Ervaringen aankoop nieuwbouwwoning

Discussie in 'De lounge' gestart door xSNDY19x, 7 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw
    Hai dames,

Ik weet dat er al meerdere onderwerpen hierover zijn maar niet elke situatie is hetzelfde natuurlijk.

Het volgende: we huren momenteel via de woningbouw een woning. We hebben 4 maand terug geprobeerd op de markt te komen qua kopen maar met het overbieden momenteel maken we geen kans.

Nu zag ik een nieuwbouw project in mijn stad en heb ik ons hiervoor ingeschreven! We maken zeker kans omdat we geen voorbehoud verkoop eigen woning hebben en we hebben een verklaring van onze adviseurs erbij mogen doen waardoor je ook extra kans maakte.

Echter, waar moet ik qua kosten rekening mee gaan houden tijdens de bouw? Ik lees op internet dubbele kosten omdat de hypotheek al wel in gaat, maar ik snap het niet helemaal. Gaat de hypotheek in zijn geheel direct in of hoe zit dit?

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen en tips zijn ook altijd welkom!!

We horen 11 of 12 januari of we ingeloot zijn!

2. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Ik heb jaren geleden - in 2005 - een nieuwbouw woning gekocht. Deels met eigen geld en deels met hypotheek. Ik betaalde voor het huis in tranches (bouwdepot) en heb eerst eigen geld opgesoupeerd en daarna stapsgewijs de hypotheek. Op het moment dat je begint op te nemen vanuit je hypotheek ging bij mij idd de rente etc lopen. Maar dat kwam toen meegefinancierd in de hypotheek; dus geen dubbele woonlasten. Of dat nog steeds kan, geen idee.

3. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Iemand in mijn nabije omgeving heeft pas een nieuwbouwhuis gekocht.
    Je betaalt het huis in delen dus steeds een nieuwe termijn tot je tot het totaal komt. Kennis had dacht ik 4-5 termijnen. Over dat deel moet je dus rente betalen tenzij je dat kan meefinancieren.

Het grote voordeel is nu natuurlijk dat je niet hoeft te overbieden en je hebt een nieuw huis dus grote problemen/groot onderhoud ligt minder voor de hand.

Ik zou vooral informeren of de keuken en badkamer inclusief is en wat je er dan voor krijgt. Soms is de badkamer maar heel simpel met kleine tegels en goedkoper sanitair. Meerwerk is vaak duur. Ook bijvoorbeeld voor extra elektra punten, buitenkraan, trapkast, uitbouw. Dit kan best oplopen als je wat wensen hebt.

Verder heb je kosten aan de muren, vloeren en raambekleding. Als je zelf handig bent kan je hier veel op besparen.

Bij die kennis die ik ken heeft de muren laten stucen en heeft veel scheuren in het stucwerk. Dat is normaal bij nieuwbouw (eerste 1-2 jaar door bouwvocht en zetten van de woning), maar vind ik wel zonde voor een nieuw huis.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Hebben jullie wat eigen geld? Want je moet je heel goed realiseren dat je echt nog heel veel geld kwijt zal zijn. Check of er een keuken badkamer bij inzitten anders moet je kijken of je dat kan mee financieren. Verder moet je vloeren leggen stucen, verven, raambekleding etc, tuin aanleggen en ga zo maar door.
    Wij zitten net in ons nieuwbouwhuis maar zijn weer veel meer geld kwijt dan gedacht.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Wij hebben 2x een nieuwbouwwoning gekocht, de laatste 3 jaar geleden, daar wonen we nu 1,5 jaar in.

Je sluit de hypotheek af over je hele lening, dit gaat in een bouwdepot, vervolgens krijg je steeds een factuur per termijn, dit betaal je uit je bouwdepot. Over je bouwdepot ontvang je rente, over de betaalde facturen/ termijnen betaal je rente, per termijn ga je meer betalen.
    Dit bedrag kan je mee financieren, als je voldoende ruimte hebt. Dat hebben we de 1e keer niet gedaan, toen woonden we thuis, de tweede keer hebben we dat wel gedaan.
    Voor overige zaken als keuken, badkamer, vloeren, muren is het afhankelijk van je keuzes, ik wil onze werkelijke kosten wel delen als je dat wilt weten.

6. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw
    Thanks voor alle reacties. We hebben 20k eigen geld wat we kunnen gebruiken voor de inrichting, vloeren muur etc etc. De tuin wordt standaard aangelegd. En badkamer en toilet etc zit erbij. Voor de keuken kun je een cheque erbij nemen met keuze uit 3 bedragen. Kun je dit bedrag dan meefinancieren ofzo?

Ik las ook iets dat je meer kan lenen omdat het minimaal energielabel A heeft. Weet iemand daar meer over? De woning kost nu 347 500 en wij kunnen max 410.000 lenen.

7. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    We wonen nu een jaar in ons nieuwbouwhuis. Erg fijn alles afgewerkt op wat kleine puntjes na. Realiseer je dat alles grijs is (meestal) en dus het huis staat maar muren, vloeren, badkamer, wc, keuken en tuin moeten allemaal aangepakt worden. Voor ons is er nog ongeveer 75k bijgekomen en we hebben echt niet een dure smaak maar het vliegt er doorheen met meerwerk en dergelijke.
    We zijn in stappen de hypotheek gaan betalen maar dat gaat heel snel omhoog. Onze bouw duurde ong 12 maanden maar vanaf dat de vloer ligt begin je met de delen (in ons geval). Wat wij tegen vonden vallen is niet de dubbele lasten, we kwamen van huur af en dus huur en hypotheek dubbel in ons geval. Dat was te doen maar stonden te trappelen dat we van het huur gedeelte af waren.

