Hier kreeg ik dochter direct op de borst. Na een half uur ofzo werd ze gewogen en even nagekeken en toen kreeg ik haar weer terug. niemand heeft haar gewassen (gelukkig, want dat wilde ik absoluut ook niet) en toen we na 3 uur ofzo naar huis mochten hebben we haar zelf aangekleed. Brrr, wat vond ik dat toen eng zeg, zo'n minimensje aankleden . Toen gewoon mee naar huis en thuis wisten we eerlijk gezegd niet zo goed wat we moesten doen, haha. Eerste avond en nacht samen waren dus een beetje (erg) onwennig, maar daarna is het helemaal goed gekomen! Als alles helemaal goed mag gaan met dit kindje wil ik ook niet dat iemand anders haar aankleedt of wast. Mocht ik het zelf niet kunnen, dan kan mn man het wel. Ik wil alleen hulp als dit echt nodig is voor haar gezondheid.
Hier bevallen in het Maxima Medisch Centrum Veldhoven, inleiding. Ik kreeg mijn zoontje ook meteen bij me. Helaas was ik zo overstuur van de 37u durende bevalling en was het hechten zo ontzettend pijnlijk dat ik nauwelijks merkte dat hij bij me lag. Vriend en verpleegkundige moesten hem ook mede vasthouden omdat ik hem zo van me af liet glijden omdat ik geen kracht meer had. Ik lag met mijn gezicht naar het plafond te huilen, terwijl mijn vriend de baby bewonderde en zijn naam zei (ik was door de commotie zelfs vergeten hoe we hem gingen noemen...) toen hebben ze hem na een half uur ofzo maar weggepakt om te wegen en aan te kleden. Er stonden 2 bedjes in mijn kamer: een "gezond bedje" en een "ziek bedje", met bij die laatste beademingsapparatuur, slijmzuigers, defibrillators enz. Vooraf maakten we nog grapjes dat we natuurlijk hoopten dat hij in het "gezonde bedje" zou komen. En ja hoor, Fender werd na de kinderartscontrole en aankleden in het gezonde bedje naar mij teruggereden en dat bedje bleef het verdere verblijf in het zhs naast mijn bed staan. Het "zieke bedje" was onopvallend verwijderd door de verpleging. Onderzoek en wegen is allemaal op de kamer gebeurd waar ik het kon zien, hij is niet bij me weggeweest.
Hier ook bevallen in het MMC in Veldhoven, ingeleid en met morfine pompje. Eigenlijk had hij gecontroleerd moeten worden ivm medicatie maar omdat hij het zo goed deed hebben ze dat niet gedaan. De eerste uur was huid op huid contact, iets waar ze naar streven. Pas na die eerste uur hebben ze gewogen. Na de eerste uur is pas de kinderarts gekomen en ik ben na de eerste half uur pas gehecht. Meteen aangelegd, meteen op de buik. Geweldig lekker rustig voordat we omringd waren door dokters. Met de oudste ben ik bevallen in Veldhoven, ook niet als onprettig ervaren.. alleen wel minder rustig. Je voelde dat dit echt gericht was op "gezindstijd".
Eerste keer poliklinische bevallen. De baby heeft zeker een uur, misschien wel 1,5 bij me gelegen. De tweede bevalling is ingeleid en ik heb toen een ruggeprik gehad. Medische bevalling dus. Maar ook toen heeft hij lang bij me gelegen hoor, misschien zelfs nog wel langer dan de oudste. Allebei ook al even een paar slokjes gedronken voor ze weggehaald werden. Mijn man heeft toen geholpen de jongens schoon te poetsen en aan te kleden, terwijl ik van een afstandje kon kijken. En daarna mochten ze lekker bij mijn man blijven, terwijl ik ging douchen.
Ik ben twee keer ingeleid, in verschillende ziekenhuizen (LUMC en Diaconessenhuis Leiden). Bij m'n zoon weet ik het eigenlijk niet meer zo goed. Hij is bij me gelegd en na nageboorte en hechten getest en gewogen. Daarna lekker bij papa onder het mom: ik heb hem 9 maanden gehad, nu mag jij Een paar uur na de bevalling mochten we naar huis, met een A4-tje met instructies (kraam kwam niet meer 's avonds) Mijn dochter lieten ze zó lang bij me liggen dat ik op een gegeven moment maar de verpleging heb gebeld. Intussen had ze m'n borst al gevonden! Ze hebben wat testjes gedaan, manlief heeft haar aangekleed en gewogen en daarna lekker bij zich genomen. De verpleging kwam elke x uur even melden dat het weer tijd was voor bv, maar eigenlijk regelde dochterlief dat direct zelf. De baby in bad hebben we beide keren pas thuis gedaan.
