De beruchte LISTERIA bacterie opgelopen!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MevrS, 12 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Veel sterkte deze tijd.

Volgens de gyn hier mochten eieren gewoon. Zou alleen salmonella in zitten en geen listeria. Maar ik denk dat ik ze voortaan maar laat staan.

2. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Haha net wat voor mij om dit topic te lezen terwijl ik als lunch een spiegelei heb gegeten :) wit was wel doorbakken geel niet is zo lekker als het nog een beetje druipt :p maar goed ik wist het ook niet ga me er ook niet druk om maken :D

TS vervelend meid hoop dat alles goed komt!!

3. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik heb altijd 'geleerd' dat het eiwit hard moet zijn, en het eigeel best een beetje zacht mag. Maar goed ik houd toch niet van spiegeleieren, ik kook mijn eitjes altijd blauw ;)

4. topper12

topper12 Niet meer actief

Volgens mij reageert niemand aanvallend hoor :( Iedereen lijkt het oprecht rot te vinden voor TS (en dat is het ook) maar doordat het verhaal er niet helemaal duidelijk staat veroorzaakt het wat verwarring mbt de voedingsadviezen. En dat is het deel waar mensen op in haken en vandaar ook mijn vraag of ze de diëtiste wel goed heeft begrepen. Kan me voorstellen dat deze adviezen voor haar situatie gelden, maar niet voor zwangeren in het algemeen. Vrouwen zijn al zo onzeker en door dit soort berichten krijg je een hoop paniek om niks of denk ik nou raar? :)

5. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Daar heb je wel gelijk in hoor...

Maar ik denk ook eerder dat TS door haar eigen paniek wat dingen verkeerd heeft begrepen.... Wat ik me bijzonder goed kan voorstellen na de listeria-diagnose te hebben gekregen

Misschien eens in alle rust eens de website van het ministerie van volksgezondheid of het voedingscentrum doorlezen.....

Paniekvoetbal hebben zwangere vrouwen die al wat onzekerder zijn al helemaal niets aan.

6. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ahhh, wat DOM van me, jullie hebben gelijk!
    1000 x sorry! :)

Maar goed, je mag wel een spiegelei, dat weet ik wel zeker!

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

@ts: heb je toevallig gerookte zalm gegeten???

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Bij spiegelei is de eidooier rauw, en rauwe eieren mogen niet tijdens de zwangerschap aldus zowat elke zwanger website en vele vk's/gyns

Voedseloverdraagbare infecties en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

9. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
  10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Salmonella of listeria in een ei maken echt geen onderscheid tussen wit of geel hoor;)
    Dus ALS er lusteria of salmonella in zit dan zit het door het HELE ei en niet alleen un het eiwit of eigeel.

11. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    En listeria is gevaarlijk voor je kindje,

salmonella wordt jij wel ziek van, maar krijgt je kindje niets van

Dat is het verschil.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tjonge wat schrikken! Hoop dat het snel beter gaat.

Maar eh... de meeste listeria-besmettingen komen gewoon van een vaatdoekje of zo hoor! Iedereen doet altijd zo vreselijk spastisch over die lijst met verboden voedsel en vergeten 1 van de grootste besmettingsbronnnen op het aanrecht.
    Ook mee uitkijken dus!!!

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Salmonella zit voornamelijk in het eigeel trouwens.

14. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    In mijn vorige zwangerschap heb ik bij mijn zus in Belgie staan twijfelen om bij de lidl een pakje lekkere harde kaas van gepasteuriseerde melk te kopen. Later bleek die te zijn terug geroepen ivm mogelijke kans op listeria besmetting. Dus ik ben het toen eens gaan uitzoeken.

Listeria komt op veel natuurlijke producten voor. Het is alleen niet echt gevaarlijk omdat het door andere bacteriën in balans wordt gehouden. Wanneer is het dan wel gevaarlijk? Dat is wanneer we producten zo gaan verpakken dat ze langer houdbaar blijven. Om ze langer houdbaar te maken verpakken fabrikanten hun producten met zo weinig mogelijk lucht. Wat blijkt nu, daar houdt listeria erg van. Listeria vermeerderd zich goed in iets wat vochtig is en met zo weinig mogelijk zuurstof (bijv vacuum verpakte vis). Daarnaast kan het zich ook goed bij lagere temperaturen vermeerderen. Het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb. maar dit concludeerde ik uit de info die ik heb gevonden. Als ik het fout heb, verbeter me dan.

Ik acht de kans dus groter dat je de listeria eerder ergens anders van hebt opgelopen dan het ei. De boterham met kaas is namelijk ook een goede kans hebber, al kan de besmetting heel goed eerder hebben plaatsgevonden.

15. zogelukkig

Dat klopt. Maar dat vermeerderen gaat ook vliegenvlug met vleeswaren in je koelkast en ook in de zakjes voorgesneden en gewassen sla in de supermarkt. Je kan het beste een krop sla kopen, halve onsjes vleeswaar en je koelkast goed laag zetten. En zeker niet met een gebruikte vaatdoek door je koelkast gaan!

16. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan had ik het toch goed begrepen. Daarnaast las ik dat bij voorverpakte voedingsmiddelen er een bepaalde hoeveelheid listeria in mag zitten. Die kan zich dan vermenigvuldigen, maar het is zo weinig dat de listeria pas schadelijk is als het product over de houdbaarheids datum is.

Ik ga wel deze week weer eens lekker mijn koelkast goed uitsoppen. Daarnaast eet ik gewoon veel verse producten die ik goed was. Dan is de kans denk ik het kleinst.

17. n1986

n1986 Actief lid

30 jul 2012
    455
    0
    16
    Werken in de kinderopvang
    Gelderland
    Jeetje schrikken zeg!! Hoop dat het verder geen gevolgen heeft!

18. Babystew

Babystew Niet meer actief

Wat erg voor je, veel sterkte. Hopelijk is alles goed met je kindje en gaat het met jou ook snel beter.

19. zogelukkig

20. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog veel sterkte gewenst en hopelijk komt het uiteindelijk allemaal goed.

Deel Deze Pagina