Grote badkamer, wat mag er niet missen

Discussion in 'De lounge' started by artie, Jan 12, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,559
    3,889
    113
    Female
    We gaan binnenkort starten met ons nieuw huis te renoveren en gaan daar een redelijk grote badkamer hebben.
    4 x 3m.
    Wat zou bij jullie zeker niet mogen missen in zo een badkamer als jullie vrij spel krijgen? Niet dat we een eindeloos budget hebben maar wil het graag ineens goed doen.
    Toilet is een aparte ruimte dus die moet er niet in.
    Verder dan een wasbak, een douche en bad kom ik niet maar dan lijkt het precies zo leeg.
    Zou het heel onhandig zijn om het bad onder een raam te plaatsen? Ik wil sowieso een inbouwbad voor het onderhoudsgemak.
    Is zie op pinterest regelmatig zo nissen in de douche voor de zeep en shampoo in te zetten, is dat handig of blijft daar veel water in staan?
    Boven gaan we nog een badkamertje hebben, maar die is een stuk kleiner dus enkel een douche wc en wasbak.

2. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,245
    4,478
    113
    Opbergruimte

Kolibrie2, Novi and artie like this.
  3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Wij hebben ons bad onder het raam, ervaar dit totaal niet als vervelend. Nisje in de douche is zeker handig!
    Ik zou ook voor een extra grote inloop douche met dubbele douchekop gaan zodat je nooit op een anders hoeft te wachten.

Zuul, GossipGirlxoxo and artie like this.
  4. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

Dec 1, 2015
    2,830
    5,566
    113
    Ik zou toch een wc bijplaatsen. Ook al heb je al een losse wc. Toch gewoon fijn als je net afgedroogd bent of uitgekleed, en je moet even plassen, dat je dan niet in je blootje naar een andere ruimte moet lopen.

5. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

Nov 7, 2013
    819
    436
    63
    Een dubbele wasbak zodat je niet op elkaar hoeft te wachten zou ik ideaal vinden.. Met een groot opbergmeubel voor al mijn zooi zoals haardroger, make-up, shampoos, haarverf en voorraad..
    En dan een hoge kast voor handdoeken..
    En een ruime of zelfs dubbele douche zou ik echt luxe vinden.

6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,664
    18,730
    113
    Female
    Wij hebben een hoekbad, douche, dubbele lavabo met dubbele schuiven onder, handdoek droog radiator, gewone radiator, apotheek spiegel kast, dubbele lavabo, halve ophangkast en lange ophangkast en een toilet.

Bij verbouwingen in de toekomst gaan wij nog steeds voor een hoekbad, word de douche een dubbele, komt er nog een extra grote kast , word de handdoekdroog groter en gaat het toilet achter een muurtje.

artie likes this.
  7. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,842
    4,103
    113
    Oh dat zou ik dan weer echt niet doen. Zo blij dat we een aparte wc boven hebben naast de badkamer;).
    Wel absoluut een grote inloopdouche met liefst een regendouche.
    En dubbele wasbak met plek voor 2 om tegelijk tanden te poetsen. Ik zou dat dan graag in een mooi meubel zien met voldoende opbergruimte voor toiletspullen, fohn etc en een prachtige spiegel met ledverlichting.
    Evt nog een mooi bijpassend hoog kastje voor handdoeken etc.
    Mooie wasmand en een plant denk ik.
    Oh en natuurlijk een handdoekrek of radiator voor je natte zooi.
    Goede ventilatie en afzuiging is ook een must!
    Maar 4x3 is echt wel behoorlijk groot inderdaad. En bad onder raam hebben wij ook en is geen probleem voor ons.

Ysabella, GossipGirlxoxo and artie like this.
  8. Cobon

Cobon Niet meer actief

Kun je een deel van die ruimte niet afsplitsen voor een washok? Ik weet niet hoe groot jullie huis is verder. Of je hele plattegrond veranderen als je toch bezig gaat. Ik zou het zonde vinden van de ruimte.

owly and artie like this.
  9. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Wij hebben nog een grotere ruimte. En idd bad onder het raam, is echt geen probleem. Grote douche met regendouche, niet inloop want dan kan je constant je hele badkamer dweilen.
    Verder een groot dubbel meubel waardoor je veel opbergruimte hebt.
    Verder zijn wij zoekende of we nog een kastje bij willen plaatsen of niet. Echter hebben we boven ook nog een wasruimte dus opbergruimte zat.
    En idd zo relaxte een losse wc, wij hebben er zelfs 3 nu, 1 op elke verdieping.

