De babycook of potje.

Discussie in 'Voeding' gestart door 1986cindy, 11 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ik gaf die reactie omdat jij gewoon zei dat je over een paar dagen het weer ging proberen want je vond het zo leuk. Daa kwam het toch op neer;)

2. 1986cindy

1986cindy Bekend lid

24 aug 2011
    777
    398
    63
    Kapster en ik hou van taarten bakken
    Den bosch
    Beste love23

Dan lees je het verkeerd want lees maar hierboven nogmaals ik zeg alleen dat het als moeder zijnde leuk is dat je weer een nieuwe stap mag maken met je kindje dus het eerste hapje geven.
    En natuurlijk niet dat ik het hapje geven verkies boven de krampjes van mij dochter, dat natuurlijk niet!

3. 1986cindy

1986cindy Bekend lid

24 aug 2011
    777
    398
    63
    Den bosch
    Beste dirksmama

Ja ik weer zeker dat ze dat vertelde op het cb, nee ze is nog niet precies 4 maanden dat is ze over 5 dagen.
    Maar denk nou niet dat dat zoveel uitmaakt toch? Er zijn moeders bij die echt al eerder beginnen omdat volgens hun, hun kindje daar echt aan toe was?
    Maar goed mijn dochtertje blijkbaar nog niet, nu heeft ze ook wel maandag haar derde spuitje gehad enzo.
    Dus misschien is het allemaal ook een combinatie van geweest, en had ik gewoon beter nog ff kunnen wachten.
    Maar goed ben ook maar een beginnend moeder en heb nog veel te leren.
    :)

4. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oké dan las ik het idd verkeerd...

Maar ga je wel weer iets geven dan over een laat dagen? Want ze heeft er duidelijk wel last van toch?

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor een kindje dat zo jong is kunnen 10 dagen of een week enorm veel verschil maken. Kijk maar eens hoe hard ze groeien in een week. Voor een kind van 3,5 maand is een week evenveel als een jaar voor iemand van vijftien verhoudingsgewijs. Het verschil tussen wel of niet op een brommer mogen.

Vier maanden is niet de adviesdatum voor bijvoeding, dat is zes maanden. Vier maanden is de absolute ondergrens, daaronder geeft het bij de meeste kinderen problemen. Met zes maanden zijn bij de meerderheid van kinderen de darmen zover gerijpt dat ze iets anders dan melk kunnen verdragen. Daarom is zes maanden de veilige startdatum. Vier maandan mag geprobeerd worden, maar geeft meer kans op problemen.

Balen dat je zo'n slecht advies van je CB hebt gekregen, dat heb je echt nodig als alles nog nieuw voor je is:x

6. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Maar dat 4 maanden advies is nu weer standaard op het cb Dirksmama ;)

Bij de meiden was het toen wel 6 maanden... Nu is het 4 maanden.

Lang leve het forum zullen we maar zeggen...

7. 1986cindy

1986cindy Bekend lid

24 aug 2011
    777
    398
    63
    Den bosch
    Nou meiden,
    Gisteravond zag ik allemaal plekjes bij mij dochter op haar huidje dacht eerst aan een irritatie van de wortel.
    Maar na een huisarts bezoekje blijkt ze waterpokken te hebben.
    Nu ik terug kijk heeft ze misschien daar ook wel eerder last van gehad.?
    Nu is het zo lastig omdat ik me afvraag of ze daar dan ook niet heftig op gereageerd heeft?
    Ik ga het nog maar even afwachten met het hapje eerst dit weer over zijn en over een tijdje nog maar eens proberen.
    Heeft er dan weer last van dan wacht ik echt tot de 6 maanden.
    Bedankt voor jullie goede advies ;)

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.957
    113
    Vrouw
    Dat dit kindje het heel goed deed zegt verder helemaal niets helaas..
    4 maanden is de absolute ondergrens, eerder beginnen is een hele grote aanslag op het spijsverteringsgestel van een baby...

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.957
    113
    Vrouw
    Klopt, maar het wereldwijde advies, dat van de WHO (toch wel de toonaangevende organisatie) staat gewoon op 6 maanden.
    Er is ook best wel wat te doen over het onderzoek waar het cb de nieuwe adviezen op baseerd..
    Daarnaast heerst bij een heleboel cb's de stelling: zo snel mogelijk naar baby-af. Snel beginnen met hapjes, snel de flessen verminderen en borstvoeding..als je wel 100 x op een forum leest dat mama's horen dat met 6 maanden 3x bv per dag toch echt wel genoeg is,tja....

Ik geloof ze niet meer eerlijk gezegd!

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.957
    113
    Vrouw
    :$ Hoe weet je in vredesnaam dat je kindje "er aan toe is???"
    Een baby kan niet verlangen naar iets dat het niet kent.
    Het is eerder zo dat JIJ er aan toe bent!

Baby's zijn gemaakt om 6 maanden op melk te leven. Zo zitten hun lijfjes in elkaar. We beginnen nu soms al met 4 maanden met bijvoeding, ook dat is discutabel (tenzij medische redenen), maar kan als je wel heel voorzichtig bent.
    Maar eerder dan dat beginnen...echt mijn broek zakt er van af hoe je gewoon wetenschappelijk onderbouwd onderzoek zo naast je neer kan leggen.
    Echt bizar:(

En voor de zoveelste keer want ik zie het hierboven ook weer ergens langskomen...
    - het eten uit je mond kijken
    -alles in het mondje stoppen
    -kwijlen
    -handje in de mond
    zijn allemaal GEEN tekenen dat je kindje aan bijvoeding toe is.
    Het hoort bij de normale ontwikkeling en staat hier volledig los van.......

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja ik snap dat ook niet meer allemaal:( wordt je toch bijna verdrietig van!

Ik ben zo blij met het forum wat dat betreft want anders snap ik best dat je zomaar alles gelooft wat ze je vertellen.

Al snap ik persoonlijk niet, dat als ik naar mijn eigen kinderen kijk, je al met 4 maanden bijvoeding gaat geven. Ik vindt ze dan nog zo klein en z drinken dan nog zoveel bv of Fv...

Maar hoe kan het nu toch zo zijn dat het cb hun eigen adviezen er zo op nahouden?

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dat zoals het in potjes is is niet erg goed want baby moet kouwen.
    Ik heb babycook en gebruik heb 2x per dag echt mijn beste aanschaaf ooit! Ik pureer het bewust niet te fijn.
    Wortels moet he vrij verl vocht toevoegen.

Tip: kook je peer/appel vang vocht op en geev als drinkje bij maaltijd. Ook geweldig druiven vocht en uit vriezer: cranberrys, bramen, kersen.

Wat het leeftijd betreft: het kan goed gaan bij 4 mnd maat hoeft niet.
    Begin niet met wortels in elk geval. Begin milde groente: bloemkool en corgette. En milde fruit zoals pruimen (gedroogde gewoon stomen).
    Darmen moeten eerst wennen begin met 2 lepels per week.
    Bij 6 weken zal het vanzelf goed gaan.
    Ik begon ook bij 4: krampen, buikpijn en erge obstipatie. Bij 5.5 begon met corgette bloemkol en pruimen ging goef en bij 6 at ze al alles en zelfs boterham (spelt).
    Nu 8 eet ze al vis vlees en gevogelde. Kwark etc echt alles.
    Geen enige probleem. Poept 2x per dag ;)

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik blijf me hier ook over verbazen!
    Sluit me er dan ook helemaal bij aan...
    Al was het advies van het cb bij mijn dochter ook nog 6 maanden (wat we ook gedaan hebben), ook bij zoonlief die we verwachten gaan we gewoon wachten tot 6 maanden (tenzij medisch gezien iets anders noodzakelijk is!).

TS: zou inderdaad ook over een tijdje weer eens proberen dan en als ze weer/nog zoveel last heeft gewoon wachten tot 6 maanden!
    Beterschap voor haar!

14. 1986cindy

1986cindy Bekend lid

24 aug 2011
    777
    398
    63
    Den bosch

15. 1986cindy

1986cindy Bekend lid

24 aug 2011
    777
    398
    63
    Den bosch
    Verkeerde knop hihi

Vind dat best eng, en toch trekt het me wel.
    Wat vinden jullie?
    X

16. adi

adi Niet meer actief

Stukken geef je pas als het kindje ouder is dan 6 mnd. Het klinkt idd eng, maar jij ziet nu een baby van 4 mnd voor je ;).
    Een baby van 6+ mnd kan goed zitten in een stoel, kan eten zelf vastpakken, in de mond stoppen en kan kauwen.
    Vanaf 6-7 mnd krijgen alle baby ook brood en de meeste ook korstjes of koekjes als tussendoortjes. Dat zijn ook allemaal stukken eten ;)

17. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Vind ik ook dat sommige overdreven reageren. Had ik ook hetzelfde reacties toen ik ook wortel gaf bij 4.5 mnd.
    Na wat onderzoek gewoon courgette bloemkol en pruim gegeven maar zoals iedereen van die echt kennis van heeft (en niet eigen ervaringen en meningen op forum) zei: ook al gaat niet , blijf introduceren 1-2 lepels per week want zonder introduceren gaan darmen niet op gang komen.
    Is goed gegaan en vanaf 6 mnd eet ze echt alles.
    En het is echt veel beter gegaan dan met ene die echt vanaf 6 mnd pas begonnen. Ze at al gelijk korstjes etc dat gaat gewoon daarna als een trein terwijl als je bij 6 mnd begint moeten darmem nog wennen en moet je nog alles apart proberen en brood kan nog niet etc.
    Ze poept nu 2x per dag en heeft nergens last van.

Stukjes geven is vanaf 6 mnd. Vond niet eng al gaf ik alleen brood. Het lijkt dat ze stikken maar ze spugen het uit en herkouwen is reflex wat ze nu hebben later verdwijnt hij.
    Ik geef en gepureerd en zo ze kan al met 2 tanden afbijten en trekken en goed kouwen.

18. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ben ik het niet mee eens...
    Darmen moeten nog verder uitrijpen/ volgroeien en dat heeft niks te maken met maar bijvoeding erin blijven stoppen dat het dan sneller zou gaan. En nee, dat is niet 'uit eigen ervaring'!
    Ook is het niet wetenschappelijk onderbouwt dat kinderen die eerder beginnen met bijvoeding dus beter en meer gaan eten. Dat is ook uit jouw eigen ervaring. Ook zul je nog genoeg fases tegemoet gaan dat er nauwelijks gegeten gaat worden, zoals iedereen....
    En gelukkig gaat het tot 1 jaar nog met name om het leren eten/proeven/smaken en structuren leren kennen ipv de hoeveelheden die naar binnen gaan.

Het is ieder z'n eigen keus om te bepalen wanneer ze beginnen met bijvoeden. Maar ben zelf wel van mening dat je je er eerst in verdiept en niet op basis van reclames, eigen meningen en 'omdat het zo leuk is' er aan begint... Maar ook daar zal iedereen anders over denken!

Deel Deze Pagina