Hoi, Ons dochtertje is nu 17 maanden oud. ( ze is wel 1,5 mnd te vroeg geboren) Ze praat nog erg weinig, ze zegt mama, soms papa, auw, aar (klaar) hoi als er iemand binnen komt en draai als ze omdraait om ergens vanaf te gaan. en verder heel veel wijzen en dan zegt ze die. Ik heb het gevoel dat ze behoorlijk achter loopt op spraakgebied en heb het idee dat mijn zoontje (die nog een paar dagen vroeger geboren is) veel meer zei op deze leeftijd! Hij liep ook altijd voor met zijn spraak dus misschien dat ik dat daarom zo duidelijk zie.. Maarik kan dat dus ook niet vergelijken. Hoeveel woordjes zeggen/zeiden jullie kids op deze leeftijd? Liefs rebbel
Julia is snel en zei toen al best veel, maar volgens mij loopt je kindje niet achter hoor! Er was hier net een meisje te spelen en die is nog ouder dan Julia, maar die zegt ook maar net een paar woordjes. Papa, mama, poes, boem, en dan houdt het wel een beetje op. Ik las laatst ergens dat de eerste 50 woordjes zo langzaam aan zich opbouwen, en daarna komt een explosie en leren ze opeens echt superveel woorden bij. Dus het komt echt goed! Volgens mij moeten ze op het CB bij 1,5 jaar in totaal 5 woordjes kennen, dus dat redt ze wel!
M zei toen al heel veel woordjes (20-30), T zegt nu met 15 maanden papa, mama, aap (schaap), paap (paard), tuig (vliegtuig), die, poessssj (poes), hap, lijkt iets van melk te zeggen en ook aaaaaaaaaape (slapen) ... Neefje ging pas praten met ruim 2 (zei daarvoor echt niets, ook geen mama/papa), sprak met 2,5 in volzinnen. Dus niets geks aan de ontwikkeling van je dochter. Begrijpt ze wel woorden / wat jullie tegen haar zeggen? Loopt ze al? Puzzelen? Klimmen? Met andere woorden: ieder kind heeft zn eigen talent
Hier nog haast niets maar dat komt vast wel. Je ziet wel aan uk dat hij veel begrijpt als we hem wat vragen. Dat vind ik persoonlijk al heel wat.
Nou er is niets mis met de ontwikkeling van je kindje. de zoontje van mijn oude oppas heeft een indicatie voor 4 dagdelen voor op een psz.Hij is iets meer dan 2 jaar,maar zegt heel weinig woorden. Mijn dochter zij veel. Kinderen gaan nog hun spraak ontwikkelen en lezen en benoemen van dingen,zoald bijv ze wilt een beker en zegt,die,die,dan zeg je,wil je de beker. Dit stumileert.En natuurlijk als je iets aan het doen bent,dat je kindje verteld wat je aan het doen bent.
Thanks voor de reacties. @salapio: ze is nu bezig met proberen los te lopen. Ze loopt nu kleine stukjes los tussen ons in. Ze klimt zelf de trap op en idd ook puzzelen. Ik begrijp wat je wil zeggen idd maar ik vind het zo'n groot verschil met mijn zoontje dat ik begon te twijfelen. @mariska: daar ben ik idd ook erg veel mee bezig, dingen benoemen.
Niets mis mee. Mijn eerste zei met 15 maanden al woorden als aardappel ( heb ´t op film, niemand gelooft mij als ik het vertel), was/is extreem goede prater. Mijn jongste is nu 18 maanden en begint nu langzaamaan met woordjes als poes, appel, bus , papa, mama, auto. Ieder kind gewoon z´n eigen lijn. Lekker veel praten en boekjes voorlezen, meer kan je niet doen. Vaak tussen hun 2e en 3e jaar leren ze echt goed praten.
Mijn dochter is nu 15 maanden en zegt. Eten, drinken, dag, bad,papa,mama,Arun, miauwe,boe,whoef,dicht,klaar,zitten,een,twee,auw,nee. /bumba bal,bah en nee. En een hele kleine mini zin van nee nee! Elk kind doet het op zijn of haar eigen manier. Mijn zoon was laat met praten! Dochter sneller dan haar broer. Maar ik vergelijk me kindjes niet. Elk kind ontwikkelt zich op zijn of haar manier. En voor je het weet heb je een kleine kletskous in huis.
Hier gingen ze tussen 14 en 18 maanden heel hard met de motorische ontwikkeling. Loslopen, klimmen, klauteren, puzzelen, zelf met bestek eten enz. Qua praten was het bijna niks, 7-8 standaard woordjes, en dat maandenlang. na 20 maanden is het ineens heel snel gegaan. Mijn dochtertje leert nu 2-3 woorden per dag, en zegt alles na wat wij zeggen. Nu komen er ook dingen uit als: 'nee mama, Dada (= Diyana) etuh op, mama njam njam' (lees: laat mij met rust, eet zelf eens door ) Ik zou me geen zorgen maken, ook omdat ze te vroeg geboren is. Ze heeft haar tijd nodig, en is nu bezig met motorische ontwikkeling. praten komt meestal daarna.
