Hoi allemaal, Even een vraagje. Het liefste wil ik thuis bevallen, maar als ik onverhoopt toch naar het ziekenhuis moet is het niet anders. Het liefst wil ik helemaal geen pijnstilling, maar soms ontkom je er niet aan toch? Maar ik wil absoluut geen pijnstilling die ook bij je kindje kan komen! Nu heb ik een keer ergens gelezen welke pijnstilling wel en welke niet bij je kindje kunnen komen maar nu kan ik het nergens weer vinden. Wie oh wie kan het me vertellen? Alvast bedankt! Groetjessss, Mili
Met beide bevallingen heb ik geen pijnstilling nodig gehad. Dus het kan ook gewoon goed zonder hoor. En als het tóch echt nodig mocht zijn, dat kunnen de artsen die aanwezig zijn, je daar het best over inlichten, denk ik. Maar ze spelen wel op safe hoor.
@ Kisbaba: Ja wil ook het liefste zonder..... Maar ja soms dan wordt het ook wel gezegd toch dat het handiger is om nu wel pijnstilling te doen? Ik wil dan alleen echt iets wat niet bij mn kindje komt...voor zover dat haalbaar is. Ik bedoel leef nu ook zo gezond mogelijk en dan wil ik liever niet dat er dan ineens medicatie bij ukkie komt als het ook anders kan. K hoop dat het me net als jij gaat lukken zonder pijnstilling...heb je nog tips?!
Volgens mij komt alles wel bij je kindje, behalve een ruggeprik, maar dat is wel erg drastisch vind ik zelf en mag na 7 cm niet meer en laat die laatste centimeters nou het meest pijn doen . Dat was het enige moment dat pijnstilling (en zelfs keizersnee ) door mijn hoofd spookte. Tip: bedenk dat de pijn tijdelijk is en hoe meer pijn, hoe sneller het gaat (meestal). De laatste 2,5 uur (5 cm) waren echt heel erg pijnlijk, hield het bijna niet meer, maar je zal wel moeten, dus bedacht ik dat het ook wel weer over zou gaan (alleen weet je dus niet wanneer, dat is wel lastig ). Dus lekker over je heen laten komen, dan gaat het het snelst. En hoe sneller, hoe zwaarder meestal, maar dan ben je er wel eerder vanaf en hebt eerder je kindje in je armen! Ik moet wel zeggen dat toen het zo snel bleek te gaan, de verloskundige zei dat een volgend kindje nog sneller zou gaan en hoe fijn dat zou zijn. Ik riep volgens mij echt uit, ' maar dan doet het nog meer pijn!'. Nu kan ik me wel voorstellen dat het fijn zou zijn, maar als je er midden in zit en geen idee hoe lang het nog gaat duren (de verloskundige wist het wel ongeveer, maar zei niets , is het behoorlijk zwaar. Ik was trouwens heel moe tijdens de bevalling en viel ook telkens in slaap. Volgens mij hetzelfde effect als pethidine (zoiets is het toch?), maar dan geen schadelijke stoffen die bij je kindje komen. Als je zo'n 3 uur per nacht slaapt ben je wel moe genoeg . En na de bevalling ben je zo hyper dat je weer energie voor 10 hebt!
@ snoopy1979: Haha thanks voor de tips. Ach ja kan ook weinig anders doen dan het over me heen laten komen en dat roep ik ook al steeds. Hahah zit me verder niet op te vreten ofzo..en pijn ja dat hoort erbij. Daarom wil ik het ook het liefst zonder doen. Maar goed als de ruggenprik het enige is wat er niet bij komt, haha gaat dat sowieso over..heb ik hele nare eravringen mee, dus als t kan wil ik die nooit meer We zullen wel zien! In ieder geval nogmaals bedankt! Groetjesss, Mili
Ik heb met 8 cm. nog een ruggeprik gehad! (ik was hier erg verbaasd over) Wel met heel weinig verdoving, maar toch net ff iets beter te doen
Dat is inderdaad raar... Ik vond die laatste cm wel zwaar, Eva was ook nog een sterrekijker en dat schijnt nog pijnlijker te zijn, maar het ging zo snel (van 8 naar 10 in ong. een uur), dat ik niet vind dat ik pijnstilling nodig heb gehad, dat ene uurtje kon ik ook nog wel aan. Dat is wel het voordeel van thuis bevallen vind ik, omdat er weinig pijnstilling bij de hand is zal je er minder snel naar grijpen. Ik heb er echt wel even aan gedacht, maar wilde thuis blijven en het ging toch zo snel. En het doet echt wel veel pijn, maar is toch wel te doen, zeker als je weet dat het ook weer ophoudt en wat je er voor terugkrijgt!
Vorige week van de VK gehoord: pethidine komt ook bij je kind. Daarom wordt dit tot 7 cm ontsluiting toegediend en daarna niet meer. Als ze het daarna nog zouden geven, heb je kans dat je kind een beetje suffig ter wereld komt en dat is niet zo handig met de ademhaling en zo... Dus zowel bij ruggenprik als bij pethidine geldt: tot 7 cm, daarna krijg je het niet meer. (daarom moet je op tijd naar het ziekenhuis als je de mogelijkheid van pijnstilling open wilt houden!)
