Ik weet niet of ik hm goed plaats hier, maar wij gaan eind augustus 'n midweekje naar Oostenrijk, onze meiden zijn dan 3 jaar en de jongste ruim 5 maanden. Nu zat ik zelf te denken aan zo'n rug/buikdrager, voor als we gaan wandelen, voor de kleinste. Maar ik heb eigenlijk helemaal geen idee wat het beste is, in 'n buikdrager, of 'n rugdrager? of gewoon in de wandelwagen? Wie heeft ervaring en wat tips? Het is trouwens ook de eerste keer dat we zo ver gaan, voorheen altijd in NL gebleven. Ja vroeger wel, maar dat is alweer weggezakt..
ik weet niet of je er bekend mee bent, maar je moet rekening houden met het hoogteverschil. Ik weet de maanden en hoogtes niet precies uit mn hoofd, maar bij een bepaalde leeftijd mogen ze niet op alle hoogtes komen, i.v.m. wiegendood. Ik zoek het nog wel even op. Verder zou ik een draagzak en kinderwagen meenemen, wij zijn echte oostenrijkfans en wij wandelen ook wat af daar. Toen ze 10 maanden was hadden we ook een draagzak bij, maar hebben ook veel met de wagen gedaan.
Globaal is de internationale richtlijn: kinderen onder 1 jaar: niet hoger dan op 1000 m kinderen onder 2 jaar: niet hoger dan op 2000 m kinderen van 2-10 jaar: niet hoger dan op 3000 m Voorzichtigheid is geboden om met jonge kinderen naar hoger gelegen gebieden te trekken, zeker in geval van hart – en/of ademhalingsproblemen. Jonge kinderen ademen sneller dan volwassenen en hebben ook een snellere pols.
Bedankt voor je info, heel fijn om dit te weten! Wist namelijk echt niet dat die richtlijnen er waren wat betreft de hoogte! Maakt het dan nog verschil of ik 'n rug- of een buikdrager koop? En zijn hier nog richtlijnen voor, want ik las ergens op internet bij zo'n rugdrager dat ze daar pas inmogen wanneer ze zelfstandig kunnen zitten, en met 5 mnden gaat dat nog niet echt lukken..
Is dat echt zo van die hoogtes? Wij gaan namelijk over een maand naar Oostenrijk en zitten dan sowieso boven 1000 meter. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
ff een stukkie verder kijken kom je nog een topic hierover tegen van mij hihihi we gaan ook naar oostenrijk. weet niet waar je heen gaat maar je kunt zon rugdrager ook huren heb al verschillende reacties van verhuurders daar terug gekregen. kost meestal iest van 4 a 7 euro pd is dus een stukkie goedkoper dan een kopen. helemaal als je hem erna niet meer gebruikt. en idd je moet uitkijken met hoogtes kun je best veel over vinden wij wisten dit ook niet. we lsapen op ong 800 m maar idd met snel stijgen moet je oppassen.
Wij gaan naar Landal Rehrenberg. Maar een draagzak is wat te zwaar. Hij is al 11 kg. We gaan met de wandelwagen.
ja, dat is echt zo hoor. Ik bedoelde het ook niet om jullie af te vallen he, maar om even van advies te dienen. Anders neem je even contact op met de HA. Het is natuurlijk niet gezegd dat er iets gebeurd, maar de kans op wiegendood vergroot, door de oorzaken die in mijn andere post al genoemd werden. lynn, met 5 maanden zou ik een buikdrager kiezen, ik vind hem voor een rugdrager nog te klein, ze zitten er helemaal rechtop in. En voor een kindje van 5 maanden lijkt mij dat nog te veel van het goede.