Ja mijn dochter zegt ineens ook heel veel woorden, waarvan ze ook echt de betekenis weet. Keuken, huis, bal, bad, buiten, melk, enz. Maar ze loopt nog niet en staat nauwelijks los, das de ander kan. Ach zal wel goed komen..
hier een kwebbeltante ze kwebbelt de oren van je hoofd letterlijk t ging al snel maar sinds ons manneke er is gaat het helemaal keihard... mn neefje van 3 is nu ongeveer even ver met spraak t verschilt per kind zo erg!
Dank jullie wel voor de reacties, ik weet idd dat ik de kids niet moet vergelijken, maar daardoor viel het me wel op! Mijn vriend was met.de kids aan het.wandelen en bedacht zich dat het cb open was vandaag (spreekuur) dus hij is het eens gaan vragen. Maar het was idd prima, op deze leeftijd hoeven ze maar 3 woordjes te kunnen volgens het cb.
Mijn meisje zegt: Mama, Papa, Oma, Opa, Bal, Auto, Eend, Eten Die, Dit, Ja, Nee Verder de hele dag door een hoop geklets en gebrabbel (niet te verstaan) en allemaal dierengeluiden
Rebbel ik snap je wel hoor. Mijn dochtertje kon ook al veel meer woordjes zeggen en die snapte ook al meer. Mijn zoontje is nu 17 maanden. En zegt nu pas bewust Mama. Hij zegt ook dada (dag) en nnnaa (Julia zijn zus) Hij zegt dus pas 1 woordje duidelijk. Nu loopt hij ook motorisch achter en ik heb idee dat hij mentaal ook achter loopt. Hij gaat nu dingen begrijpen die we zeggen. Zoals gaan we naar buiten toe ? Dan kruipt hij mee naar de deur. Of ga zitten op de bank en dat snapt hij dat hij moet gaan zitten. Maar dit snapt hij pas een week of 2.
Mijn oudste is ruim 20 maanden en zegt ook nog niet zoveel. Brabbelt wel heel veel maar we verstaan bij lange na niet alles. Hij kent wel aardig wat woordjes, zoals papa, mama, bal, baby, aap, miauw, ranja, ijs, huis, ei, ja, nee, etc. Hij begrijpt wel alles. Kan hem echt allerlei opdrachtjes geven en die voert hij ook gewoon uit. voor mij is dat het bewijs dat het taalbegrip er zeker wel is en dat het praten ook wel gaat komen. Hij groeit trouwens wel 2-talig op. Wij leren hem Nederlands en de oppas Frans. Dus daardoor komt het praten ook wel later. Maar ook in het Frans begrijpt hij alles, dus we zien het praten vanzelf wel komen...
Quincy is wel wat jonger, maar wat zij doet is ook niet altijd leuk. Ze kan heel goed mama zeggen, zegt het ook als ze iets wil enzo. Maar vooral als ze boos is of als iets niet lukt . Ze zegt ook papa en uit. Verder nog niks duidelijk of regelmatig.
Onze dochter is bijna 15 maanden en zegt ook vrijwel niks: soms mama (niet bewust), pa (opa of papa), to (auto), uit. Ook erg weinig dus. Ze is qua motoriek wel weer vrij vlot. Ze liep met 1 jaar en stapelt veel blokjes op elkaar. Daar is ze gewoon meer mee bezig dan praten. Komt vanzelf wel hopelijk
Hier precies zo.. Hij kan wel wat woordjes maar niet te veel. Tja. Kun je niet veel aan doen. Het komt vanzelf wel hoor!. Niet te druk over maken!
Lisa is iets jonger, maar ze is net als hij jullie wat minder vlot dan haar grote zus. Eva zei op deze leeftijd al dingen als glijbaan en poes, Lisa echt nog niet. Die zegt mama, papa, ja, tada (als haar handje uit haar mouw tevoorschijn komt ) en daar. Ze probeert Eva en Nijntje te zeggen, maar dat lijkt nog nergens op . Nu kan het opeens snel gaan, dus misschien is het over een paar maanden wel heel anders, maar misschien ook niet. Ze kan ook nog niet helemaal los lopen, ook al trager dan haar grote zus . Maar ze kan wel klimmen als de beste, kan zelf onze glijbaan op en af, en ze snapt alles wat we zeggen. Ik vind dat ze wat dat betreft wel voorloopt (in ieder geval op Eva destijds). Maar het is gewoon een superlief lekker ding en daar gaat het om!