bv en schema bijvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door allwoman, 24 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Hallo allemaal,
    sinds een tijdje geef ik mijn dochter ook bijvoeding,nu nog even potjes .
    Laatst was ik bij het cb en die gaf dit volgende schema aan,wat we toevallig al een beetje deden..alleen laat ik nu de een na laatste voeding vallen,dat word een potje..ik zit nu dus op 4 voedingen.

6 uur bv
    9 uur bv
    10:30 uur fruithapje(halve grote pot,soms een hele, al zei cb dat dat te veel was..ach ja volg mn eigen kind hoor)
    12 uur bv
    15 uur grote pot groente hapje
    18 uur bv..daarna naar bed.

Ik voed niet strak op schema,eiegenlijk op verzoek,maar ze houd deze tijden vanzelf aan..heel binnenkort gaan we over op vers eten.

waarom zou het cb die een na laatse voeding vervangen voor een hapje?
    hoe gaat het dan over een tijdje als je je kind mee aan tafel wil laten eten,rond 18 uur?
    Staat me bij dat ze zei dat de voeding van 15 uur dan verschuift naar 18 uur,kan dat kloppen?
    het liefst zou ik uiteidelijk nog een ochtend en een avondvoeding willen geven,op het laatst....maar misschien zit ze tegen die tijd al wel zo vol dat ze de laatste voeding niet meer wil.

hoe gaat dit?
    Mijn oudste kreeg de fles,dus ik moet hier even inkomen ;)

2. Alita

Alita Niet meer actief

nou ik wil juist de laatste voeding bv geven vindt ik wel zo fijn voor mijn borstjes haha... doe gewoon wat jij het beste vindt doe je nu toch ook??!!
    ik vindt het trouwens af en toe ook erg lastig maar denk dan maar weer, volg je meisje en het komt allemaal goed!!

succes

3. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    ik vind het ook een fijn idee om de laatste voeding zelf te geven,doe ik nu dus ook,maar ja ze eet gewoon niet later meer,dan wil ze slapen,dus uiteindelijk zal dat niet meer gaan,want je kind gaat toch met je mee aan tafel eten?

4. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Hier was het uiteindelijk (rond 10-11 maanden) met de pot mee-eten aan tafel. En dan rond 19.00 als 'toetje' de borst geven. Yara kreeg dan geen yoghurt ofzo, maar voor het slapen gaan de borst.
    Ik hield mee ook niet zo heel strak aan een bepaald schema. Soms gaf ik na het fruit bijvoorbeeld nog bv.

5. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    dank je wel!
    Line: waar had je eerst de warme hap dan? verving dat ook bijv de een na laatste voeding of deed je die gelijk met de laatse voeding rond etenstijd en dan de borst als toetje of zo?

6. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Wat hier ongeveer het schema is met de hapjes is, voor het gemak even een opvang dag gekozen omdat ik dan precies weet wat ze drinkt

7:00 bv (live)
    10:00 bv (100cc flesje)
    10:15 - 11.30 slapen
    11.30 Fruit
    13:00 (200cc flesje)
    13:30 - 16:00 slapen
    17:00 Warm eten
    18:30 Klein schaaltje yogurt (thuis)
    20:00 bv
    20:15 - 07:00 slapen.

Op dagen ze niet naar de opvang gaat proberen we dit "schema" ook zoveel mogelijk aan te houden om dat ze dit gewend is maar soms eet ze ook wel eens om 18:00uur.

7. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Dat is wel een mooi ritme hoor! je komt met de warme hap al op een normale tijd uit!
    Noa krijgt dus om 17:30 de laatste voeding maar dan wil ze dus ook echt aan haar nachtslaap beginnen....misschien kan ik dan de borst nog als toetje geven..
    Sla nu dus de een na laatste voeding over,dat is een warme hap...kan ik dat langszaam aan straks gaan verschuiven dan?
    sorry misschien dnek ik te moieleijk maar snap de logica van het buro niet echt en weet niet hoe ik dat straks moet gaan doen.

8. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Haha ik begrijp je gevoel hoor, hier kwam het cb ook altijd met de meest vreemde schema's maar volgens mij gaan zij er standaart vanuit dat je fulltime thuis bent met je kind en dat je het kind de eerste paar jaar in een heel ander ritme houdt dan dat je zelf hebt. Wij vinden het fijn dat Jamila gewoon een beetje mee draait met ons en dus niet steeds alles appart krijgt.

Op het begin kreeg Jamila haar warme hap ook eerder hoor maar we zijn dit steeds 10 minuten later gaan geven totdat ze op ons schema zat.

Ik weet niet hoe oud je kindje nu is?

Wellicht kan je proberen om haar middag slaapje iets te verlaten zodat ze het savonds iets langer kan volhouden waardoor ze om 17:00 uur en uiteindelijk om event 18:00 haar warme maaltijd kan krijgen. Vervolgens voor dat ze naar bed gaat nog even de borst als toetje en tevens slaapmutsje.

Ik moet wel zeggen dat Jamila dit schema min of meer zelf heeft bepaald ze wil bijvoorbeeld echt geen fruit voor 11:00 ;) (ze is zoiezo nogal een moeilijke fruit eter de laatste tijd). Ik luisterde bij het cb eigenlijk alleen maar naar de hoeveelheden fruit/groente die ze moet hebben en de rest bepalen we lekker zelf ;).

Al moet ik zeggen dat ook die hoeveelheden van het cb hier allang niet meer op gaan, Jamila krijgt het dubbele aan avond eten maar dan zonder vlees (willen we over enkele weken/maanden mee beginnen) en zit volgens het cb nog op teveel bv.

Nou jammer dan voor het cb ons meisje doet het er prima op :). Dus kijk vooral naar je kindje en luister niet teveel naar de tijden waarop je zou moeten voeden van het cb.

9. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ik zou ook als "toetje" voorlopig bv doen. Zeker omdat je het nog een tijdje vol wilt blijven houden. Anders kan het weleens killing zijn voor je productie. In principe heeft je kindje geen zuivel nodig voor het eerste jaar behalve moedermelk. Dus dan is bv wel net zo lekker!

10. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Hier zit ik niet echt op een schema. Ze krijgt ergens 's ochtends de fruithap( ergens tussen 9 en 10 ) en de warme hap krijgt ze tegelijk met ons (tussen 17 en 18 uur). Brood eet ze nog niet echt, maar ook dat bied ik aan wanneer wij tussen de middag brood eten.
    Tussendoor krijgt ze BV wanneer ze dat wil. meestal zo'n 5x op een dag

11. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    dank jullie wel! Ze is nu 6,5 maand trouwens.
    kan ik haar niet de laatste voeding laten vervangen door warme hap en vlak daarna wat bv geven als toetje ? dan moet ze vlak daarna nog wel trek hebben he (voor de productie)
    en zal ze dan zelf misschien de een na laatse voeding laten vallen uiteindelijk?
    want zit nu vaak te voeden tijdens ons avondeten....rond uur half 6.

dan zou ik het dus andersom doen dan nu...daarom zie ik de logica van het buro niet..(of zit ik nu zo moeilijk in elkaar hahah)

12. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Hoeveel voedingen geef je nu nog per dag? Vijf voedingen is eigenlijk toch wel het minimum wat je kindje nodig heeft per dag. Voor haar om genoeg melk binnen te krijgen en voor jou om je productie op peil te houden. Pas vanaf negen maanden actief borstvoeding geven kunnen de meeste moeders afbouwen naar alleen een ochtend en avondvoeding.

En het is ook BIJvoeding, tot een jaar is borstvoeding de belangrijkste voedingsbron voor je kleintje. Normaal als je borstvoeding wilt blijven geven als je aan de bijvoeding begint doe je iedere keer eerst borstvoeding en daarna pas de bijvoeding. Kijk ook anders eens op: bijvoeding.freeforums.org/portal.php.

Waarom zo snel afbouwen? Ik zou zeggen geniet er nog lekker van! Het is heerlijk voor jezelf (toch?) en voor je kindje. Doe rustig aan en neem lekker de tijd! En laat het CB maar kletsen!

13. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ladyrabbit:
    ik deed het ook zoals jij het zegt..eerst bv dan bijvoeding pas na het bezoek aa het cb laten we op hun advies 1 voeding vallen...moet eerlijk zeggen dat ik daar op zich ook wel de voordelen van zie..ik geef dan nog steeds 4 voedingen en volgends hun was dat normaal?

14. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    @allwoman dat advies is meer gebaseerd op KV. Vanaf 6 maanden moeten beebs aan de opvolgmelk en daar mogen ze niet zoveel van binnenkrijgen. Dus vandaar dat er afgebouwd moet worden. Als jij je prima voelt bij het afbouwen van de BV is het prima om de bijvoeding (de groente) te geven om half 6 en dan als toetje de BV. Zo vervangt de groente een volledige BV. Je bouwt dan wel bewust af, dus mogelijk kan je kindje dan wel gaan regelen om meer melk binnen te krijgen. Is gewoon een kwestie van uitproberen denk ik.

15. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Meen je dat nou? das toch raar dat ze me dat advisteren terwijl ik bv geef? als ze niks gezegt hadden had ik het gewoon nog zo gehouden,de bijvoeding als bijvoeding..ook al vind ik het geen ramp zo :S lekker duidelijk zeg...merk wel dat mn dochter de bijvoeding echt vreselijk lekker vind en echt boos word als het potje leeg is ;)
    maar vaag advies dan van het cb!

16. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Allemaal bedankt voor de reacties,ik heb me flink bijgelezen en vooal naar mijn gevoel geluisterd,..het zat me vanaf het begin al niet helemaal lekker wat het cb als richtlijn gaf,en aangezien mijn oudste de fles kreeg was het ook nieuw voor mij.
    Ik ben eruit.
    Ik ga terug naar de gewone 5 voedingen...ze krijgt de een keer een potje fruit of groente,de andere keer vers..net hoe het loopt.
    ik zal de fruit tussen 2 voedingen in blijven geven,misscien ook nog wel gewone een grote pot,ze eet het super en drinkt er niet minder om bij mij..of bijv een stuk fruit in de hand.
    de warme hap doe ik terug in hoeveelheid en weer tussen 2 voedingen in ipv ter vervanging van 1 bv.
    ook zal ik haar zoveel mogelijk bij ons aan tafel laten zitten en wat mee laten eteen,maar dan heeft ze al wel de borst gehad.
    kortom: ik hou me vast aan de vaste bv en de rest gaat tussendoor,het liefst aan tafel..als ze meer wil zal ze meer krijgen....en ben benieuwd wat het cb daar de volgende maand over (durft;)) te zeggen!

17. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Je meisje laat zelf wel een voeding vallen als ze er aan toe is. Je hoeft echt niet bewust af te bouwen (tenzij je dat zelf wilt natuurlijk). Vanaf 9 maanden kun je het omdraaien (eerst bijvoeding en dan pas de borst) en dan gaat ze meestal zelf al voedingen laten vallen. Sommige kindjes zijn gelijk al dol op de bijvoeding, dat is ook prima. Gewoon je gevoel volgen das het belangrijkste!

18. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Dank je wel,..noa is idd ook al gelijk gek op de bijvoeding ze eet zonder problemen een heel potje leeg en is dan boos dat het op is haha,maar dan kan ik het toch alsnog doen?
    Ze heet dan in ieder geval dr buik vol van bv en wat ze dan daarna of tussendoor krijg is dan voor het lekker...zeg ik het zo goed?

19. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ja helemaal goed! En om te oefenen natuurlijk ;) maar jouw dochter hoeft maar weinig te oefenen ;) Je productie blijft op die manier het beste op peil. En met 9 maand kun je het dan omdraaien.
    Maar grote kans dat je dochter toch minder gaat drinken hoor...doet die van mij ook. Die heeft toch een voeding laten vallen.

20. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    dank je voor je reactie!
    hoe ziet jou dag er nu uit als ik vragen mag?
    moet je die vervallen voeding nu vervangen voor eten of kan ze dan gewoon langer zonder iets?

ben gewoon een beetje boos op het cb....:(

Deel Deze Pagina