Dat van die hoogtes klopt echt wel. Wij hebben op 1000 meter geslapen met een kindje van 13 maanden en die was heel gauw buiten adem met spelen. We begonnen toen zelfs al aan astma te denken, wat ie gelukkig niet heeft. Ook werden wij geweigerd bij cabine liften en kabelbannen omdat deze te snel stijgen waardoor de trommelvliezen konden scheuren en het hartje en de longetjes die snelle stijging niet goed kunnen verwerken. We zijn een keer met een treintje tot 1800 meter gegaan en hadden binnen een half uur een heel uitgeput kindje en zijn toen snel naar beneden gegaan. Ook moet je je kindje meer laten drinken op grotere hoogte omdat ze sneller uitdrogen omdat ze sneller ademenen. Dit geldt ook voor je 3 jarige. Let goed op je kindje en onderschat de hoogte niet. Kijk naar de lokale bevolking en laat je door hun goed adviseren. Wandelwagen zou ik zelf persoonlijk niet doen, want je duwt je een ongeluk. Ik zou zelf voor een buikdrager gaan.
Wij zijn van de winter op wintersport geweest met onze dochter van toen 4 mnd. Het dorp lag op 1250 mtr. Natuurlijk eerst ook even op het net gesnuffeld: Kan ik met mijn baby de bergen in ? Dit is een vraag die vele jonge ouders zich stellen. Tussen de 1.000 en 1.300 meter is de ideale hoogte voor een baby, maar ook voor volwassenen. Je zal merken dat in Zwitserland, de meeste sanatoria zich op deze hoogten bevinden. Op grotere hoogte loop je het risico dat de baby wat lastig is en moeilijk slaapt. Ga vanuit je vakantieplaats ook nooit met je baby meteen naar grotere hoogten. "Het is geen enkel bezwaar om met de baby naar een hoogte van 1350 meter te gaan voor de wintersportvakantie. Pas boven 3000 meter is er reden tot zorg, met name als er geen tijd voor enige acclimatisering is genomen." Aldus Taco Kuijpers in Ouders Online. Tijdens een wandeling zal de baby graag in een draagzak mee op stap gaan. Hierin zijn verscheidene types en kwaliteiten beschikbaar. Hou er rekening mee dat de allerkleinsten niet echt van de zon houden. Een zonnehemeltje op de draagrugzak of een petje is dan aangewezen evenals een aangepaste zonnebril. (bron: Complete Gids voor jonge ouders uitgegeven door Lannoo.) Ik heb trouwens een Beco draagzak gekocht, die kan je als buik,- en rugdrager gebruiken. Schijnt 1 van de beste te zijn.
Ik zou een draagdoek kopen. Zo'n buikdrager van Babybjorn oid zit voor zowel jouzelf als je baby niet echt lekker, zeker niet voor langere stukken. Voor jou is het erg zwaar (hangt nogal aan je nek/schouders) en voor je baby oncomfortabel omdat het zitstuk erg smal is. En door de vorm moet je baby verplicht ook op een bepaalde manier zitten/hangen, dat is ook niet zo fijn. Een draagdoek is dan een heel stuk comfortabeler. Als je opziet tegen het knopen, google maar eens op mei tai, bondolino of beco. Die kun je volgens mij allemaal op die leeftijd al wel gebruiken. Wij zijn 2 jaar geleden toen mijn jongste 4 maanden was ook naar Oostenrijk geweest en hebben schitterende bergtochten gemaakt. Oudste bij man op de rug in de Mei Tai, jongste bij mij op de buik in de draagdoek. Wel goed insmeren en hoedje of doekje op z'n koppie tegen de zon.
Nooit van gehoord. We hebben er ons ook niet echt aan gehouden Met 8 maanden naar Canada geweest er daar ruim boven de 2000 m geweest. Nu net terug uit Oostenrijk en daar naar 3250m geweest. Toen we een kaartje kochten voor de gondel is hier ook niks over gezegd. Wel dat we na elke gondel (het waren er 3) 15-20 minuten moesten wachten ivm de oortjes. Er was daar in de zomer trouwens ook een heel park voor kinderen op 3250 meter.
Een kindje van 5 maanden is nog niet geschikt voor een rugdrager. Daarvoor moeten ze echt goed en voor langere tijd kunnen zitten. Buikdrager of draagdoek zou ik dan aanraden. Wij wonen zelf op zo'n 500m, scheelt voor ons ook weer wat betreft grotere hoogten Boven de 3000m mag in Zwitserland en Frankrijk normaal gesproken niet volgens mij met hele kleine kindjes. Maar daar heb je zelf ook echt wel last van dus dat vind ik dan ook niet zo heel erg raar....