Oke, dat klinkt als een stomme vraag...en misschien is het dat ook wel, maar ik twijfel nu gewoon heel erg. Ik heb de gewoonte regelmatig even de borsten te voelen. Ik zit nu tegen mijn menstruatie aan te hikken, maar ik voel dus een knobbel. Nog nooit eerder gevoeld zoiets. Alleen: ik voel hem enkel als ik mijn arm omhoog houdt, niet bij gewoon 'hangend' om het zo maar te zeggen. En hoe voelt een knobbel? Voel je een harde bal die vastzit? Want nu voelt het wel los, ik kan het bewegen, alhoewel het niet wegschiet als ik er overheen wrijf. Het is ter grootte van een knikker gok ik. Ik heb nog nooit, ook niet voor een menstruatie, zoiets gevoled. Ik weet het: naar de dokter voor de zekerheid, maar dat gaat zo lastig op een zaterdagavond. Laat staan zondag. Wie heeft ervaringen hiermee? *even onzeker..*
Mijn moeder heeft borstkanker gehad. Ik weet dat bij haar de knobbel ook pijnlijk was. En waarom je je armen omhoog moet doen, geen idee? Sowieso contact opnemen met je huisarts! Sterkte.
een knobbel is niet van vandaag op morgen levensbedreigend maar ik zou wel maandag aan de telefoon hangen geloof ik. en waarom het wel moet bij onderzoek.... dat weet ik eigenlijk ook niet
Ik weet ook niet waarom je arm omhoog moet maar als ik je verhaal zo lees lijkt het me dat je dan meer kunt voelen dan wanneer je je arm omlaag hebt. Want je voelt nu wel iets. Als het los zitven je kunt het bewegen is het volgens mij loos alarm. Iemand anders heeft dit ook een keer gehad en was een opgezette (melk) klier of vetbult. Maar maak sowieso een afspraak bij je ha maandag. Altijd zekere voor het onzekere nemen. Duim dat er niets aan de hand is!
als je tegen je ongi aan zit te hikken is het niet het moment om je borsten te onderzoeken, omdat ze dan zowieso veel knobbeliger kunnen aanvoelen door de klieren. Beste is week na ongi. ik zou even wachten tot je daadwerkelijk ongesteld bent geweest, mocht je daarna nog dat knobbeltje voelen, dan even bellen, waarschijnlijk heb je dan een cyste omdat het een knobbeltje is, beweegbaar is, en de grootte van een knikker heeft.
Eens met het vetgedrukte. En volgens mij is het zo dat het goed is om je arm omhoog te doen bij het onderzoeken van je borsten om dat je dan het ( klier ) weefsel beter voelt en evt. dieper liggende knobbeltjes beter waarneembaar zijn.
Ik zou inderdaad even afwachten totdat je na je menstruatie zit. Zit het er dan nog, dan naar de huisarts. Van buitenaf kan niemand beoordelen of het een onschuldige cyste is, een opgezette melkklier, enz. Kwaadaardige knobbeltjes kunnen ook beweegbaar of rond als een knikker zijn. Dus daar is niks van te zeggen, helaas. Grote kans dat het iets onschuldigs is, maar laat het alsjeblieft wel nakijken. (hier ervaring met borstkanker...) Met je arm omhoog is klierweefsel beter te voelen en te beoordelen. Zowel bij lichamelijk onderzoek door een arts als bij een mammografie, echo of scan moet je arm bij een borstonderzoek (soms deels) omhoog.
Dank voor alle antwoorden! Ik heb het mijn man laten voelen. Hij schrok er best van. Ik heb zoiets nog nooit eerder gevoeld...en ik heb 2 kinderen borstvoeding gegeven. Ik heb vrij kleine borsten en het borstweefsel is altijd goed voelbaar. Het verschil daartussen weet ik dus wel. Dit is echt een balletje wat er zit. Ik zal morgen de huisarts bellen....
Inderdaad morgen bellen. Dan kun je wrs deze week al voor onderzoeken terecht in het ziekenhuis mocht dat nodig zijn. Je borstspier krijgt een andere positie als je je arm omhoog doet, en kun je het borstweefsel beter voelen.
De huisarts zegt dat ik eerst mijn menstruatie moet afwachten. Als de knobbel daarna nog voelbaar is moet ik een afspraak maken.
Heel apart, ik voelde vorige week bij mezelf ook wat, vrijdag ochtend gebeld, vrijdagmiddag zat ik al bij de arts die mijn borsten nagecheckt heeft. het is een kleine moeite van de huisarts om je even langs te laten komen, al is het maar om uit te sluiten. (bij mij was het dat de melkklieren wat opgezet waren door mijn medicatie) Edit: Al vind ik de dames hiervoor ook wel gelijk hebben, ikzelf moest nog 2,5 week op mn menstruatie wachten, maar als je m ieder moment kan krijgen is dat natuurlijk een ander verhaal. gewoon na menstruatie gelijk bellen voor afspraak
Je borstweefsel kan reageren op hormonen. Daarom is het betrouwbaarder om even af te wachten totdat je ongesteld geweest bent. De mogelijkheid bestaat dat het knobbeltje daarna weg is. Is het weg, dan is het sowieso onschuldig. Zit het er nog, dan is het blijkbaar niet iets hormonaals en zou het onderzocht moeten worden. Dus op zich een goed advies, hoor!
NIet gelijk het ergste denken, hoor! Ik heb ook ooit een knobbeltje gehad, dit bleek een cyste-tje te zijn die vervolgens is leeggezogen. Volkomen goedaardig, dus. Maar voor de zekerheid, als het na je menstruatie nog steeds aanwezig is, wel aan de bel trekken, zodat je zeker weet wat het is.
Tja ik heb al sinds vorig jaar knobbeltjes in mijn borst.. Ook jeuk en regelmatig pijn of een schrale huid rondom mijn tepel.. Inmiddels al 2 x een echo en 2 x een mammo gehad maar er wordt dan gezegd dat het hormonaal is en mogelijk mathopathie.. Maar het blijft wel vervelend want ik weet dus ook niet wanneer het "echt" is. Dus de huisarts laat me dan weer naar het ziekenhuis gaan bij twijfel.
Niet meteen gaan stressen! Ik had ook een knobbeltje, ook een soort knikker, en dat was een fibroadenoom. Moes er wel uit overigens, maar is iets onschuldigs
+1 je moet nooit vlak voor je menstruatie controleren want dan zijn melkklieren vaak wat opgezet en kun je echt knobbeltjes voelen. Inderdaad 1 week na je menstruatie is het beste, mocht het knobbeltje er dan nog zijn, dan zou ik eens naar de de huisarts gaan.
Inmiddels derde dag van de menstruatie en de knobbel is nog niks veranderd... Ik wacht dus nog even (in spanning :S ) af. Ik had eerst al een CIN III bij de baarmoederhalskanker onderzoeken...het zal toch niet Normaal ben ik niet zo pessimistisch hoor - maar er komt de laatste tijd wel veel op ons pad.
Ik mailde de huisarts met de vraag tot wanneer ik precies moest wachten, omdat nu - op de derde dag van de menstruatie - de knobbel nog steeds hetzelfde is. Hij heeft direct een doorverwijzing gegeven voor mammografie. Woensdag kan ik al terecht. Fijn dat het nagekeken wordt, dan hoef ik ook niet meer in onzekerheid te zitten. Alhoewel ik best tegen het onderzoek opzie. Ik ga niet graag uit de kleren...en het fijnpletten van de borst lijkt me alles behalve prettig. Hopelijk weet ik nu snel meer.