GossipGirlxoxo and artie like this.
  10. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,824
    3,611
    113
    Wij hebben ook een hele grote badkamer, zonder toilet (waar ik best van baal, ik mis m’n toilet in de badkamer, maar dan hadden we zoveel leidingwerk moeten laten verleggen, dat vonden we het niet waard).

Absolute must vind ik:

Een hele grote, afsluitbare doucheruimte. Een inloopdouche met alleen een glazen afscheidinkje is prachtig, maar koud en je hele badkamer is drijfnat na het douchen. Wij hebben een grote ‘inloopdouche’ en die afgescheiden met een van wand-tot-wand glazen schuifdeur. Veel fijner.

Een goede douchekop/regendouche (investeer hier in, er zit veel kwaliteitsverschil in).

Een lekker groot bad.

Een groot meubel met voldoende ruimte voor je toiletartikelen, handdoeken, enzv

Sanitair/meubilair dat goed is schoon te houden! Dus niet te veel onnodige randjes, kiertjes, enzv.

Een nisje voor je toiletspullen.

artie likes this.
  11. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,231
    113
    Female
    Nederland
    Ik zou het bad laten isoleren. Blijft het water langer warm.
    Zelf mis ik een extra radiator om de (natte) handdoeken op te hangen.

Bedenk van te voren wat je fijn vindt en wat voor jullie werkt. Hier hoef ik bijvoorbeeld echt geen regendouche, ik vind het ondingen.

artie and Neuzeke like this.
  12. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,272
    17,147
    113
    Ik ook. Zó blij dat ik dat heb kunnen testen in een vakantiehuis :D

owly, Ysabella, Emma86 and 1 other person like this.
  13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Wij hebben ook het bad onder het raam en dat is prima. Onze badkamer boven is iets kleiner, 3,3 x 3,2m, met bad, inloopdouche, ruime wastafel, opbergkast en hier wel toilet (dat is heel persoonlijk, ik wil juist wel een toilet op de badkamer, ik moet altijd plassen voor het douchen en vind het gewoon prettiger op de badkamer (we hebben overigens 2 badkamers met toilet + gastentoilet, dus keuze genoeg ;)).
    We hebben ook een nis voor douchedingen, er blijft wel wat water instaan, maar we hebben geen tegels hier, dus ook geen voegen in de nis (de kitrand in de nis was bij de vorige badkamer wel schimmelgevoelig. Hier hebben we een naadloze wandafwerking, dus geen last ervan).
    Afhankelijk hoe je inloopdouche is, hoef je zeker niet je badkamer te dweilen trouwens. Ik vind het echt heerlijk, geen glazen deuren om schoon te moeten maken.
    upload_2022-1-12_10-55-26.png
    Zo is onze douche zeg maar, met de douchekop aan de linkerkant.

artie and olleke like this.
  14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,179
    6,578
    113
    Denk ook aan accessoires. Heb je een raam met veel licht? Een grote plant, een grote vaas, een mooi beeld. Dat vult ook op.

Je kunt ook proberen niet alles tegen een muur aan te plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld een muur plaatsen waarachter de douche (of dubbele) is. Tegen de voorkant dan het wasmeubel, lekker breed (wij hebben er 1 van 1m80).

Kolibrie2 and artie like this.
  15. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,272
    17,147
    113
    Wat ik zou willen dan...