Ja, dat lijkt mij nou ook. Dat je thuis komt zo van,...okay..de baby is er...en nu? hahahaha. Heb wel van de KRaam bij de intakle een nummer gehad wat ik 24 uur kan bellen zodat als we laat nog thuis mochten komen er toch iemand komt om je even te helpen opstarten. Dat vond ik wel opvallend.
Na onze badbevalling in een kraamhotel. Navelstreng uit laten kloppen & de baby 30 min bij mij op mijn buik/borst laten liggen. Vervolgens heeft de baby 30min bij mijn man op zijn borst gelegen. Ondertussen dat de baby bij mijn man lag, kreeg ik de nageboorte. Toen ik weer opgefrist was ben ik naast mijn man gaan liggen om de baby de borst aan te bieden. Na het drinken werden de controles bij de baby uitgevoerd (meten/wegen/reflexen). Daarna mogt ze lekker warm worden aangekleed en konden wij met z'n 3tjes naar huis, om bij te komen van de bevalling en vooral om te genieten van ons prinsesje!
In het ziekenhuis bevallen en kreeg mn zoon heerlijk bij me. Tijdens het hechten mocht ik hem ook bij me houden,maar heb hem toen aan mijn man 'gegeven' zodat hij vqn ons kindje kon genieten. Mijn zoon is niet gewassen. Toen ik hem aan de zuster gaf werd hij uit de doeken gehaald, gemeten en gewogen. Hierna nog wat schoon/droog gedept en aangekleed. Ik ( en mijn man ook) vonden hem de eerste dagen heeeerlijk ruiken. Hij is zondagavond geboren en ging donderdag voor t eerst in bad. Had ook even op de kinderafdeling gelegen en is daar 1 keer gewassen met wat kleine gaasjes. Zijn huidsmeer is dus heerlijk ingetrokken
Ik ben 3x thuis bevallen. Bij de eerste en laatste kreeg ik mijn baby gelijk op mijn borst. Na een paar minuten werd de navelstreng doorgeknipt en moest ik nog bevallen van de placenta. Om dat op gang te brengen, heb ik ze gelijk maar aangelegd, want door het voeden trekt je baarmoeder samen en dat maakt de nageboorte makkelijker. In die tijd hield mijn man hem vast. Ook moesten ze ook nog de controles doen natuurlijk, maar ik kreeg hem heel snel weer terug. Ik heb ze echt wel lang vastgehouden, tot ik zelf zoiets had van: ik wil me wel even douchen en weer schone kleren aandoen. Het aankleden deden we pas nadat ik gedoucht had, geloof ik. Badderen pas de volgende dag. Bij de tweede ging het iets chaotischer, omdat hij heel snel geboren was en ik op de baarkruk zat, zodat de placenta er vrijwel gelijk achteraan kwam. Dus dat was: geboren, navelstreng doorknippen, op bed klimmen, placenta eruit en toen pas kreeg ik mijn baby. In de tussentijd had mijn man hem.
Wat ik alleen nog wil toevoegen aan alle reacties is: hou in je achterhoofd rekening met de mogelijkheid dat je bevalling heel anders gaat lopen dan je van te voren hoopt. Bij mijn eerste eindigde de bevalling in een ks, waarbij ik de kleine na het hechten bij me kreeg. De tweede eindigde de kleine maar ook ik op de ic na een ks door het HELLP-syndroom. Ik kreeg hem toen pas na 22 uur bij me. Dus zo kan het ook lopen....
Levi werd geboren en gelijk bij mij neer gelegd. Ook werd hij toen gelijk bij mij aan gelegd voor de bv. Daarna werd hij even weggenomen, beetje schoongemaakt en een luiertje aan en verder niets. Zo werd hij weer bij mij terug gelegd (huid op huid) en toen ging de gyn mij hechten. Al die tijd heeft Levi op mijn borst gelegen <3