Ahah kijk dat wist ik dus niet meer. Ik dacht dat dat juist niet bij je kindje kwam. Nu ja vooralsnog staat onze keuze nog steeds op thuisbevalling en hoop ik dat we het ook gaan redden en we niet alsnog naar t ziekenhuis hoeven. En ik ga mn best doen om het zonder pijnmedicatie te doen
Dat haalde bij mij dus geen ene reet uit...Het was ook nog een savonds laat en in eerste instantie geen anesthesist aanwezig, maar heb nog zolang liggen gillen en schreeuwen dat ze hem gebeld hebben en toch gekomen is voor mij
Aha dus dat is het geheim om toch hulpt te krijgen als er niemand is haha gewoon een keel opzetten In ons ziekenhuis is echter 24 uur een ruggeprik te krijgen maar ja ik ben vooralsnog thuis he, hihi
Nou hier ff een nacht in t ziekenhuis geweest heb al continue weeen..houdt soms 2 uur aan en dan zakt het weer en dat al vanaf maandag. Moest aan de CTG en de hele zooi Alles met ukkie gelukkig goed...alleen moest daar ook slapen. Ze hadden ineens in hun hoofd dat ik vast niet goed sliep..deed ik wel maar ja.. Ik zou dus iets krijgen tegen de pijn en voor de slaap..enneh voor ik het wist wat ik dus in mn been kreeg had ik een pethidine spuit te pakken Ik was ook wel moe van de weeen maar ja had liever een paracetamol gehad maar t was snachts dus ja helder was ik niet. Ik ben anders zo mondig en asertief maar was er ff niet bij denk ik Nou ja niets aan te doen..k ga het wel goed aangeven aan de VK en in t ziekenhuis dat ik dus geen pijnmedicatie wil die bij kindje komt tenzij ik er zelf om vraag of als zij echt vinden dat het medische noodzaak is. Pff nou ja nu maar afwachten..t kan vriezen of dooien...vanaf morgen mag ik thuis bevallen dus ukkie blijf nog maar ff zitten sowieso tot morgen! Groetjesss, Mili
Hoihoi, Probeer nuchter te blijven en ga open de bevalling in. Als je vantevoren te druk maakt kan dat soms wat vertraging geven. Ik was zelf erg relaxed en ging in een uur tijd van 4 naar 9 cm ontsluiting en je hoort mij niet zeggen dat ik daar niks van gevoeld heb, maar ik vond dit vele malen prettiger dan dat ik 5 uur weeen had gehad met elk uur een cm meer ontsluiting. Mijn bevalling heeft in totaal 3 uur geduurd en ik heb gen moment gedacht, oh kreeg ik nu maar pijnstilling. Vertel jezelf gewoon dat je het kan! Ik zei steeds tegen mezelf; Ik wil dit niet, maar ik kan het wel! En uiteindelijk wil je het natuurlijk ook, want je wilt je kindje graag zien! Succes, het gaat je zeker lukken!
@ marber: Hihi thanks....k ga mn best doen als het zover is..mag vanaf vandaag thuis en heb duidelijk tegen VKL gezegd dat als ik naar het ziekenhuis moet ik dus liever geen medicatie wilde. En daar zou ze op letten en me zoveel mogelijk in ondersteunen lief he? Hahah..komt ook wel goed....wou alleen dat het nu ff rustig zou worden of door zou zetten..hier word ik beetje kriegel van Groetjesss, Mili
Hoi dames, Er ís dus een oplossing! Pijnstilling die je ten alle tijde zelf kan bedienen en harder of zachter kan zetten zoals je zelf wilt. En in veel gevallen wordt tenminste 75% vergoed door de verzekering. Het heet TENS. Kijk voor meer info op: http://www.geboortetens.nl/ Ik gebruik het ook tijdens mijn ongi omdat er gewoon geen pijnstiller is die dan bij mij werkt.
Klopt had er al wat over gehoord en gelezen...dus dat scheelt dan weer Maar toch is en blijft het in het ziekenhuis denk ik opletten dat je alert bent en niet "zomaar" een prik krijgt, hahah als je zo wazig was als ik dan krijg je t namelijk niet helemaal mee....maar goed never mind..ik zie het wel als ik toch naar het ziekenhuis moet
In de stad waar ik woon zijn twee ziekenhuizen. In het ene hebben ze een morfinepomp, die je zelf kunt bedienen tijdens de bevalling. Daar wilde ik dus graag gaan bevallen, want dat leek me wel wat. Maar toen het zover was, lagen daar alle verloskamers vol en belandde ik alsnog in het andere ziekenhuis waar ze niet zo'n pomp hadden. Toen ik daar om pijnstilling vroeg (was toen al bijna 24 uur bezig) kreeg ik te horen dat het te laat was. Een ruggenprik krijg je niet meer na 7 cm ontsluiting, en dat was precies het punt waar bij mij de ontsluiting bleef 'hangen' omdat mijn dochter een sterrenkijkertje was. Uiteindelijk heb ik dus helemaal niks gehad. Overigens mag je vaak pas naar het ziekenhuis als je zeven centimeter hebt, dus je vraagt je af voor wie die ruggenprik dan wel is bedoeld. Maar wat ik wil zeggen is... je kunt van tevoren wel vanalles bedenken, uiteindelijk heb je in zo'n ziekenhuis toch bar weinig in te brengen (nou ja, zo heb ik het in elk geval ervaren ). Overigens ben ik achteraf wel blij dat ik die ruggenprik niet heb gehad, want er zitten zeker nadelen aan. Maar die morfinepomp... als er nog een tweede komt, denk ik dat ik er zelf maar eentje aanschaf.