Wel of geen kraamzorg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mayameid, 10 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mayameid

Mayameid Actief lid

23 jul 2010
    106
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heeey meiden,
    Ik heb even een vraagje want zit in dubio..
    Ik wil eigenlijk geen kraamzorg;) dit omdat mijn man 2 weken vakantie opneemt als ik bevallen ben en mijn moeder ook overkomt naar nederland (woont in hongarije) voor mijn bevalling en dan nog even blijft helpen. Ik heb zulke gemengde verhalen gehoort over kraamzorg, en ik heb maar een 3 km. appartement en heb dus voor het huishouden ook helemaal niemand nodig!

Ben je verplicht om kraamzorg te nemen of is dit een optie? Ik vind het namelijk denk ik niet zo fijn zoveel mensen om me heen te hebben als ik bevallen ben en dan lijkt het dat me man en me moeder toch genoeg kunnen helpen?

Sorry voor het lange en warrige verhaal (hormonen?:p)

2. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    of het verplicht is weet ik niet maar ik zou dan gaan voor de minste uren kraamzorg die je kunt krijgen... het is altijd lekker om iemand in de buurt te hebben die je kan helpen de 1e paar dagen en dan bedoel ik niet een moeder of partner maar een deskundige

bij het kraamzorgburo kun je je voorkeur voor persoon aangeven en zij houden dan rekening met je wensen (mocht dit mogelijk zijn!!)...
    zo hebben wij een labrador en een kater dus ga ik aangeven dat het handig is als wij iemand krijgen die niet bang/allergisch is voor huisdieren en van dieren houdt (anders gaat het niet leuk worden voor de kraamzorg)

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je kunt er evt voor kiezen om het minimale aan kraamzorg te nemen, da's geloof ik 2-3 uur per dag. Dan kunnen ze je tips geven over de verzorging van je kindje. KV doet ook je wondcontroles en heeft ruggespraak met je VK in geval van problemen/onzekerheden.
    Volgens mij staat er in het topic bij de verloskundigen ook eenvraag daarover en toen werd volgens mij verwezen naar wijkzorg ipv kraamzorg.

4. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Volgens mij is het niet verplicht. Ik zou wel even overleggen met je verloskundige hierover. Volgens mij zijn er ook alternatieven of dat een kraamhulp maar enkele uurtjes komt ipv de standaard uren.

5. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Is het je eerste kind? dan lijkt het mij toch wel handig om inderdaad voor het minimale aantal uren kraamzorg te gaan. Ik heb het er ook niet zo op, maar ik denk wel dat ze je nog genoeg te leren heeft! En ik denk ook dat dat anders is dan dat je moeder dit allemaal leert. ten eerste blijft dit je moeder, en je wil toch je eigen manier van aanpak krijgen. Daarnaast is de kraamzorg toch wat meer up-to-date wat mij betreft..

Ik heb vorige week de intake gehad, en daarbij het kraamboek gekregen, en daaruit kan ik opmaken dat ze mij toch van alles gaan leren wat ik nu nog niet weet/ken!

6. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Het is niet verplicht nee. Maar de kraamverzorgster kijkt ook de baby en kraamvrouw na, of evt. hechtingen goed genezen, of het menhtaal een beetje goed met je gaat, of de kleine niet te geel is etc. Je kunt wel voor minimale zorg kiezen, dan komt de kraamverzorgster minder uren. Persoonlijk vond ik het heel erg fijn dat ze er was, ik had juist behoefte aan een onafhankelijk persoon die er voor mij was. En het was erg fijn dat iemand de boel aan kant hield ( en beter dan dat ik dat zelf doe!) Moeders bedoelen het allemaal heel lief, maar ik had juist in het begin wat moeite met al die goedbedoelde moederlijke adviezen. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Praat er ook eens over met de verloskundige, en vraag wat folders op.

7. Mayameid

Mayameid Actief lid

23 jul 2010
    106
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties allemaal ik heb de 17e een intake bij de vk en dan zal ik het haar nog eens vragen wat zij ervan vind. En ja het is me eerste kindje, maar het leek mij dat mijn moeder en schoonmoeder toch ook voldoende ervaring hadden om me te leren wat ik moet weten.
    Het nakijken van me kindje en mijzelf is natuurlijk wel belangrijk.

als ik wel beslis zal ik inderdaad even doorgeven dat ik huisdieren heb (1 hond en een poesje). het huishouden wil mijn man absoluut niet door een ander gedaan hebben (hij is rayonleider in een schoonmaakbedrijf) want het moet op zijn manier en anders niet.

Voor nu sta ik nog negatief tegenover de kraamzorg. maar zal toch moeten proberen zo neutraal mogelijk over te komen bij de vk.

Wijzinging: Mijn schoonmoeder is overgens wel verloskundige en kraamverzorgster geweest!

8. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    hoezo sta je negatief tegenover kraamzorg?? is het omdat er een vreemde in je huis komt of iets anders???

6 jaar geleden ben ik bevallen en wist eigenlijk helemaal nix.. wel veel hulp gehad van familie maar dankzij de kraamzorg wist ik wel hoe ik het moest doen met mn zoontje (voedingen e.d.) en hield zij hem "stevig" onder controle...
    aangezien ik was ingeknipt heeft zij mij ook gecontroleerd..
    mijn vriendin is ook kraamhulp geweest (tot 4 jaar geleden) en 2 jaar geleden is zijzelf bevallen en zij merkte dat er gigantisch veel was veranderd kwa richtlijnen e.d.

dat je s-moeder kraamzorg is geweest is natuurlijk heel erg fijn maar ik denk dat er nu zoveel veranderd is dat zij niet echt up-to-date is (niet negatief bedoeld!)

