Bauernschinken van de AH

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door joos1, 30 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joos1

joos1 Bekend lid

29 dec 2006
    509
    0
    16
    Hello iedereen,

Ik heb een vraagje;
    Al sinds het begin van mijn zwangerschap is het enige wat ik nog ongeveer aan vlees(waren) lust bauernschinken van de AH.
    Nu staat op de verpakking dat het gedroogd is en op de diverse sites (behalve die van het voedingscentrum, maar die vind ik persoonlijk erg overdreven) staat dat je dat gewoon mag eten.

Nu wilde ik mijn boodschappen eens online bestellen en daar noemt de AH zelf de ham "rauwe ham".

Nu is mijn vraag; kan het kwaad of niet?

2. VSC

VSC Niet meer actief

Gedroogd is bewerkt, dat is toch weer wat anders dan rauw. Ook metworsten enzo zijn van die soort, je eigen keuze of je dat erg vind of niet. Maar na die Rokers-discussie te hebben gelezen hier op zp zou ik zeggen, eet t lekker op :D

3. joos1

joos1 Bekend lid

29 dec 2006
    509
    0
    16
    Dat leek mij ook al, maar ik zie door al die etenswaar-regeltjes soms het bos niet meer :)

Eigenlijk staat op praktisch elke site dat je gewoon rauwe ham mag eten (zoals jij al zegt 'het is bewerkt'):
    Doordat rauwe ham altijd gepekeld en gedroogd is, kan het niet besmet zijn met toxoplasma. Rauwe ham kan dus door zwangere vrouwen gewoon gegeten worden.

Behalve op die van het voedingscentrum (maar daar staan wel meer dingen op die je op andere sites wel of met mate mag).

Pffff, ik dacht dat je alleen geen rauwmelkse kaas, osseworst, alcohol en filet americain mocht hebben ;)

4. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Het is gerookte ham dus lekker eten. Net als rauwe ham . Smakelijk eten

5. Sunshine15

Sunshine15 Actief lid

25 jan 2015
    443
    2
    16
    Groningen
    :D :D :D haha!

6. Esmyralda

Esmyralda Bekend lid

23 okt 2013
    673
    0
    0
    Niet om het een of ander maar bedoel je met metworsten rauwe gedroogde worsten?? Want de bewerking daarvan is zeker anders dan rauwe hammen. En mag je dus NIET eten tenzij verwarmd op bv pizza. Rauwe hammen worden gepekeld en zijn daardoor verduurzaamd en kun je gewoon eten.salami enz worden alleen gedroogd en zijn dus echt rauw.

Ik werk in een slagerij en werk er dagelijks mee!!

7. papillons

papillons Fanatiek lid

6 aug 2014
    1.022
    159
    63
    Zolang er 1,1 gram zout of meer per 100 gram ham/worst zit is er niks loos. Toxoplasmose kan dan niet overleven.

Dat geldt dus ook voor salami waar doorgaans meer dan 3 gram zout per 100 gram vlees in zit ;)

8. joos1

joos1 Bekend lid

29 dec 2006
    509
    0
    16
    Maar zou de salami en cervelaat van de supermarkt ook niet behandeld zijn? Het lijkt me sterk dat grote supermarktketens dit soort vleeswaren nog op de traditionele manier maken?

9. Esmyralda

Esmyralda Bekend lid

23 okt 2013
    673
    0
    0
    Het zal tijdens het verpakken wel met gas bewerkt worden voor de houdbaarheid maar salami is nou eenmaal een rauwe worst soort. Die alleen gekruid en gedrooogd wordt!

Deel Deze Pagina