Nog een tip voor het 'kraampakket': Het kraampakket dat ik bij de eerste van de verzekering kreeg, heb ik bijna in zijn geheel gedoneerd aan een derde wereldland. Ik beviel niet thuis dus had het allemaal niet nodig en kraamverband koop ik liever zelf. Bij de tweede heb ik dus spullen los aangeschaft wat de eerste keer wel gebruikt was: watten, gazen, alcohol, handenalcohol, kraam- en maandverband. Celstofmatjes had ik niet nodig, ik heb wasbare katoenen van mijn werk, veel fijner. Werkte perfect! Zo perfect dat wat over is zo mee kan naar de derde.
Aanrader: - Voedingskussen. Niet om te voeden maar m’n moeder heeft er van stof een zak omheen gemaakt. Nu ligt baby er heerlijk in/op! Straks als ze net kan zitten is het handig om achter haar te leggen ivm vallen. - voor ons spugertje: driehoekige slabbertjes van de zeeman. Staat schattig en makkelijker te verwisselen als een t-shirt. - marsupi draagzak. Geleend van een vriendin, en de afgelopen vier weken al veel gebruikt. Handen vrij voor de peuter en het huishouden!
Aanrader: Inderdaad marsupi draagzak zoals ook hierboven gezegd wordt. Zo een fijne en erg makkelijk aan te doen. Hebben er maandenlang ontzettend veel plezier aan gehad. En een toilettasje. Daar hebben we ook veel plezier van. De eerste paar weken hadden we die niet, toen eentje besteld met de naam van ons dochtertje erop en deze staat nu standaard op de commode met daarin de billenzalf, thermometer, paracetamol, tandenborstel, borsteltje, andere zalfjes, vitamine d druppels etc. En omdat ons meisje twee dagen in de week bij opa en oma is, kunnen we zo hup dat tasje meegeven. Hebben ze meteen alles bij de hand. Luieretui vind ik ook fijn. Met paar luiers en billendoekjes erin. Handig voor als je op stap bent of bij mensen op visite gaat. Babynestje. Zonder hadden we echt niet gekund. Daar sliep ze overdag en savonds voor de laatste fles veel in, op de bank naast ons. We hadden een huilbaby, in bedje leggen echt geen optie. Afrader: Zo'n bumbo stoeltje waarin ze al vroeg kunnen zitten. Amper gebruikt, zag er toch wat ongemakkelijk uit. Overigens ook goed opletten op de wipstoel die je koopt. Wij hadden er eentje waar niet echt een goede hoek in zat, waardoor ze er de hele tijd uitgleed. Zat ze dus nooit in. Was ook nog glad spul. Bij opa en oma een veel fijner tweedehands wipstoeltje met wel een goede hoek waardoor ze met haar kontje goed naar achter kan zitten en niet kan schuiven. Naveldoekjes. Nooit gebruikt. Schoentjes voor de eerste 9/10 maanden. Die doe je nooit aan, tenminste wij niet. Ziet er leuk uit hoor, maar voor de voetjes veel beter om alleen sokjes aan te geven. Of slofjes. Wantjes. Die wil ze niet aan, is ze nu nog te klein voor denk ik.
aanrader: LITTLE TIKES: activity garden threehouse (echt een top ding) extra grote hydrofiel luiers voedingskussen cuphouder voor aan de wagen poederbakjes waar je flespoeder in kan bewaren en alvast kan maken geloof poedertoren van die plastic lepeltjes bij de zeeman (kleur roze/wit en mint) rituals baby lijn (vooral de bodylotion) difrax flessen sudocreme of de billenzalf van dr leenarts Jolein 4 seizoenen ledikant deken ikea kinderstoel ikea ledikant/matras en bijhorende matrasbeschermers thule duo wagen en de thule voetenzak easywalker buggy heatpacks/warmte kussen voor krampjes een box en boxmatras Afrader: Commode (bij mij alleen de eerste week gebruikt, toen verschoont op bed op bank en nam de verschonings-kussen gewoon mee) schoentjes als de kleine nog niet loopt. draagzak van Stokke infacol luier emmer loopstoeltjes Nooit gemist: Flessen stomer zelfde geld voor eten etc loopstoeltje luiertas (gebruik een ruime of leuke die ik al had)
Aanraders Hydrofiele en ook de xxl. Dr brown flessen. Poedertoren. Boxpakjes zonder voeten en die bij de beentjes open konden. Draagzak/doek.
Top; Dr Brown flessen Ardo kolf (bij borstvoeding) Hydrofielen (ik ben niet zo van het vaak wassen dus heb er een stuk of 25) en de xl varianten (ook veel makkelijker in het bedje) Bugaboo kinderwagen Ergobaby draagzak Shower glove Groot (dik) speelkleed Flexibele spiegel van de ikea Loopwagentje Babygym Kruidvat sokjes!! Enige die echt goed blijven zitten Flop; Box, bij de eerste weinig gebruikt en nu bij de tweede nog minder. Vooral gebruikt om te verschonen. Schoentjes voor de hele kleintjes, blijven toch niet zitten. Avent flesjes Dikke wikkeldoek (benen kwamen er al snel uit) Draagdoek Maar het is heel persoonlijk wat je wel of niet fijn vindt
Nu zwanger van mijn derde en dit is mijn lijstje: Aanrader: - Dr. Brown flessen - Medela freestyle borstkolf. - een beha waar je de kolfaparaat aan hangt. Hoef je niet vast te houden, maar je voelt je dan echt een koe - cosleeper. Ik had de babynest, maar ga nu de chicco next 2 legend proberen. - draagdoek. Ik had een draagzak, maar ik kreeg heel veel pijn in mijn schouders. - badzitje anglecare. Gebruikt voor in bad totdat ze groot genoeg waren om te zitten. Het is lekker stevig en zacht en laat water door. - ik vond boxpakjes wel fantastisch! Ik snap ook niet waarom zoveel het als onhandig bestempelen. Je kan de onderkant openmaken en je loopt niet zo te rommelen met sokjes. - Slaapzak puckababy. Ze zijn echt duur, maar ze gaan straks voor een derde keer mee en ze zien er nog goed uit. - Luiertas skiphop. Lekker groot, kan je veel in kwijt. - soundmachine - anglecare sensor. Sommige vinden dit echt niks, maar hij gaf mij rust - babymonitor met camera. - wipstoeltje. Zodat ik even kan douchen en de kleine mij kan zien. - Joolz wagen. Gaat ook voor een derde keer mee en nog steeds een fantastische wagen. Afrader: Babycooker. Gewoon koken en blederen werkt ook prima. luieremmer. Het stonk gewoon altijd! En ik had echt zo'n dure, maar de geur, bleh. Gewoon gelijk weggooien in de kliko. Voor de rest weet ik het niet.
Ja de Medela freestyle was ik ook nog vergeten in mijn lijstje aanraders, heb er 11 maand fulltime mee gekolfd. . Net weer getest en kan zo te zien probleemloos naar de volgende ronde.
Aanraders: - Swaddle doeken - Koeka deken ( i love Koeka) - Magnetronsterilisator ( ik heb bij mijn eerste alles staan uitkoken, wat een gedoe) - Voedingskussen - Kolf (pas na dat ik wist dat bv lukte) - Spuugdoekjes - Luieremmer - Meerdere hoesjes voor aankleedkussen - Dooky (erg handig) Miskopen: - Draagdoek (nooit gebruikt helaas) - Navelbandjes
Grootste miskopen: Kinderwagen... echt ik kan op mijn handen tellen hoevaak ik hem gebruikt heb. Doodzonde Luiertas, stad en land afgezocht... stond altijd in de kast. Veel te onhandig en groot. Wipstoeltje, misschien 2x in gezeten.. Beste aankopen: Draagdoek voor mij en een emeibaby-drager voor papa! Hydrofiele washandjes van de hema ipv billendoekjes. Ons zoontje heeft een hele kwetsbare huid.. kon niet zonder! Lakentjes met elastiek aan de onderkant zodat het super mooi en makkelijk om je matrasje heen valt. Boxpakjes zonder voetjes eraan. Die schuiven tenminste niet omhoog in de doek of drager.
Aanraders: - lepeltjes die verkleuren bij hoge temp (handig met bv papje of groentehapjes) - rompers van Zeeman zowel katoen als velours. Onze dochter was smalletjes en ze sloten beter aan vergeleken met andere merken - Koeka deken - hydrofiele doeken - dr Brown flessen - Medela kolf - Joolz kinderwagen - Nuna autostoel/buggy/campingbed/wipstoel Afraders: - box - Bloom Fresco kinderstoel - schoentjes nooit gebruikt totdat ze stond en wat schuifelde. - EZ Plate, antislip placemat en bordje in één, wat een lomp onding
Ik heb nog een Afrader: Rompers van de primark. Nek veel te wijd en zakken af. Leuk voor nood maar wat een ondingen.