9. lievebeeb

lievebeeb Actief lid

17 mrt 2010
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb in de kraamzorg gewerkt.
    Maar je kunt gewoon aangeven dat je minimale zorg wil hoor.
    Kun je gewoon lekker je gang gaan, komt de kraamverzorgster alleen in de ochtend jou en je kindje controleren, vragen beantwoorden.. en eventueel uitleg geven over het verzorgen.

Uiteraard kunnen je moeder en schoonmoder ook uitleg geven over het verzorgen maar er is in die tijd dat zij kraamvrouw waren heel veel veranderd. Zelfs nu ik al 3 jaar niet meer in de kraam zit is er veel veranderd..

Kraamhulp is er om je te helpen, daarbij krijg je niet eens veel hulp als je al aangeeft bij de kraamzorginstelling dat je man en moeder er de gehele tijd zullen zijn.

Laat het over je heen komen, en je kunt met de kraamverzorgster die je gaat krijgen ook afspreken dat ze de controles doet.. vragen beantwoord en dat is het..

Mag ik vragen waarom je negatief tegenover kraamzorg staat?
    Liefs, LB

10. lievebeeb

lievebeeb Actief lid

17 mrt 2010
    382
    0
    0
    NULL
    NULL

Precies wat ik bedoel :D

11. Mayameid

Mayameid Actief lid

23 jul 2010
    106
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat ik niet zo van vreemde mensen over de vloer houdt.. ik weet niet waarom, volgens mijn moeder heb ik dat al van kinds af aan, keek mensen gewoon de deur uit of ging naar boven..

mijn hond kan ook niet zo goed tegen drukte en misschien is dat het ook wel een beetje, anders moet de hond maar even naar me zwager en schoonzus. Ook vind ik het misschien wat onnodig en druk.. mijn moeder logeert dan bij ons thuis en me man is er dan ook de hele dag en dan komt er ook nog iemand over de vloer elke dag, daar zie ik gewoon een beetje tegenop denk ik

12. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    als het je eerste kindje is zou k het toch wel doen, al ik vind het ook niet prettig een kraamzorg. Ik vind een vreemde in huis gewoon niks.

Zou gewoon 2/3 uurtjes p.dag doen

13. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Maar het blijft wel je schoonmoeder! En dat is toch echt anders dan adviezen van een vreemde aannemen.
    Ik merk zelf heel erg, naarmate de zwangerschap vordert, ik steeds meer zelf een idee heb hoe ik het straks allemaal zal willen, en mijn (schoon)moeder hebben toch op sommige dingen weer een andere kijk. Is kan dan makkelijker zijn om tegen een vreemde te zeggen hoe je het hebben wil en ook kan dit ruzies voorkomen!

14. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    ik zag er ook tegenop hoor, maar het is me zo ontzettend meegevallen. Nu met de tweede kijk ik er juist naar uit!

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

vooral bij een eerste kindje zou ik toch kiezen voor minimale zorg.

jou moeder heeft mischien wel ervaring maar wel van een hele poos geleden.voor mijn moeder was het maar 18 jaar geleden maar man wat zijn de regels etc veranderd.

een kraamhulp heeft er voor geleerd en weet precies waar ze op moet letten. ik bedoel als jou kindje geel ziet dat ziet jou moeder waarschijnlijk niet.terwijl het wel heel gevaarlijk is voor de baby.

en als je uitscheurd en in geknipt bent tijdens de bevalling. heb je hechtingen die nagekeken moeten worden.

kijk als jou moeder die kennis heeft dan is het het over wegen waard. anders lijkt het mij handig toch minimale zorg te hebben.

wij hebben het bij de eerste ook zo gedaan en nu ook.

ik bedoel ja je zal die minimale zorg moeten betalen (was toen 90 euro) maar als je het zat bent kun jeje hulp naar huis sturen ja ze zullen wel die 3 uurtjes per dag moeten schrijven omdat je anders problemen krijgt met het ziekenfonds.

16. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

je moet helemaal niks natuurlijk en je bent niet verplicht om een kraamhulp in huis te nemen. als het je eerste kindje is zo ik het je wel aanraden, op zn minst voor de minimale 3 uurtjes. als ze na een uurtje klaar zijn met alles mag je ze ook gewoon wegsturen alleen betaal je wel de volle 3 uur.

zij doen namelijk ook de controles he... niet alleen bij jou maar ook bij je kindje. en ze kunnen je echt hele handige tips geven

17. Mayameid

Mayameid Actief lid

23 jul 2010
    106
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daarom overleg ik ook eerst wel even met de vk. en anders wordt het gewoon minimaal, dan betaal ik wel 3 uur maar dat is dan maar jammer.. wordt dan gewoon even doorbijten.. maar als het beter is voor me kindje heb ik het er wel voor over.

18. Meara

Meara Niet meer actief

Al zijn het maar twee uurtkes per dag ik zou wel iemand laten komen. Straks heb je een hele zware bevalling en dan kun ej de hulp heel goed gebruiken.

19. Amfy

Amfy Niet meer actief

meid weet je wat het is. als je geen kraamzorg neemt komt de vk bijna iedere dan over de vloer om alles te controleren.

dus dan heb je nog iedere dag een vreemde over de vloer

20. Mayameid

Mayameid Actief lid

23 jul 2010
    106
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dan kan ik net zo goed kraamzorg nemen idd. ik zorg wel gewoon dat iemand voor de hond zorgt een weekje.. ookal kan ik nog geen dag zonder me lobbes :( maar wil dat arme beest dat allemaal niet aandoen..

Deel Deze Pagina