*Bad - niet tè groot want dan zak je zelf te ver onderuit
    *Douche - wel lekker ruim. Geen regendouche maar een "gewone" luxe douchekop.
    *Wastafel - voor 2 personen. Laden eronder. Spiegelkastje erboven.
    *hoge kast
    *Wasmachine en droger in de badkamer zodat ik niet moet slepen met vieze spullen (maar dat ligt denk ook aan waar je de rest droogt, is hier de kamer ernaast)
    * wasscheidingsysteem zodat ik meer overzicht heb wat ik moet wassen.
    *Toilet - zeker als ik ongesteld ben mis ik die nu. En kan me voorstellen m'n dochters ook over aantal jaren. Vroeger ging ik vaak zittend op de wc afdrogen omdat het bloed maar bleef stromen.
    En nu regelmatig kind wat uit bad komt, nat naar de wc loopt en weer terug in bad gaato_O

En zou nu voor dimbare lampen kiezen. Badkamer is ook mijn ontspanningsplek, daar hoef ik geen bouwvakkerslampen bij :D

Mamavandrie34 and artie like this.
  16. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Dat vind ik het enige nadeel aan ons huidige huis, we hebben nu een kleine badkamer.
    Hiervoor 2 x een grote badkamer gehad, waarvan 1 mega. Beide keren een bad onder het raam gehad, dat was prima. Dubbele wasbakken of een heel brede met 2 kranen. Genoeg bergruimte.
    Hier ook een toilet in de badkamer, ik vind dat geen probleem.
    Investeer ook in goede verlichting.

artie likes this.
  17. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Ik zou in elk geval willen

Bad
    Ruime douche (evt met bankje waar je kunt zitten die hebben wij en vind ik best handig als ik samen met een kind douche. Lekker op hoogte inzepen)
    Dubbele wastafel
    Opbergruimte
    Plek voor de wasmanden en als het past een wasmachine en droger. Dan hoef je niet met de was te gaan slepen.

artie likes this.
  18. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,559
    3,889
    113
    Female
    Fijne tips al!
    De wc is apart maar echt net om het hoekje, en boven komt ook nog een wc, 3 in 1 huis is misschien wat veel
    De berging ligt langs de badkamer, en is ook al redelijk groot, in ieder geval ,3 keer wat we nu hebben, we wisselen ze om met hoe dat het nu is, want de vorm is niet zo handig voor een badkamer en de is geen raam in wat de berging wordt.
    Regendouche vind ik super mooi, maar ik krijg daarmee mijn haar nooit goed uitgespoeld en ik hou ook wel van een hardere straal. Dubbele douche zou wel kunnen.
    Een bankje in de douche is ook de leuk idee, ook handig voor benen te scheren denk ik.

Nog een vraag, zouden jullie de muren volledig betegelen, of enkel de wanden die nat kunnen worden?

19. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,366
    113
    Onze badkamer is ook die afmeting. Bij ons kon het niet anders dan die afmetingen toen we een deel van het huis nieuw bouwden , maar zelf zou ik er niet snel weer voor kiezen, ik vind het te groot. Sowieso zou ik het toilet in dezelfde ruimte doen, dat hebben we nu niet gedaan maar we missen het echt. Even de overloop over lopen in mijn nakie is niet altijd handig, vriendjes die boven lopen, een raam enzo. Of de kinderen die net in bad zitten en dan weer al druipend de overloop op moeten om te gaan plassen.
    Maargoed, we hebben een bad, een grote douche (geen inloop, maar met glazen wanden, inloop leek me niet handig met (onze) kinderen. Een dubbele wastafel met grote onderkasten en een kolomkast.
    En juist wel een regendouche, die mis ik zo erg als we op vakantie zijn :D beneden hebben we een klein badkamer, die aan wat minder eisen hoefde te voldoen, maar die regendouche was toch wel een eis :D ohja, en 2 grote wasmanden zodat de was meteen gesorteerd is. Er zou een stortkoker komen naar de bijkeuken, maar de muur tussen ons voor- en achterhuis is zo dik, dat kostte toen echt te veel om te laten doen. Nu mis ik hem eigelijk niet echt meer.

Er heeft ook een tijdje een plant gestaan, dat stond zo gaaf, maar die ging dood doordat het te donker was in dat hoekje.

artie likes this.
  20. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,366
    113
    Wij hebben alles in dezelfde tegels laten betegelen, dus vloeren en muren allemaal hetzelfde. Maar wij houden zelf niet van mozaïek ofzo, of andere tegels op de vloer of in de douche, ik vind dat al snel te onrustig.
    Beton cire vind ik wel erg mooi, naar mijn vriendin heeft enorme spijt omdat het te snel beschadigd volgens haar, en dan doe je denk ik alsnog tegels bij de douche bijvoorbeeld en dat vind ik dan al weer te druk :$

artie likes this.

Share This Page