren vraag (alles wat je onderweg tegenkomt) dan geeft ze nu vaak expres verkeerde antwoorden. Je hoort het ook aan haar toon, zo van " jeeeee mam, weet je dat nou nog niet?! Moet ik nou echt iedere keer jou vertellen welke kleur dat is? Goed: het is groen! (terwijl het dan oranje is bij wijze van)" Nou goed, het breintje moeten we wel bezig houden. Misschien ga ik inderdaad wel lezen leren... Wij zijn ook gewoon maar begonnen met engels praten tegen haar Kan ze alvast een tweede taal leren (of derde..papiamanto doen we ook een beetje). Sorry voor het lange gezwets!
@Female: even een korte reactie, later meer... Ik zeg: ontwikkelingsvoorsprong en evt HB. Stimuleren, maar houd wel haar welzijn in de gaten. Hoe is ze in contact met anderen? PS: misschien kort door de bocht, maar ik heb er twee thuis, dus durf het je wel te zeggen...
Contact met anderen is prima. Ze kan heel goed zelf spelen (echt uren) maar heeft ook net zoveel belangstelling voor andere kindjes en trekt daar ook naar toe. Daar zit volgens mij een heel goed evenwicht in.
@fem: aha! meer hoe dus, niet of. ik denk dat een kindje heel goed zelf aan geeft wanneer het klaar is voor een nieuwe stap, ook al is die wellicht vroeger of eerder of later of whatever. stimuleren is het beste wat je kan doen, en daar ben jij heel goed in, weet ik zeker! heerlijk dat nikita een ' slurper ' is die veel wil zien en snappen! ik weet niet met wachten.. maar misschien dat ik daar ook wel anders over ga denken hoor! lekker spelenderwijs huppelen zou ik zeggen, en wel afwisselen met veel domme andere pruttel. soms afremmen zo je wilt. als je merkt dat t (achteraf) teveel prikkel gaf?
Fem, ik zou niet stimuleren maar met haar mee gaan. Als zij boekjes met woordjes leuk vindt, lekker in laten bladeren/benoemen etc. Het fijnste voor een kind is als je in zijn/haar beleveingswereld bent en blijft en als die voor Nikita nu vol zit met letters en cijfers daar lekker in mee gaan. Er is gelukkig vrij weinig wat je als ouder op dit gebied nu fout kunt doen. Kinderen komen in groep 1 en 2 voor het eerste gezamenlijk als groep in aanraking met letters en in groep 3 natuurlijk volop. Je kind gaat dan mee in de methode en die is zo gestructureerd dat het wel ee moet gaan zeg maar. Dus hup lekker mee gaan en genieten van wijze Nikita! Oh en nog een tip: schrijf veel uitspraken/dingen van haar op. Wie weet welke fase hierachter zit en dan worden letters/cijfers misschien ff minder boeiend maar heb je deze uitspraken vast binnen Hier alles redelijk goed, onwijze last van gekneusde ribben. Tjee, wat doet dat pijn! Maar verder happy dus geen klagen gelukkig
Thnx Leo! Dat is een constructief antwoord Kan ik veel mee! Ik wilde inderdaad weten hoe ik hier mee om moet gaan. Ik ga met haar mee en probeer gewoon wat verschillende dingen. Ze heeft vandaag vanaf de tissue doos zitten voorlezen haha Ik heb voor haar het ABC groot uitgeschreven. Nu zingen we de letters terwijl ik ze aanwijs...geeft haar wel weer voldoening heb ik het idee. En nog een dikke knuffel (gelukkig voor jou zijn ze virtueel!) op je ribben!
En was het verhaal op de tisseubox ook leuk om te horen haha?! Fijn dat je er iets aan hebt en leuk dat ABC groot uitgeschreven! Leomeisje is nu trouwens volop in de fantasiefase bezig, wat een leuk spel bedenkt ze steeds weer. Heerlijk om mee te maken.
Ik waarschuwde al dat ik een kort antwoord gaf, en toen was ik een beetje te snel. Ik bedoelde eigenlijk precies wat Leo hier zegt: meegaan! Niet per sé stimuleren, maar zeker niet afremmen. Siem is ook heel sociaal, maar is daarin wel selectief en kritisch. Maar hij is ook ouder; voorheen was hij dat niet. Nu neemt hij bijvoorbeeld echt afstand van drukke kinderen, kinderen die niet 'volgens de regels' van de juf werken en kinderen die eerder gemeen waren tegen hem. Siem geeft nu wel eens aan dat hij meer wil leren op school. (meneer zit er 5 weken!) Hij heeft echt het gevoel dat hij verder kan, maar nu gaan ze hem stimuleren zorgvuldiger en dieper met dezelfde stof om te gaan, zodat hij wel met hetzelfde bezig is... Siem had dezelfde voorsprong om de leeftijd van Nikita en Femke is nu ook weer heel snel. Bij Siem zit er zeer ws ook HS bij, en dat maakt hem wel een heel teer mannetje af en toe. Nikita is volgens mij minder gevoelig en dat zal haar helpen meer te durven en willen. Geniet ervan, en blijf het goed observeren!
@me: gesprek op werk ging goed. Kantoorwerk deze week gaat ook goed. Lesgeven blijft een zeer vermoeiende, bijna beangstigende taak. Ik word er iedere keer door overweldigd... Wordt vervolgd!
Ik ben enorm blij en voel toch wat gereserveerdheid om het hier neer te zetten. Zojuist eerste echo gehad en een klein frummeltje gezien van 1 cm lang en een kloppend hartje.
Gefeliciteerd Miranke, met een goede echo! Een kloppend hartje is toch altijd bijzonder Ik snap je gereserveerdheid....het is ook niet makkelijk. De 1 z'n blijheid is de ander z'n verdriet. Hoe dubbel. En oneerlijk. Weet jij al meer over hoe ze jou gaan begeleiden ivm vroeggeboorte Sanne?
Ja, vandaag over gesproken met gynaecoloog. Rond 12 weken krijg ik een cerclage, om de twee weken een meting van de lengte baarmoedermond en extra progesteron.
Miranke, gefeliciteerd met goede echo! Fijn! En idd beetje dubbel hier maar helaas hebben we niet alleen maar goed nieuws. Goed dat ze je extra goed in de gaten gaan houden! Juud, fijn dat je goed gesprek hebt gehad. Hopelijk komt er ook op de werkvloer iets uit waar je wat aan hebt. Leomeisje ligt in bed te zingen: 1,2,3,4 poepie daan, poepie daan. 1,2,3,4 poepie daaaaaaaaaaaaaan ! (en 9 van de 10 is het niet eens waar haha)
Leo:hihi, vrolijk liedje, wat een fantasie Female: wat gaaf dat Nikita dat al doet zeg, wat een snelle en sterke meid is het toch! Miranke: gereserveerd, maar niet minder mooi: fantastisch dat je een hartje hebt gezien. Maakt het het al echter? Vandaag weer met Myrthe bij CB geweest: 10kg (en 30 gram) en 73,5cm, lekkere flinkerd nog steeds dus. Zaterdag stond ze ineens in de box, maar heeft het daarna niet nog eens gedaan (zijn we ook iets voorzihcter mee, aangezien ze zich rechtachterover laat vallen...). wel staat ze graag tegen iets of iemand aan, haha.
Miranke wat fijn van de goede echo meid, gefeliciteerd! En een fijn idee dat ze je zo goed gaan begeleiden om vroeggeboorte te voorkomen! Hoe voel je je verder? Last van kwaaltjes of niet? En hoe gaat het met sanne? En tussen Jou en arjen? @milk:zo wat een flinkerd inderdaad Haha! Tygo is hier nu bijna 90 cm en 12,5 kg.... Haha. @ bow, hoe bevalt het werken weer? Redt je het een beetje? @kling:hoe is het met jouw eventuele werk plannen? En hoe gaat het met de rest van de meisjes?
Miran wat fijn van goede echo! Mooi dat er op je gelet wordt, vroeggeboortes doen we niet meer hoor! @natjes: hoe gaat het met JOU?!
Uhmmm flink aanpoten met vier dagen werken, een paard, twee kids, een man en gebroken nachten. Zwaar maar het genieten overheerst de meeste tijd!
Hee meiden, Hier weer thuis. Thanks voor al jullie lieve meelevende berichtjes. De eerste wk hebben we het zwaar gehad, de miskraam kwam meteen de tweede dag van de vakantie door. Maar beter ook, je zit er toch op te wachten. Vandaagnog contact gehad met het zh. Omdat ik echt een aantal dagen gebloed heb en de zs test negatief is is een echo niet nodig. Hoor vandaag wanneer we ons weer aan mogen melden voor een volgende poging. We zijn nog erg verdrietig maar hopen dat we het snel weer op kunnen pakken en met goede moed door kunnen. Hoe moeilijk ook. Vandaag is even een rotdag, zou 7 weken zijn. Niet dus.. Miranke, gefeliciteerd met je mooie echo! Ondamks je meeleven wat heel lief is gewoon lekker blij zijn hoor, zou ik ook doen in jouw plaats.
lieve mila, je onderschrift doet pijn om te lezen. en toch ook voel ik je kracht en je hoop. lieve knuffel nogmaals. @miranke: gefeli, wat een opluchting! @rest: grote smak!