Oh en ondanks dat het snel ging met de bouw hadden we geen straat (echt het meest klote van de hele bouw alles lag onder de modder) en vonden we 12 maanden al lang wat betreft de bouw.

Verder zijn we nu na een jaar wel super blij dat we het gedaan hebben maar weet ik niet of ik het er nog eens over zou hebben. Het wachten het veel nog moeten doen aan het huis ... alle beslissingen ... ik had het op dn duur wel gehad met alles uitzoeken (al ben ik nog steed blij met de keuzes) :D

Mocht je vragen hebben pm me!

8. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Bij ons was het zo dat we direct al de hele nieuwe hypotheekrente gingen bertalen vanaf dag 1. Het geld wat nog niet aan de aannemer betaald moest worden stond te wachten in het bouwdepot, daar kregen we een rentevergoeding over. Maar die rentevergoeding werd bijgeschreven bij het bouwdepot en dit konden we achteraf alleen nog gebruiken om de hypotheek mee af te lossen, dit geld kregen we niet zelf terug wat ze aan rente vergoed hadden. Daar hadden wij vooraf geen rekening mee gehouden. Gelukkig konden we het betalen.

Edit: En het bouwen duurde veel langer dan vooraf gehoopt, dus een paar maanden extra dubbele lasten kwamen er nog bij.

9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Je kunt de bedragen voor alles dat vast zit aan het huis mee financieren. Dus vloeren, muurafwerking, keuken, badkamer etc. Met 20.000 ga je dat niet redden. Daar zou ik echt geld voor bijlenen. Denk ook aan schuttingen, geschikte vloer voor vloerverwarming, plinten, muren zijn behang klaar, maar niet saus klaar, inbouwkasten indien wenselijk.
    Het is wel super hoor, alles naar je zin maken. Maar het vraagt echt nog inbreng.

10. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw
    Dus als ik jou goed begrijp kun je bijv nog 20k mee financieren voor de vloeren, keuken etc? Dus dan wordt je hypotheek ook 20k hoger natuurlijk. Wat hebben jullie laten mee financieren en wat heb je met eigen geld koeten betalen? We willen sowieso nog meer gaan sparen in die tussentijd natuurlijk. En hopen dan 30 a 40k te hebben tegen het einde vd bouw.

11. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw

Jeetje 75k wat voor meerwerk hebben jullie allemaal gekozen dan?

12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Wij hadden overwaarde op onze vorige woning, dus we hebben daar alles van kunnen doen, maar als ik het mij goed herinner hebben we zo 85.000 euro aan meerwerk betaald:
    12.000 uitbouw tijdens de bouw
    3.000 extra stopcontacten/ lichtpunten etc.
    3.000 luxere deuren
    15.000 keuken
    15.000 badkamer en toiletten (meerprijs ivm luxere tegels/ bad
    20.000 vloeren en een gedeelte wandafwerking
    2.500 inbouwkast slaapkamer
    15.000 tuin

Maar goed, het kan dus ook goedkoper, maar ook veeel duurder, wij hebben geen hele gekke dingen gedaan, maar dan heb je een idee.

13. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw
    En als je geen overwaarde hebt. Wij hebben een huurwoning nu. Dan kun je bepaalde meerwerk kosten zoals keuken meefinancieren in je hypotheek? Begrijp ik het dan zo goed? Want als ik niks kan mee financieren dat houdt het voor ons al direct op met maar 20 a 30k eigen geld haha

14. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Klopt, dan kan je het meefinancieren. De rente staat enorm gunstig, daar hoef je het niet voor te laten.

15. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw
    De vloer zou ik zelf eigenlijk willen doen of laten doen door iemand in de familie. Maar ik denk gewoon zelf doen met vrienden. Net zoals de muren. Bij ons zou het dan gaan om keuken (badkamer en toilet zit erbij in, maar ff rekening houden met evt luxere uitvoering) en dna evt verplaatsen van stopcontact of toevoegen van stopcontact.. ff snel opgenoemd.

16. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw
    Toppertje dankjewel! Nu heel hard duimen dat ze ons loten!! Jarenlange ellende ivm toeslagenaffaire wat nu eindelijk afgerond is dus we kunnen echt beginnen aan het bouwen van onze toekomst!

GossipGirlxoxo, puzzelstukje en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Een paar dingen waar je rekening mee moet houden. de vloer moet met de nieuwe huizen waarschijnlijk op vloerverwarming worden gelegd. Om optimaal rendement te behalen is een tegel vloer of verlijmd pvc volgens mij het beste. De muren zijn grijs en ‘behangklaar’ en moeten dus eerst voorzien worden van behang, glasvliesbehang of stucwerk achtig iets. Maar als je handig bent kan je vast een eind komen.

Verder hebben wij een 0 op de meter woning en betalen dus niets aan gas en elektra (kregen afgelopen jaar geld terug, dat kan je weer meenemen in je toekomstige maandlasten als dat voor jullie ook van toepassing is.

18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Wat een ellende moet dat geweest zijn, ik duim voor je mee! Ik wil ook niet pessimistisch overkomen, maar wel realistisch zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

19. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw
    Ik heb heel veel aan je antwoorden. Ik weet dag 20k eigen geld beetje weinig is maar we hebben wel genoeg ruimte in de hypotheek om mee te financieren en tijdens de bouw willen we zoveel mogelijk extra sparen om het helemaal naar onze zin te maken! Nogmaals enorm bedankt voor al je antwoorden. Misschien dat ik nog keer met paar vragen kom hoor haha

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  20. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Geen probleem! Volgens mij gaat het wel goedkomen, het is je gegund!

xSNDY19x vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina